Onko lapsellasi tällaisia kavereita?
Meille ilmestyi aamulla ekaluokkalaisen kaveri yhdeksän aikoihin ovelle ja pyysi lasta ulos. Lapsemme oli nukkumassa. Myöhemmin huomasin, että tämä samainen kaveri oli soittanut lapsen kännykkään jo 13 kertaa aamun aikana. Hän ei suinkaan ole ainoa, tällaisia kavereita on useampia. Näiden lasten kanssa joudun aikuisena myös oikein tosissaan vääntämään, miksi lapsen pitäisi lähteä meiltä kylästä joskus pois, ei ollenkaan riitä, että sanon vain, että nyt on aika lähteä kotiin. Hienoa, että lapsilla on kavereita, mutta toivon, että itse onnistuisin jotenkin opettamaan lapsille, mikä on sopivaa ja mikä ei.
Kommentit (22)
Mutta en minäkään haluaisi viikonloppu aamuna yhdeksältä oven taakse vieraita. Viikonloppuaamuisin on mukava viettää lasten kanssa rauhassa aikaa. 10 jälkeen vois olla sopivampi aika..
outoja olette, jos teillä vielä silloin nukutaan. Mahdatte mennä myöhään iltaisin nukkumaan...
Sovelias kyläilyaika meillä maalta kotoisin olevilla kunnon ihmisilllä on aamuyhdeksän ja iltakuuden välillä.
En kyllä mennyt aamuvarhain kaverille, mutta muuten asuin heillä. Syy oli se, että omassa kodissa oli paha olla ja heillä hyvä. Meillä kotona oli alkoholiongelma sekä fyysistä ja henkistä väkivaltaa.
Kaverini äiti yritti joskus sanoa minun äidilleni, että hänen lapsensa tarvitsisi enemmän aikaa läksyjen tekoon. Äitini ei sanonut minulle mitään. Minä kyllä olin paljon kaverin kotona vaan telkkarin ääressä tai omissa oloissani, kaveri teki niitä läksyjä huoneessaan.
Eihän tuo kivaa heille ollut, olisivat ansainneet enemmän aikaa ihan perheen kesken. Mutta minulle mahdollisuus viettää aikaa turvallisessa, lämminhenkisessä ympäristössä oli ratkaisevaa. Ehkä juuri sen takia minulla on kaikki hyvin nyt. Kiitos ystävälleni ja hänen perheelleen kärsivällisyydestä.