onks Fibromyalgia keksitty sairaus?
Kommentit (41)
Monia sairauksia on pidetty hömppänä, ja toisaalta on hoidettu sairauksia joita ei ole olemassakaan.
On paljon mahdollista, että fibromyalgia aiheuttaa henkisiä ongelmia, tai että sille alttiit ovat alttiita myös vaikkapa masennukselle. Tai ehkäpä koko taudin takana onkin tekijä x, joka aiheuttaa sekä kroonista kipua että aivotoiminnan häiriöitä.
Näin tulkitsen asiasn, istellä eikä tutuilla ole.
Ja onhan nyt jo olemassa tiettyjä testejä, millä voi taudin dg:n tehdä.
vaan ihan todellinen, kuuluu reumasairauksiin.
mistä tiedettiin epäillä teillä fibromyalgiaa? Olitteko itse aavistaneet jotakin, minkälaistn oireiden takia hakeuduitte lääkäriin? Ja oletteko huomanneet erityisiä piirteitä taudin kehittymisessä tai vaihtelua oireiden voimakkuudessa esim. raskauden, stressin tai ruokavalion takia?
aiheuttaa masennusta.
mutta en tiedä onko ennemminkin oireyhtymä kuin yksi selkeä yksittäinen sairaus (monet sairaudet on oireyhtymiä)
Äiddilläni tauti on melko paha; päivittäin voimakkaita kiputiloja, jotka haittaavat suuresti työelämää ja aivan arkistakin puuhastelua. Itselläni on lievä versio tuosta taudista ja lähinnä oirehdin vain jos lämpötilat vaihtelevat suuresti luhyen ajan sisällä tai ennen kaikkea jos en saa nukkua. Eli vauva-aikana kun uni on katkonaista ja vähäistä oirehdin enemmän, mutta muuten kun saan nukkua, oireet ovat aika vähäisiä.
Toki tuo sairaus voi pahimmillaan aiheuttaa masennusta kuten kaikku muutkin fyysiset sairaudet... Ei ole mukavaa kun sairaus rajoittaa elämää, esim. liikuntaa ja työntekoa. Jos kivut ovat hallitsevia, takuulla mielikin mustuu.
Olisi ensiarvoisen tärkeää, etteivät ihmiset edes leikillään puhuisi tästä taudista, josta nykyisin käytetään usemmin nimitystä uupumus ja kipuoireyhtymä, luulotautina. Tälllaiset ajattelemattomat kommentit pahentavat jo muutenkin sairauden kanssa uupuneiden ihmisten olotilaa roimasti..
Sitä en tiedä, onko vain vaihdevuosien kipuilua vai ihan oikeaa fibromyalgiaa. Periaatteessa äidilläni on tauti ihan todettukin, mutta silti epäilen joskus, että kyseessä normaali iän tuoma kipuilu ja äitihän ei suostu mitään hormoneja napsimaan, joilla monet lieventää vaihdevuosikipujaan.
masennus kipua vai eivätkö masentuneet halua myöntää psyykk. ongelmia ja sen takia oireilevat fyysisesti?
ja eihän se voi olla sairaus jos on vain oireita?
aiheuttaa masennuksen tunnetta, esim. syöpäpotilailla on usein masennusta (siihen lienee tosin useampia syitä)
Mun äidin suvun naisilla on miltei kaikilla keski-iässä fibroa. Menee ohi kuusikymppisenä.
Sitä en tiedä, onko vain vaihdevuosien kipuilua vai ihan oikeaa fibromyalgiaa. Periaatteessa äidilläni on tauti ihan todettukin, mutta silti epäilen joskus, että kyseessä normaali iän tuoma kipuilu ja äitihän ei suostu mitään hormoneja napsimaan, joilla monet lieventää vaihdevuosikipujaan.
Äidilläni auttoi hormoonihoito kipuihin ja nukkumiseen. Tauti todetaan testillä ja ei todellakaan ole luulotauti. Kun diagnoosi on tehty = ei parane, oireet voi vain helpottua. Tautia on myös 20 vuotialla ja jopa niin pahana että ovat saaneet eläkepaperit.
...minulle henkilökohtaisesti on aivan sama jos sinä ja kaltaisesi 13 kyseenalaistatte sairauden olemassaolon:) Itse kuitenkin tiedän harvinaisen hyvin että en ole masentunut. En ole ollut koskaan edes silloin kun olen ollut kipeimmilläni. Äitinikään ei ole, vaikka välillä mietin että koskahan mahtaa masentua kun aina kun jotain vähän tekeen, niin on todella kipeänä monta päivää...
Tämä tauti voidaan todeta nykyisin esim. selkäydinpunktiolla, mutta ei täysin " tyhjentävästi" sillonkaan. Itselleni on tuo testi tehty ja se ei ollut kunnossa. Kuitenkaan kaikki " fibrikset" ei näy tuossa näytteessäkään, vaan sairaus todetaan painelemalla kehon kipupisteitä, jotka ovat samat potilailla.
saa työkyvyttömyyseläkkettä tämän oireyhtymän perusteella! en usko kyllä yhtään.
80 % eläkehakemuksista fibomyalgian takia hylätään. ihan muutama voi päästä eläkkeelle tällä perusteella.
Vierailija:
saa työkyvyttömyyseläkkettä tämän oireyhtymän perusteella! en usko kyllä yhtään.
Ei ole todellakaan mikään sairauden kriteeri, pääseekö sillä eläkkeelle vai ei! Olen tavannut paljon todella sairaita, usean diagnoosinkin omaavia henkilöitä, jotka eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.
Naissukupuoli, huono fyysinen kunto, virkistystä antamaton uni, henkinen herkkyys, sekä taipumus alavireisyyteen ja ahdistukseen näyttävät liittyvän keskushermoston kivun käsittelymekanismien ja stressivasteen poikkeavaan säätelyyn.
kriteeri pääseekö sillä eläkkeelle mut kai se jotain kertoo.
Ennen puhuttiin lihasreumasta mutta todellisuudessa fibromyalgialla ei mitään tekemistä reumatautien kanssa ja siksi nimikin muutettiin. Itse puhuisin enemmänkin oireyhtymästä kuin sairaudesta. fibromyagiassa kivun aistimus on vääristynyt ja se on ihan todellista.
Miten voisi olla olemassa muuta kuin subjektiivista kipua?
Sitä ei myöskään voida todeta selkäydinpunktiossa. Kirjoitin äsken että kivun aistimus on vääristynyt, oikeampi olisi ehkä sanoa että kipukokemus on vääristynyt. Kipuhan syntyy kipukohdassa mutta aistitaan aivoissa. Joskus kun tämä aivoissa tapahtuva aistimus vääristyy, pienikin kipu tuntuu voimakkaana. Lukekaa asiallista tietoa aiheesta esim www. terveyskirjasto. fi (hakusanaksi fibromyalgia)
sairastavat ovat yleensä vain masentuneita ha psyykkisesti häiriintyneitä.