Asuuko teillä Neiti Hajamieli? Tunnista tyttöjen ADHD
Kommentit (53)
Hän joka epäilee ko.adhd/add oireisto, niin meneppä ihan itte tutustumaan paikan päälle perheeseen jossa asuu aakkoslapsi yksi tai useampi. Sen jälkeen voit vapaasti nakella mielipiteitä. Tietenkin sinulla täytyy olla omia ns.terveitä lapsia mihin verrata.
Ärsyttävää yleistystä että ADHD tyttö olisi pelkästään hitaalla käyvä haaveilija väliaikaisilla impulsiivisuus kohtauksilla.. itse ADHD neitokaisena olen kuin sähköjänis olen kokoajan menossa, nykyään ja lapsena. Tottakai minullakin on oma haavemaa mutta en minä siellä aikaa vietä muutoin kun olen yksin.
T. Vilkas neiti
Vierailija kirjoitti:
Yksityisiltä psykiatreilta ainakin aikuiset saa noita diagnooseja aika helposti. Itse halusin ADHD-lääkkeet ihan siksi, kun olin kuullut että ne lisäävät keskittymiskyvyn veitsenteräväksi, mistä olisi hyötyä stressaavassa it-alan työssäni. En siis pätkääkään epäillyt että mulla on ADHD:ta, mutta halusin kokeilla saisiko superkeskittymisen lääkkeillä.
Menin vaan psykiatrille yksityiselle asemalle ja valitin keskittymisvaikeuksia erityisesti töissä, hajamielisyyttä, levottomuutta jne. Ei lääkäriä edes kiinnostanut ihmeemmin miettiä että onko mulla juuri ADHD, mutta meinasi että eipä siitä haittaa ole jos laitetaan nämä lääkkeet kokeeksi. Että jos ne auttaa, jatketaan reseptiä, jos ei, mietitään jotain muuta.
Lääkkeet muuten toimivat mulla juuri niin kuin toivoinkin. Kun ennen tarvitsin esim. 2 tunnin intensiivisen tekniseen ongelmanratkaisuun keskitytmisen jälkeen hetken tauon ilman ajattelua, nyt voin jatkaa vaikka 8 tuntia putkeen ilman että ajatus yhtään harhailee.
Hehheh eipä nuo lääkkeet toimi noin jos ei ole jotain päässä mitä tasoittaa. Ns. "Normaaleilla" ihmisillä joilla ei ole ADHD lääkkeet eivät tuo tuota ylikeskittymistä vaan toimivat kuten spiidi
Vierailija kirjoitti:
Ihan todellisia sairauksia nämä ovat ja vaativat hoitoa niillä joilla nämä on mutta tuon osa tuon tekstin kohdista oli kyllä semmoisia joita esiintyy toisinaan ihan kaikilla.
ADHD ei ole sairaus vaan aivojen poikkeama. En ole sairas vaikka minulla on adhd
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisiltä psykiatreilta ainakin aikuiset saa noita diagnooseja aika helposti. Itse halusin ADHD-lääkkeet ihan siksi, kun olin kuullut että ne lisäävät keskittymiskyvyn veitsenteräväksi, mistä olisi hyötyä stressaavassa it-alan työssäni. En siis pätkääkään epäillyt että mulla on ADHD:ta, mutta halusin kokeilla saisiko superkeskittymisen lääkkeillä.
Menin vaan psykiatrille yksityiselle asemalle ja valitin keskittymisvaikeuksia erityisesti töissä, hajamielisyyttä, levottomuutta jne. Ei lääkäriä edes kiinnostanut ihmeemmin miettiä että onko mulla juuri ADHD, mutta meinasi että eipä siitä haittaa ole jos laitetaan nämä lääkkeet kokeeksi. Että jos ne auttaa, jatketaan reseptiä, jos ei, mietitään jotain muuta.
Lääkkeet muuten toimivat mulla juuri niin kuin toivoinkin. Kun ennen tarvitsin esim. 2 tunnin intensiivisen tekniseen ongelmanratkaisuun keskitytmisen jälkeen hetken tauon ilman ajattelua, nyt voin jatkaa vaikka 8 tuntia putkeen ilman että ajatus yhtään harhailee.
Hehheh eipä nuo lääkkeet toimi noin jos ei ole jotain päässä mitä tasoittaa. Ns. "Normaaleilla" ihmisillä joilla ei ole ADHD lääkkeet eivät tuo tuota ylikeskittymistä vaan toimivat kuten spiidi
Odotin itsekin noilta lääkkeiltä jotain superkeskittymistä, mutta ei ne vaikuttaneetkaan mitenkään. Olo oli normaali. Myöhemmin huomasin että ne rauhoittivat ja korjasivat keskittymiskyvyn normaaliksi, tai sellaiseksi mikä se normaaleilla ihmisillä kai yleensä on.
Vierailija kirjoitti:
"Sen sijaan itseä kiinnostaviin puuhiin, esimerkiksi piirtämiseen tai tietokoneella pelaamiseen, tyttö saattaa uppoutua niin, että unohtaa koko maailman ympärillään. Aikuisen puhe menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Usein kuultu vastaus aikuisen kehotukseen on: "mitäh?""
Ja tämäkö on merkki ADD:stä? Hah, yleensä ne joilla on HYVÄ keskittymiskyky ovat tuollaisia. Omatkin tyttäreni, joilla koulumenestys kiitettävää, ja minä itse myös.
ADD:n tyyppioire _ei ole_ tarkkaavaisuuden huonous vaan epätasaisuus. Toiset tehtävät, hyvin yksinkertaisetkin, saattavat olla vaikeita suorittaa ajatusten harhailun vuoksi, mutta itselleen erittäin kiinnostavaan asiaan henkilö pystyy keskittymään niin intensiivisesti, että asiasta tai tekemisestä irrottautuminen on vaikeaa ja muita asioita jää tekemättä. Kiinnostavaan asiaan keskittymiseen voi siis jäädä ikään kuin jumiin. Tätä kutsutaan ylikeskittymiseksi eli hyperfokusoimiseksi. Tämä on ihan yleisesti tunnettu ADD-oire, joten lueskelemalla tästä oireyhtymästä moni kysymys ja ihmettelyn aihe saisi selkeän vastauksensa.
MIksi on erikseen tyttöjen ja poikien adhd? olenko huonompi koska naisena omistan poikien adhdn? Vai onko tämä et sekotetaan nyt add ja adhd ja nyt molemmat on sama ja esiintyvyys huomattu vaa toisella ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sen sijaan itseä kiinnostaviin puuhiin, esimerkiksi piirtämiseen tai tietokoneella pelaamiseen, tyttö saattaa uppoutua niin, että unohtaa koko maailman ympärillään. Aikuisen puhe menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Usein kuultu vastaus aikuisen kehotukseen on: "mitäh?""
Ja tämäkö on merkki ADD:stä? Hah, yleensä ne joilla on HYVÄ keskittymiskyky ovat tuollaisia. Omatkin tyttäreni, joilla koulumenestys kiitettävää, ja minä itse myös.
ADD:n tyyppioire _ei ole_ tarkkaavaisuuden huonous vaan epätasaisuus. Toiset tehtävät, hyvin yksinkertaisetkin, saattavat olla vaikeita suorittaa ajatusten harhailun vuoksi, mutta itselleen erittäin kiinnostavaan asiaan henkilö pystyy keskittymään niin intensiivisesti, että asiasta tai tekemisestä irrottautuminen on vaikeaa ja muita asioita jää tekemättä. Kiinnostavaan asiaan keskittymiseen voi siis jäädä ikään kuin jumiin. Tätä kutsutaan ylikeskittymiseksi eli hyperfokusoimiseksi. Tämä on ihan yleisesti tunnettu ADD-oire, joten lueskelemalla tästä oireyhtymästä moni kysymys ja ihmettelyn aihe saisi selkeän vastauksensa.
Jep. Mulla seitsemänvuotiaana ne helpoimmat matikan tehtävät vain huolimattomuusvirheillä mogattu mutta se ekstra briljantti jokeritehtävä oli luokan ainoana oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin juuri vastata samaa. Hain diagnoosini yksityiseltä. Joskus myöhemmin kyseenalaistin itseni ja mietin että olenko vain vale addi. Kuormittava elämäntilanne vei ympyrän takaisin lähtöpisteeseen. Minä olen addi!
Hyi saasta kuinka oksettavaa tekstiä aikuisilta ihmisiltä, jotka täällä irvailevat. Jutussa listatut oireet ADHD:n omistavalla ja ilman sitä jääneellä oireilu on aivan täysin erilaista. Sitä ei voi edes verrata. Vingutte kuinka lapsia diagnooseilla tullaan syrjimään ja eristämään, ei kohdella tasa-arvoisesti. TE olette tasan ainoastaan juuri niitä ihmisiä, jotka toimii mainitsemillanne tavoilla. Ja minkä ihmeen takia demonisoitte lääkärin ja lääkkeet? Se, että syöt jotain lääkettä oikealla annoskoolla, ei tee susta yhtään sen huonompaa... tai varsinkaan mitään tulevaisuuden narkkia.
Mutta, tosiaan kun teidän tekstejänne lukee, voi vain olla onnellinen, että vaikka ADHD keskittymiseen vaikuttaa, niin yleensä sen omaavat ovat myös fiksumpia ;) raukat ette edes ymmärrä lukemaanne, kun itkette jostain "tyttöjen adhd:sta".. Pohtikaa pohtikaa, ehkä te sen joskus tajuatte!
PS. Diagnoosit ei oo mikään ihmisen vikalista, vaan luettelo ominaisuuksista! <3
Lapselle määrättiin adhd lääkitys eikä me edes haettu sitä apteekista, 3kk päästä opettaja keroi kuinka lapsi on edistynyt hyvin koulussa lääkkeen takia... että näin..
Asiapitoisessa tekstissä ärsytti kovasti tyttö-poika vastakkainjako. On tyttöjä, joilla on ADHD ja poikia, joilla ADD. Yleistäminen vaikeuttaa avun hakemista ja saamista. Ja toiseksi, ADHD ilman ylivilkkautta on ADD. Simppeliä.