Haussa lasten hulluja kysymyksiä
Tervehdys,
Olen kirjoittamassa kirjaa, johon kerään erilaisia lasten hulluja kysymyksiä ja kysymystyyppisiä -tilanteita tyyliin " Äiti, kuinka paljon ahmat kakkaa?" Kirjan on tarkoitus ilmestyä ensi keväänä.
Kerään nyt siis jouluun saakka materiaalia ja ajattelin, että tällä saitilla epäilemättä on ihmisiä, jotka päivittäin joutuvat vastailemaan kysymyksiin kuten " minkä värisiä ovat saksalaiset?" .
Toivon ja pyydän siis, että innostuisitte lähettämään minulla jälkikasvunne/kummilapsenne tms. hauskoja kysymyksiä tai hauskoja tilanteita, jotka jotenkin ovat kysymyksenomaisia. Kysymykset voipi lähettää joko ihan tähän tai suoraan minulle:
roope.lipasti@kolumbus.fi
Kysymyksen lisäksi toivon (ei ole pakko) että laitatte mukaan kysyjän iän ja etunimen.
Ja näitä siis otetaan vastaan pitkin kesää ja syksyä!
Jo etukäteen kaikkia vaivasta kiittäen,
Roope Lipasti
toimittaja
Kommentit (203)
Henri 4 vee, oli innoissaan kun näki lehmiä laitumella. Hetken katsottuaan hän huusi isolla äänellä. " Äiti, äiti! Miksi noilla lehmillä on hintalaput korvissa?"
Kyseessä oli siis ne eu:n määrämät keltaiset merkintälappuset.
Kun kummipojalleni (5v.) oli kerrottu minun ja mieheni saaneen vauvan, oli poika kysynyt vanhemmiltaan: " Kuinka se haikara sen vauvan on osannut sinne viedä?"
Ilmoitin Ellalle että serkkuni on mennyt kihloihin ja heti tuli kysymys takaisin " millä ne on mennyt sinne?"
Oltiin menossa nukkumaan yökylässä olevien serkkupoikien kanssa ja siinä sitten Juho (sillon 6v.) kysyi " kasvaako Ellallekin tissit" vastasin että tietenkin kun on tyttö ja lisäsin siihen hieman mumisten että toivottavasti hieman isommat kun minulla. Juhopa miettikin ja jatkoi " että miksi?"
Ellan 4v. kanssa käytiin pitkä keskustelu...
Ella ihastui ystäväperheemme isään olleensa 2v. Nyt sitten tuli hieman surullisena juttelemaan minulle että ei haluaisi enään pitää Jania poikakaverinaan. Sanoin että kyllä voit " vaihtaa" poikakaveria jos haluat. Silmat kiiluen Ella kysyi " ihan oikeesti? Oletko äiti sinäkin vaihtanut?" Vakuutin olevani... Sitten juoksi isänsä luokse ja kysyi " ootko isi sinä vaihtanut poikakaveria?" .
Poika, 5 v. kysyi äidiltään: " Äiti, jos kaikki maailman puut laitettaisiin peräkkäin, tulisiko siitä äärettömän pitkä jono?"
Eli Mitä on nenän sisällä? ;D Sara 2v11kk otti kiinni äidin nenästä ja kuikisti ja sanoi " HUI" ;D
Tyttöni oli muistaakseni noin 4-vuotias tätä kysyessään. Vastasin ensin tylyn totuudenmukaisesti, että " no, ei sua ollut silloin vielä olemassa, et ollut missään" . Tyttö on herkästi reagoivaa sorttia ja puhkesi lohduttomaan itkuun ajatuksena, että äiti loukkaa nyt julmeasti. Kysyi sitten kysymksensä uudestaan ja sanoi että aikaisempi vastaus ei kelpaa. Hukkasin kyllä itseni kun aloin sitä vastausta miettimään.. Ja " pilkkeenä äidin silmäkulmassa" -vastauskin sai aikaan vain ihmettelevää tuijotusta.
Pyöräilemässä rupattelin poikani 5v:n kanssa. Kysyin, että
" Mitäs sä meinaat isona harrastaa?" . Poika vastaili rauhallisesti:
" Noo, jalkapalloo.. kitaran soittoo.. jääkiekkoo.. ja isänä olemista. Se on mun mieluisin harrastus."
Hieman siinä jo hihittelin itsekseni, mutta teki mieli tarkentaa vastausta kysymällä
" Mitä se isänä olemisen harrastaminen sitten on?"
Poika vastasi epäilemättä: " Sitä, että lähtee aamulla töihin."
