Pari käytännön kysymystä Hyvinkäällä synnyttäneille
1. Oliko synnytyssalissa CD-soitin? Unohdimme mainita sairaalan esitietolomakkeessa, että haluaisimme kuunnella omia CD-levyjä avautumisvaiheessa...
2. Perhehuoneessa olleet: saiko mies käyttää sairaalan vaatteita?
Tietty voisimme soittaa sairaalaan ja kysyä... Harmi, kun se Hyvinkään sairaalan " Kysy kätilöltä" -nettipalsta on nyt kesälaitumilla! Jos siinä tohinassa sitten muistaa, niin voisihan noita asioita kysäistä ennenkuin lähtee synnyttämään. Silloin pitää joka tapauksessa soittaa remontin takia ensin sairaalaan. Mutta kun siinä on sekin, että meidän CD-soitin on lainassa veljelläni, joten pitäs karhuta se takaisin jo piakkoin, mikäli se pitää ottaa varalta mukaan synnyttämään...
Kirjoittelin näistä tuossa " Kysymys perhehuoneissa olleille" -pinossa, mutta aloitanpa vielä aiheesta uuden keskustelun, koska moni ei ehkä huomaa näitä Hyvinkäällä synnyttäneille tarkoitettuja kysymyksiä ison pinon lopusta...
Esikoista odottava rv37+1
Kommentit (24)
synnyttämässä -03 ja nyt suuntana on sama paikka. Siellä on cd soitin. Perhehuoneessa mieheni käytti omia vaatteita. Itsekkin pidin omaa aamutakkia.
J.E.P 40+5
Mieheni käyttäisi mieluummin sairaalan vaatteita kuin omia - samoin minä! Ei tule pyykkiä eikä tarvitsisi ottaa omia vaatteita mukaan... Jonkin verran kuitenkin on jo kertynyt tavaraa sairaalakassiin. Itse ainakin hikoilen kuin pieni eläin jo nyt loppuraskaudessa...varmasti myös synnytyksen jälkeen! Vaatteita joutuu vaihtamaan usein, joten käytän erittäin mielelläni sairaalan vaatteita. Sairaalan lerppusukat on varmasti ihanat turvonneille jaloilleni, vaaleanpunainen yöpaita oli myös ihana (olen ollut yhden yön keskenmenon takia Hyvinkään sairaalassa), ja verkkoalushousut taatusti parhaat mahdolliset jälkivuotoon! Miehellä vaatteet ei tietty likaannu samaan tahtiin, mutta voihan se vauva puklailla, pissata tai kakata miehenkin päälle ;) Mieheni ei edes omista kuin vain yhdet ehjät housut, joten hänen tapauksessaan ois todellakin helpotus, jos ei tarvitsisi hommata ja pakata vaihtovaatteita :)
olisiko täällä ketään ihan viime aikoina Hyvinkäällä synnyttänyttä, miten se remontti vaikuttaa käytännön elämään? Onko jotain saleja jo remontoitu? Viimeksi oltiin siellä synnyttämässä joulukuussa 2004 ja silloin salissa oli niin kammottavan kylmä, että tärisin ihan horkassa....
Pippuripakkaus rv 36+1
Tässä ote tuttuni meilistä, joka oli juuri Hyvinkäällä loppuraskausaikanaan kohonneen verenpaineen takia:
" Hyvinkäällä olikin jo synnäri remontissa ja muutettu naistentautien
puolelle. Suihkut ja ruokailuhuone & oleskelu on tosi ahtaat ja
hankalat, mutta ehkä siellä sen muutaman päivän pärjää. Hiukan myös
huolestuttaa se, että osatolle tulevat päivystyksestä myös kaikki
naistentautiset, joten väkeä ja menoa (ja bakteeria) on/oli
monenlaista... Henkilökunta on onneksi aivan ihanaa."
Mutta minusta kyllä tuntuisi aika hassulta että mies olisi sairaalan vaatteissa kun sille ei ole samalla lailla tarvetta kuin synnyttäjälle. Kolmesti olen synnyttänyt Hyvinkäällä enkä kertaakaan ole synnärillä nähnyt isää sairaalan vermeissä kulkemassa. Itse kyllä pidän mielelläni sairaalan vaatteita sen ajan kun siellä olen juuri siksi että likaantuvat paljon ja ei tarvitse kantaa sitten kotiin niitä likaisia vaatteita.
Hieman kauhistuttaa tuo remontti mitä tuo tullessaan. Kun esikoiseni syntyi v. 2000 oli silloinkin synnärillä remontti ja pöly oli kamala. Mulla astma ottii pölyn takia kiinni koko ajan ja oli ihan hirveä olo. Samoin oli niin ahdasta että neljän hengen huoneeseen oli tungettu kuusi jne. Jos joku tosiaan enemmän tietää tuosta remontista niin olisi kiva kuulla lisää. Pitääkö Hyvinkäälle tosiaan soitta ennen kuin lähtee tulemaan remontin takia? Itse en ole ekan synnytyksen jälkeen mitään soitellut vaan mennyt vaan sinne enkä ollut nytkään ajatellut sen kummemmin soittaa. Vaan jos on jokin syy miksi pitää soittaa niin sekin olisi kiva tietää että osaa tässä kaivaa numeron jostain valmiiksi ja ehkä lähtötohinassa myös muistaisi soittamisen kun ajatukseen jo valmistautuisi.
Jo puhelimessa kätilö sanoi että remontti näkyy erityisesti siellä synnäri/äippäpoli puolella.
Ja kyllä se oli totta, varaston tavaroita oli käytävällä ja muutenkin paikka oli vähän sekaisin. Kätilö kuitenkin painotti että kaikki se apu mikä synnytyksessä on tarpeen, on edelleen samalla lailla saatavilla. Henkilökunta siellä on ihanaa ja harmi se on heillekkin työskennellä remontin keskellä. Kysyin että onko ketään jouduttu ruuhkan takia käännyttämään toiseen sairaalaan, vastaus oli että ei. Synnytys salejahan on ilmeisesti käytössä vain puolet tällähetkellä.
Mutta ajattelen niin, että jos kaikki menee synnytyksessä hyvin ja normaalisti, riittää vaikka joku koppikin;) ja synnytyksestähän kaikki vasta alkaa, se on pikku juttu sillä elämän mittaisella polulla mikä siitä alkaa;)
ainiin, neuvolassahan se painotti että automaattisesti pitää sinne soittaa kun synnytyksen aika on ja ilmoittaa tulostaan.
J.E.P rv 41 ( kohta siis siellä...)
pitää soittaa ennen kuin menee ja numero oli vielä eri kuin normaalisti synnärille. Eli se numero on 019-45872276.
... voin vaikka tähän pinoon pistää kuulumiset että miten remontti todella vaikuttaa. todennäköisesti ensivk:n aikana siellä käyn kääntymässä...
muitakaan ohjeita sen puoleen. Esikoista kun aikanaan odotin sain esittelyvihkoset Hyvinkään sairaalasta jossa oli numerot yms. ja silloin kehotettiin soittamaan kun alkaa tuntua että lähtö olisi edessä. Tämä oli siis-00. Seuraavien kohdalla -03 ja -05 vaan neuvolasta tuli ohje että sairaalaan kun siltä tuntuu ja ei tarvitse turhaan soitella ja että summeria pitää painaa jos tulee yöllä. Joten ei ole enää mitään numeroitakaan tallella tuon ekan lapsen syntymän jäljiltä ja eipä ne paljon auttaisi jos on kerran toinen numerokin nyt käytössä. Hiukka harmittaa että ei asiasta ole tämän enempää infottu neuvolan puolelta. Varsinkin kun tietävät että meillä tulee todennäköisesti muutenkin äkkilähtö eikä siinä tohinassa tosiaan välttämättä edes muista soittaa saati etsiskellä numeroa. No pistän nyt numeron tosta kännykkään ja soitetaan sitten vaikka matkalta jos soittamaan on muitakin kehotettu.
Meille syntyi tyttö hyvinkäällä kesäkuussa, ja taidettiin tästä lukemani perusteella selvitä aika vähällä remontin suhteen. Silloin oli kaikki ihan normaalijärjestyksessä, tai niinkuin aiemminkin (04,05). Mutta yöllä ainakin siinä synnytyssalissa oli kauhean kylmä! Tärisin ihan horkassa! Myös miehellä oli kylmä. Ja remontointi alkoi n. klo6 aamulla. Poraamista seinän toisella puolella ym. Kyllä siellä mekkalaa riitti, ja osasto oli ihan täynnä! Onneksi päästii kotiin jo samana päivänä :)
Kyllä Hyvinkäälle pitää soittaa ennenkuin lähtee sinne synnyttämään. Jos ei ole tilaa, on mentävä Naistenklinikalle! Tosin sellaista ei ole tapahtunut vielä kertaakaan, että ketään ois jouduttu käännyttämään Naikkarille. (nämä tiedot Hyvinkään synnytysvalmennuksesta) Mutta kerta se on ensimmäinenkin... Elokuussahan syntyy tuoreimpien tilastojen mukaan eniten vauvoja! :o
Esikoistaan odottava (laskettu aika 15.8.)
Onpa ihanaa kuulla, että Hyvinkään synnytyssaleissa on ehkä kylmä... Tosin eihän sitä tiedä, onko kylmä, kun me sinne mennään, kun salitkin on vaihtunu remontin takia... Olen kärsinyt kuumuudesta huhtikuusta lähtien raskaushormonien ja lisäkilojen takia. Kaipaisin todellakin tunnetta, että on kylmä! Haaveilen 30 asteen pakkaskeleistä...
Ei se puhelinnumero ole muuttunut ainakaan viime aikoina remontin takia: se tässä pinossa mainittu numero on synnytysvastaanoton numero (sama vanha). Synnytysosastolle on oma numeronsa. Tai siis ainakin mun neuvolakortissa lukee ne molemmat numerot...
Olen menossa toiveikkain ja myönteisin mielin Hyvinkäälle synnyttämään - remontista huolimatta! Terkkarikin sanoi, että kukaan ei ole valittanut pahemmin remontista. Eihän sitä meteliäkään ole kuin vain päivisin. Pääasia, että yöllä on hiljaista :)
Esikoistaan odottava (laskettu aika 15.8.)
Naistenklinikalle. Viimeksi kun synnytin niin mietin pitkään kumman valitsen (riskiraskaus) ja päädyin Hyvinkäälle kun sinne varmasti pääsee ja ehtii. Jos kävisikin niin että joudutaan Naistenklinikalle menemään niin voi olla että ei ehditä ennen kun vauva syntyy. Viimeksi ei oltaisi ehditty mitenkään vaan olisi vauva tullut autoon. Ja tosiaan kun kakkosta odotin sanottiin neuvolasta että ei tarvitse soittaa jos ei ole mitään sen kummempaa kysyttävää vaan suoraan sairaalaan. No täytyypä tästä neuvolassa ylihuomena mainita tai sitten tuo on tosiaan vanhaa tietoa ollut ja kerinnyt käytännöt muuttua jo tässä vuosien varrella. Tosin ei mitään numeroa ole saatu mihin voisi soittaakaan että aika hassua että pitäisi jostain kaivella se numero esiin itse. No nytpä sitten soitan ennen lähtö jos niin kerran on kehotettu tekemään ja kun numeronkin tästä pinosta sain. Ei siis ihan turhaa ole täällä käydä lueskelemassa.
Remontista sen verran että toivon tosiaan että ei haittaa olisi. Silloin v.2000 remontista oli kyllä minulle haittaa tämän astman takia mutta ehkäpä nyt ei yhtä paljon ole pölyä. Niin ja kun yöllä oli synnyttänyt niin oli se metelikin aika ikävää päivällä kun ei saanut yhtään nukuttua. melkeen kaksi vuorokautta tuli valvottua niin että kotiin pääsy tuntui ihanalta kun pääsi vihdoin nukkumaan. Niin ja huoneissa oli ahdasta kun oli neljän sijaan kuusi äitiä vauvoineen samassa huoneessa. Toivottavasti tällä kertaa tilanne ei ole yhtä tylsä kuin tuolloin ja remontti menisi siinä sivussa.
Muuten Hyvinkää on kyllä ollut todella mukava paikka synnyttää ja hyvillä mielin olen sinne menossa tätä neljättäkin synnyttämään.
Jos joku siellä nyt remontin aikaan synnyttämään ehtinyt jaksaa kirjoitella vielä kokemuksia niin kiva niitä olisi kuulla.
Itsellä laskettu aika 24.9., jokohan silloin olisi pahin ohi?
En ole kyllä aivan varma, mutta tällaisen käsityksen olen saanut. Tänään kävin äitipolilla ja kyllä siellä paikat vaikuttivat olevan aika mullin mallin...
Hyvinkään synnytysinfossa kätilö totesi, että jos tilanne on sellainen, että synnytys on jo pitkällä, niin ei hän ketään käännytä ovelta pois, vaan ottaa vauvan vastaan vaikka Kanttiinissa - jos ei muualla ole tilaa! :) En ole kuullut, että ketään ois jouduttu käännyttämään Naistenklinikalle.
Itse kävin torstaina kontrollissa ja lääkäri sanoi, että ketään ei ole vielä jouduttu laittamaan muualle synnyttämään.
Kuulin myös, että perhehuonetta ei nyt remontin takia ole.
Itse olen 3 kertaa Hyvinkäällä synnyttänyt ja ei ole kuin hyvää sanottavaa. Maanantaina menossa sinne taas =)
Meille sanottiin Hyvinkään synnytysvalmennuksessa, että järjestävät kyllä perhehuoneen tavallisesta huoneesta, jos tilaa on.
Laitoin kysymyksen perhehuonetilanteesta Hyvinkään nettisivujen " Kysy kätilöltä" -palvelun kautta, kun en muuten uskonut asiaa varmaksi... ;) Totta se on. Perhehuonetta ei pystytä nyt järjestämään, ja tilanne jatkuu samana todennäköisesti loka-marraskuuhun asti. Rupeanpa siis purkamaan sairaalakassista miehen vaihtovaatteita...paitsi vaihtohousut ja -paidan ajattelin jättää kassiin siltä varalta, jos vaikka oksennan synnytyksessä miehen päälle...
Meripihka78 rv39+0
Aikoinaan käytiin tutustumassa hyvinkään synnytysosastoon ja niissä huoneissa joissa käytiin oli cd soitin ja eiköhän ne kätilöt sellaisen hae jos ei ole kyseisessä huoneessa.
Miksi mihen pitäisi käyttää sairaalan vaatteita?
Eihän kukaan ihminen edes halua niitä (kai?) mielellään käyttää.
Kyllä ne vaatteet siellä on vain sille synnyttäneelle käsittääkseni.