3-vuotiaan äitiriippuvuus
Meillä on poika joka täytti juuri kolme vuotta. On ollut tähän asti kotihoidossa kanssani, nyt menossa päiväkotiin elokuussa. Ongelmana on mahdoton äitiriippuvuus, roikkuu siis koko ajan äidissä jos olen paikalla. Kukaan muu ei kelpaa hoitamaan jos olen paikalla, äidin pitää tehdä sitä ja äidin pitää tehdä tätä yrittää komentaa jatkuvasti. Esim. jos satuttaa itsensä niin vain äiti kelpaa puhaltamaan, saa hepulin jos vaikka isi tai mummi yrittää puhaltaa. Isä ei saa muutenkaan tehdä mitään kun poika ei anna, leikkimään tosin kyllä kelpaa :-)
Tämä on aika rasittavaa, silloin kun lapsi oli nuorempi oli vielä pahempaa. Nyt hieman helpottanut kun poika on tullut isommaksi ja on ollut hoidossa isovanhemmillakin jonkin verran. Tähän asti olosuhteiden pakosta olemme viettäneet aikaa lapsen kanssa tosi paljon kahdestaan, isä on hoitanut aika vähän koska on ollut töissä pitkiä päiviä.
Nyt jännittää miten tuo päiväkoti mahtaa alkaa sujua? Ja meneekö tämä melkein sairaalloinen äitiriippuvuus koskaan ohi? Mitä pitäisi tehdä? Miten teillä muilla?
Kommentit (3)
Aika pienestä lapsesta kuitenkin kyse. Voit kyllä ihan itseäsi katsoa peiliin, ehkä vika löytyykin sieltä eikä lapsesta.
Tai ainakin meillä on ihan samanlainen. Ihan hyvin on hoito sujunut, meni pph:lle vähän ennen kuin täytti 3. Se on vielä pieni lapsi, en ole ikinä ajatellut että äitiriippuvuus olisi kamala juttu.
Tyttömme on juuri täyttänyt 3 v ja aivan samanlaiselta kuulostaa. Isä ei kelpaa mihinkään ja äitiä tuntuu tytöllä olevan kova ikävä, vaikka vain kaupassa kävisin (tyttö tuolloin isänsä kanssa kotona). Muistan isoveljellä (nyt jo 6 v) olleen samassa iässä vastaava vaihe, joka meni ohi itsestään yhtä nopeasti kun oli alkanutkin. Muutama kuukausi kesti, ja raskasta oli, mutta yhtenä aamuna alkoi helpottamaan. Eli eiköhän se siitä.
Olemme yrittäneet antaa syliä ja hellyyttä niin paljon kuin mahdollista,
ja itse esim. olen päättänyt tehdä lyhyempää työpäivää - meilläkin päivähoito alkamassa elokuussa.
Tsemppiä meille ja lapsillemme! Kyllä se siitä.