Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

~**ENSKAT vko 29**~

16.07.2007 |

Aloitanpa uuden viikon, kun muut eivät ole kerenneet :) Kohta kuulumisia, kun aamupala on syöty, nälkäisenä ei voi keskittyä...

Pore

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta vaan kaikille enskoille! Soitin tossa just äsken neuvolaan ja eka aika on nyt sitte 8.8 :)

Sano sieltä, että eka ultra-aika on siinä viikoilla 11-12...mut haluaisin kyllä jo aikasemmin. Missä vaiheessa ootte käyny alkuraskauden ultrassa? Onko väliä? Kuuluuko sydänäänet jo esim. viikolla 6? Kun mietin vaan, että jospa yksityiseltä varais ajan..soitin ja sanovat hinnaksi n. 140¿ kelakorvausten jälkeen! Onhan se aika kallista, mutta kun haluaisi tietää, onko kaikki hyvin. Ensimmäinen vapaa aika siellä on 6.8, eli mulla ois viikkoja sillo 7+ ja toinen 20.8, eli rv:lla 9+. Onko väliä kumman ajan otan? Oisko se myöhäsempi kuitenkin parempi, kun sillon on jo se eka neuvolakäyntikin ollut...

Sara-Maria: Kiitos paljon onnitteluista!! Ootko sä käyny alkuraskauden ultrassa? Meinasin vaan, kun sullakin on noin alussa toi raskaus. Vai odotatko neuvolan lääkärikäyntiä?

Hyvää päivänjatkoa kaikille!! Kohta se on taas töihin lähdettävä!

t.Aleida

Vierailija
2/53 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän venähti tuo aamupala, kun aloin soittelemaan Jyväskylän rakenneultra paikkoja ja niiden hintoja läpi. No suosittelivat sitten jo varaamaan aikaa, koska jonoa on jonkun verran ja meillä vuorotyö eli ihan kaikki ajat ei käy. Nyt on varattu aika 30.8 Terveystalolle, lääkäri oli joku Löfhjelm (?). Tunteeko kukaan tapausta?

Vieläkö te täysiaikaiset täällä kärvistelette? Voi teitä (vatsa)repukoita. Laitan kaikki sympatiat sinne ja yritän laittaa supistuksiakin, mut en oo ihan varma millasia ne on, niin ei pidä ihmetellä outoja väänteitä ;) Tää viikko on se viikko kun tapahtuu.

Onnea teille jo jakautuneille! Ainakin Juska oli saanut miehenalun.

Aleidalle tervetuloa! Itse kävin eka ultrassa viikolla 10 ja risat ja oli ärsyttävää se odottaminen, mutta kannatti. Silloin näkyi jo kädet ja jalat. En ole mikään asiantuntija, mutta itse ottaisin tuon myöhemmän ajan, on enemmän ja varmemmin jo näkyvissä. Itse tietenkin päätät. Noista menkkamaisista kivuista, mulla oli koko alkuraskaus niitä, ihan päivittäin. Vieläkin silloin tällöin, mut ei enää niin usein ehkä kerran pari viikkoon. Ne kuuluu kuulemaa asiaan eli ei huolta.

Hobbielle tervetulotoivotukset myös. Ehkä me enskat ei kuollakaan sukupuuttoon ,kun me vielä lisäännytään :) Julia ihmetellyt olen minäkin... Olisko vaan lomalla, ettei mitään pahaa ole tapahtunut.

Itse kävin eilen eka kertaa uimassa koko kesänä. Yleensä olen tosi innokas uimari, mut nyt vähän olen varonut ton masun takia ja sisko varoittelee koko ajan... No ihanaa oli, saunasta kylläkin järveen menin, mut ois tarennu kyllä ilmankin. Joskin vesisateen takia oli kiva istua saunassakin välillä. Nautin ihanasta yksinoloillasta kun mies oli illan ja yön töissä ja nyt yrittää nukkua, kun mä haluisin jutella rakenneultrasta... Muutenkin kaikki ok. Torstaina seuraava neuvola, kyllä tää kuukausi on pitkä aika olla epätietoisuudessa, kun ei liikkeitä tunne eikä mitään. No toivotaan et sieltä sykkeet taas löytyy :) Hyvää viikonalku enskoille! Meillä alkoi pitkät vapaat jee! Mäkin oon vapailla vaikka en öitä enää teekään, eikä mulle kai näin paljon vapaata kuuluis... No nautitaan!

Pore&Papunen 15+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpäs ole yli viikkoon tainnut käydä pinoutumassa. Erityisiä kiireitä ei ole ollut, mutta eipä ole ollut itsessäkään mitään muutosta.

Tällä viikolla on kovasti odotettu neuvola, jossa pääsee kuuntelemaan ne sydänäänet. Liikkeitä kun en vielä tunne niin sydänäänet tuntuu olevan ainut kontakti vatsaan ja ennen kaikkea sitten tietää vasta onko kaikki hyvin. Ja vatsakaan ei ole vielä oikein kasvanut ainakaan näkyvästi. Pikku hiljaa kyllä tuntuu, että alamasun päälle ei oikein siedä kaikkia housuja vetää päälle ku kiristää, että kai siellä joku kasvaa. :)

Tervetuloa uusille enskoille! Alkuraskauden nippailut ja menkkamaiset tuntemukset on ainakin mulle tuttuja. Nyt tosin nippailut on siirtynyt lähemmäs lonkkaluita, joten kai kohtu on jo jonkin verran kasvanut.

Susanna 16+1

Vierailija
5/53 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä vähän synnytyskertomusta kaikille kiinnostuneille:

Elikkä... Laskettuna päivänä 5.7. ei olossa ollut mitään erityistä ja ajattelin, että pitkäksi menee tämä odotus. Mentiin sitten miehen kanssa nukkumaan illalla yhdentoista maissa. Puolilta öin havahduin sitten siihen, että vedet menivät oikein lorinalla. Ehdin juuri ja juuri kierähtää froteepyyhkeen kanssa sängystä, ettei sänky kastunut. Soittelin sairaalaan ja meille annettiin lupa lähteä sinne. Lähtövalmisteluissa vierähtikin sitten melkein tunti, kun piti kerätä loput tavarat sairaalakassiin ja hieman siivoilla (luitte oikein!) ettei sitten tarvinnut palata sotkuiseen kämppään vauvan kanssa.

Matkalla Jorviin supistuksia alkoi tulla ja ne alkoivat olla voimakkaampia kuin aikaisemmin. (Ts. supistus alkoi tuntua jo selässä ja reisissä, vaikkei kipeää vielä tehnytkään.) Jorvissa minut pistettiin sitten käyrille joksikin aikaa ja tämän jälkeen sisätutkimus osoitti, että kohdunsuu on 2-3 cm auki. Päästiin sitten miehen kanssa lepohuoneeseen pötköttelemään ja odottelemaan. Pikkuhiljaa supistukset voimistuivat ja synnytyksen laskettiin käynnistyneet tuossa puoli kolmen maissa. Kivunlievitykseksi sain lämpöpussin, joka lievittikin hyvin supistusten kipua.

Viiden maissa sitten sain peräruiskeen ja kävin suihkussa. Tuossa vaiheessa supistukset tulivat 5-6 minuutin välein. Kuuden maissa kätilö toi meille aamupalaa ja sitten taas jatkettiin kärvistelyä. Kahdeksan aikaan vuoroon astui aamuvuoron kätilö ja käyrää otettiin taas. Tämän jälkeen sisätutkimus osoitti, että kohdunsuu on 3 cm auki. Supistuksetkin voimistuivat koko ajan.

Sisätutkimuksen jälkeen saimme kuulla, että ammehuone oli vapaa ja siirryin ammeeseen. Lämmin vesi tuntui hyvältä, vaikka ammeessa olikin vaikea saada mukavaa asentoa. Toisaalta myös supistukset alkoivat voimistua kovaan tahtiin. Ammeessa viihdyin noin tunnin ja sitten sainkin siirtyä synnytyshuoneeseen (Kello oli puoli kymmenen). Synnytyshuoneessa saimmekin miehen kanssa olla kahdestaan ja purin supistuskipua keinuttelemalla keinutuolissa, puuskuttamalla ja halailemalla lämpötyynyä. Puoli kahdeltatoista minulle tuli aivan kamala nälkä (kuka sanoi, ettei synnyttäessä voisi tulla nälkä?) ja sain lounasta.

Ruoan jälkeen sainkin sitten ilokaasun käyttöön ja sen turvin jaksoinkin taas pari tuntia. Kahden maissa alkoivat kivut olla tosi voimakkaita myös ilokaasun kanssa ja alkoi tulla itku, joten pyysin epiduraalia. Sisätutkimus paljasti, että paikat olivat jo 6-7 cm auki. Anestesialääkäri tuli sitten antamaan epiduraalin (Epiduraalin laittaminen ei sattunut normaalia verikoetta enemmän.) ja supistuskipu alkoi heti helpottamaan. Epiduraali ei poistanut täysin kipua, mutta muutti sitä ja jo ehkä vartin päästä pystyin luopumaan ilokaasusta, joka teki minut uneliaaksi.

16:20 aloin harjoitella ponnistamista kylkiasennossa. Harjoittelua tehtiin tunnin verran ja tämän jälkeen sain aloittaa toden teolla ponnistamisen. Päädyin sitten ponnistamaan puoli-istuvassa asennossa. (Kylkiasento olisi kyllä ollut ehkä parempi...) Ponnistin ensin sukista kiinni pitämällä, mutta sitten kutsuttiin toinenkin kätilö, jotta sain tukea jalkoja heidän kylkiinsä. Mies oli turvallisesti pääpuolessa kannustamassa ja tarjoilemassa juomista. Supistukset olivat inhottavasti aika heikkoja ja oksitosiinitipasta huolimatta tuntui siltä, että jouduin tekemään suurimman osan työstä itse. Viimeisten senttien kohdalla jumitettiinkin jonkin aikaa ja lopulta kutsuttiin kolmas kätilö painamaan vatsan päältä ja välilihaa leikattiin.

Vauveli syntyi lopultakello 17:58 kovan rääkäisyn saattelemana. Kätilö leikkasi napanuoran ja sitten vauva nostettiin vatsani päälle. Siinä me sitten tuijoteltiin tulokasta miehen kanssa kyyneleet silmissa sillä aikaa, kun jälkeiset tulivat ja kätilö tikkasi alapäätäni edustavampaan kuntoon. Tämän jälkeen sain vauvan rinnalle ja kätilöt jättivät meidät kolmestaan. Siinä oleiltiin tunnin verran (Vauva kakkasi tyytyväisenä ) ja sitten kätilö tuli takaisin ja pesi, mittaili ja puki vauvelin miehen seuratessa vierestä.

Toinen kätilö tuli sillä aikaa irrottelemaan minut kaikista piuhoista ja epiduraalikatetrista ja sain hoiperrella suihkuun. Suihkun jälkeen saimme taas oleilla kolmestaan ja meille tuotiin molemmille illallista. Puoli kymmenen maissa pääsimme sitten vihdoin perhehuoneeseemme. Synnytyksen kestoksi laskettiin 18,5 tuntia ja ponnistusvaihe kesti tunnin. Synnytys oli helpompi kuin mitä olin kuvitellut eikä siitä tosiaan jäänyt mitään traumoja. Välilihan haavakin on parantumassa kovaa vauhtia.

Suppareita vielä kaikille loppumetriläisille!

t. pikku-Juska ja pikkuherra 10 pv

Vierailija
6/53 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli täällä vielä ollaan ja tässä neuvolakuulumiset!!

rv 40+3

paino -1,4kg (taas)

turvotus -

paineet 128/91 (taas ke:na sitten haluaa mitata. Jos kovasti nousee vielä alapaine, niin äippäpolille seurantaan).

pissa puhdas

SF-mitta 33

tarjonta RT

syke 128-135

liikkeet ++

Varmaankin yli mennään. No onnex olen jo orientoitunu siihen. Sanoin just miehelle, että pitää kai ostaa kakkuvehkeet jo kotiin, että saan sunnuntaille kakun, kun on mun 26v synttärit =) No katotaan nyt sitten!! =)

KIRJOITTELEN TAAS!! =)

Rakkaudella

Lisbet ja poika, rv 40+3.

Vierailija
7/53 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippäpolilla siis käyty ja siellä kaikki ok niin äidillä kuin Naksullakin. Mulla oli paineet vähän " koholla" 134/87.

Oltiin ensin käyrällä vähän aikaa ja siinä kaikki jees, Naksu jopa tavoistaan poiketen liikuskeli näin aamutuimaan. Toki se vaati kupillisen appelsiinimehua ja vähän rapsuttelua mahan päältä.. Ehkä ihmetteli miks hitossa ollaan näin aikaisin hereillä..

Lääkäri tutkas kohtalaisen kovakouraisesti, kohdunkaulaa vielä KAKSI SENTTIÄ jäljellä ja kohdunsuu hätäseen just yhdelle sormelle auki. JOTAIN sentään on siis tapahtunut, mutta varsin epäkypsät paikat kuitenkin. Jo ennen ultraa lääkäri sanoi että annetaan luonnolle vielä se pari pv aikaa ja sit katsotaan uudelleen.

Ultrassa kaikki ok, istukka vähän rappeutunut niinkun kuuluu kuulema jo ollakin. Lapsivettä normaalisti, vaikka ensin katsoivat että vähän vähän, mutta oli kuitenkin riittävästi.

Istukkavirtaukset edelleen kunnossa. Naksun painoarvio oli 4100g, lääkärin mielestä tuntui kuitenkin käteen pienemmälle mitä ultra antoi. No, mene ja tiedä. Ei sentään siis 5kg könttiä tulossa. *Huh*

Näin ollen siis katsomme torstaiaamuna uudelleen klo 08:30 ja toki lääkäri sanoi että senkin jälkeen voidaan vielä seurata jos kaikki on hyvin, mutta se vaatii sitten jokapäiväisiä käyntejä. Siihen kohtaan mä kohotin merkitsevästi kulmakarvojani ja sanoin että no, mä otan torstaina sitten kapsäkin mukaan ja jään tänne. Tervetuloa, sanoi lääkäri.

Herranen aika en mä nyt ala sitten viikonloppua siellä loikkaamaan joka helkutin päivä. Torstaina mä ilmotan että mä jään tänne, nyt käynnistetään. Kätilö sanoi mun käyrällä ollessakin, että jos mä nyt ilmoitan etten mä lähde kotiin tänään(kään) niin oisin päässyt kyllä osastolle. Mutta mitä hittoa mä siellä makaan odottamassa että paikat kypsyy. Mieluummin mä olen täällä kotona nää pari päivää. Torstaina Ukkokultakin on sitten tässä 3km päässä töissä niin pääsee paremmi paikalle.

TAI; sitten mulle iski pieni synnytyspaniikki, mutta ei mulle tullut mieleenkään vaatia sitä käynnistystä nyt ja heti. Mä mieluummin odotan sinne torstaille.. Ja tietty ainahan se ois parempi että itelleen lähtis tulemaan.

Notta näin.

Jotain se sisätutkimus sai aikaan koska nyt juilii ja sukkapuikkokipuilee tuo alakerta. Ja pientä verenvuotoakin sai lääkäri aikaiseksi. Katsomme miten tilanne edistyy, toivottavasti lähtis itekseen tulemaan vielä.

JUSKA-kaimalle kiitos synnytyskertomuksesta.

Jushka ja Naksu 41+5

Vierailija
8/53 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sitten mun kesälomat taas vietetty vähäks aikaa ja pakko alkaa aktivoitumaan tässä kirjottamis touhussakin. Enköhän mä ala pikkuhiljaa sitten päästä kärryillä teidänkin jutuista :)

Aleida: Tervetuloa. Mä en käynyt missään alkuraskauden ultrassa kun siellä reissussa sairastaessa ne ultras ja näin silloin sydämen lyövän. Eipä niillä viikoilla (7+0) paljon mitään muuta siitä mulle näytetty kun että tuossa on sydän ja se lyö, enemmän näytti vaan sellaselta ¿möykyltä¿. Oli meillä kieltämättä noita kieliongelmia jonka takia eivät varmaan ruvenneet mitään enempiä selittelemään mitä siellä näkyy. Odottelenkin tässä innokkaana tuota np-ultraa.

Juskalle kiitokset synnytyskertomuksesta, niitä on todella mukavaa lukea.

Tänään oli mulla sitten ensimmäinen neuvolakäynti, joka meni ihan hyvin. Neuvolantäti oli todella mukavan oloinen. Pitää varmaan tässä opetella laittamaan noi tiedot jotenkin nätisti. Verenpaine ja hemoglobiini oli hyvät, ja pissa puhdas. Sydänäänet kuului vatsanpäältä, joka helpotti mun oloa tosi paljon. Elämää siis tuolla on. Tänään sitten pitäis varailla vielä aikaa tuonne np-ultraan ja lääkärikäyntiajan sainkin jo parin viikon päähän.

Missä vaiheessa ootte kertonu työnantajalle raskaudesta? Mä mietin jo sitä tässä vaiheessa, ku tavallaan olis kiva kertoa kohtalaisen alkuvaiheessa, jotta pomo pystyi suunnittelmaan töitä ja sijaista yms. Etukäteen.

Pitänee palata työn pariin. Tää työrytmistä kiinni saaminen loman jälkeen on hiukan hakusassa vielä :)

-Sara-Maria rv 9+6-

Vierailija
9/53 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas tänä aamuna nukuttua taas sikeästi kymmeneen asti. No kävin kyllä hereillä seittemän aikoihin kun mies tuli töistä, mutta sen jälkeen uni jatkui.

Kiitos Juskalle synnytyskertomuksesta ja onnittelut vauvelista! Kyllä antaa tuommonen tarina taas luottamusta että ehkä siitä selviää meikäläinenkin vaikka kipuarka ihminen oonkin.

Tännepä ei oikeastaan mitään uutta. Huomenna ois neuvola, niin sitten taas enemmän tietää. Tai no tuskinpa siellä mitään uutta ilmenee. Hieman kyllä jo nyt mietityttää että alkaako se täti valittamaan painonnoususta, jota on tullut ehkä nyt 5kg. Kokonaismäärä ei oo paljon mutta viimeaikojen viikkonousu tahti on vissiin heidän mielestään liikaa, n.500g/viikko. No sen näkee sit huomenna, mut sanokoot mitä sanoo, minä en siitä stressiä ota. On se nyt kumma että ollaan yi puolenvälin ja tuommonen kilolukema ois muka liikaa. minä oon orientoitunut semmoseen 10-14kg kokonaisnousuun, niin tuohan on vielä alle puolet siitä.

Joo mut nyt imuroimaan kun on taas kaikki nurkat koiran karvaa täynnä.

Sanle ja DJ 23+0

Vierailija
10/53 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Olenkohan minä jotenkin sekaisin, kun en odota enkä jännitä lähestyvää synnytystä!? Huomenna poksuu taas viikot, mutta mulla ei ole vielä yhtään lähtöfiilis... Noh, eiköhän se paniikki sitten iske, kun lähtö koittaa ;)

Aleida pohti tuota alkuraskauden ultran aikaa. Mielestäni se 7+ on hyvä aika, koska alkuraskauden ultran tarkoituksenahan on juuri varmistaa, että vauvan alku on oikeassa paikassa ja sen sydän lyö. Muut asiat ovat sitten seuraavien ultrien heiniä :) Minusta oli ainakin mukavampi mennä ekaa kertaa neuvolaankin, kun tiesin, että sisälläni kasvaa ihan oikeasti jotain. Ekalla neuvolakerrallahan ei vielä välttis saada sydänääniä kuulumaan, vaikka siellä kuinka sykkisi. Toivottavasti alkuraskautesi sujuu hyvissä voinneissa :)

Pore ja Susanna odottelevat merkkejä vauvasta - se oli jännittävää. Itselläni alkoi ensimmäiset liikkeet tuntumaan aika tarkalleen rv 17. Mutta kyseessä ei tosiaankaan olleet mitkään ilmakuplan tai perhosen siiven tapaiset hipaiset, kuten monessa paikassa sanotaan. Masussa tuntui semmoisia " ikäviä" muljahduksia, kun kaveri heitteli kuperkeikkaa ;) Sitten sen jälkeen olikin ihanaa odotella, koska liikkeet tuntuisivat mahan päällekin, että mies pääsisi osalliseksi!

Juskalle kiitos synnytyskertomuksesta! Ihanaa kuulla, että ilman traumoja selvisit ja että toivut kovaa vauhtia :) Onnellista vauva-arkea teille!

Lisbetillä menee jännäksi synttäreiden ja vauvan kanssa - ihanan lähekkäin saatte juhlia tulevaisuudessa. Näinköhän kuitenkin jää synttärikakut ensi vuoteen ;)

Jushka oli käynyt yliaikaiskontrollissa. Yhdellä ystävälläni synnytys alkoi käynnistymään juurikin tuon yliaikaiskontrollin sisätutkimuksen jälkeen - eli toivotaanpa, että sai lääkäri härnättyä sunkin elimistösi lähtövalmiuteen. Kamalasti tsemppiä odotteluusi!

Sanle murehtii painonnoususta - tuttu juttu. Vaikka ihan normaalista painonnoususta on kyse. Raskauden aikana on vaan semmoisen syynin alla, että väistämättäkin miettii kaikkea vaikeamman kautta. Hyvällä mallilla on sun painosti - älä huoli :)

(.) Jeps, eli ei mitään uutta eikä ihmeellistä. Viime viikosta lähtien olen ollut vaan entistä väsyneempi ja nälkäisempi - en oikein tiedä, että valmistaako mun elimistö mua jonkinlaiseen maratonsynnytykseen keräällä unta ja ruokaa varastoon. Tekisi mieli vähän lenkkeilläkin, mutta maha panee vastaan... Kaikki alkaa olla valmista vauvaa ja synnytykseen lähtöä varten, joten odotellaan sitten pötköllään :)

Live rv 38+6

Vierailija
11/53 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipsis vain kaikille!

Tervetuloa Aleida! Itse kävin ensimmäisessä ultrassa raskausviikolla 8. Tuolloin näkyi selkeästi sydämenlyönnit ja ruskuaispussi. Sydänäänet minulla saatiin kuulumaan vasta n. rv 11..edessä oleva istukka varmasti vaimensi tuolloin ääniä. Sinuna ottaisin tuon myöhemmän ajan, toisaalta, siitä ei ole kyllä enää hirmuisen pitkä aika tuohon sinun toiseen ultraan, mutta mene ihmeessä käymään, jos siltä tuntuu. Neuvolassa ei nimittäin kannata itseään huolestuttaa sillä, ettei sydänääniä saada tosiaan välttämättä kuulumaan ennen kuin rv 10 jälkeen.

Hobbielle myös tervetuloa!

Juskalle kiitos synnytyskertomuksesta! Poika näyttää kyllä syötävän ihanalta! :) Mukava, että kaikki meni todella hyvin!

Täällä me loppupääläiset, lisbet, titi, jushka ja minä..olikos vielä muita?:) siis näköjään kärvistellään vielä...Itselläni on todella vaikea välillä hallita tunteita, kun tuntuu ettei malttais millään enää odottaa!!! Haluaisi jo niin kovasti oman nyytin kotiin...ja eniten ehkä odotan sitä, että se synnytys ja kaikki härdelli olisi ohitte. Kylkikaari on todella tuskaisen tuntuinen..en tiedä, onko kaveri niin kovasti puskenut yön aikana. Eilen illalla olin hiukkasen huolissani kaverin liikkumisesta...on nimittäin rauhoittunut huomattavasti. Onneksi kuitenkin sen verran itsestään ilmoittelee, ettei tarvitse käyrille lähteä. Mitään synnytykseen viittaavaa ei todellakaan tunnu ja se HIUKAN turhauttaa...tulisi edes jokunen kunnon supistus, että tietäisin, miltä ne tuntuu! Tänään tuntui sellaista pientä jomotusta tuolla alapäässä ja sitten yhtäkkiä levisi sellainen jännä kipu selkään ja reisiin...en tiedä sitten, oliko kyseessä supistus vai mikä?

Jushka oli käynyt yliaikaiskontrollissa. Voin kuvitella miltä susta tuntui...se on jännä, että vaikka synnytystä odottaa jo ihan hirveästi, silti ajatus siitä, että nyt pitäis lähteä, tuntuu todella jännältä. Itselläni kävi tässä yks ilta nimittäin niin, että luulin lapsiveden lorahtavan ja vaikka olin hetken aika innoissani, valtasi mun kropan sellainen jännä kauhun tunne :) Silti lähtisin nyt heti synnyttämään jos vain jotain merkkejä alkaisi tulla.

Sara-Maria oli käynyt ensimmäistä kertaa neuvolassa! Siitä se lähtee! Itse kerroin työnantajalle raskaudesta vasta rakenneultran jälkeen. Mutta toki jos sinusta tuntuu luonnolliselta kertoa aiemmin, kannattaa niin tehdä. :)

Sanle: Älä ota stressiä tuosta painonnoususta! Jos olet ollut normaalipainoinen ennen raskautta, tuollainen 500g/per. viikko on ihan hyvä tahti. Välillä saattaa tulla enemmän, välillä vähemmän. Pääasia, että sinulla itselläsi on hyvä olo, tädit sanokoot mitä tykkäävät! :)

Jeps. Minä taidan lähteä ulos, vaikka ajatus tuntuu todella vaivalloiselta. Jotenkin olen niin mahottoman väsynyt ja turhautunut, ettei uloskaan tahdo jaksaa lähteä, vaikka ilma on mitä mainioin. Reipastun nyt kuitenkin ja menen! Mukavaa päivää kaikille!

*greetas ja kohta laskettuaika käsillä*

Vierailija
12/53 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukholmasta...:)...eilen tultiin sitten tänne pariksi viikoksi äitin huomaan, vaikka olihan äitikin siskonsa kanssa käymässä meillä viikon verran tuolla Oulussa :) Mutta tulinpahan jo valmiiksi vastaan miestäni ja hänen poikaansa, kun he tulevat sitten tämän kuun lopussa Tukholmaan Keniasta. :) Jee...enään kaks viikkoa odottaa ja saa miehensä kotiin. Kyllä sitä jo on ikäväkin. :)

Mitäs muuta. Neuvola-aika on seuraava vasta elokuun alussa kun taas kotiudun. Nyt tuntuu, että maha kasvaa tosi kovaa vauhtia...en nää kohta enään varpaitani kun seison suorassa..hehe...ja potkut alkaa olemaan voimakkaampia ja nyt jo näkyykin pikku jalkanen kun maha-asukki potkiskelee ;). Supistuksia tulee aina aika ajoittain, jos on oikein pitkään seissyt ja kävellyt, mutta tukivyö on auttanut siihen tosi paljon. :)

Minä oon jo viikoissakin mennyt sekaisin. mutta todennäkösesti kohta on 6 kk täynnä..hui..kyllä on aika mennyt äkkiä :D ja loppu häämöttää. ;) hehe...täällä on jo paaljon pitemmällä olevia ja näyttää olevan ihan uusiakin, alussa olevia. :) Onneksi olkoon ja tervetuloa joukkoon. :)

Nyt täytyy lähteä ulos, on niin ihana ilma...+26 astetta lämmintä ja arska paistaa :D

Terkkuja Tukholmasta!

Rv 23+3 taitaa olla nyt ;)

Vierailija
13/53 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoyt: Siellä ollutkin jännät paikat: oletkohan päässyt synnyttämään?

Pikku-Juska: Kiitos synnärikertomuksesta, sitä oli mukava lukea! Jotenkin hirveen luontevan ja rauhallisen tuntuisesti ainakin kertomuksen mukaan on homma tuntunut menevän? Aivan älyttömän söpö pikkumies : ) Ja kiva, että olet toipunut hyvin.

Hermione: jokos alkaa flunssa helpottaa? Toivotaan, ettet koko kesälomaa tarvitse siitä kärsiä.

Millaste: minuakaan ei jostain syystä nuo kesätapahtumien iltapippalot ole tänä kesänä yhtään jaksaneet kiinnostaa. Jotenkin hölmöltä tuntuis siellä kännissä olevien keskellä olla masua varomassa. Tsemppiä sinne viimeisille viikoille!

Aleida: Onnea plussauksesta ja tervetuloa joukkoon! Jos alkuraskauden ultraan meinaat, niin samaa sanoisin, kuin Live, että tuon aikaisemman ajan ainakin minä ottaisin. Kun siitä seuraavasta ajastahan ei kuitenkaan ole enää pitkästi sitten np-ultraan ja saisit sitten nähdä tosiaan, että oikeassa paikassa on ja sykkiikö sydän. Sydänääniä ei miulla ainakaan saatu eka neuvolassa dopplerilla rv 9+6 kuulumaan, sitten kävin rv 10+6 kuunteluttamassa uudelleen, niin kuuluivat hienosti.

Hobbie: Onnea plussauksesta ja tervetuloa joukkoon!

Titi: siellä kokeiltu kaikkia käynnistyskeinoja... josko niistä apuja olisi, toivotaan niin! Saitko tehtyä häävalmisteluja? Ja mitenkäs muuten menee?

Pore: Teillä ei siis rakenneultra kuulu yleisiin tutkimuksiin? Eli yksityisellekö olet menossa? Meillä odottajille tarjotaan 3 ultraa: np-ultra, rakenneultra ja rv 32 ultra, mikä on kyllä hieno homma. Tulehan neuvolakuulumiset sitten kertomaan loppuviikolla!

Susanna: Tulehan kertomaan neuvolakuulumiset! Aina niitä sydänääniä on ihana päästä kuulemaan. Itselläni neuvola perjantaina, ja vaikka tuolta masusta pientä liikettä nyt päivittäin tuntuukin jo, niin kyllä itsekin odotan sitä taas.

Lisbet: jospa poika vähän aikaisemman synttäripäivän saisi kuin sinä ; ) Joka tapauksessa onnea nyt näin etukäteen, jos vaikka tosiaan satut olemaan synnyttämässä!

Jushka: juu, et kyllä suostu enää torstaina kotiin lähtemään, eihän ne pakottaakaan voi : ) Vaikka tsempitystä ja suppareita toivottelen, jos ennen sitäkin pääsisit tositoimiin.

Sara-Maria: kiva kuulla sinustakin taas! Hyviä neuvolakuulumisia toitkin, hienoa. Itse kerroin työpaikalla raskaudesta heti np-ultran jälkeen ja ihan sen takia, että meillä tässä meneillään isohko projekti, johon olisi kuulunut rankka työmatka rv 25+, johon en tunne enää tuossa vaiheessa kykeneväni (enkä kyllä pystyis enää nytkään). Eli sijaisen hankinnan ja perehdyttämisen vuoksi kerroin, kun halusin olla ¿reilu¿. Muuten todennäköisesti olisin lykännyt kertomista muutamalla viikolla.

