IVF/ICSI elo-syyskuussa?
Onko muita vielä aalloilla joilla hoitosuunnitelma osuisi elokuun loppuun tai syyskuun alkuun? Kävin tänään klinikalla ja Synarela-sumut aloitan 5.8. ja punktio ajoittunee sitten joko elokuun viimeiselle viikolle tai syyskuun ekalle viikolle. Meillä aluillaan neljäs IVF. Kolmannen IVF:n tuoresiirto toi plussan ja tytön 9/2006 ja nyt sitten olisi tarkoitus yrittää pikkusisarusta. PAS tehtiin toukokuussa mutta oli negaa.
Olisiko muita samaan aikaan piinailevia tulossa mukaan? Olisi mukava vaihtaa tuntemuksia hoidon edetessä.
T:Hetula75
Kommentit (193)
Heippa!
Raskaustesti poltti tuolla kaapissa niin paljon, että pakko oli jo tehdä. Eikä asiaa auta yhtään että mies sanoo ainakin kolmesti päivässsä että tee nyt se testi.
Ja negahan se tietysti oli. Päiviä on nyt laskutavasta riippuen 11/12, en tiedä lasketaanko siirtopäivä mukaan. To/pe olisi oikea testipäivä, mutta onko tässä enää mitään mahiksia? Eikö sen nyt jo pitäisi näkyä? Masennunko nyt vai odotanko torstaihin?
Chova -epätoivoinen tyhmeliini
Moi kaikki. Olen seuraillut keskusteluanne sivusta ahkerasti ja olen saanut näistä kommenteista roppakaupalla toivoa ja jeesiä tässä " vauvaprojektissa" . Tänään oli ihka ensimmäinen kerta kun olin punktiossa ja ilokseni voin kaikille tulevaa punktiota odottavalle kertoa, ettei stiä kannata pelätä ennakkoon. Homma suoritettiin nopeasti, hoitaja ja lääkäri olivat todella huomaavaisia ja kipu- & rentouttavialääkkeitä sai sen verran että ajantaju melkein katosi eikä homma tuntunut mitenkään tautisen pahalle, kun joskus on jonkun kuullut pelottelevan.
Taustaa meistä. Ollaan 28 ja 29-vuotiaita, esikoista ollaan yritetty pari vuotta kunnes nyt keväällä hakeuduttiin tutkimuksiin. Näistä selvisi että ainakin miehen simpoissa on vikaa, ei tarpeeksi ja suurin osa vielä epänormaaleja. Elokuussa päätettiin, että ICSI -hoito halutaan aloittaa ja nyt tosiaan tänään tehtiin pistosten jälkeen punkteeraus ja keskiviikkona olisi siirto, jos kaikki menee hyvin. Iloksemme keräyken tulos oli 13 munasolua, eli pidetään peukkuja että simpat jaksaa hedelmöittää ja siirtoon päästään ylihuomenna.
Vähän tässä miehen kanssa vielä väännetään siitä, että halutaanko että siirreitäisi yksi vai kaksi alkiota, jos hyviä niin paljon saadaan. Toisaalta olisin kahden kannalla, eikö ne todennäköisyydet sitten kasvais vähän edes yhden saamiseen? Mies taas miettii että kaksoisraskaus on aina riski ja haluaisi tietysti välttää sen. Miten teillä muilla on nää päätökset tehty?
Fiilikset on nyt korkealla ja toivotaan, että jo ekasta kerrasta nappais, sen verran rankkaa on kuitenkin henkisesti tämä hoitoaika kaikkiaan ollut. Tsemppiä kaikille muillekin tässä kohtaa eläville. Palaillaan myöhemmin miten meidän kävi.
Täältähän se JESSIS löytyi, sinua jo huhuilin tuolla Enska-pinossa. Hienoa että punktio meni hyvin eikä tullut hyperiäkään vaikka oli noin paljon rakkuloita. Ja saitte pakkaseenkin tavaraa. Nyt vain sitten piinailua!
MAARI tervetuloa mukaan ja toivotaan tärppiä heti ekalla kerralla! Punktion kivuliaisuus taitaa olla yksilöllistä. Mä en muuten ole mielestäni erityisen kipuherkkä, mutta punktio ja jopa alkion siirtokin on sattuneet ihan kunnolla, vaikka useimmilla ne ei kai tunnu juuri missään. Mutta kyllä sen kestää kun sen verran hyvän asian puolesta tämä kuitenkin tapahtuu! Enkä tietenkään halua ketään pelotella!
CHOVAlle pahoittelut negasta, mutta varmaan kannattaa nyt vielä odottaa siihen viralliseen testipäivään ennen kuin luovut kokonaan toivosta.
Meillä oli siis punktio tänään. Oli aika lailla samanlainen kokemus kuin edelliselläkin kerralla eli itse toimenpide sattui aika lailla, mutta sen jälkeen ei sitten ollut enää mitään ongelmia. Vähän aikaa lepäilin, ehkä vartin verran sattui mahaan ja sitten olin jo kuin ei mitään olisi tehtykään. Mulla ei kummallakaan kerralla ole ollut mitään hyperiin viittaavaakaan, toki ei munissaaliitkaan ole olleet mitään valtavia.
Tällä kertaa kuitenkin saalis oli yli tuplasti isompi kuin viimeksi eli 15 munasolua saatiin. Huomenna saa iltapäivällä soitella tietoja, miten ne ovat hedelmöittyneet. Miehen simpatkin oli olleet nyt parempia kuin aiemmin, eli aika hyvällä mielellä nyt ollaan! Alkion siirto on torstaina klo 11, jos siis siirrettävää on. Testipäivä olis sitten 27.9., jos siihen asti päästään, tai veritestiin voisi mennä jo muutaman päivän aiemmin. Mä varmaan kuitenkin testailen taas kotona kuten viimeksikin tein.
Vielä ei ole päätetty, siirretäänkö 1 vai 2, katsotaan minkä verran niitä tulee. Annetaan kyllä siirtää kaksikin jos lääkäri sitä ehdottaa. Mä en osaa kauheasti pelätä kaksosraskautta, kun meidän suvussa on monia kaksosia eikä kenelläkään ole ollut niiden odotuksessa tai synnytyksessä mitään isoja ongelmia.
Nyt sitten onkin edessä ihana 8 päivän sairasloma, ja sääkin näyttäisi olevan mitä mainion lomailuun. Tämän päivän lepäilen, mutta jos tällaiset kelit jatkuu niin taidan suunnata vaikkapa sienimetsään.
Tsemppiä kaikille!
Brooke
BROOKE mehän siis edetään sun kanssa siis samoilla päivillä :) Mukava piinailla jonkun kanssa samaan aikaan.
Meillä siirto on jo ylihuomenna, keskiviikkona kello 14 ja testauspäivä päivää aiemmin eli 26.9. Mulla tosiaan ei tuo punktio tuntunut pahalle, mutta noin 30 min sen jälkeen olo oli kurja ja lepäsin klinikalla pari tuntia ja antoivat vielä peffaan kipulääkettä + suun kautta pari tablettia. Kipulääkkeitä sain kotiinkin, mutta onneksi olo on jo helpottanut.
Nyt takaisin sohvalle köllimään, iso lasi juotavaa mukaan ja leffoja katselemaan.
Mahtavat, suuret onnittelut! Mulla oli sellainen tunne, että nyt olet raskaana. Veri arvon numero kantsii kertoa klnikalle. Siitä he päättelee aika paljon ja en ole ennen edes kuullut noin hyvästä alkioista kuin teillä oli. Teillähän oli se 9 soluinen..jos en ihan saanut itsekin dementiaa töissä ihan sekavien ihmisten keskellä:=)
Mulla on edelleen reilusti yli 5 vuotta vanha testi jäljellä :=) HIH!
