Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pienituloiset pärjäävät?

20.07.2007 |

Haaveilemme mieheni kanssa vauvasta. Tänään selvisi, että miehelläni on edelleen ulosottovelkaa 13000 euroa. Hänen palkkansa on n. 2500e/kk, josta ulosotto ottaa n. 800e. Hänelle jää siis n. 1600e, josta autoon ja vuokraan menee yhteensä 600e. Käyttörahaa jää siis n. 1000e kk. Itse saan opintotukea 400e/kk. Meille jää siis 1100e kuukaudessa käyttöömme.

Miten tuollaisella summalla pärjää? Jos saamme lapsen, tuohon lisätään lapsilisä ja opintotuki vaihtuu äitiyspäivärahaksi. Haluaisin hoitaa lastani kotona ensimmäiset kolme vuotta. Saako helsingissä kuntalisää ja paljon on kotihoidon tuki?

Mieheni ulosottovelka on maksettu 1,5 vuoden päästä ja silloin mahdollinen lapsemme olisi vasta n. puoli vuotias. Sen jälkeen emme olisi enää pieni tuloisia.

Miten luulette, että pärjäisimme taloudellisesti? Itse olen sitä mieltä, että lapsia ei kasvateta rahalla vaan rakkaudella. Mutta jos tuo 1100e/kk on ensimmäisen puolen vuoden aikana liian vähän niin odotamme. Haluamme lapsellemme mahdollisimman hyvän lapsuuden, kuten kaikki vanhemmat. Tämän viestin tarkoitus ei ole provosoida ketään, haluan vaan kokemuksia siitä, miten pikkurahalla pärjätään.

Minkälaisia kokemuksia muilla on toimeentulosta? MYös yksinhuoltajat huomio!!!

Itselläni on opintoja jäljellä vielä 1,5 vuotta. Saisin minimiäitiyspäivärahaa.

Kiitos kaikille, jotka vastaavat!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä aika ruhtinaalliselta käyttörahalta tuo 1000 euroa kuussa! En siis usko, että on ongelmia.

Vierailija
2/9 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 lasta ja vähemmän kun 1000eur/kk jää käyttörahaa. Ja hyvin riittää meille. Meilläkin on auto, joka tietenkin verottaa joskus vähän liikaakin (bensa!), mutta yleisesti ottaen en koe, että meiltä puuttuisi jotain. Kaikkeen tarpeelliseen on varaa. Matkustamme myös ainakin pari kertaa vuodessa.

Teen paljon ruokaa itse, mutta joskus ostan valmisruokia, ja vauvansoseet olen aina ostanut " purkkiruokana" .

Vaatteista ostan osan uutena, osan kirpparilta. Ulkopuvut ja kengät esim.ostan aina uusina, mutta sisävaatteita usein käytettynä.

Itse en koskaan voisi olla niin laskelmoiva, että miettisin onko varaa hankkia lapsi. Ja toisaalta, elämästä ei koskaan tiedä, ei voi koskaan olla täysin varma mistään. Vaikka nyt olisi hyvät tulot, voi vaikka sairastua tai jäädä työttömäksi muista syistä.

Varsinkin täällä Suomessa on kaikkein pienituloisimmillakin ihan hyvät oltavat:) Lapsillekin on hyviä, ilmaisia tai edullisia harrastusmahdollisuuksia, hyvät leikkipuistot jne. Mutta tämä siis vain oma näkemykseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva ei tule kovin kalliiksi. Tietenkin on alkuhankinnat, pinnasänky jne. mutta varsinkin jos imettää, niin ei vauvanruokiin ja vaippoihin mene mielestäni paljoa rahaa. Sitten isommat lapset tietenkin kuluttavat enemmän, ja mitä enemmän tulee ikää, myös vaatimukset kasvavat:) Mutta ihan hyvä mielestäni lasten onkin oppia, että ei ihan kaikkea voi, eikä tarvitse saada.

Vierailija
4/9 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa auttaa vielä se että saamme veljeltäni kaikki rattaat ja pinnasängyt, jotka ovat olleet yhden lapsen käytössä.

Kiitos paljon vastauksista!:)

Vierailija
5/9 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana olet varmaan tottunutkin jo siihen että rahaa ei hirveästi jää ylimääräistä. Meillä on niin että olen opiskelija ja mies käy töissä. Aikaa tiukkaa kyllä on kun on asuntolainakin maksettavana mutta kyllä silti koen että ihan hyvin toimeen tullaan. Sekin auttaa jos pystyt opiskelemaan yhtään vauvanhoidon ohella niin voit nostaa opintotukeakin vanhempainrahan lisäksi. Uskon että jos säästäväiset elämäntavat (mm. kirpparilla käynti, itse tehty ruoka yms. ) on hallussa niin kyllä sitä aina toimeen tulee:) Sitäpaitsi mielestäni elämä on paljon rikkaampaa henkisesti kun saa seurata oman pikkuisen kasvua kuin että jos rahat menisivät tavalliseen opiskelijaelämään/bilettämiseen..

Vierailija
6/9 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohtui viel sanoa että kotihoidontuki on 294¿ ja helsingissä saa kuntalisää vielä siihen päälle 218¿ siihen asti kun lapsi täyttää 2 v. sen jälkeen kuntalisä on 134¿. Mielestäni aika paljon!

Vierailija
7/9 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo aika paljon. Tosiaan on totuttu siihen ettei rahaa ole paljon. Alkaa itsellekin tuo opiskelijaelämä riittämään, ennemmin laittaisin siihen kuluvat rahat vauvaan :)

Vierailija
8/9 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä edes kolmelle jos yksi on pieni.

Meitä on neljä ja vuokran jälkeen jää 850e. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Olemme opiskelija ja hoitovapaalainen.

Vaikka opintotuki muuttuisi äitiysrahaksi ja sitten hoitorahaksi, taidat saada enemmän kuin opintoraha on. (ellet saa minimiäitiysrahaa).

Vauva ei kuluta kamalasti, etenkin kun saatte tarvikkeet tutuilta. Kestovaipat säästävät rahaa ja luontoa, ja puoli vuotta voi täysimettää jos maitoa riittää. Itse tehden soseet ovat hinnaltaan vajaat 30% kaupan purkkisoseiden hinnoista.

Jos " velkavankeutenne" lisäksi kestää noin vähän aikaa, en usko että teillä tulee olemaan mitään ongelmia.

Vierailija
9/9 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että luulis teidän hyvin pärjäävän, jos toinen sentään töissä. :)

no, kyllä meilläkin mies tekee opintojen ohella töitä, tarpeen mukaan.

Hyvin ollaan pärjätty, vauva tosin vasta 3kk. Me ostettiin vaunut ja pinnasängyt ja muut uutena, enkä käy koskaan kirppareilla. Silti pärjätään ihan hyvin. Vauva ei tosiaan paljon tartte ekan puolen vuoden aikana, jos vain pystyt imettämään. Vaatteita ja vaippoja, ja ne ei paljoa maksa.

Voihan siinä mennä se 1,5 vuotta ennekun siitä vauvasta mitään kuuluu, ei oo niin itsestäänselvyys, että tulee heti raskaaksi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä