Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Orpon tunnin junan rakentaminen alkaa, jo nyt joudutaan tekemään miljardin säästötoimenpiteenä junien hidastaminen

Vierailija
20.12.2023 |

On tämä Hölmölän hommaa. Tunnin junan rakennustyöt alkaa, mutta junaa joudutaan hidastamaan, koska ei ole varaa tehdä nopeaa junaa.

Entä jos vaan pidettäisiin se olemassaoleva junayhteys ja tehtäisiin pari nopeaa Express-vuoroa, jolla jätetään pienten paikkakuntien pysäkit HKi-Turku väliltä pois? Sillä säästettäisiin koko 8 miljardin potti!

Kommentit (274)

Vierailija
1/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20066089

 

Siis Suomella ei ole varaa hankkia nopeita junia uudelle yhteydelle, vaan radalla aiotaan ajaa jostain kaivetulla vanhalla kalustolla. Tunnin juna nimen käytöstä on myös luovuttu ja hanke kulkee nykyään nimellä Länsirata.

 

Jos ei ole varaa tehdä, niin pitäsikö hankkeesta luopua?

Vierailija
2/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan korjaisi sen länsiradan ongelmakohdan missä rata vajoaa ja juna joutuu hidastamaan siinä kohtaa ettei kippaa ja annetaan kaiken muun olla? Se on vielä perusteltavissa turvallisuudella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koko homman pointti oli nopeus ja ei ole varaa tehdä nopeaa, niin mikä järki tässä edes on? 

Ja kuinka paljon niitä ihmisiä oikeasti on, jotka käy Turusta Helsingissä töissä? Onko niitä niin paljon, että tämmöisinä aikoina on oikeasti varaa tehdä heille oma miljardien junarata?

Vierailija
4/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Yritystukiin voisi nyt olla aikaa katjota. Ei ole mitään järkeä että maksetaan tällaisia summia

Vierailija
5/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Yritystukiin voisi nyt olla aikaa katjota. Ei ole mitään järkeä että maksetaan tällaisia summia

Hallituksen prioriteetit ovat rikkaiden vero-ale, vastikkeettomat yritystuet, vaikka yritykset ei edes työllistä suomalaisia sellaisilla palkoilla, joilla tulee tässä maassa toimeen ilman sosiaalietuuksia ja tämä Turun tunnin juna, joka ei siis enää ole tunnin juna, koska siihen ei ole varaa.

Vierailija
6/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaan korjaisi sen länsiradan ongelmakohdan missä rata vajoaa ja juna joutuu hidastamaan siinä kohtaa ettei kippaa ja annetaan kaiken muun olla? Se on vielä perusteltavissa turvallisuudella.

No kun Orpo haluaa kokonaan uuden junaradan, vaikka ei ole varaa edes hankkia niitä uusia nopeita junia radalle, vaan yhteys tullaan ajamaan vanhalla kalustolla. Eikä se enää ole säästösyistä edes tunnin juna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastaako Orpon Turun juna Suomen talouden?

Vierailija
8/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole mikään tunnin juna vaan se on lähijunarata Lohjalle. Eikä se maksa 8 miljardia vaan vain satoja miljoonia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä naurettavuudesta pitäisi kansalaisten nostaa jo älläkkä. 

Haluaisiko joku kokoomusta äänestänyt kommentoida tätä? Vähän tuntuu siltä, että saavat tästäkin mustan valkoiseksi. 

Vierailija
10/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto että pistää vihaksi tällaiset turhuudet tässä taloustilanteessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että kynnys pistää hanke jäihin tässä kohden on melkoinen, koska tuossa ei maksa vain se kaluston hankinta ja itse radan rakennus, vaan tarvitaan myös suunnittelutyötä, esiselvityksiä maastotutkimuksineen, maa-alueiden lunastamista jne. Hanke on imaissut tähän mennessä rahaa jo melkoisen summan.

Vierailija
12/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hel_vetti mitä touhua. Tuohon menee nykyarvioiden mukaan n. 10 miljardia. Ja asiantuntijoiden mukaan ei tule maksamaan itseään takaisin edes vuosikymmenten aikana. Nykyisen hallituksen valinnat ovat täysin arvovalintoja ja vain ja ainoastaan omien sekä oman piirin etujen ajamista. 

Ei tätä meinaa todeksi enää uskoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noita hallituksen jäseniä yhtään edes hävetä? Eipä varmaan kun ensimmäisenä pelastavat oman persuksensa. Vähävaraisista viis, niiltä voidaan sitten leikata. Oksettavaa toimintaa.

Vierailija
14/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että tulivat järkiinsä kun ei niistä nopeista junista olisi ollut tuolla välillä juuri mitään hyötyä nykyisiin, vain vähän hitaampiin verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hel_vetti mitä touhua. Tuohon menee nykyarvioiden mukaan n. 10 miljardia. Ja asiantuntijoiden mukaan ei tule maksamaan itseään takaisin edes vuosikymmenten aikana. Nykyisen hallituksen valinnat ovat täysin arvovalintoja ja vain ja ainoastaan omien sekä oman piirin etujen ajamista. 

Ei tätä meinaa todeksi enää uskoa.

Tuohan ei ole nykyisen hallituksen valinta. Ensimmäiset 40 miljoonaa lapioitiin tuohon molokin kitaan jo Sipilän hallituskaudella. Sanna taisi suurinpiirtein tuplata tuon ja runttasi lisäksi läpi Turun seudun MAL-sopimuksen missä valtio on lupautunut kymmenen vuoden ajan rahoittamaan fifty-fity erinäisiä raideliikennehankkeita (mm uutta satamarataa) Turussa joka tuohon samaan hässäkkään liittyvät.

Vierailija
16/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että tulivat järkiinsä kun ei niistä nopeista junista olisi ollut tuolla välillä juuri mitään hyötyä nykyisiin, vain vähän hitaampiin verrattuna.



Tulivat järkiinsä? Kyseisellä yhteydellä ei voida edes ajaa nopeita junavuoroja maksiminopeuksilla, niin miksi tätä ylipäätään edes tehdään? 

Sama lopputulos saavutettaisiin ajamalla pikavuoroja, joilla ei pysähdytä kaikilla pysäkeillä. Tämä koko hanke on aivan älytön.

Vierailija
17/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että tulivat järkiinsä kun ei niistä nopeista junista olisi ollut tuolla välillä juuri mitään hyötyä nykyisiin, vain vähän hitaampiin verrattuna.



Tulivat järkiinsä? Kyseisellä yhteydellä ei voida edes ajaa nopeita junavuoroja maksiminopeuksilla, niin miksi tätä ylipäätään edes tehdään? 

Sama lopputulos saavutettaisiin ajamalla pikavuoroja, joilla ei pysähdytä kaikilla pysäkeillä. Tämä koko hanke on aivan älytön.

Katso ketkä tuosta hommasta maksavat suurimman osan niin hetken mietittyäsi ymmärrät miksi tehdään. 

Vierailija
18/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole mikään tunnin juna vaan se on lähijunarata Lohjalle. Eikä se maksa 8 miljardia vaan vain satoja miljoonia.

Kyllä se tulee maksamaan noin 2 mrd euroa eikä radalla silloinkaan liikennöidä kuin 80 km/h. Sieltä on löytynyt sen verran kalliita maastopohjia, että radasta on tulossa melkoinen rahasyöppö.

Vierailija
19/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa näyttää lähinnä siltä, että koko hankkeen pointtina on tuhlata verorahoja ihan vain protestimielessä.

Vierailija
20/274 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko homma menee kumminkin jäihin, jos sieltä radan varrelta löytyy joku liito-orava, tai punatöyhtöhippiäinen, tai jopa noro. 



Noron takiahan rakennustyöt nyt seisoo Kruunuvuorenrannan kupeessa, kun luonnonvaraiset norot on suojeltuja. Itsehän en ymmärrä, miksi ripulinuhaa suojellaan, mutta kaipa luonnonvaraisena esiintyessään se on arvokas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi