Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko reilu vuoden ikäinen liian pieni päiväkotiin?

Vierailija
14.07.2007 |

Mielipiteitä kiitos.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja surullisempiakin lapsikohtaloita maailmasta löytyy.

Meidän lapsi aloittaa ensi kuussa päiväkodissa, 1 v 8 kk ikäisenä. Pienihän tuo on, mutta erinäisistä syistä johtuen valitsen paljon mielummin päiväkodin kuin pph:n (en jaksa lietsoa riitaa kuluneesta aiheesta, joten siksi en ala erittelemään syitä). Ja koska kotonaoloa on jatkunut jo 5 vuotta, töihin on korkea aika mennä. Muuten kaatuu talous, äidin mielenterveys, ja ammattitaito jää lopullisesti jälkeen nykymenosta.

Vierailija
2/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämäntilanteita on erilaisia. Älä kuitenkaan vie 10 tunniksi kerrallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi lyhyitä päiviä ja olin itse mukana pari ekaa päivää. Sitten pikkuhiljaa pidennettiin päiviä. Ei ongelmia! Huomattavasti helpommin meni, kun isä vei hoitoon. Heippasi silloin yleensä iloisesti ja lähti leikkeihinsä. Musta eroaminen oli niinä muutamana kertana kun vein vaikeampaa. Mutta voi johtua siitäkin, että oli tottunut rutiiniin, jossa isä vie. Mene, tiedä...

Nyt poika lähes kolmevuotias ja näin kesälomalla välillä kyselee, että joko pääsis tarhaan =)

Riippuu luonnollisesti lapsen tempperamentista ym. Ei ole yleispätevää vastausta tähän.

Vierailija
4/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsisin päiväkodin. Yleensä pienten ryhmä on pieni ja enempi hoitajia. Lähipäiväkodissamme naapureiden mukaan paras ryhmä.

Vierailija
5/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti eri pohjilta ja löydät varmasti " oikean" vastauksen teidän perheelle.

Itse töissä pk:ssa, oma lapsi aloitti aikoinaan 1-vuotiaana tarhassa. Oli joko aamupäivän tai iltapäivän riippuen siitä millaiset luennot minulla oli. Päiväkoti oli kyllä iso, mutta pienten ryhmä oli mukavasti erotettu muista ja oli rauhallinen. Ei liian iso ryhmäkoko ja mukavat opet ja hoitajat.

Ihan mihin tahansa päiväkotiin en pientä lasta (tai lastani yleensäkään) veisi.

Vierailija
6/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein yksivuotiaana ja olin kauhuissani, ihan turhaan. Hoitajia oli kolme ja usein yksi harjoittelija, ryhmään kuului 12 lasta, joista noin kahdeksan oli samaan aikaan paikalla. Omanikin oli tosin vain kuuttatuntia ja ei ihan jokapäivä, koska olin opiskelija.

Huonoinpuoli oli nuha, jonka sai monta kertaa vuoden aikana :(

Vierailija
7/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä oli näitä vajaa vuosi- just vuoden täyttäneitä. Alku oli aika kamala pienille. Kymmenen lasta ja kaksi hoitajaa. Äidin ikävä pienillä oli kova ja itkua oli alkuun aamuisin. Itse vielä tosi herkkänä ihmisenä olin tosi murheellinen lasten puolesta. Aina ei riittänyt syliä kun olisi pieni sitä tarvinnut ja pieni joutuu kulkemaan osaksi isojen tahdissa. Ehkä päiväkodin pienten ryhmä on hyvä jossa on samanikäisiä mutta tuollainen sekaryhmä missä on 1-5v lapsia, ei ehkä paras mahdollinen ole.

Ja riippuu ihan lapsesta, jos lapsi on sosiaalinen ja vilkas joka ei paljon vierasta, voi päiväkoti olla hyväksi. Taas aremmalle lapselle kotona oleminen on parempi.

Itse en olisi voinut esikoista laittaa vielä päiväkotiin mutta kuopus on sen verran eloisampi ja menoa kaipaava tapaus ja oon monesti miettinyt päiväkotia jos lähtisin itse töihin. Vielä molemmat on kotihoidossa. Nyt syksyllä nuorempi täyttää kaksi vuotta ja alkaa olemaan sen ikäinen että tarvisi kavereita ja sitä harjoittelua että on muitakin ja leluja ym pitää jakaa ja odottaa vuoroaan. Toki tämänkin oppii kotona mutta aina ei jaksa itse olla aktiivinen ja tehdä kaikkea kivaa (arkartelu, laulaminen ym) kun on noita kotihommiakin.

