Kuinka tarkkoja raskaustestit?
Meillä ultranneen lääkärin kanssa erimielisyyttä lapsen hedelmöittymis ajankohdasta. Rakenneultrassa laskettua aikaa siirrettiin 12 päivää myöhemmäksi, kuin mitä se kuukautisista laskettuna oli. Kuvittelin tietäväni, koska olen tullut raskaaksi. Tunsin ovulaation ja se sopi kiertoon. Raskaustestin tein 20.7 ja se näytti plussaa. Tosin haalea viiva oli. Eli nyt lääkärin mukaan olen tullut raskaaksi 8.7, joten kysymys kuuluu voiko se näkyä niin aikaisin? Sinäänsä ihan sama. Vauva itse päättää, koska on valmis tähän maailmaan, mutta kerrankin luulin tietäväni jotain....
Kommentit (3)
Viimiset menkat oli 26.5. Tein apteekin raskaustestejä 5 kpl ihan heinäkuun loppuun asti ja aina oli testi miinusta. Viimeisen testin tein 22.7 joka sekin näytti negatiivista.
Kuitenkin kävin lääkärissä 1.8 ja testi oli plussaa.
Tuona 1.8 neuvolassa sanottiin, että olen kutakuinkin rv 9+4. Mutta sitten kun koitti rv 12 tarkistus niin en ollutkaan kuin rv 8+4. Joten neuvolan ja ultran aika heitti sitten alkuunsa 4 viikkoa:/
Joten ei tässä nyt ota sit selvää millon on hedelmöittyny:) Kun apteekin tekstit näytti mitä sattuuu...
Tuolta netistä löysin laskurin, joka näyttäisi hedelmöittymispäivää 10.7 mutta en sit tiedä onko tuo ihan oikein:)
tuon ultran antama sikiön koko on vähän suhteellinen juttu. Meillä esikko oli säännönmukaisesti 7 päivää suurempi kuin olisi pitänyt menkkojen mukaan olla (ultrat vko 13, 17 ja 22) ja tästä syystä la siirrettiin tuon 7 päivää aikaisemmaksi. Tämä toinen oli viikolla 12 2 päivää suurempi kuin menkkojen mukaan olisi pitänyt olla ja rv 16 4 päivää suurempi. Samainen lääkäri, joka ultrasi esikon aikanaki sanoi nyt, että sikiön koko mahtuu hajonnan sisään eli ei lähdetä päivämääriä muuttelemaan.
Tuohon rv 12-13 saakka kuulemma kaikki sikiöt kasvavat kutakuinkin samaa tahtia, jolloin heitot geeneiltään isokokoisen ja pienikokoisen sikiön välillä on muutaman päivän luokkaa (ja lisäksi muutaman millin kymmenyksen mittausvirhe vaikuttaa helposti aika paljon tuohon arvioituun ikään, koska sikiön mitat on muutenkin niin pienet). Tuossa rv 16 tietämillä toleranssi on kuulemma jo ihan laitteista johtuen 8 päivän luokkaa eli ns. pienikokoinen lapsi voi olla " 8 päivän verran pienempi" kuin samana päivänä hedelmöittynyt suurikokoinen lapsi. Ja tietty mitä pidemmälle raskaus etenee, sitä suuremmiksi erot lasten välillä tulevat. Minä esim. synnytin esikon rv 40+1 ja painoa oli 4,6 kg ja pituutta 55 cm, kun taas kummityttö oli samalla rv 40+1 syntyneenä 2,9 kg ja 48 cm ;o)
Voipi siis olla, että lapsesi on oikeasti hedelmöittynyt luultua aikaisemmin (mulla oli esikon laskennallisena " hedelmöittymispäivänä" vielä menkat menossa, mikä ei lääkärin mukaan haittaa menoa yhtään) tai sitten sikiö on vaan muutamia päiviä keskimääräistä normia pienempi ja jokusen päivän heitto saattaa tulla ultralaitteestakin.
Sen kummempia ongelmiahan tuosta ei pitäisi tulla. Itse kyllä kerroin ultranneelle lääkärille, että laittaa sitten lähetteen koko ultraan loppuraskaudesta, koska jos sikiö on koko ajan keskimääräistä isompi, en halua, että se menee lasketun ajan yli yhtään. Lääkäri totesi ymmärtävänsä mitä tarkoitan (vinosti hymyillen), koska esikko oli jo lähes 5 kg. Sullahan tilanne on toisinpäin eli vauva on pienempi kuin menkkojen mukainen la, joten vastaavaa ongelmaa ei ole.
A.A. rv 18+5
Jos lääkärin mukaan HEDELMÖITTYMINEN on ollut 8.7., kuten kirjoitit niin sehän menee täysin yhteen 20.7. tehdyn positiivisen raskaustestin kanssa. Koska yleensä lasketaan, että munasolu hedelmöittyy 14 vuorokautta ennen poisjääneitä kuukautisia. 8+14 = 22, joten 20. päivä on ollut täysin mahdollista saada haalea plussa.