Sanle: älähän stressaa painonnoususta, eihän tuo nyt ole vielä paha ollenkaan.

Live: siellähän taidetaan odotella ihan hyvillä mielin synnärille lähtöä? Nukkuile ja syö nyt vaan varastoon, jos siltä tuntuu, sen olet ansainnut : )

Greetas: suppareita toivoit ¿ niitäpä sinne siis!

Malaika: voi, varmasti on ihanaa saada mies kotiin noinkin pitkältä matkalta. Onko hänen poikansa minkä ikäinen? Oletteko aiemmin pojan kanssa tavanneet miten paljon?

(.) Viikonloppuna kyläiltiin sukulaisissa ja saatiin iso kasa tarvikkeita vauvalle, kummipojan entisiä, mutta oikeinkin hyväkuntoisia. Pinnasänky, sitteri, turvakaukalo, rintareppu ja sitten sänkyyn reunapehmusteita + ¿mikäs-sen-nimi-nyt-olikaan¿-verho (siis se, joka tulee siihen päädyn yläpuolelle). Ihanaa niitä oli kotona sitten hiplailla! Nyt ei sitten puutukaan enää kuin amme, patja + muuta pikkusälää. Eli ajoissa ollaan ainakin valmistauduttu, mutta toisaalta nyt oli hyvä sauma roudata nuo tavarat. Neuvola on perjantaina ja luultavasti (?) saan nyt todistuksen äippäavustuksen hakua varten. Milloinkas muut olette sen saaneet? Ja tarvitseeko sitä todistusta myös äitiyspäivärahan hakua varten vai miten se homma menee? Onko kukaan muuten hakenut niillä 6 kk tuloilla (eli ei sen edellisen vahvistetun verotuksen mukaan) päivärahoja? Miltä ajalta ne katsoo ne tulot? Eli pitääkö palkkatodistuksia toimittaa just siitä lasketusta ajasta 6 kk taaksepäin vai siitä hakuhetkestä taaksepäin?

Dajm + Pätkis 21+5

Vierailija
14/53 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin kirjoittelemaan pienen nettipimennon jälkeen neuvolakuulumisia. Ensiksi kuitenkin Juskalle kiitokset rohkaisevasta synnytyskertomuksesta ja uusille odottajille (Aleida, Hobbie) lämpimästi tervetuloa ruotuun. Kiva, että joukko kasvaa vaikka toisesta päästä siirtyy mammoja vauvapuolelle.

Neuvolassa kävin siis äsken:

RV 32+6

Painonmuutos pyöreä nolla, jee! Yhteensä tullut kyllä 11kg...

Turvotus +-, mutta ainoastaan koska on lämmintä.

RR 120/82

Pissa puhdas

Hemppa 102, ei siis mitään apua rautakuurista :(

Sf-mitta 31,5, lähellä yläkäyrää mennään

Lapsivettä kuulemma reippaasti

Erityisesti ilahduin kun terkka kiinnitti huomiota siihen, ettei mulla ole yhtään raskausarpia, olen siitä nimittäin itsekin iloinen ja ylpeä, vaikkei se omaa ansiota mitenkään olekaan. Seuraava käynti on lääkäri vasta kolmen viikon päästä, tuntuu että siihen on ikuisuus. Sen jälkeen aletaankin käydä kerran viikossa.

Olin pitkän viikonlopun sukuloimassa Tampereella ja näin myös serkkuni 1kk vanhan tyttövauvan. Olihan se tosi suloinen ja ihan älyttömän pieni, mutta olikin syntynyt reippaasti alle kolmekiloisena. Pikkuserkustaan taitaa tulla ainakin mahan koon huomioon ottaen isompi...

Tsemppiä loppupään kärvistelijöille ja suppareita. Ja aurinkoista viikkoa kaikille enskakamuille!

Tipu & Mini 32+6

Vierailija
15/53 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän siinä kävi, että se oli sitten menoa silloin sunnuntaina! Meille siis syntyi eilen klo 12 ihana, tumma peikkopoika! Painoa 3760g ja muita mittoja riittävästi. Synnytys oli loppuvaiheessa melko rankka, tikkejä tuli monta, mutta lopulta kaikki hyvin. Kerron lisää kunhan kotiudutaan, miehen kännyllä tässä näpyttelen. Hoyt ja poika 1vrk

Vierailija
16/53 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sää muuttuu näköjään todella kovaa vauhtia täälläkin. Mutta eipä mitään. nukuttaa ja voisin ottaa vaikka torkut kun kerta on siihen lupa näin lomalla :D

dajm75: suoraan sanottuna en oo kovin paljoa tavannut poikaa...viime vuonna viimeksi kun itse olin Keniassa. Poika ei osaa englantia kuin muutaman sanan, joten on melko hakemisessa vielä tuo yhteisen kielen löytäminen. Poika on 6-vuotias, täyttää lokakuussa 7 vuotta. Alkaa koulun siis melkein heti kun tulee...mutta kyllähän ne lapset sopeutuu aika äkkiä ja varmasti hänellä tulee olemaan parempi elämä täällä kuin Kenian oloissa, vaikka hyvin on poikaa mummolassa siellä hoidettu ;) Jänskättää, mutta silti on toisaalta todella innostunut. :) Voihan se olla, että se ressi iskee sitten myöhemmin syksyllä kun kaikenlaista pitää touhuta ja olla äiti noinkin isolle pojalle ja kun ei oo omaakaan vielä. ;) Mutta se oma pieni kääröinenhän tulee sitten marraskuussa :D...kyllä kaikki asiat varmasti hyvin menee :) siihen minä luotan. :)

hoyt: PALJON ONNEA VAUVELISTA!! :) ihanaa varmaan kun on ohi ja vihdoin ja viimein se pienoinen on täällä masun ulkopuolella ;) Kaikkea jännää nyt uudelle perheelle!! :)

...ja nyt lepäilemään...;)

Vierailija
17/53 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

DAJMILLE vaan kommenttia: Juu, tuo synnytys meni tosi rauhallisesti. Ehkäpä omalla asenteellanikin oli osuutta asiaan, kun en ollut sen kummemmin suunnitellut tai pelännyt synnytystä etukäteen, vaan otin vain rauhallisesti hetken kerrallaan.

Minä muuten myös hain äitiyspäivärahaa 6 kk tulojen mukaan. Tulot lasketaan äitiysloman alusta taaksepäin, ei siis hakuhetkestä. Sinun ei noista kuitenkaan tarvitse kauheasti murehtia, sillä viet vain ne KELAn paperit työnantajalle ja loppu on heidän harminsa. Tietty, jos on tuloja useammasta paikasta, niin sitten en tiedä tarkkaa menettelytapaa. (Itselläni, kun olen valtiolla töissä, työnantaja maksaa minulle kolme kuukautta täyttä palkkaa, joten vielä en ole äitiyspäivärahalla. Tosin, sain juuri silti KELA:lta kesäkuun äitiyspäivärahan: 8 e bruttona! Hämmästelin tuota ja soitin lopulta KELA:aan. Ilmeisesti äitiyspäivärahani on kevään sivutulojeni takia isompi, kuin kuukausipalkkani, jolloin KELA tilittää ylimenevän osan minulle!)

t. pikku-Juska, joka ei vielä tajua nukkua, kun poitsu vetää hirsiä...

Vierailija
18/53 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokos täällä on loppupään ¿kärvistelijä¿-enskoilla alkanut tapahtua? Tsemppiä kaikille ja suppareita niitä kaipaaville!

Hoyt: Onnentoivotukset pikkuprinssin syntymän johdosta! Ja hyviä vointeja. Synnärikertomusta odotellessa....

Malaika: Varmasti kyllä tuo tilanne pojan kanssa jänskättääkin, mutta eiköhän kaikki ihan hyvin varmasti mene. Onhan hänellä (ja sinulla) miehesi tukena myös. Aikamoinen elämänmuutos teille kuitenkin on tulossa, kun samana syksynä sekä isompi lapsi että vauveli. Tsemppiä siis!

Juska: Toivottavasti itsekin pystyis noin rauhallisella asenteella menemään eteenpäin synnytyksessä. Noiden Kelan lappujen kanssa onkin meillä hiukan huvittava tilanne työpaikalla: hoitelen nimittäin itse meillä palkanlaskua yms. tehtäviä, mutta ei mulla noista asioista ole mitään kokemusta. Eikä kuulemma pomollakaan, kun täällä ei ole minua ennen jäänyt kukaan äitiyslomalle! Mutta kaipa nuo asiat Kelalta selviää... Ei vaan yhtään huvittais niitä ruveta selvittelemään, kun tuntuu jotenkin pöhköltä omia päiväraha-asioita " työnantajan ominaisuudessa" kysellä... Oiskohan vähän eturistiriitaa asiassa? : )

(.) Illalla oli ehkä (?) muutamia harjoitussuppareita. Jos ne nyt niitä olivat: maha meni ihan pinkeäksi ja kiristäväksi. Voiko koko maha mennä sen tuntuiseksi vai tuntuuko ne enemmän alamahalla? Eka epäilin, että johtui vaan siitä, että söin ison annoksen jauhelihakastiketta ja spagettia ja sitten napostelin mansikoita niitä pakastaessani... No, en sitten tiedä... Eikös kivuttomat supparit kuitenkin suht vaarattomia ole?

Dajm + Pätkis 21+6

Vierailija
19/53 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon Onnea Hoytille ja koko perheelle pikkumiehen syntymän johdosta!

t. pikku-Juska

Vierailija
20/53 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, nyt teillä on pikkumies kainalossa! Tulehan kertomaan synnytyksestä sitten kun olette päässeet asettumaan kotiin ja arki on lähtenyt pyörimään.

Meillä on tänään ensimmäinen valmennus Haikaranpesässä, otsikolla synnytys. Viikon päästä on sitten se toinen, joka käsittelee lapsen syntymän jälkeisiä vaiheita. Innolla odotan josko sieltä tulisi jotain uutta tietoa, ja ainakin on kiva käydä katsomassa Haikaranpesää paikan päällä. On sitten mukavampi mennä tositoimiin kun paikka on jollain tavalla tuttu.

Tipu & Mini 33+0