Soittelin äsken klinikalle ja meidän 13 munasolusta 10 oli hedelmöittynyt. Huomenna soitellaan vielä aamulla ja katsotaan minkämoiseksi ovat kasvaneet ja päätetään siitä siirretäänkö 1 vai 2. Iltapäivällä huomenna sitten on se siirto. Jännää.
hieno hedelmöittymisprosentti teillä! Meillä ei ihan yhtä hyvin, juuri soittelin klinikalle ja sain kuulla että meidän 15 munasolusta 6 on hedelmöittynyt. Huomenna saa taas soitella ovatko lähteneet jakautumaan. Eli melkoinen katohan tuossa taas kävi mutta se oli odotettavissakin, kun sama juttu oli viimeksikin. Mutta on tuo kuusikin enemmän kuin uskalsi etukäteen toivoa. Torstaina klo 11 on siirto jos sinne asti päästään. Meillä tehdään niille tuo pitempi viljely, jos mahdollista, kai siksi että nähdään ovatko alkiot varmasti kunnollisia. Ekassa hoidossa nimittäin osa alkioista lopetti kehityksensä kolmen päivän ikäisinä, ja sitähän ei olisi saatu tietää jos ne olisi jo 2-päiväisinä siirretty. Toivottavasti nyt kuitenkin useampi jaksaisi jatkaa kasvuaan!
Kiitos vielä kaikille onnitteluista =) Aika uskomatonta tämä on eikä meinaa millään mahtua pääkoppaan!!
Pääsikö Vehnis siirtoon?
Chova ¿ ehkä teit testin liian aikaisin? Teitkö vielä uuden?
maari ¿ tervetuloa pinoon ja onnea siirtoon!
Emma-Neea ¿ no niinpä tiesit =) Olis pitäny uskoo sua, mut ei silloin vielä uskaltanu =)
Juu, 9-soluinen oli, mutta viljely n. 3 pv kun oli viikonloppu välissä. 1-luokan soluksi se lääkäri sitä kehui =)
Kuinka pitkä viljely niille alkioille nyt tuleekaan Brooke? Kolmeko päivää? Tsempit siirtoon.
Terkuin Afternoon rv4+4 (kait?) . Mistä sen tietää miten noi viikot lasketaan kun on ollut ivf?
jep, 3 vuorokautta noita meidänkin soluja nyt viljellään. Saman verran niitä pidettiin viimeksikin (silloin meilläkin oli viikonloppu välissä). En silloin älynnyt edes kysyä, moniko soluinen se meidän ainokainen siirretty alkio oli.
Luin tuolta meidän klinikan sivuilta, että joissain tapauksissa voidaan alkioita viljellä 5-6 päivääkin. En sitten tiedä millaisissa tilanteissa niin tehdään?
Eli ei tarvitse enää piinata ja tehdä uutta testiä, menkat alkoi tänään. Eilen illalla tuli pientä tuhrua ja tänään on jo kuukautisten verran vuotoa ja paljon hyytymiä.
Me ei jatketa enää hoitoja, luomua ei ole tullut seitsemään vuoteen, joten ei odoteta sitäkään. Vaivun nyt hetkeksi masennuksen syövereihin ja itsesääliin, katsotaan sitten minne elämä seuraavaksi vie.
Kiitokset kaikille, täällä on ollut mukava olla, yritän kuitenkin olla jäämättä roikkumaan tänne palstalle ja keksiä jotain muuta sisältöä elämään, kunhan nyt saan murehtimisesta ensin tarpeekseni. Tsemppiä teille kaikille yritykseen!
Terkuin ja kyynelsilmin, Chova
Ei sitä sanat selittää voi,
ei sitä järki käsittää voi.
Vain tunne valtaa, syvältä valtaa,
ei sitä sanat selittää voi.
Voisinpa laulaa surunu pois,
kunpa vielä mun nauruni sois.
Voisinpa jatkaa, vielä jatkaa.
Voisinpa laulaa suruni pois.
Ehkä joskus käsittää voin,
miksi satuttaa nyt se noin.
Nyt se viiltää, syvältä viiltää,
ehkä joskus käsittää voin.
Vielä pitkään mun suruni soi,
vain aika parantaa sen voi.
Se vie aikaa, paljon aikaa,
vielä tänään mun suruni soi.
Tää suru särkee mun sydämen,
tää suru särkee mun sydämen.
Ei oo järkee, ei mitään järkee,
tää suru särkee mun sydämen.
(Hanna Ekola)
Halaus ja jaksamista teille vaikeassa päätöksessänne...
maari08: Tervetuloa mukaan. Hieno hedelmöittymistulos teillä on. Toivotaan että saatte monta valioyksilöä pakkaseen (ja tietysti kyytiinkin ;-))
Brookelle peukutukset bd että saatte hyvälaatuisia alkioita siirrettäväksi ja että pakkaseenkin riittäisi jokunen. bd bd bd bd
ON: pp6 menossa ja ajoittaiset menkkakivut vaivanneet pp4 lähtien. Tänään ovat hieman vähäisemmät, pahimmat jomottelut olivat juuri pp4-pp5. Eilen ja tänään myös tuntunut repäisykipuja/vihlaisuja munasarjojen tienoilla kun nousee esim tuolista nopeasti. Tiedä sitten enteileekö menkkoja vai mitä. Tissit eivät ole yhtään kipeät eikä mitään muutakaan oiretta ole.
Piinaa jäljellä vielä viikko, en tiedä miten sitä kestää kun nyt jo epätoivo iskee.
Mites muilla piinailijoilla sujuu?
T:Hetula ja Sissit pp6
chova ¿ iso hali täältä ja pahoittelut negasta ja onnea teille tulevaisuuteen!!
jessica ¿ punktio ja siirto takana, onnea piinispäiviin!!
maari ¿ onnea siirtoon! Meilläkin mietittiin yhden ja kahden alkion siirtoa, olimme ilman muuta kahden kannalla. Mutta meillehän ei meinattu ensin suostua kahden siirtoon, mutta onneksi lopulta suostuttiin. Nyt toivotaan, että ainakin toinen, mielellään molemmat pysyvät mukana.
Brooke ¿ puntio takana ja siirto edessä. Paljon tsemppiä, että lähtevät hyvin jakautumaan ja pääsette tosiaankin sinne siirtoon!!
Viikko on mennyt todella nopeasti, toivottavasti toinenkin viikko menisi yhtä nopeasti. Olen ollut vähän väsynyt ja iltaisin on ollut pientä pahoinvointia. Pari päivää on mennyt syödessä, koko ajan olisi nälkä, omenoita olen ahminut ihan hirveästi enkä edes normaalisti syö niitä!!! Eilen illalla tuli sellainen olo, että nyt alkaa menkat ja tunsin vielä jotain valahtavan, mutta onneksi oli vain jotain luge-töhnää tai jotain! Ja välillä vihlailee vatsassa ja sellainen jännä tunne on ollut vatsassa, sellainen ¿paine¿ tuntuu, en osaa selittää sitä paremmin..mutta toivon todella, että kaikki nämä tuntemukset eivät ole vain lugeista ja zumenoneista johtuvaa.
Onnea kaikille!!!!!
SolinaPolina pp7
Chovalle tsemppihali! Toi on kyllä vaikea päätös, mutta olette sen varmasti joka kantilta miettineet. Kaikkea hyvää jatkossa teille!
Täällä piinistellään vasta pp5, mutta kyllä on surkea olo. Koko eilisen päivän oli sellaista pientä menkkamaista jomotusta, tästähän ei tietysti kannata vielä huolestua. Mutta kun heräsin klo 3 viime yönä, niin mulla oli aivan samanlaista yöhikoilua kuin ennen tätiä aina (alkaa AINA noin viikkoa ennen), lisäksi menkkamaiset jomotukset ovat yltyneet ja alaselkä tutunlaisesti kipeä. Noi jomotuksetkin vielä olisivat yksinään ihan ok, mutta kun muutkin tätiä ennakoivat oireet alkavat nyt jo (eikä pienintäkään raskausoiretta todellakaan ole havaittavissa), niin kyllä meni itkuksi sekä aamuyö että aamu. Että ei hurraamista, mutta kyllä kai täältä vielä noustaan.
Iloisempaa piinistelyä muille!
Jessica
Chova: iso voimahalaus!
Soittelin sovitusti aamulla klinikalle ja sieltä todettiin että kymmenestä alkiosta seitsemän oli jatkanut kehitystä ja olivat loisto yksilöitä. Halusivat kuitenkin jatkaa viljelyä vielä huomiseen ja tsekata mikä niistä / mitkä olis hyvä siirtää. Eli siirto siirtyi päivällä eteenpäin. Toisaalta hyvä jos se auttaa ja varmistaa tätä prosessia, mutta henkisesti olin aamulla jo valmistautunut siirtoon että vähän harmittaa kun jännäily ei sitten tänään alkanutkaan. Edelleen on kahden vaiheilla että siirtävätkö yhden vai kaksi. Sen kuulee sitten huomenna.
Harmi vaan että huomenna pitää mennä töihin ja heti keksiä yhdeksitoista joku " meno" että pääsee kipaisemaan klinikalla. Hei te, jotka olette matkaan jo kaverin saaneet, kuinka kauan teillä meni kaikkiaan siirrossa & klinikalla aikaa?
Nyt ollaan sitten Brooken kanssa huomenna aivan samaan aikaan sitten siirrossa. Pidetään peukkuja, että molemmat saadaan loistoyksilöt matkaan ja kaikki menisi loppuun asti hyvin. :)
Kyllä tämä on jännää! Minäkin soittelin juuri klinikalle: meidän kuudesta alkiosta kaikki oli lähteneet jakautumaan, mutta yhdessä on tumavika joten se putoaa pois. Viisi on kuitenkin pelissä mukana: yksi on vasta 2-soluinen, kolme 4-soluisia ja yksi 5-soluinen. Kai tässä nyt jo uskaltaa alkaa uskoa, että siirtoon päästään huomenna!
MAARI ollaankin sitten ihan samiksia tosiaan. :) Ja normaalisti siirto ei kai kestä kauan (vain minuutteja?), mutta mulla ainakin viimeksi kesti yli puoli tuntia, koska mulla oli jotenkin hirmu mutkainen kohdun kaula. Taisin asiaa selitelläkin jo tässä pinossa aikaisemmin, jos selaat taakse päin. Nyt mulle varattiinkin tunnin aika ja rakkoa pitää täyttää niin paljon kuin pystyn (auts), koska se voisi sitten mukamas suoristaa sitä kaulaa.
Normaalisti siirto ei kai satukaan, mutta mulla kyllä sattui, kun piti ottaa jotkut järeämmät instrumentit kehiin.
Mulla on onneksi sairaslomaa vielä ensi maanantaihin, eli ei haittaa kauanko siellä joudun makailemaan.
Mies ei tällä kertaa tule mukaan ollenkaan, koska hänen on aika vaikea päästä töistä ja tunnen pärjääväni hyvin yksinkin, kun on jo tuttua hommaa kuitenkin.
SOLINA, HETULA ja JESSIS piinailevat, peukutuksia kaikille! Kohta täältä toivottavasti siirrytään piinailuseuraan!
Brooke
CHOVAlle suuren suuret pahoittelut. Niin lohduttomalta kuulostaa, kun kerroit että tämä oli viimeinen yritys. Mutta voimia ja tsemppiä elämässä eteenpäin!
Chova, voimia sinulle ja miehellesi. En osaa edes kuvitella lohduttomuuttanne, toivottavasti asiat järjestyvät lopulta tavalla tai toisella.
Brookelle ja Maarille onnea siirtoon! Taidatte saada huuruneniäkin vastaisuuden varalle, kun noin hyvin ovat lähteneet jakautumaan. Täytyyhän niitä tulevia sisaruksiakin ajatella. ;-)
Jessica, äläs masennu siellä! Onhan täältä palstalta saanut lukea varmaan kymmenittäin epätoivoisia kertomuksia tädin saapumisilmoituksista, jotka ovat sitten kuitenkin olleet raskausoireita! Miksikäs niitä muuten sanottaisiin piinapäiviksi (tai viikoiksi jotka tuntuu kuukausilta), jos ne ei olis piinaavia¿
SolinaPolinan ja Hetulan oireet kuulostavat tosi lupaavilta, etteköhän te molemmat sieltä sen plussan saa. Mutta kerro SolinaPolina ihmeessä, miten piinaviikon saa kulumaan nopeasti?!? Hetulan epätoivo kuulostaa jotenkin paljon tutummalta.
