Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen 7-v. kaveri itki peloissaan näkemäänsä Harry otter -leffaa. Puhunko asiasta vanhempien kanssa?

Vierailija
18.07.2007 |

Meillä oli kylässä lapsen 7-vuotias (juuri täyttänyt) kaveri. Lapset pitivät minulle taikuriesityksen. Esityksessä ei ollut mitään sen kummempaa, ei mitään muuta Harry Potteria muistuttavaa kuin taikominen sinänsä. Kesken kaiken tämä kaveri alkoi itkeä hädissään ja sanoi, että " pelkää taas sitä Harry Potter -elokuvaa" . Hän kertoi myös, mitkä kohdat erityisesti pelottavat, ja sen perusteella käsitin, että kyse on sarjan ekasta leffasta.

Yritin siinä rauhoitella ja lohdutella hieman huonolla menestyksellä. Kun tilanne lopulta laukesi, kysyin vielä, missä hän oli elokuvan nähnyt. Olivat kuulemma viikonloppuna katsoneet sen koko perhe (vanhemmatkin siis mukana, kysyin tätä vielä erikseen) , ja sen jälkeen hän ei ole saanut illalla unta ja päivisinkin välillä pelkää kauheasti.

Olisin varmaan muuten ottanut asian saman tien puheeksi lapsen vanhempien kanssa, jos olisin tavannut heidät vierailun jälkeen. Lapsen kuitenkin haki meiltä (suunnitellusti) hänen 13-vuotias siskonsa, jolle en oikein viitsinyt tästä jutella.

Mitä te tekisitte tässä tilanteessa? Pitäisikö/kannattaisiko teistä minun soittaa vanhemmille ja jutella asiasta? Entä mihin sävyyn? Toteaisittetko vain että lapsi oli peloissaan ja toivottavasti on nyt ok, vai kysyisittekö esim, eivätkö he tiedä, että elokuvan ikäraja on 11?

Puhuin tästä myös oman 7-vuotiaani kanssa. Hän sanoi, että kun leffa tuli telkkarista, heidän päiväkotiryhmänsä 8 eskarista ainakin 3 oli sanut katsoa sen. Ihmettelen kyllä melko lailla, antavatko todella niin monet vanhemmat eskari-ikäisten lastensa katsoa tuollaisia elokuvia. Tietysti en tiedä, onko se totta: osa eskarin lapsistahan saattoi vain väittää nähneensä leffan. Sen sijaan tämä meillä vieraillut tyttö oli selvästi nähnyt leffan.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kannattaa varmaan tosiaankin esittää asia tuohon sävyyn kuin ehdotit ennemmin kuin " Ettekö tiedä" -tyylillä :)

Lisääkin mielipiteitä odottelen. Olisi myös kiva tietää, noudatatteko te muut elokuvien ikärajoja (ainakin suurin piirtein). Minkä ikäisen olette antaneet katsoa esim. nuo Potterit?

AP

Vierailija
42/52 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin, mitä vierailulla oli tapahtunut ja tosiaan kyselisin, että onko puhunut kotona asiasta enemmän vielä jälkikäteen. Kertoisin, että asia oli jäänyt minua vaivaamaan. Minä olisin itse iloinen, jos joku osoittaisi tuollaista huolta minun lapsestani ja ottaisi vielä erikseen yhteyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenelokuvien ikärajat ovat viitteellisiä. Tiedän monia 7-vuotiaita, jotka ovat ihan kjykeneviä katselemaan Pottereita. Meilläkin nuorempi tyttö katsoo ja ymmärtää, eikä pelkää. Vanhempi poika taas pelkää eikä halua katsoa, vaikka on tarjottu mahdollisuutta katsoa äidin kainalosta.

Jokaiseen lapseen vaikuttavat erilaiset asiat. TUo meidän 7v tyttö taas ei saisi katsoa yhtään tunteisiin vetoavaa elokuvaa (tyyliin Lorenzon öljy tai se kammottava lastenelokuva jossa huonojen vanhempien lapset joutuvat etsimään itselleen uusia tavaratalosta) tai dokumenttia sairaista tai kärsivistä lapsista. Ne aiheuttavat viikkojen tai kuukausien ongelmia. Kukaan ei vaan tajua laittaa niihin mitään ikärajoja.

Jokaisen vanhemman pitäisi itse tuntea lapsensa ja miettiä mitä he kykenevät katsomaan. Ja joo, myös pelottaviin asioihin tutustuminen vanhempien turvallisesssa seurassa kuuluu kasvatukseen.

Ja vastauksena kysymykseen, itse sanoisin vain vanhemmille, että hän pelkäsi aika lailla, onko nytkunnossa, ja jättäisin niistä ikärajoista keskustelemisen sikseen. Kyllä he varmasti ovat asian miettineet.

Vierailija
44/52 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on, että mua sapettaa suuresti vanhemmat, jotka antavat lastensa katsoa isommille suunnattuja leffoja. Lapset oikeasti pelkäävät ja näkevät pahoja unia ja muuta ikävää. Siksi toiseksi, lapset menettävät sen elokuvakokemuksen, kun eivät ymmärrä sen laatua. Esim. nää Harry Potterit on oikeesti hyviä, laadukkaita nuorten elokuvia, joista on paljon iloa ja hupia, kun katsoja on sopivan ikäinen. Liian pieni ei tajua sävyjä eikä juonta.

Tyhmin perustelu yhdellä perheellä oli, että olihan se annettava katsoa, kun lapsi niin halusi... Ookkei..

Vierailija
45/52 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta älä mainitse ikärajaa, kerro vain mitä tapahtui. ja sano, että olisikohan hyvä keskustella lapsen kanssa leffasta, että hän pääsisi peloistaan irti..

Vierailija
46/52 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on niin erilaisia, toiset herkempiä kun toiset. Voithan soittaa, mitään se ei auta, ja itse en soittaisi, terv. 5 lapsen äiti.

Vierailija
47/52 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi voinut katsoa sen samantien uudestaan.

Vierailija
48/52 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kannattaa kertoa lapsen vanhemmille mitä teillä tapahtui ilman sen kummempia tulkintoja.

Me olemme pyrkineet noudattamaan ikärajoja ja lisäksi esim. Harry Potter -elokuvat ovat nähneet vain ne lapsistamme jotka ovat kirjatkin lukeneet.

Sen verran on lipsuttu ikärajoista, että 14-vuotias on katsonut monia K 15- elokuvia kotona kanssamme (mm. vanhoja Bond-elokuvia), kun me vanhemmat emme keksineet miksi niitä ei voisi katsoa.

Vierailija
49/52 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se, ettet soittaisi, jos jonkun toisen lapsella olisi oikea polko ja hätä, josta vanhempien olisi hyvä tietää. Mitään neuvoja en alkaisi antaa. Kertoisin vain, mitä tapahtui.

Ja vastuutonta on myös käytöksesi. Ne ikärajat kun eivät oikeasti ole " viitteellisiä" , kuten joku kirjoitti! Mistä tiedät , jos vaikka sinunkin lapsesi salaa itkisivät ja pelkäisivät. Ja vaikka kylässä noin tulisi ilmi. Tuskin haluaisit, että sinulle siitä ilmoitettaisiin?

Vierailija:

Lapset on niin erilaisia, toiset herkempiä kun toiset. Voithan soittaa, mitään se ei auta, ja itse en soittaisi, terv. 5 lapsen äiti.

Vierailija
50/52 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on saanut katsoa leffat se jälkeen kun kirja on luettu.

Meidän lapset ovat aiakin sellasia että jos joku leffa pelottaa niin eivät katso sitä vaan sulkevat television.

Vierailija
51/52 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ne ikärajat kun eivät oikeasti ole " viitteellisiä" , kuten joku kirjoitti! Mistä tiedät , jos vaikka sinunkin lapsesi salaa itkisivät ja pelkäisivät. Ja vaikka kylässä noin tulisi ilmi. Tuskin haluaisit, että sinulle siitä ilmoitettaisiin?

vielä. Murrosikä tietty muuttaa tämänkin. Mutta juuri siksi etiedän, että se toinen lapsi pelkää niitä sairausdokkareita ja se toinen taa sniitä pottereita. Mutta meilläkin on opetettu siihen, että kukin ITSE jättää katsomatta sen mikä tuntuu pahalta, kun kerran niihin ikärajoihin ei voi luottaa.

En muuten voi luottaa niihin itsekään. Ollaan menossa oikeaan suuntaan kun niihin liitetään tieto siitä, MIKSI ikärajasuositus on asetettu tai MIKÄ " voi vaikuttaa herkimpiin katsojiin" , koska toiset asiat viakuttavat toisiin ja toisen toisiin, mutta itse haluaisin tarkempaa tietoa esim siitä, onko se " vaikuttava kohtaus" seksiä vai väkivaltaa vai surua vai mitä.

terv se joka puhui niistä viitteellisistä.

Vierailija
52/52 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai miten sä selität sen että vaikka viikon vajaa 7 v ei saa katsoa k-7 leffaa, mutta viikon päästä saa?

Ja ne ikärajathan menee niin että jos on esim. k-11 niin se on k-9 aikuisen kanssa.

Meidän 8-vuotias oli katsomassa isänsä kanssa sitä uusinta turtles leffaa joka on k-11 eli k-9 aikuisen kanssa (hui! meidän poika on vasta 8!) ja sekä mies että poika sanoivat että olisi ihan hyvin voinut ottaa 6-vuotiaan pikkuveljenkin mukaan -ei ollut pelottava.

Jotkut lapset vaan osaa erottaa hyvin faktan ja fiktion eivätkä pelkää tollasia leffoja. Mutta meidän poika ei kyllä kestä katsoa yhtään mitään todellisesti pelottavaa esim. aikoinaan muodon vuoksi sarjan mainokset olivat aivan kauheita.