Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylämahakipu viikolla 37+

11.07.2007 |

Moi!

Olisiko kenelläkään tietoa mistä johtuu ylämahakipu näin viimesillä viikoilla? Kysessä siis navan yläpuolinen kipu, joka on pistävää, voimakasta ja todella sattuu, mutta kestää vain muutaman sekuntin.

Myös vauva on ollut hiljaisempi kuin yleensä, mutta liikkuu silti.

Kipu ottaa laajalle alueelle koko yläosaan mahaan. Vauva on myös pieni kokoinen, joka minua ihmetyttää. (sf 30 viikolla 37.)

Voisiko tämä johtua istukan huonosta toiminnasta vai mistä? Istukka kyllä sijaitsee minulla aika matalalla takaseinämässä, siis lähellä kohdunsuuta.

Olisin kiitollinen jos joku osaisi vastata, koska tämä todella huolestuttaa!

Terv keikuli 37+1

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
11.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Tuli näin sairaanhoitajana heti mieleen, että kyseessä voi olla raskausmyrkytys. Onko sinulla muita oireita? Ootko milloin käynyt neuvolassa?

Lainaan erästä oppikirjaa: " Jos raskaana olevalla on verenpaine koholla, valkuaista virtsassa, päänsärkyä tai silmäoireita tai ylämahakipua tai molempia, SAATTAA kyseessä olla raskausmyrkytys. Raskausmyrkytys voi aiheuttaa kouristuksia ja istukan ennenaikaisen irtoamisen, myös verenvuotovaara kasvaa. Sikiölle aiheutuu hapenpuutetta. Raskausmyrkytys ilmenee yleensä 20. raskausviikosta lähtien..."

Itselläni en muista koskaan, että olis ollut ylämahakipua vaikka kuudetta odotankin. En halua todellakaan pelotella, mutta kaikenlaisia oireita ei kannata jäädä kuuntelemaan. Sinuna ottaisin yhteyttä vaikka päivystykseen (näin virka-ajan ulkopuolella) jos huolestuttaa tai oire jatkuu tai lisääntyy!

Hillukka 37+1

Vierailija
2/2 |
11.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas tuli näin järkyttävistä gastriittivaivoista kärsivänä mieleen, että kyseessä voi olla myös raskausaikana usein paheneva gastriitti tai joku refluksityyppinen. Tämä olisi suht vaaraton vaiva, mutta kannattaa ehdottomasti silti sulkea pois tuo raskausmyrkytyksen mahdollisuus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla