Tiesitkö että maksaessasi yli 50 e ostokset kortilla pitää näyttää henkkarit?
Hämmästyttävän moni asiakas (n. 90 % omalla työpaikallani) ei tätä tiedä/muista/ymmärrä. Muutenkin maksukorttien käytössä on monilla niin paljon opittavaa että ihan ihmetyttää, maksavatko yleensä aina käteisellä vai mikä on. Kuvitellaan esim. että:
-Henkkareita ei tarvitse näyttää, riittää että sanoo henkilötunnuksen loppuosan.
-Jos omia henkkareita ei ole mukana, vaimon/miehen käy yhtä hyvin.
-Jos henkkareita ei ole mukana, esim. 100 e ostoksen voi ihan hyvin laittaa kolmelle kuitille. Näppärää, eikö?
-Jos henkkareita ei ole mukana, riittää henkilötodistukseksi esim. S-etukortti, salikortti tmv. Missä ei tietenkään ole kuvaa.
-Henkkareita ei tarvitse näyttää, jos maksaa luottokortilla.
Kommentit (34)
Ei kait tuo nyt ole mihinkään muuttunut, vaikka euroihin siirryttiinkin. Pitihän markka-aikanakin näyttää henkkarit yli 300 markan ostoksista...
Mutta ei meidän lapsilta ole koskaan henkkareita kysytty, kun ovat visa electronilla maksaneet yli kympin ostoksia.
Mieheni yrittää aina välillä antaa minulle omaa Electroniaan, " maksa tolla" , jos pyydän rahaa. Eipä taitaisi kelvata, ja olen sen jo tuhat kertaa hänelle kertonutkin.
Tiesin, tosin jokapaikassa sitä ei pýydetä, kysytään loppuosa tai käsketään itse kirjoittaa kuittiin. Electronilla maksaessa ei ole koskaan kysytty (viitaten tuohon 10e).
sä tietty pidät visa electronia taas köyhien korttina. Se ei ole luottokortti edelleenkään, tilillä täytyy olla rahaa.
Kauppa voi aina kortilla maksettaessa pyytää todistamaan henkilöllisyyden. Mutta käytäntöhän on, ettei pyydetä kuin isommissa summissa. Onneksi yleistyvät nuo tunnusta(lukua) vaativat korttilukijat kaupoissa, niin ei tarvitse enää henkkareita ja sotuja vilautella.
Ilmeisesti työpaikallani asiakkaat ovat keskimääräistä tyhmempiä, tai heillä vaan jää aivot narikkaan kun tulevat sinne. Henkkarit automaattisesti näyttävät ovat niin harvassa, että siihen tulee kiinnitettyä heti huomiota ja ihmeteltyä loppupäivän sitä yhtä asiakasta joka tajusi ne heti esittää:)
Monet asiakkaat sanovat maksaessaan, että jättivät kaiken muun kotiin/autoon, paitsi maksukortin. Ja sitten loukkaantuvat, kun ei suostuta myymään ilman henkkareita, koska kyllähän heihin voi luottaa...
Meidän kaupoissa yhdessä kysytään -3-
se lukeem yös niissä papereissa jotka annettiin kortin yhteydessä
Eiköhän suurin osa ole kuitenkin niitä, jotka vain eivät muista automaattisesti näyttä henkkareita. Itse en yleensä edes katso ostosten summaa, vaan annan vain pankkikortin. Sitten vasta kun kassa kysyy henkkaria, niin huomaan, että ai niistä tuli noin paljon.
Ei kai kukaan kassa oleta, että ihmisten pitäisi oma-aloitteisesti muistaa aina tarkkailla summaa, ja näyttää henkkarit sitten sen mukaan.
Ostan kuitenkin niin harvoin yli 50 eurolla kerralla, etten henkkareita yleensä (n. 3 kertaa 4:stä) muista kaivaa automaattisesti. Ja en taas ajattele niin tarkasti laskun loppusummaa, etten välttämättä aina edes huomaa, että se meni yli viidenkympin.
Täytyy tosin myöntää, että jokusen kerran olen tarkoituksella ollut näyttämättä henkkareita ennen pyytämistä. Joissakin paikoissa, kun niitä ei pyydetä, joten olen vain halunnut tietää, kuinka turvassa rahani ovat.
Mutta jos menet esim. vaatekauppaan ja ostat kolme paitaa (á 40 e) eikö mieleen tosiaan tule että nyt meni yli 50 e, henkkarit pöytään? Tai jos menet ravintolaan syömään ajatuksenasi tarjota seuralaisellesi, otatko vain pankkikortin mukaan ja jätät ajokortin kotiin?
ap
En tajua. Enkä myöskään tajua miksi luottohäiriöinen ystäväni ei saanut visa elektronia, koska tilillähän on oltava rahaa, joten eihän sillä voi vinguttaa, joten eikös se juuri ole luottohäiriöiselle hyvä kortti???
Itselläni on pankkikortti + visa ja pk-ostoksissa kysytään henkkareita jos 50 ylittyy, MUTTA olen yllättynyt, että Visan puolen ostoksissa ei kysytäkään, vaikka on mennyt 100 euron ylikin. Mistä se johtuu???
25: eipä ole voinut vetää yli electronilla.
Selitäppä ystävä hyvä nyt. Visa elektronilla ostos lähtee HETI tililtä. Tilillä ON oltava se summa ja jos ei ole, et voi ostostasi tehdä, joten kerro ihmeessä miten sillä voi vinguttaa?????
Erikoisliike. Ja asiakkaamme eivät lainkaan ihmettele henkilöllisyystodistuksen kysymistä. Päinvastoin ovat mielissään siitä. Joillekkin nuorille on täytynyt valaista asiaa kun ovat electronin kanssa ostaneet ja henkilöllisyys todistus on ollut puutteellinen (kuvaa ei ole) miksi näin toimitaan. Mutta onneksi esim. mopokortit ovat yleistyneet ja siinä on aina kuva.
Ja alkoi sitten mulkoilemaan kun kielsin sen, ja mutisi varmaan kaikkea kivaa musta sille miehelle:)
Itse näyttäisin mielelläni henkkarit pienempienkin ostosten kohdalla, silloin voisi olla varma että omalla kortilla (jos joku varastaisi eikä itse katoamista heti huomaisi) ei asiattomat saisi ostella edes pieniä ostoksia.