Ja joskus on tilanne että on pakko mennä äidin töihin mutta kannattaa miettiä kumpi se oikeasti on lapselle parempi. Vaikka raha olisi vähän tiukemmassa niin äitiä se lapsi tarvitsee, ei pph ole sama asia. Ja jos lapsiluku on siinä (äiti ei tule enään olemaan kotona) niin niitä töitä ehtii aina tekemään sinne eläkkeelle saakka, lapset on kerran pieniä!! Se lapsuus menee liian äkkiä!!

Oman mieheni työkaverit välillä kysyy että miksi emäntäs on vaan kotona... hoidan lapsiamme vielä. Miksi niitä lapsia sitten haluaa ja " tekee" jos ne laitetaan heti äitiysloman jälkeen hoitoon ja muut kasvattaa teidän lapset?! Ymmärrän sen että oikeasti on tiukkaa ja tarvitaan kaikki tulot mitä voi mutta jos oikeasti pärjää vaikkakin vähän vähemmällä kuin ennen niin olkaa äidit kotona! Tässä maailmassa ei mikään työ tai virka ole enään pysyvää ja niitä töitä ehtii tekemään. Nauttikaa kotona olosta!

-pph-

Vierailija
8/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miksi niitä lapsia sitten haluaa ja " tekee" jos ne laitetaan heti äitiysloman jälkeen hoitoon ja muut kasvattaa teidän lapset?!

-pph-

Vierailija
9/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen ikäinen pitää hoitoon laittaa, niin paras hoitomuoto on palkata hoitaja kotiin ja vaikka jonkun toisen perheen kanssa yhteinen, niin tulee edullisemmaksi.

Toisiks paras on pph.

Kolmanneks vasta laittaisin tarhaan.

Koskee kyllä kaikenikäisiä lapsia. Mä en näe kyllä päiväkodissä kauheesti positiivisia juttuja (olen ollut useissa päiväkodeissa päiväkotiapulaisena ja nähnyt hieman sitä menoa).

Vierailija
10/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi aloitti ryhmiksessä ollessaan 1v3kk. Parina ekana päivänä itki hetken perään, sittemmin on viihtynyt hyvin. En pidä ongelmana sitä, että ryhmässä on monen ikäisiä lapsia, päinvastoin. Ryhmiksen tilat ovat kodinomaiset ja tarvittaessa isot ja pienet jaetaan omiin hommiinsa eri huoneisiin.

Vierailija
11/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin sen itse ryhmiksessä... teillä voi olla toisin.

Ne pienimmät on yleensä pisimmän päivän, tuodaan ennen seitsemää- kahdeksaa ja haetaan viideltä. Sitten käydään äkkiä kaupassa ja mennään kotia, syödään ja laitetaan pieni nukkumaan jolla on ollut rankka (työ) päivä takana! Viikonloppuisin viedään mummolaan hoitoon että äiti ja isä saa kahden keskeistä aikaa.

Eli TUOSSA tapauksessa pph ja muut näkee lastasi enemmän kuin sinä itse.

Kuka teillä tekee kotihommat? Oletko lapsesi kanssa tiiviisti sen ajan kun lapsi on kotona ja hereillä? Itse pohdin samoja asioita tässä että jäänkö vielä kotiin vai menekö töihin. Mulle ne kotihommat jää kaiken päälle vielä. Jaksanko sitä rumbaa? Vaikka rahat onkin aika tiukassa tällä hetkellä niin kumpi on parempi. Se että jää muutama kymppi- satanen kuussa käteen lisää vai se että ei oo kaikilla hermot kireällä ja väsynyt olo? Mieheni on aika hajamielinen siinä että onko lapsilla kaikki tarvittava mukana tai tänään on neuvola tms.. Mä joudun ne huolehtimaan. Voi olla mulle rankkaa lähteä töihin ja varmasti näin on monella muullakin äidillä??

Vierailija
12/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Se että jää muutama kymppi- satanen kuussa käteen lisää vai se että ei oo kaikilla hermot kireällä ja väsynyt olo? "

Tästä mainitsemastasi syystä lapset menevät meillä syksyllä hoitoon ja minä aloitan opiskelun. Tosiaan, taloudellisesti parempi tilanne olisi olla kotona kuin opintotuella, mutta koska minustakin on parempi, ettei ole koko ajan kaikilla hermot kireällä ja väsynyt olo, lähden kouluun ennen kuin seinät kaatuvat päälle.

Ap:lle sanoisin, että minusta HYVÄ ryhmis (jossa siis ei ole 5 lasta/ hoitaja), olisi paras vaihtoehto. Pieni yksikkö, jossa kaikki lapset ja aikuiset tuntevat toisensa, vaikka kaikilla onkin nimetty omahoitaja, tuntuu minusta parhaalta. Lapsemme ovatkin menossa juuri tällaiseen paikkaan.

Vierailija
13/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosin vain 5-10 päivää/kk hoidossa, yleensä noin 6. Hoitopäivät ovat yleensä klo 10-15/16, joten pituuttakaan ei tule.

Hyvin on ihan mennyt, nykyään 2 vee lähtee jo innoissaan " kavereita tapaamaan" .

Vierailija
14/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Miksi niitä lapsia sitten haluaa ja " tekee" jos ne laitetaan heti äitiysloman jälkeen hoitoon ja muut kasvattaa teidän lapset?!

-pph-

Vierailija
15/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

YMMÄRRÄN ETTÄ JOS ON TIUKKAA JA TARVII KAIKKI MAHDOLLISET RAHAT mutta jos PÄRJÄÄ!!!! niin miksei olla kotona??

Tämä on mun mielipide!

Aivan vapaus on viedä päiväkotiin!! Mä kerroin oman mielipiteeni ja kannatta lukea koko juttu eikä poimia sieltä lausetta kesken lauseen jonka voi käsittää väärin. Nimenomaan sanoin että jos pärjää taloudellisesti niin olisi rauhassa kotona ja nauttisi niistä ohikiitävistä vuosista kun lapset on pieniä!!

Vierailija
16/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitoon ja mamma duuniin. On paljon töitä joissa ei voi olla pois kauaa, on yrittäjiä ja äitejä jotka rakastavat työtään ja joille työ on hyvin tärkeä osa elämää (eikä se sulje sitä etteikö rakastais lasta).

Kaikki eivät myös tykkää olla kotona, varsinkin jos on tottunut siihen että on paljon aikuisia ihmisiä ympärillä (työpaikalla) ja elämä on toisenlaista. Eikä sekään sulje sitä etteikö rakastais lasta.

Vierailija:

YMMÄRRÄN ETTÄ JOS ON TIUKKAA JA TARVII KAIKKI MAHDOLLISET RAHAT mutta jos PÄRJÄÄ!!!! niin miksei olla kotona??

Tämä on mun mielipide!

Aivan vapaus on viedä päiväkotiin!! Mä kerroin oman mielipiteeni ja kannatta lukea koko juttu eikä poimia sieltä lausetta kesken lauseen jonka voi käsittää väärin. Nimenomaan sanoin että jos pärjää taloudellisesti niin olisi rauhassa kotona ja nauttisi niistä ohikiitävistä vuosista kun lapset on pieniä!!

Vierailija
17/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tosi tyytyväinen hänen hoitoonsa siellä. Se helpotti kun lapsi puhui jo paljon ja oli monessa suhteessa reippaampi kuin esikoinen.

Vierailija
18/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yksinkertaisesti enää voi olla enää päivääkään pois työelämästä. Mies on pienipalkkainen ja itse olen perheen pääasiallinen elättäjä, mutta jos olen kotona yhtään pitempään, minullekaan ei enää kohta riitä töitä. Siinä sitten ollaan perikadon partaalla koko viisihenkinen perhe. Niin, lapsi nyt 1,5v.

Vierailija
19/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehesi ei jää kotiin jos on pienipalkkainen ja sinä se varsinainen elättäjä?

Vierailija
20/27 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tulot 40.000 vuodessa ja minun vaihdelleet 0- 1500/kk. Kaikki lapset olen hoitanut kotona. Taloudellinen pakko on tekosyy. Eriasia jos pääkoppa vaatii töihin menoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme