***Helmien keskiviikko***
Olen ollut pitkään poissa kuvioista erilaisten kiireiden vuoksi, joten en hirveästi voi kommentoida keskustelujanne. Pocolle kuitenkin syvä osanottoni! Ja pesukonekeskusteluun sen verran, että meillä on Gigantista ostettu kuivaava pesukone ja on ollut kyllä aivan huippu. Ei siis vie tilaa enempää kuin normaalikaan pesukone (asutaan kuusi henkeä kolmiossa, joten meille joka kuutiometri on kullan arvoinen *hymy*) mutta koneella saa myös kuivatuksi vaatteet. Suosittelen ainakin tutustumaan.
Omaan napaan. Juhannuksena tosiaan lähdettiin perheen kanssa viikon matkalla Tunisiaan. Oli aivan mahtavaa! Lämpöä oli kuumimpina päivinä peräti 50 astetta. Hieman pelotti miten kuumuuden kestän huonovointisuuden ja heikko-oloisuuden kanssa, mutta ei ollut mitään ongelmia. Ja edes lapset eivän valittaneet kertaakaan kuumuutta! Oli todella hieno viikko.
Raskaus alkaa näkyä (itselle) ja tuntua. Viikonloppuna en enää saanut vyötäni kiinni ilman, että olisi ahistanut vaikka raskauskiloja ei ole tullut yhtään lisää. Ja jotenkin kummasti maha painaa esim. vatsalla maatessa. Kivaa se on.
Tänään oli aivan järkyttävä päivä. Makasin lähes koko päivän, kun aina kun nousin ylös, niin hetken päästä meinasin pyörtyä. Lapset (4v ja 2v) minua aamulla syötti keittiön lattialle, kun en päässyt sieltä ylös, kun kesken aamupalanlaiton meinasi taju lähteä. Aika suloista.
Eka neuvolakäynti oli viime viikolla (alkuraskauden ultrassahan kävin jo ennen matkaa varmistaakseni että pikkuinen on oikeassa paikassa) ja np-ultra on meidän hääpäivänä, eli 24.7.
Nyt kömmin nukkumaan ja yritän taas jatkossa olla mukana paremmin.
-Possumunkki rv 10+0
Kommentit (21)
On taas muutama päivä vierähtänyt etten ole ehtinyt kirjoittelemaan, mutta lukemassa olen kyllä käynyt teidän muiden kuulumisia.
Pocolle syvä osanottoni ja paljon voimia koko teidän perheelle!!
Minulla tuo vuoto on hiipumaan päin, mutta semmosta ruskeaa tuhrua tulee vieläkin päivittäin. En nyt kuitenkaan ihan äärettömän huolissani ole asiasta, kun lauantaina ultrassa kuitenkin näin, että pieni sydän masussa sykkii ja kipujakaan ei ole nyt ollut. Mutta katsellaan miten asiat etenee... Aamuisin on lievää kuvotusta ja rinnat ovat hieman arat, mutta muuten vointi on ollut ihan hyvä.
Semmoista asiaa olen miettinyt, että onko järkevää sitten hankkia kaksostenrattaat, kun vaavi synytyy, kun esikoinen on silloin 2v 2kk? Vai miten te muut olette asian ratkaisseet joilla on kokemusta usemmasta lapsesta? Mietin vaan, että onko niille rattaille sitten käyttöä...
Mutta tässä tärkeimmät tällä kertaa! =o)
Amalia 6+5
Possumunkki: Kiva kun palasit joukkoomme. Mä olen täällä kärsinyt niistä muutamasta aurinkopäivästä eli olet kyllä aikamoinen sissi kun kestät Tunisian lämmön (¤hatunnosto¤,¤ hymy¤).
LuxusHippie: Tervetuloa joukkoon, sä pääset ainakin vauvantarvike paratiisiin siellä Kaliforniassa. Sanoppas minkä merkkisiä vauvan vaunuja siellä eniten juuri nyt ostetaan. (Olen oikea vauvanvaunu hullu, ostin jo tuolla haaveilupuolella ollessa Bugaboot meidän tulevalle vauvalle).
Amalia81: Onneksi tuhru on vähentymään päin. Minä kyllä hankkisin kaksosten rattaat, mulla on monessa välissä sellaiset olleetkin kun ensimmäisen ja toisen välissä oli ikäeroa 1v11päivää, toisen ja kolmannen välissä ikäeroa oli 2v2päivää, kolmannen ja neljännen välissä oli 1v10kk ja neljännen ja viidennen välissä oli 2v ja 3kk. Mulla oli Oran kaksosten rattaat jotka oli aivan loistavat kun sillä hetkellä kukaan muu ei valmistanut yhtä kapeita. Musta tuntuu että nyt on muutkin kaventaneet mallejaan ettei tarvitse mitään venettä työnnellä, eli valinnan varaa on. Nythän meille tulee isompi ikäero kun toi kuopus on jo 6v.
Mä oon niin pettynyt mun siskoni mieheen jolla on joku ihme tarve omia mun sisko kokonaan tuntuu aivan kamalalta miten meille syntyy vauvat samaan aikaan mutta me ei saada olla toistemme kanssa missään tekemisissä kun tää mies on aivan hullu. Mun lapset eivät näe kummitätiään enkä minä mun ainoata kummilasta juuri tän idiootin miehen takia. Mun sisko on niin tossun alla eikä uskalla vastustaa tätä miestään kun hän on hyvin arvaamaton. Mikä avuksi?
Muuten täällä kaikki samanlailla kuin aiemmin ja ostelen tyttövauvan vaatteita kunnes toisin todistetaan. Mulle tuli oikea himo ostaa niitä vaatteita kun keksin että jos meille tulisikin poika niin lahjottaisin kaikki tyttövauvelin vaatteet Venäjälle yhteen lastenkotiin jota kirkkomme tukee eli vaatteet menisivät joka tapauksessa hyvään tarkoitukseen nyt on vaan iskenyt ajatus että mähän voisin ostaa samantien poikavanvankin vaatteita kun jos meille tuleekin tyttö niin silloin mulla ei ole mitään tonne kirkon keräykseen, eli näin pääsenkin siihen että ostinpa mitä tahansa niin hyvään tarkoitukseen menee.
Annlinn
Onpas tänään taas ollut niin turpea olo heti aamusta, eikä millään saa mahaa vedettyä sisään. Jos näin jatkuu vielä pari viikkoa niin se on mammapöksyjen paikka!
Amalia81: Kaksostenrattaita mietin minäkin, vaikka ikäeroa 2v3kk kun beibi syntyy. Varmaan ekat kuukaudet pärjätään ilmankin, kun käytetään paljon autoa, ja puistoon " isosisko" jaksaa kävellä. Eli jos hyvin käy, ostan sitten keväämmällä suoraan jotkut keveät tuplasattarit (kunhan selkänojan saa makuuasentoon). Turvallisuussyistä on kuitenkin 2,5 vuotiaskin joskus saatava lukittua paikoilleen (bussissa, kaupassa, ja kaupungilla haahuillessa).
Tuhruahan minullakin tuli viimeraskaudessa, muistaakseni aina np-ultraan saakka. Kaikki sujui kuitenkin hyvin, ja ajan kanssa jopa tottui siihen että pyyhittäessä oli sitä tuhrua paprussa eikä sydän enään joka kerta hypähtänyt kurkkuun.
Jokos teillä muilla on tyttö- tai poikatunnetta? Nyt kyllä kuvittelen että poika tulisi. Jos ultrassa kertoisivat, niin mielelläni etukäteen jo tietäisin. Vaikka eihän se varmaa kuitenkaan ole. Jopa kuuluisan Brunon 4d-ultra saattaa erehtyä....
Kyllä se tunteeksi on jo muuttunut kun niin paljon toivon. Muuten silloin kun mä odotin kuopusta ja kävin aika ahkerasti juuri tän Brunon luona sain tietää että yleensä hän ei sukupuolissa erehdy mutta silloin oli ollut juuri yksi äiti jonka kohdalla hän oli erehtynyt ja tämä yksityinen kätilö joka on myös työskenteli Femedassa arveli mulle että se erehdys olisi johtunut tämän äidin vatsapeitteiden määrästä ja kohdun asennosta, no tiedä häntä mutta kuten sanoit Brunokin voi erehtyä....
Annlinn
[b]Pesukonekeskustelu[/b] on kiihtynyt ja aiheuttanut mullekin pientä kuumetta vaihtamaan isompaan koneeseen. Meilläkin kun pyykkiä tuntuu riittävän ja jatkossa enenevissä määrin. Täytyykin ottaa asia veljen kanssa puheeksi, kun noita koneita kauppaa ja mitä luultavimmin suosittelee sitä Mieleä ;-).
[b]Possumunkille[/b] kiitokset Tunisian terveisistä! Voi että, mäkin haluaisin lähteä jonnekin rantalomalle! Meillähän oli alustava varaus jo tehty syksylle, mutta peruttiin se sitten tuttavan suosituksesta, kun raskausviikkoja olis ollut silloin jo yli 20. Tämä tuttava on keskolan teholla lääkärinä ja oli vahvasti sitä mieltä, että hän ei riskeeraisi, jos lapsi vaikka päättää syntyä ennenaikaisesti. Nyt kesällähän vois hyvin raskauden takia lähteä, mutta mieheni haluaa ehdottomasti nauttia Suomen kesästä (nytkin sataa vettä... ;-), joten syksy olisi ollut meille ainoa vaihtoehto. No, ehkä sitten ensi keväänä jo uskallettais vauvan kanssa lähteä.
[b]Amalia81[/b] kyseli kaksostenrattaiden tarpeellisuudesta. Meillä on esikoisen ja kuopuksen välissä 2v9pv ja hankin heille X-Adventuren Twincot. Olivat ensimmäisen puoli vuotta aika paljon käytössä pääsääntöisesti kaupunkireissuilla. Ilman niitä en olisi kyllä pystynyt kaupungille lasten kanssa lähtemään yksikseni pitkäksi aikaa. Oli kätevää, kun molemmat sattuivat nukkumaan samaan aikaan, pystyin shoppailemaan ihan rauhassa ;-). Kerran kävin jopa koemeikissä Stockmann Beautyssä ja lapset vetivät vieressä vaunussaan sikeitä... Mutta kun esikoinen rupesi olemaan lähempänä kolmea vuotta, vaunujen käyttö väheni selvästi ja poika pärjäsi hyvin seisomalaudalla. Jos nyt hankkisin kaksostenrattaita, yrittäisin löytää jotkut ihan oikeasti laadukkaat ja tietenkin pieneen tilaan menevät. Noi Twincot mahtuvat kyllä hyvin melkein autoon kuin autoon ja ovat suht. ketterät työntää, mutta laadussa olisi paljon parantamisen varaa.
[b]AnnLinn[/b] sai itseni haukkomaan henkeäni, kun luin teidän lasten ikäeroista. Itse hiukan jännään, miten kolmen pienen kanssa pärjään ja tunnen olevani omassa kaveripiirissäni ihmetys, kun uskallan näin pienellä ikäerolla tehdä kolme lasta. Mutta teillä on ollut ollut viisi ja osa tosi pienillä ikäeroilla. Miten ihmeessä jaksoit silloin? Onko sulla antaa jotain käytännön vinkkejä tai uskon vahvistusta? Hattua nostan sinulle joka tapauksessa ja vieläpä todella korkealle ;-)!
[b]Sokeritoppa[/b] kyseli sukupuolituntemuksista. Jostain kumman syystä mulla on hiukan tyttötunne. En tiedä johtuuko se jostain ihan oikeasta intuitiosta vai vaikuttaako se, että ehkä pikkasen enemmän toivoisin tyttöä. Itselläni on siskooni todella läheinen suhde ja sen takia toivon, että tämä meidän kuopustyttö saisi siskon pienellä ikäerolla (2v3kk). Joku viisaampi on mulle todennut, että ei se aina niin mene, että siskoksista tulee automaattisesti läheisempiä. Yksikin ystäväni on monta vuotta vanhemman veljensä kanssa huomattavasti läheisempi kuin vain hiukan nuoremman siskonsa kanssa. Mutta onneksi ei voida sukupuoleen vaikuttaa, joten kaikki otetaan vastaan mitä tarjotaan. Ollaan jopa ajateltu miehen kanssa, että ei ehkä kysytä sukupuolta etukäteen. Esikoisesta ei kysytty myöskään ja oli huikea tunne saada tietää vasta salissa, kumpi tuli. Kuopuksen kohdalla jännitys hieman kärsi, kun tiedettiin, että tyttö on tulossa.
[b](.):[/b] Olo on ollut aamuisin ihan kohtalainen. Iltaisin on ollut hiukan kuvotusta, mutta se on mennyt ohitse, kun on vaan syönyt jotakin. Maha hiukan ahdistaa ja on todellakin kasvanut. Juuri aamulla testasin yhtä viime kesänä hankittua mekkoa, joka on hiukan baby doll -tyyppinen. Kun vetäsin sen päälleni, näytin kuin olisin ollut ainakin raskauden puolivälissä :-|. Täytyy nyt katsoa, minkä vaatteen voin pistää kuukauden päästä, kun vietetään isäni kuuskymppisiä. Yleensä raskausaikana olen pyrkinyt välttämään kaikkia telttamaisia vaatteita, sillä helposti niiden kanssa näyttää muutenkin lihoneelta. Paras vaate on tyköistuva, missä vaan maha korostuu ;-). Ehkä pitää vielä mennä katsastamaan alennusmyynnin valikoima, mikäli sieltä enää mitään löytyy.
t. Jogu (9+0)
Esikoinen oli ihan selvä " poika" jo raskausaikana, ja siis poikahan sieltä synty. Edellisestä näin poikaunia aina rakenne-ultraansaakka, jolloin kuitenin vihjaistiin että mekkoja voisi ostella. Sen jälkeen ajattelin vauvaa tyttönä, ja tyttöhän se oli.
Ja Brunon pieleen menneistä ultrista, niin tosiaan kaveri on kätilö, ja on ollut salissa jossa äiti on vauvan nähtyä sanonut että " Brunohan sanoi että olisi tyttö/poika..." Sitä en tiedä että onko urbaani legenda että kättäri tai naikkari olisi haastettu oikeuteen kun rakenneultrassa oli sukupuoli ilmoitettu varmana tietona, ja väärin meni? Muistaako kukaan tällaista?
meidän uusi kone on LG-merkkinen, ja täyttömäärä 7 kg. Siinä on " virallinen" linko 1400, mutta koska LGn koneissa on rumpu kiinnitetty eri tavalla kun muissa, niin lopputulos vastaa 1600 linkoa. Kuivausrumpu ei meille mahtunut, mutta vanhaan koneeseen verrattuna niin pyykki tuntuu melkein kuivalta kun sen ulos koneesta ottaa (tai ainakin kuivuu telineellä yhdessä yössä). Koneessa myös ajastin ja pikapesu. Tyytyväinen olen ollut.
Kärryttelyterveisiä " kylänraitilta" ... !
Monta päivää ulos tuijotelleena päätin pistää pojan vaunuihin ja lehteä asioille rattailla, me kun ei olla sokerista.
Jotenki tullu tän raskauden myötä sellanen " sisäisesti kukoistava" olo, et nytki mua vaan itekseni hymyilytti kävellessä sateessa ko muistin, etten oo tälle(kää) aamua harjannu edes hiuksiani :P
Mutta mutta.
Possumunkki: Kaiholla mietin viime kesää ko oltiin juhannusviikko Bulgarian helteissä ja mulla oli sillon viikkoja 22+... Poislähtöpäivänä alko sit ne rankkasateet, joiden alta suomalaisiaki turisteja piti tuoda kesken loman pois, mut meitä säät vaan suosi... Olispa tullu tänäki vuonna lähdettyä *huoh*
LuxusHippie: Welcome! Sultahan sitä voiski sit pientä korvausta vastaan tilata kaikkia ihanuuksia ameriikan maalta vauvalle... :P
Amalialla vuoto loppumaan päin. Se on kyllä hyvä se. bdbd
Niitä tuplia mäki tässä mietin. Esikko on helmikuussa vasta 1v6kk, joten mulla ei varmaan paljoa vaihtoehtoja ole. Ostin nykyiset emmaljungat käytettynä ja samaa sarjaa ja saman väriset ostan myös tuplana (nytki näky olevan myynnissä just oikeanlaiset, mut vielä ei kyllä uskalla sijoittaa), ni sit voi duoliftin avulla laittaa pienemmän nukkuun noihin ykkösvaunuihin, isomman sisaristuimeen ja koiran hihnaan ko lähdetään kävelylle. Ja sit ko molemmilla on uniaika ni tuplat kehiin... Hieno suunnitelma???
Annlinn: kärsiikö udella, mikä sillä sun siskonmiehellä närästää? Onk se susta mustasukkainen vai? Asutteko kaukana toisistanne? Mulla meinas joskus olla lankomiehen kanssa kränää, mut istutin sen pöydän ääreen ja poristiin asiat halki. Toki mun sisko ei ole vähääkään alistuvaa tyyppiä. Tällä hetkellä sen tilanne on tosi vaikea, kun kolmas vauva päätti syntyä jo rv 23+4 ja viime viikonloppuna saatiin juoda kilokahvit :D Koko perhettä koetellaan (isovelvejet 4v ja 2v), mut kyllä tää tästä... Poikkes täysin asiasta, mut sitä vaan, et mulle ainaki oma sisko on niin rakas, et en pystyis olemaan, jos lankomiehen kanssa pitäis riidellä... Tsemppiä asian kanssa!!!!
Sokeritoppa: Meillä on molemmin puolin vaan serkkupoikia (yht 5kpl, 10v, 4v, 3v ja 2v). Yks serkku on syntymässä joulukuulla ja sekin taitaapi olla poika. Minusta olis ihana ommella prinsessalle mekkoja, mutta niin vaan tuntuu, et poikaa tässä itekki kehrää... Noh, ompahan kaikki sit valmiina isoveljeltä...
(.): 3h15min ultraan... Jännittää, ja varmaan huomasitte, ettei ajatus ole hyvin yhtenäinen... Entä jos kaikki ei olekaan hyvin... Alkuraskauden tupakointi pitkän kierron ym kanssa aiheutti eka raskaudessa heittoa koon kanssa (rv 8+0 vastasi kooltaan 6+5) ja nyt kun tilanne valitettavasti äidin elämäntilanteen kanssa on sama, niin jänskättää... Samoin se, että onko pikkuinen oikeassa paikassa, onko sykettä... Vuoh. Aivan alkaa kädet täristä ko miettii asiaa...
Noh. Jospa nyt lapselle ruuan laittoon ja tuun sit ilmoittaan illalla, jos mut pitää poistaa listoilta...
Luuk@ 8+ ?????
Pari viime päivää on ollu niin kaamee olo että hirvittää. Ei okseta, mutta kuvottaa ja rankasti aamusta iltaa. Lisäks väsyttää niin et voisin nukkua joka välissä kun vain mahdollista. Esikko on kuitenkin sen verran touhukas et pitää jaksaa hereilläkin olla. Tosin aamulla mies vietti aikaa pojan kans et äiti sai nukkua. Pinnakin on niin kireellä et tulee turhan usein menetettyä hermot esikoiselle. Nyt just menossa sellanen vaihe, et tuntuu ettei korvat ole päässä kun koristeena. No eiköhän tämä tästä pikku hiljaa ala helpottaa, niin et mies ja poika saavat takasin vähän mukavamman vaimon/äidin :)
possumunkki: Meillä onkin np-ultra samana päivänä :) Kiitos Tunisian terveisistä! Mä täällä haaveilen Espanjan lämpöön lentämisestä, mutta ehkä ensi keväänä sitten. Oltiin viimeksi Espanjassa silloin kun esikoinen oli 11kk ja hienosti meni reissu, vaikka kovasti etukäteen mietinkin kuinka sujuu. Ajateltiin ensin et jos käytäis vielä ennen kuopuksen syntymää, mutta tämä hoitovapaan tulotaso ei anna nyt mahista siihen. Joten varattiin mökkiloma elokuulle, toivottavasti ois sillon lämmintä :)
Onko kellään käyny vielä mielessä, mihin lapset hoitoon kun synnytyksen aika tulee? Meillä on vähän ongelma sen suhteen, kun sukulaiset asuu kaikki vähän kaukana (100-180km päässä) Olen tosin ite aatellu et jos edes vähän samal kaaval menee kun esikoisen synnytys, niin mun vanhemmat ehtii kyllä ajaa meille ennen kuin sairaalaan pitää lähteä. No sinne on kuitenkin vielä niin pitkä aika et ehtii sitä suunitella :)
Nyt taidan kokeilla jos saisin jotain syötyä taas vaihteeks.
t: sininenkirsikka ja kuopus 10+5
Mulla oli esikoista odottaessa alusta asti vahva tunne pojasta ja poikahan sieltä tuli. Tällä erää ei oikeistaan ole selvää oloa kummastakaan, mutta tytöstä taidan kuitenkin vähän haaveilla...
Luuk@: Kovasti tsemppiä ultraan, toivotaan ja uskotaan että kaikki on kunnossa.
Mulla on vähän sellanen olo että poikaa odotellaan, saas nährä. Mä en haluais tietää sukupuolta etukäteen, mutta mies on vähän tuuliviiri ton asian suhteen.
Sateesta huolimatta mukavaa päivän jatkoa kaikille.
Olen taas pari päivää vaan seuraillut tuolla taustalla, on muka täällä töissäkin niin kiire, ettei kirjoittamaan ehdi...
Mukava, että niin monella on ollut myöskin iloisia ultra-uutisia ja voimia haluan toivottaa heille, joilla on ikävämpiä hetkiä ollut.
Meillä oli maanantaina ensimmäinen neuvola. Siellä me miehen kanssa istuimme kaksi tuntia, uutta asiaa tuli niin paljon ettei millään voi kaikkea muistaa. Meillä on tätä raskautta yritetty niin kauan, että mies sanoi tulevansa kaikkiin neuvoloihinkin mukaan, mikäli työ antaa myöten. Yhteistä projektia tässä kuulemma käydään läpi. Ja tavallaan oli helpottavaakin, että hän sai itse kysyä neuvolatädiltä mieltään painavista asioista ja esim. varmistaa, että väsymykseni määrä on ihan normaali =) Muuten kaikki olisikin loistavasti, mitä nyt tänään alkanut aivan järjetön turvotus. Niin ja kun saisi sitä verenpainetta laskettua myös neuvolassa. Niskaturvotus-ultraan mennäänkin ensi keskiviikkona, sekin alkaa kohta jännittämään.
Me ollaan menossa sinne laivalle viikonloppuna ja mä haaveilen edelleen niistä seisovan pöydän herkuista. Tiedän, että joudun jättämään väliin mädit, graavilohen ja juustot, mutta entäs ne katkaravut ? Tietääkö joku niistä ?
Nyt takaisin työn ääreen, tunnin päästä saakin lähteä kotiin.
Jouluomppu ja siemenet 10+0
[b]Jouluomppu[/b] kyseli laivan seisovan pöydän tarjoiluista, että mitä voi syödä. Raa' at kalat ja pehmeät juustot (home ym.) jättäisin minäkin väliin, mutta kyllä mun käsityksen mukaan rapuja voi syödä? Onhan ne kuitenkin keitetty, vaikka kylminä tarjoillaankin. Mä ainakin esikoista odottaessani söin naapurin rapuillallisella niitä paljon - ainoastaan snapsit jouduin korvaamaan mehulla ;-). Korjatkaa nyt, jos olen tuon rapuasian suhteen väärässä! Meillä on kanssa laivaristeily varattu elokuun alkuun, joten omakin lehmä on ojassa. Itse manaan eniten tuota juustopuolta, sillä herkuttelisin ehdottomasti homejuustoilla ym. No, onneksi noissa seisovissa pöydissä ruokaa riittää eli varmaan jotain meille mahakkaillekin ;-).
Neuvolatunnelmiin on pakko kommentoida. Kateeksi kävi, kun Jouluomppu kirjoitti seesteisestä parin tunnin sessiosta. Kiva oli myös kuulla, että miehesi on täysillä mukana tässä yhteisessä projektissa. Mulla oli eka neuvola niinikään tällä viikolla ja se oli kyllä kaikkea muuta kuin rentouttavaa rauhoittumista. En saanut lapsia hoitoon, joten ne olivat sitten siellä pitämässä omaa showtansa. Kulkivat eteisaulan leikkitilan ja huoneen väliä, kuljettivat tavaraa ja pitivät meteliä :-|. Kun verta otettiin näyteputkiin, seisoa tapittivat vierekkäin ja kauhistuneena ihmettelivät toimenpidettä. Oikein huvitti, kun tämä pienempikin (1v8kk) seisoi " haavi auki" kerrankin paikoillaan ja silmät lautasen kokoisina ;-). Neuvolan täti totesi, että hyvin pystytään neuvolakäynnit hoitamaan lasten kanssa, mutta lääkärikäynnille voisi yrittää saada hoitajan. Jos hoitoa ei lapsille saa, hän lupasi järjestää kalenteristaan niin, että pystyy kaitsemaan lapsia sisätutkimuksen ym. aikana. Tosi kiva juttu, vaikkakin nakitan vaikka sitten mieheni töistä lapsenpiiaksi siksi aikaa.
Nyt lähden Kingistä syömään (taas yksi himo lisää), kun pienempi nukkuu ja isompi sai sadesään takia luvan pelata telkkarilla Nalle Puh -peliä.
t. Jogu (9+0)
Eli espoon kaupungilla on tosi kivat äitiysneuvolasivustot (näin kehuu hesalainen), josta mm löytyy tietoa niistä sapuskoita joita nyt pitäisi vältellä, mutta myös mm liikunnasta, ultratutkimuksista, ja kaikenmaailan krempoista mitä meillä mammoilla tuuppaa olemaan :-)
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156
Odottavan aika on pitkä.. mulla on tänään toinen ultra kello 18.. ja tuntuu että siihen on ikuisuus! Vähän jo alkaa taas jännittämäänkin, että mitä jos elämää ei enää kohdussa olekaan. =/ perjantaina ois eka neuvola, jos niin pitkälle päästään.
Poco: Pahoittelut keskenmenosta ja voimia tulevaan koitokseen (tyhjennykseen)! Tiedän itse kokemuksesta (kolme keskenmenoa takana, ei yhtään lasta) että mitkään sanat eivät tässä vaiheessa lohduta! Ja vihoviimeisimpiä lausahduksia ovat ne että " kyllä teillekin vielä joskus" plääplääplää..! Yritä nauttia kesästä lastesi kanssa ja siirtää ajatukset elämäsi iloisiin asioihin!
Joku kyseli poika/tyttötunteesta. Mulla ei ole kyllä kumpaakaan tunnetta. Toivon vain että raskaus jatkuisi ja syntyisi terve vauva. sukupuolella ei niin ole merkitystä kaiken kokemani jälkeen.
Pahoinvointi on ollut vähän " joka-toinen-päivä meininkiä" . Joka toinen päivä on pala kurkussa lähes koko päivän, appelsiinimehu on auttanut. Ja väsyttääkin. Tai sitten vesisade tekee sen... =/
Mutta nyt odottelemaan ultraa! taidan mennä hetkeksi nukkumaan, niin aika kuluu nopeammin!
jonttu rv 10+4
Pocolle ensimmäisenä lämmin halaus ja rutistus. Olen ikuisena optimistina yrittänyt odottaa iloisia uutisia, että vain viikot heittäisivät.. Voimia teille!
Tyttö-poika-tuntemuksista: Tämä raskaus on alkanut ihan samoin kuin esikoisen, joten sen mukaan voisi tulla tyttö. Meillä ei ainakaan nettiennustajien ennustukset pitäneet lainkaan paikkansa ensimmäisen kanssa, lupasi poikaa ja syntymäänkin myöhemmin kuin syntyi. Poika olisi kyllä ihan yhtä haluttu kuin toinen tyttökin. Katsotaan mihin suuntaan oireet kehittyy ja millainen vatsa kasvaa!
Täällä on puhuttu myös ikäeroista, meille tulee 1 v 9 kk - 1 v 10 kk, riippuen siitä kuinka tarkasti syntyy.. Ihan tarkoituksella tehtiin näin pienellä ikäerolla (toisaalta on sitä pienempiäkin välejä), mutta toisinaan vähän jännittää. Varsinkin kun esikoisella alkaa nyt jo pikkaisen olemaan uhmanpoikasta. Saa nähdä mitä sitten kun (jos) kuopus syntyy helmikuussa..
Mrs.Marple rv 7+0 (jos oikein laskin/muistin)
Heissan vaan!
Mä kävin eilen siellä neuvolassa. Verikokeet ja pissakokeet ja kaikki maholliset ottivat ja neuvolantäti pelotteli jo nesteytyksellä. Kotiin soitti sitten kokeitten tulokset ja kaikki oli oikeen erinomaiset, hemoglobiinikin 144. Eli siis mitään " järkevää" syytä (muuta kun raskaus tietenkin=P) ei huonolle ololle löytynyt. Noh, tänään on menny taas paremmin. Oksensin heti kun nousin sängystä (tuskasta muuten tikistää oksentaa kun viimeks syöny illalla, saa kyllä kaivaa mahanpohjia myöten...), mut sitten ihan ok olo ja söin vähän aamupalaakin. Väsymys on kyllä ihan mahotonta, ja esikon kanssa samoihin aikoihin on kyllä pakko ennättää aina unet nukkua...
Ultralla katto eilen neuvolassa. Kyllä siellä papu pötkötteli oikeella paikalla kohdussa. Sykettä ei kyllä saanu näkymään, joten nyt pitää viel jännätä kahen viikon päästä olevaa seuraavaa neuvolakäyntiä.
Rattaista oli taas puhetta. Mä oon viel kahen vaiheilla. Esikko 2v 1kk kun vauva syntyy. Varmaan tarvii jonkun sortin kyyditysapua kun talvi viel on, kesällä ei varmaan enää malta rattaissa olla... Eli en tiiä raaskiiko muutaman kuukauden varalta ostaa tupliksia. Liinailua en oo harrastanu, en tiiä, opettelisko (jos joku tuttu osais opettaa...) ja kantas vauvaa siinä, mut onko hankala kantaa talvitamineissa ja tuleeko vauvalle kylmä?!?! Esikkoo ollaan jonkun verran kannettu myös rinkassa, mut en taia jaksaa kantaa sen vertaa, ett kerhoihin päästäs...
Mulla ei oo mitään tunnetta sukupuolen suhteen. Viimeks aattelin jotenkin automaattisesti, ett se on tietenkin tyttö (mulla on vaan siskoja), mut poikahan sieltä tuli. Nyt ehkä vähän enemmän toivosin poikaa kun ois sille sitten kaikki esikon vaatteet ym, eikä tarviis mitään " tyttökamoja" hankkia=)=)
Jeps, tässä kai tällä erää...
Millamalla ja rv 8+jotain (en osaa tarkasti laskee ja luulen, ett meiän neuvolatätikin laskee ne jotenkin hassusti...)
kävin siis toista kertaa ultrassa tämän raskauden aikana. Sikiö vastasi viikkoja 10+5 ja syke näkyi! koskaan ennen sikiö ei ole näin isoksi kasvanut ennen keskenmenoa (ollut rv 8-9 kokoa). Omasta mielestä sikiö ei kovin liikkunut, mutta lääkäri sanoi että tilanne näytti hyvältä! eipä auta mennä kuin päivä kerralla eteenpäin. Perjantaina ensimmäinen neuvola, ja sit saankin odottaa aikaa NP-ultraan (täällä se pitäs tehdä 11+1-12+4 viikkojen aikana).
jonttu rv 10+4
Vuoh...
Nyt en kyllä taas tiiä, mitä sanois... Maksoin 120¿ 15min lääkärikäynnistä, jossa arvon herra tohtori sai sentään mitattua pään (5,1mm). Ei pää-perämittaa tms... Kuvanki olisin ehkä odottanu saavani, mut noup.
Noh. yx elävä sikiö oikealla paikallaan, se lienee tärkein ja positiivisin juttu kuitenki. Menkoista laskettuna pitäis olla 8+5, Tekayn kiekolla 8+0 ja tää tohtori vaan totes eka sisätutkimuksen jälkeen et 8-9vk ja ultralla ko katto, nii totes et " ei vastaa viikkoja, mut ollaan viikolla8"
Kovasti onnitteli. Lähtiessä totesi, et se on vaan se pitkä kierto, mikä vaikuttaa... Aha. La " voi painua maaliskuun alkuun." Siis että mitä että?!?!?! Siirtyy yli kahdella viikolla? Noh joo. Maanantaina olis neuvola, katotaan sit sen jälkeen taas asiaa.
Mut miten mä voin mitään np-ultra-aikaa näillä tiedoilla varata?
Mistä tuosta pään koosta vois lukea jotain? Tietääkö kukaan?
Luuk@ rv raskaana
Olen taustaillut useamman viikon, mutta vasta nyt ultran jälkeen uskallan minäkin ilmoittautua pinoon (viime kesänä keskenmeno alkuraskaudessa, joten halusin varmistaa kaiken olevan hyvin). Omien laskujen mukaan nyt 7+3, mutta ultrassa pikkuinen oli neljä päivää vanhemman kokoinen ja sydänäänetkin hyvät (150) :o).
Laitan tietoni vielä helmikuisten listaankin, mutta tässä lyhyesti: minä -76 ja mies -72 ja esikoista odotellaan. Asumme Kaliforniassa, joten mielenkiintoista verrata suomalaista neuvolatoimintaa täkäläiseen. Sain tänään ultrassa muutaman OB/Gynen nimen, joista voin valita mieluisen. Ensin pitää vain selvittää kattaako meidän vakuutus jonkun näistä parhaista vai pitääkö pyytää uusi lista. Ja sitten vielä pitäisi hakea omalta lääkäriltä lähete. Hieman on säätämistä ja kaikki on tietysti ihan uutta ja ihmeellistä ensimmäisen kanssa. *huokaus* Eiköhän asiat tästä selkene.
Pahoittelut minultakin kaikille joukosta poistuneille!
LH ja pikkuinen 7+3