En jaksa enää imettää! (OV)
Edellistä imetin n. 1v. Olin kokoajan väsynyt ja masentunut. Nyt vauva 2kk ja oon jo aivan uupunut. Mitähän tota tekis.
Kommentit (28)
Pulloruokintahan on äärimmäisen helppoa ja isossa perheessä sen voi delegoida vaikka kelle! Pulloja ei todellakaan tarvitse steriloida tässä maassa vaan pullot ja tutitkin voi pestä astianpesukoneessa!
Imetys on ollut helppoa tällä kertaa: ei kipeitä rintoja, ei vaikeuksia imuotteen tai imetysasentojen kanssa. Tissi esiin vaan ja vauva rinnalle, samalla voi katsoa telkkaria tai vaikka surffata netissä, olen myös imettänyt vauva kantoliinassa samalla kävellen... Esikoinen oli pulloruokinnalla, ja se, että piti avata korvikepurkki (tai sekoittaa maito jauheesta), kaataa maito pulloon, lämmittää maito, ruokkia vauva, ja pestä pullot & tutit (tutteja ei saisi pestä tiskikoneessa, koska pesuaineet haurastuttaa niitä) oli paljon monimutkaisempaa kuin se, mitä nyt teen, eli vauva tissille ja se on siinä.
Se, että mies ei voi ruokkia vauvaa (tai voihan hän, jos annetaan maitoa pullosta välillä) ei haittaa, sillä vauva ei ole tissillä roikkuvaa sorttia vaan syö nopeasti (noin 15 min) ja yhtä harvoin kuin tuntemani pulloruokitutkin (3-4½h välein). Öisin hän syö kerran, eli 6h väli.
Jos imetys olisi vaikeaa, tai jos joutuisin imettämään ihan koko ajan, enkä voisi tehdä sillä aikaa mitään muuta, niin pulloruokinta varmaan olisi helpompaa. Mutta koska imetys sujuu kuin tanssi, voin rehellisesti sanoa että se on helpompaa kuin pulloruokinta.
Ei meillä korviketta pelätä, sitä annetaan kyllä jos en ole kotona (en jaksa pumppailla), ja kasvoihan esikoinenkin sillä hyvin ja terveeksi. En myöskään jaksa kytätä kuka imettää ja kuka ei, enkä ole etukäteen päättänyt että täysimetän 6 kk ja osittaisimetän kaksivuotiaaksi. Siksi en pidä itseäni imetysfanaatikkona, eikä pidä kukaan muukaan.
Vierailija:
Pulloruokintahan on äärimmäisen helppoa ja isossa perheessä sen voi delegoida vaikka kelle! Pulloja ei todellakaan tarvitse steriloida tässä maassa vaan pullot ja tutitkin voi pestä astianpesukoneessa!
Nyt miehelle enemmän hoitovastuuta. Sopikaa miehen kanssa että joka toinen syöttökerta hän syöttää ja joka toisen sinä. Voit lypsää maitoa valmiiksi pulloon tai sitten ostatte korviketta.
Lisäksi sinä tarvitset nyt vauvavapaata hiukan. Eli sovitte miehen kanssa että sinä teet joka ilta YKSIN tunnin ajan mitä haluat. Lähdet kauppaan, lenkille tai kaverille. Tärkeintä on että sinä saat sen yhden tunnin kokonaan itsellesi.
Huolehdithan myös että syöt ihan varmasti tarpeeksi. Imettäminen kuluttaa energiaa todella paljon ja jos maitoa tulee runsaasti, pitää syödä ja juoda vielä tavallista enemmän. Enemmän rasvaa sinun ruokiisi ja määrällisesti sinun on myös syötävä enemmän. Ala käyttää imetysaikana voita ja rasvaisempaa maitoa itselläsi. Juominen on suorastaan elintärkeää myös, sinun on juotava 3 litraa päivässä ettet kupsahtaisi. 2 litraa elimistöllesi ja litra maitoon. Jos juot vähemmän, aloita TÄSTÄ - huomaat pian eron.
Sitten lopuksi vitamiinit. Raskausajalta sinulle on ehkä jäänyt rautaa, syö sitä päivittäin. Samoin osta Multivitaa ja Bekostrongia tai vastaavaa b-vitamiinivalmistetta. Nämä 3 auttavat SINUA jaksamaan paremmin.
Ja nyt pää pystyyn ja toimeksi. Vauva isälle ja nyt mars vaikka apteekkiin ja kauppaan. Anna itsellesi nyt lupa pieneen hemmotteluun ja tsemppiä.
Vierailija:
En päässyt koneelle enää.
Juu eli en tiedä mikä väsyttää imetyksessä, ulkona olen päivittäin, meillä syödään ihan normaali terveellistä ruokaa ym ym.
Mä vaan jostakin syystä koen sen niin ahdistavana.
Tänään olen kyllä koko päivän imettänyt mutta saa nähdä.. Jos se rupeaa taas väsyttään niinkun edellisestä lopetan heti.
Ja kiitos kommenteista. -ap-
kun pesette tuttipulloja ja tutteja, älkää käyttäkö pesuainetta tai käyttäkää toooodella vähän. Ei tietenkään voi sitten samassa pesussa pestä likaisia ja rasvaisia kattiloita tai muuta vastaavaa. Meillä ainakin sen verran tehokas (joskin 15v vanha) tiskari, että pesee ilman ainettakin puhtaaksi. Pullothan laitetaan vielä sitten pesun jälkeen kattilaan kiehumaan, joten kaikki bakteerit kyllä lähtee varmasti.
Vierailija:
pestä pullot & tutit (tutteja ei saisi pestä tiskikoneessa, koska pesuaineet haurastuttaa niitä)
Vierailija:
jos joutuisin imettämään ihan koko ajan, enkä voisi tehdä sillä aikaa mitään muuta, niin pulloruokinta varmaan olisi helpompaa. Mutta koska imetys sujuu kuin tanssi, voin rehellisesti sanoa että se on helpompaa kuin pulloruokinta.
Meillä on sellainen vauva, joka syö lähes kaiket ajat. Pisimmät päiväunet voivat joskus olla 45 minuuttia. Öisin nukkuu joskus aniharvoin kokonaista 3 tuntia putkeen. Yleensä syö silloinkin 1-2 tunnin välein. Pienempänä tosiaan söi ihan jatkuvasti, mutta nyt kun ikää on jo 4,5kk, jaksaa tovin seurustellakin. Mies viihdyttää, että itse ehdin käymään vaikkapa saunassa tai lähikaupassa.
T. se, joka yrittää täysimettää sen 6kk, vaikka henki menisi ;)
Sinun sijassasi päättäisin vielä imettää vaikkapa muutaman viikon ja samalla vaikka ottaisin maitoa talteen pakkaseen. Näin vauva saisi vielä ehkäpä reilun kuukauden sinun maitoasi, ainakin osittain. Ja totuttaisin samalla pulloon hiljalleen, ettei muutos tulisi äkkiseltään.
Minä olen inhonnut imettämistä. Syynä juuri se, että imetyksen hormonitoiminta saa minussa aikaan jotain kummaa. Olen haluton ja tylsistynyt, ei huvita ei kiinnosta mikään. Ei aikanaan mikään vauvan ja nukkumisen lisäksi.
Olo muuttuu heti, kun lopetan imetyksen. Ja syy ei ainakaan minulla ole siinä miten mies osallistuu tai missään muussa, kuin minun omassa hormonitoiminnassa. Samanlainen olo mulle on tullut myös hormonalisesta ehkäisystä, joka ei mulle sovi myöskään. Se on kyllä totta, että imettämällä pääsee helpommalla kuin pullojen kanssa. Mutta sitä kummasti pesee vaikka tuhat pulloa, kun vain saa sen kamalan olon ja sumun pois päästään.
Siitä huolimatta sinuna jatkaisin vielä ihan vähän aikaa. Ihan vain siksi, ettei tarvi myöhemmin vatvoa.
Tänään taas tuntuu siltä et voisin vaikka imettääkin.. Eli en ole kahteen päivään kokenut taas raskaaksi imetystä. -ap-
Minä imetin, välillä muut antoivat pullosta.