Ottaisitko kaverin lapset 2 viikoksi hoitoon?
Eli jos tilanne olisi se, että olisit itse hoitovapaalla kotona. Hoitoon tulevat lapset olisivat taapero ja leikki-ikäinen, itselläsi olisi yksi taapero. Tutun lapset olisivat normaalisti päiväkodissa, mutta Juhannuksesta syyskuun alkuun eivät. Muun ajan vanhemmat hoitaisivat lapsia itse ollessaan lomalla, mutta siihen väliin jäisi nuo 2 viikkoa, jolloin he molemmat ovat töissä ja lapset pitäisi saada jonnekin hoitoon.
Olivat jo keväällä (?) ilmoittaneet päiväkotiin, että lapset ovat syyskuun alkuun asti poissa, mutta minä kuulin siitä vasta äsken kun kysäisivät, että " voisitko hoitaa meidän X:ää ja Y:tä, kun kerran kotona olet."
Jos ottaisit hoitoon, niin pyytäisitkö jotain maksua tms. vaivannäöstä? Ärsyttää, kun ilman muuta oletetaan, että hoidan, ei edes olla paljon tekemisissä muuten.
Kommentit (40)
Miksi ihmeessä minun PITÄISI hoitaa kenenkään, edes kaverin, lapsia kesälomallani omien alsteni lisäksi VAIKKA olen hoitovapaalla!
En todellakaan tahdo itselleni niin suurta vastuuta ja stressia ylimääräisistä lapsista. Hankkikoot MLL:ltä hoitajan jos ei muuta. Ihan oma vika kun ei aiemmin ole voinut sopia. Noin lyhyellä varoitusajalla en todellakaan ottaisi kuin korkeintaan kahdeksi päiväksi, aj siis tietenkin vain työajoiksi.
Muuten pyytäisin palkkaa väh. 100e/viikko. Jos ei sovi niin sitten se on voivoi.
Ei tosiaankaan ole mikään kotiäidin velvoite hoitaa ilmaiseksi vieraiden lapsia!!
Meillä on omat rutiinit ja asiat joita hoidetaan pitkin päivää. Niihin ei mukaan mahdu muita. En halua muuttaa omia rutiinejani tai ottaa vaivaa muista ellei ole hengen hätä.
En myöskään itse IKINÄ kehtaisi tehdä noin kenellekään ystävälleni!
Näin minäkin tein ja se kävi ihan hyvin, päiväkodin puolesta asia oli ihan ok. Taitaa vaan kaveri laskea että säästävät päivähoitomaksuissa ja sinä hoidat ilmaiseksi... Eli en suostuisi, sillä lapsillahan on päivähoitopaikka.
Aina ollut itsestäänselvyys, että ruokamenot korvataan+ jotain palkaksikin. Toiminut loistavasti, molemmin puolin. Yksittäiset päivät on tietenkin asia erikseen, ne menee ihan palveluksena.
et ole mikään ilmainen hyväksikäytettävä hölmö?!
jos et itse saa sanaa suustasi, niin anna minä tulen neuvottelemaan teille työsopimuksen!
sinä kehtaat ihan hyvin pyytää juuri esim. 100e/viikko.
kerrot heille vertailuesimerkkinä tun mll: n taksan, joka muuten nykyiseltään on 6, 20e-8, 20e/ tunti..
kysyt tietty ensin itse, mitä he ovat aikoneet maksaa sinulle. ties vaikka yllättäisivät, ja maksaisivat enemmänkin.
ole tiukkana!
Tosi kivasti on tullut kommentteja, kiitos niistä! Olen tosiaan jo päättänyt, että tarjoan lapsille hoitoa pariksi päiväksi, ihan mielenkiinnosta noita hintoja pidemmälle ajalle kyselin. Tiedän meinaan, että saan ystävältäni kuulla jonkun piikikkään kommentin kun hän kuulee, ettei parin viikon hoitojakso luonani onnistukaan. Ei sitten tunnu niin pahalta kun tietää, ettei monikaan tekisi ko. juttua ilmaiseksi. Kokemuksesta tiedän, että ystäväni nimittäin olettaa saavansa hoidon ilmaiseksi. Hän mm. omissa häissään laittoi 5 koulukaveriaan tarjoilijoiksi ja tiskaajiksi, ilmoitti asiasta siinä vaiheessa, kun nämä ilmoittivat tulevansa häihin. Itsekin olen koulukaveri ja edelleenkin ihmettelen sitä, että miksi minulla oli kunnia olla ihan " tavallinen" vieras siellä heidän häissään. Jotenkin nolotti olla siellä omien luokkakaverien passattavana. Olivat myös vuokranneet tutun kautta hienon auton, johon sitten yöllä haettiin ajokuntoista kuskia ajeluttamaan hääparia ympäri Helsinkiä. Valinta osui naiseen, joka kauhistuneena ehdotti tehtävään jotakuta muuta, hän kun oli ajokammoinen eikä koskaan ajanut Helsingissä. Mieheni huomasi naisen hädän ja tarjoutui kuskiksi johon ystäväni, että " sä et käy, mä haluan naiskuskin!" Ystäväni valitsema nainen joutui sitten rattiin ja hyvin se sitten onneksi kuitenkin meni.
Ja ruokarahan lisäksi pyytäisin myös vaivanpalkkaa eli esim tuosta kahdesta viikosta, kahdesta lapsesta, yhteensä 400 euroa.
koska selkeetä hyväksikäyttöä. päiväkotiin lapsia ei haluta viedä, vaikka lapsille ei ole edes hoitajaa tiedossa. ilmeisesti säästävät päivähoito maksuista.
3 alle kouluikäisen lapsen hoito on rankkaa ja kauhea vastuu on vieraista lapsista.
Itse olen kotona ja ottaisin kyllä hoitoon JOS ei olisi muuta suunnitelmia ja kohtalaiset kulut korvattaisiin (ehkä 50-100e/vko). Mutta sitä en ymmärrä kun (lapseton) kaverini hoiti 1,5v poikaamme kaksi kertaa muutaman tunnin kerrallaan ja sitten ilmoitti ettei enää jaksa sitä tehdä (sai ehkä 5-6e tuntipalkkaa vastaavan kertapalkan noilta kerroilta). Meillä oli vähän pakkoraot että edes jouduttiin häntä hoitajaksi pyytämään (sairastapaus suvussa ja omakotitalon rakennus meneillään). Nytpä on sitten entinen kaveri. Saa nähdä sitten joskus kun tulee omia lapsia että miten mieli muuttuu avuntarpeesta.
tässä tapauksessa on itsekkäitä lasten vanhemmat, ei ap.
lapsilla olisi hoitopaikka päiväkodissa, mutta se ei vanhemmille kelpaa, silloin on kyllä kyse siitä, että vanhemmat haluu säästää päikkäri maksuja.
10-15v. takaperin välttämättä lapsilla ei ollut sitä päivähoitopaikkaa.
sinkut nyt ei mielellään hoida kenenkään lasta, sitä hoito kokemusta ei heillä välttämättä ole.
(nyt kun on, voisin ottaakin, kun tiedän vähän miten niiden kanssa ollaan).
En kuitenkaan usko, että yhtäväsi on päivänselvästi olettanut että kyllä sinä hoidat, vaikka onkin ilmoittanut päiväkotiin lasten olevan poissa syyskuuhun asti. Niin minäkin ilmoitin, kun päiväkodista kysyttiin - joka ainoa kesä. Ja joka kesä sitä hoitopaikkaa pitää sitten etsiä mummoloista, serkuilta, kavereilta jne. kissojen ja koirien kanssa ja välillä on tarvinnut ottaa palkatonta töistä. Kun se elokuu olisi ollut päiväkodissa niin rikkinäinen ja ryhmät vielä sekaisin ja varahoitajat paikalla jne, niin ei sinne viitsinyt rutiineihinsa juuttuvaa lasta laittaa. Yhtenä vuonna kokeiltiin ja sen jälkeen mietittiin, että JOTAIN tätä parempaa me kyllä pystytään keksimään, vaikka se vaikeaa onkin. Luulen, että kaverisi on ajatellut samoin, ja sinä nyt vain satut olemaan yksi niistä mahdollisuuksista, joiden toteutumista rukoillaan.
Tykkään kaikenlaisesta vaihtelusta. Luultavasti olisin väsynyt tuon kahden viikon jälkeen, mutta ihanan rentoutunut siitä, että elämä ei aina ole samanlaista. Vaipat pyytäisin tuomaan itse, mutta en ehkä pyytäisi rahaa.
Vanhemmat on itsekkäitä-ap on itsekäs ... Jos et ota niin et ota,mitä sitä sen kummemmin etsimään vikoja lasten äidistä.. Itse ottasin ja olen ottanutki, tosin enää se ei ole mahdollista kun olen päiväkodissa töissä
Voi olla, että vanhemmat ovat luulleet, että toinen tai molemmat ovat koko kesän lomalla. Tai he olivat järjestäneet tuon kaksi viikkoa jotenkin ennen tätä tapahtumaa. Ehkä tämä tilanne tuli yllättäen ja sitten ajattelivat, että ehkä tämä ystävä voisi auttaa.
Tuo miten itse luen kysymyksen, niin kysyjien äänensävy on saattanut olla vähän nopea ja hermostunut. Se tarkoittaa sitä, että he ovat olleet vaivautuneita kysyessään, koska heistä avun pyytäminen on ollut hankalaa.
Ehkä olen väärässä, mutta itse tulkitsen tilanteen siten, että lasten vanhemmille on tullut hätätilanne ja he ovat joutuneet pyytämään apua ilman etukäteissuunnitelmaa.
kuten 39 jo sanoi, niissä on kaikki sekaisin, lomamiehitys, ryhmät yhdistetty monesta eri päiväkodista, usein toimivat muualla kuin omassa päiväkodissakin. En minäkään vie lapsiani koko kesänä päiväkotiin vaan pyrin järjestämään jotain muuta. Mitä tahansa muuta, vaikka sitä ei aina etukäteen tietäisikään, mitä. Minäkin olen joskus ottanut myös palkatonta virkavapaata varsinaisen loman lisäksi.
SIinä ei muuten missään tapauksessa säästä kuin YHDEN kuukauden maksut, loput kaupunki perii joka tapauksessa (mikä minusta on väärin, mutta sellainen sääntö niillä näyttää olevan ja kaipa meillä on se varaa maksaa).
antas sulle ap hoitoon-en suko että pärjäisit lapsieni kanssa niin pitkää aikaa
edes ehdottaa ystävälle tuollaista kahden viikon hoitoaikaa. Siinä on tosi iso vastuu ja kaksi viikkoa on pitkä aika.
En varmastikaan ottaisi hoitoon lapsia, mikäli ei olisi jokin katastrofitilanne ja tämä ei mielestäni ole. Hoitajia on tarjolla esim. mll:lla niinkuin joku jo mainitsikin.
Muuten otan mielelläni päiväksi-pariksi lapsia meille leikkimään ja kyllä niitä on tänä kesänä piisannutkin, 15 yökyläilijää jo käynyt(lasten kavereita ja sukulaisia) ja musta on ollut tosi kivaa. Mut 2 viikkoa putkeen, ei käy! Ja mahdollisesti palkatta, kuten ap uumoili...
Musta on ihan oikein että tarjoudut ottamaan pariksi päiväksi, se on mun mielestä ystävänpalvelus.
Jollekin on ihan itsestäänselvää ottaa kaverin lapset hoitoon vaikka palkatta ja jollekin toiselle (esim. minulle) se olisi ihan kauhistus. En haluaisi omieni lisäksi hoitaa noin pitkää aikaa kaverin pieniä lapsia, siinähän on jo kauhea vastuukin eikä niitä lapsia tunne yhtä hyvin kuin omiaan.
Isompia lapsia voisin ehkä hoitaakin, saisi omakin esikoinen leikkiseuraa. Mutta joku taapero tarvitsee vielä jatkuvaa silmälläpitoa.
tai pikemminkin en varmaan kehtaisi kieltäytyäkään, vaikka mieli tekisi. Ehkä esittäisin asian jotenkin niin, että " autan toki, mutta on se tieteysti vähän hankalaa näin lyhyellä varoitusajalla ja siksi toivon että sovitaan heti alkuun tarkoista ajoista ja voisitteko mitenkään hakea lapset ainakin perjantaisin jo vähän iltapäivällä?" Lisäksi, pyytäisin kyllä jotain korvausta, esim. 150 euroa mikä on ihan hyvä lisä kotihoidontukeen. Hyvä systeemi olisi myös se, että lasten vanhemmat toisivat teille päivän lounaan aina valmiina ja sinä vastaisit vain välipalasta.
Ja tietenkin varmaistaisin myös, että sitten kun hedän lomansa alkaa, he ottavat sinun lapsisi päiväksi pariksi hoitoon, että sinä pääset viettämään vapaapäivää ja törsäämään ne palkkarahasi :-)
jos vaikka joku sairastapaus on sattunut ja lapset tarvitsee hoitajaa. Ap:n tapauksessa on ollut vanhemmilta harkittu juttu jättää päiväkotipaikat käyttämättä 2 vkon ajalta.