Sitten alkokin äidillä tiukka itsetutkiskelu sukupuoliroolien siirtämisestä jälkipolvelleen..
olimme 4 vuotiaan tyttäreni kanssa katsomassa pesäpalloa ensimmäistä kertaa. Kun pelaaja oli lyönyt ja lähti etenemään pesälle jättäen mailan kotipesään, tyttäreni kommentoi asiantuntevasti " hei setä, sulta unohtui maila!" sitten kertasimme sääntöjä....
" Onko enkelit Jumalan tyttäriä? Voiko ne mennä minne vaan? Voiko ne vaikka hakea Jumalalle tähtiä, jos se tarvii niitä johonkin?"
Tänään iltapalalla pikkuveljen nauraessa tyttö kysyi: " Nauraako kaikki ne jotka asuu Englannissa englanniksi?"
Vitsit, kun näitä olis niin paljon, jos vaan muistais.
Poika vauva-uutiseen totesi, että " mitä se sillä tekee?" . Hyvä kysymys..
Oltiin Vilman (4) kanssa puhuttu kuolemisesta kun kaverin koira kuoli. Tytön nukke oli hukassa ja hän juoksi huolestuneena kysymään:
" äiti, voiks nuket kuolla?"
Tyttöni 4v ihmettelee kovasti kylillä kulkevia puliukkoja, koska pultsarit kulkee leikkipuistomme ohi kesäisin. Hän on yhdistänyt että kaljan juominen ja tupakointi liittyy puliukkoihin. Menimme siistin kahvilan terassille kakkukahveille ja siinä oli tuhkakuppi josta oli roiskunut hieman tupakan jämiä pöydälle. Tyttö huusi kovalla äänellä tuohtuneena
" Onks tää PULIUKKOJEN pöytä!
Minulla oli jostain syystä kova dinosaurus-tietokirjakausi (osasin jo lukea sujuvasti) ja olin lukenut kirjoistani, että dinosaurukset kuolivat sukupuuttoon. Isäni isänäiti sitten kuoli, jolloin kysyin vanhemmiltani " Kuoliko isomummi sukupuuttoon?" :-)
Oma tyttö 3 v on kovassa kyselyiässä, ja turkulaisena hänen joka toinen sanansa on " kui?" . Esimerkiksi " Kui sää ja isi otte menny naimisiin?"
Tai: " Kenen äiti mumma on?" vastaan että minun - " Kui?"
Yleensä pitkä kyselysarja on loppunut siihen, kun tokaisen " Koska Luoja on sen semmoiseksi luonut." Taannoin vastasin kuitenkin kerran aika väsyneenä " että sä saisit kysyä." Välitön vastaus: " Kui?" Sanopa siinä sitten jotain...
Äiti voitko liimailla mun kanssa tällä meisselillä? (suom. voitko maalailla mun kanssa tällä pensselillä?)
Isi voitko nielaista tän mun makkaran? (suom. voitko nuolaista tän mun makkaran (sinapit pois)?)
Miten hevoset osaa ajaa pyörällä? (ihmetteli kuvaa, jossa ravihevonen kärrit perässä.)
Ja kotimatkalla kaupasta:" Hei, minkä takia me piileskellään tässä autossa?"
Myös ennenvanhaan-käsite kiinnostaa kovasti. Tyttäremme kysyi että minkälaisia telkkareita oli silloin ennenvanhaan. Yritimme selittää ettei ennenvanhaan ollut telkkareita, johon Viivi: " Mitäs ne sitten katsoi?" .
Pireiden leipominen parasta mitä lapseni tietää, mutta kerran leivoimme peltileipää. Kun vihdoin otin leivän uunista niin tyttäreni kysyi, että missäs ne piparit on?
Sukulaistytär 4v. kysyi tädiltään, että oliko silloin dinosauruksia kun sinä synnyit?
Poikamme 3v. oli viimein päässyt isän kanssa käymään golfkentällä. Pari päivää sen jälkeen poika katseli tätinsä kanssa urheiluruutua, ja oli tuumannut: Miksei isi lyö tolleen? Minua nauratti, isää ei vaikka tietääkin varsin hyvin ettei ihan vielä ole British Open -tasoa...
Onko maapallossa reikä, kun aurinko näkyy?
Joni 4v: Mitä tuulimyllyt tuulettaa?
Joni 3,5v kysyy mummalta pikkuveljen kastejuhlan jälkeen: Missä Miro asuu? Pikkuveli sai nimeksi Miro.
Joni 5v: Saanko mä niellä taikinakulhon? Tarkoitti nuolla, menee senat väha sakasin :)
Joskun kun puhutaan siitä kun äiti oli pieni niin Joni 5v kysyy: Olinko mä silloin sun vattas?
Vili 3v
- Osaako junat kääntyä?
- Mitä puun sisällä on?
Niinpä niin... :-)