Minne Vehnis on kadonnut? Toivottavasti palstahiljaisuus ei tarkoita huonoja uutisia. Kuulosti kovin tutulta tuo mietintäsi, että mieluummin aiempi epäonnistuminen kuin uusi keskenmeno. Itsekin pelkään plussaa melkein enemmän kuin negaa, mikä on tietysti ihan hullua. Oonkin yrittänyt asennoitua nyt niin, että olen raskaana vasta sitten kun vauveli vilkuttelee ultramonitorista sydän sykkien.
Kuinkas Nupelon ja Hapön piinistelyt sujuvat? Tulkaahan kertomaan kuulumisia.
Olenko itse hännänhuippu tässä porukassa? Taitavat olla tuolla syys-lokakuun pinossa ne, joilla on nyt loppukuussa tositoimet ivf:ssä. No, meillä on ihan mukava porukka kasassa, toivotaan vaan että päästään kaikki jatkamaan juttua tuonne plussanneiden puolelle. bd
Kävin tänään punktiossa, ja muniksia saatiin mukavat 15. Nyt täytyy odotella huomiseen, että kuullaan hedelmöitymistilanne. Siirto sitten perjantaina, eiköhän tuosta joukosta ainakin yksi ole halukas lähtemään kyytiläiseksi. Kovaa katoa kyllä odotan viime kerran perusteella, mutta katsotaan nyt.
t. tipituu
Nyt on sellainen olo että ei tästä tule mitään. Pää ja hartiat ovat just niin kipeät kuin aina pari päivää ennen menkkoja. Toisaalta sitten väsyttää aivan vietävästi ja menkkaoireet ovat kadonneet. Mutta ei myöskään ole mitään paineen tunnetta vatsassa, ei pahoinvointia, ei rintojen aristusta eli ei mitään mikä viittaisi raskauteen. Taitaapa nega pamahtaa, jotenkin sitä vaan nyt tuntuu vahvasti siltä.
Jessicalle tsempit, tiedän tasan miltä sinusta tuntuu!
Brooke ja maari, tulkaahan kertomaan siirtoterveiset!
SolinaPolinan oireet kuulostavat lupaavilta, olisipa minullakin tuollaisia. Taidat plussata seuraavana! bd
Eipä sitten muuta kuin jatketaan piinaa. Taidan testata sen negan pois jo pp11 niin ei tarvitse sitten miettiä. Ainokaisessa raskaudessani raskaus näkyi kotitestissä jo pp11, joten uskon vakaasti että jos on näkyäkseen niin näkyy jo silloin.
Terkkuja kaikille piinailjoille ja tuleville sellaisille!
Hetula ja (toivottavasti Sitkeät Sissit) pp8
Nyt on siirto tehty. Kymmenestä alkiosta lopulta 7 hedelmöittyi kunnolla ja yksi, kahdeksan soluinen II-luokan kaveri laitettiin tänään kyytiin. :)
Nyt alkaa siis piinaviikot. Voi että, kun tää kaveri vaan pysyis kyydissä. Vaikka lääkäri sanoo ettei siihen itse voi vaikuttaa mitenkään että kiinnittyykö se vai ei niin miksi sitä itse silti varoo tekemästä jotain " repäisevää" ja tarkkailee koko ajan itseään?!
Pitää yrittää nyt saada ajatuset jonnekin muualle ja keksiä paljon jotain aivan muuta tekemistä. Onneksi on paljon töitä ja sen puitteissa saa ainakin 8 tuntia päivässä ajatukset jonnekin muualle. Viikonloppuna lähdetään viettämään " laatuaikaa" Helsinkiin ja vähän shoppailemaan & hotelliin hemmottelemaan itseämme. Toivottavasti ei törmäillä kaikkiin lasten vaateliikkeisiin, koska väkisinkin silloin ajatukset laukkaa jo eteenpäin.
Brooke, millaisen kyytiläisen sait? Oliko siirto sulle tällä kertaa helpompi? Mullakin oli joku mutka kohdunkaulussa mutta muutaman minuutin tuhtaamisen jälkeen lääkäri sai kuitenkin kaikki kuntoon.
Tsemppiä piinailijoille!
Sorry, en ollut lukenut Enska-pinoa kunnolla, siellähän jo kertoilitkin noista oireista. Onnea vielä!
*jää pähkäilemään että voiko millään onnistaa, kun ei ole sellaista jatkuvampaa pistosta vatsalla tuntunut* : )