Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa minulle pääasiat helluntailaisuudesta.

Vierailija
28.04.2012 |

Näin yöllä unta, jossa kävin ensimmäistä kertaa elämässäni hieman vastahakoisesti helluntailaisten tilaisuudessa. Luulin että siellä olisi jotain kielillä puhumista tai muuta minusta aika outoa, mutta siellä olikin tosi mukavaa ja rentoa, eikä velvoitettu mihinkään.

Kertokaa siis minulle pääkohdat helluntailaisuudesta.

Helluntailaisuuden suhde rippiin, kasteeseen, ehtoolliseen, avioliittoon jne? Onko helluntailaisilla jotkut asiat kiellettyjä, esim. alkoholi, tupakointi jne?

Olen utelias.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasin kanssa sekin harrastaminen. 

Vierailija
22/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasin kanssa seksin harrastaminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein pääasia helluntailaisuudessa on se, että koko lahko on rakennettu vanhan satukirjan satuhahmojen ympärille. Primitiivistä taikauskoa, ei enempää eikä vähempää.

Vierailija
24/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unen näkeminen jostain ei tarkoita sitä, että Jumala kutsuu unessa nähtyyn paikkaan. Uni voi kertoa siitä, että työstät seurakunta- ja uskonkysymyksiä omassa mielessäsi. Lue vaikka netistä helluntailaisuudesta ihan asiatietoa uskonnollisena yhteisönä eikä vain heidän tai jonkin muun suuntauksen kertomana.Tässä ketjussa on hyvin monenlaista, myös paikkansapitämätöntä tietoa opillisiin asioihin liittyen. Olen itse synnynnäinen luterilainen ja tutkinut paljon sekä suuria kirkkoja että näitä uudempia suuntia. Lopulta en ole nähnyt mitään syytä vaihtaa uskonnollista yhteisöä. Kukaan ei liene yksin oikeassa. Soli Deo Gloria.

Vierailija
25/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkein pääasia helluntailaisuudessa on se, että koko lahko on rakennettu vanhan satukirjan satuhahmojen ympärille. Primitiivistä taikauskoa, ei enempää eikä vähempää.

Ihan kuin olisit tätä ennakkoluulojesi kyllästämää sanomaa tuutannut ketjuun jos toiseenkin. Tietämättömyyden ja epäuskon syvällä rintaäänellä.

Vierailija
26/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helluntailaiset ei kasta lapsiaan, lapset vain siunataan kuten Jeesuskin teki. Sitten kun tehdään oma uskonratkaisu niin mennään upotuskasteelle. Kyllä olen kuullut 10 vuotiaista, jotka ovat jo käyneet upotuskasteella, eli periaatteessa heti kun lapsi on ymmärtäväisessä iässä, hän voi kasteelle mennä. Ehtoollinen on suomen helluntaiseurakunnissa yleensä kuukauden ensimmäinen sunnuntai. Ehtoollisen aikana pikkulapsilla on joissain seurakunnissa pyhäkoulua. (Ei siis mitään oikeaa opiskelua, vaan lapsena 90 luvulla kun olin pyhiksessä siellä monesti leivottiin, väritettiin kuvia ja leikittiin ja luettiin yms mukavaa.)

Musiikkia seurakunnissa on paljon ja kaikkia kannustetaan palvelemaan seurakunnassa omalla paikallaan, kuka musiikissa, kuka keittiöllä, siivouksessa, pyhäkoulussa, kolehdin keräyksessä, rukouspalvelussa, juontajana, kuvaajina, tämä luo yhteisöllisyyttä. Kaikki toimii seurakunnassa vapaaehtoisten voimin. 

Seurakunnassa myös pidetään tärkeänä todistamista, sen kertomista miten itse tuli uskoon ja löysi Jeesuksen.

Tässä nyt jotain mitä tuli mieleen.

Vierailija
27/41 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kokouksissa on kyllä kielilläpuhumista ja jumalan ylistamistä, mutta ei mikään pakottamismeininki kuitenkaan. Helluntailaiset kastetaan vasta aikuisiällä, omasta halusta sellaisessa isossa altaassa. Ehtoollista ei tietääkseni ole. Avioliittoon odotetaan seksiasioissa, avioliitto solmitaan hyvin nuorena, ja se on lopullinen. Alkoholi kielletty, tupakointi kielletty, tanssi kielletty. Kaikkeen syntiin hyvin jyrkkä kanta, minut esim. lopulta potkittiin ulos helluntaiseurakunnasta koska mut raiskattiin, mikä heidän mielestään oli seksiä ennen avioliittoa- syntiä. 

Entä kun "uskova" eroaa ja menee uudelleen naimisiin.Onko luvallista?

Vierailija
28/41 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

whomp whomp

Vierailija
29/41 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helluntailaisuudessa pitää mennä naimisiin 18 vuotiaana, jotta pääsee panemaan. Mulla oli amkissa kaksi tämmöstä luokalla ja eihän tuo tervettä ollut. Toinen oli juurikin mennyt 18 vuotiaana naimisiin ja toinen alko seurustelemaan tammikuussa, maaliskuussa kihloihin, toukokuussa naimisiin ja syksynä oltiin jo raskaana. 

Vierailija
30/41 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ok pääsääntöisesti kiellettyä mitä muut tekee, erityisesti homoliitot ja abortit.

On pakko teeskennellä puhuvansa kielillä eli puhua siansaksaa

Vierailija
31/41 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko katsonut tv7:n ohjelmia?

Mistäpäin olet ja mikä ikä? Jos mentäis vaikka yhdessä tutustumaan, jos asuttais lähellä? Itse olen Tampereelta.

Ps. Tuo unesi oli selvä Jumalan kutsu:)

Mä kävin nimenomaan Tampereen helluntaiseurakunnassa aikoinani. Sielä ainakin siihen aikaan oli kaikenlaisia Wake Up- tilaisuuksia, missä "käännytettiin" uusia, eli siis sai mennä tutustumaan meininkiin. Pannaria ym. tarjolla ilmaiseksi (tai siis "lahjoita rahaa jos haluat"-meiningillä mistä ei tietenkään ilmaiseksi viitsi ottaa mutta silti, ja ihan mukavia ihmisia juttukaverina. Tilaisuudet on ihan mukavia, sielä lauletaan yhdessä herraa ylistäen ja kuunnellaan puheita ym. rento meininki. Ennen ainakin noi wake upit oli lauantai iltaisin.

T. se edellinen vastaaja joka joskus kuului kyseiseen seurakuntaan

Toinen ex-hellari täällä Tampereelta, kolusin WakeUpit aikoinaan. Jäin pois niistä 15 vuotta sitten, kun sain lapsen. Helluntailaiset, ainakin ns. nuoret eli nykyiset keski-ikäiset oli silloin olevinaan kovin moderneja ja hyväksyviä. Joitain asioita kuitenkin rivien välistä oli asenteissa perintönä vanhoilta sukupolvilta. Naisen arvo oli se, kuinka hyvän saaliin onnistui vähästä valikoimasta aviomiehekseen pyydystämään. Ylistyksenjohtaja nuorisopastori olisi ollut jackpot. Homous oli ehdottoman kiellettyä ja syntiä.

Vierailija
32/41 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia riittää: Uskovat mielikuvitusolentoon.

Vierailija
33/41 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helluntailaisuudessa pitää mennä naimisiin 18 vuotiaana, jotta pääsee panemaan. Mulla oli amkissa kaksi tämmöstä luokalla ja eihän tuo tervettä ollut. Toinen oli juurikin mennyt 18 vuotiaana naimisiin ja toinen alko seurustelemaan tammikuussa, maaliskuussa kihloihin, toukokuussa naimisiin ja syksynä oltiin jo raskaana. 

Riippuu aivan täysin yksilöistä. Tuota on joo jonkun verran mutta ei siihen kukaan pakota. Tunnen useita helluntailaisia (itse en enää ole) jotka seurustelivat rauhassa useita vuosia ja menivät naimisiin 25-35 välillä. Itse olen nyt  jo nelikymppinen enkä helluntaivuosinani (15-29) koskaan mennyt naimisiin eikä se ollut ongelma kenellekään.

Vierailija
34/41 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis helluntailaisilla ja Vapailla suunnilla/ uudestikastajilla, on symbolinen kaste. Raamatussa ja myöskin luterilaisuudessa opetetaan, että Jeesus on pelastuksen hankkija ja kaste kaiken tuon hyvän välittäjä(Room.6:3). Jeesus on kuollut myös pikkulasten puolesta, joten heidät tulee kastaa Jeesuksen sovitustyöhön osalliseksi: "Totiseti totisesti, ellei ihminen synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt on liha ja mikä Hengestä on henki". Mistäs se pieni lapsi on syntynyt kuin lihasta? Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä.

Vierailija
35/41 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko käydä aikuiskasteella, pakko puhua kielillä, abortti on murha. 

Yksi tiukimmista kristillisistä suuntauksista Suomessa. 

Vierailija
36/41 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesusken aikana ei ollut uudenliiton kastetta olemasskaan. Oli paikalla Jeesus itse. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti uudenliiton kasteen kaikille kansoille. Ennen tuota, Jeesus ei ollut tehnyt kuolemallaan perustusta kasteelle(Room.6:3). Johanneksen kasteen tilalle tuli kristillinen kaste(apt.18:25-26). Johanneksen kaste kuului juutalaisille(apt.13:24). ------

Vierailija
37/41 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesuksen morsiameksi ole asiaa helluntailaisena.

(ei kyllä tosin muutenkaan)

Mutta saahan sitä unta nähdä vaikka mistä.

12 vuotta vanha ketju tosin, miten lienee poloiselle ap:lle käynyt, joko lienee Jeesuksen luona?

Päässyt jopa klo 4:52 kommentoimaan... Niin se maailma muuttuu.

Vierailija
38/41 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unen näkeminen jostain ei tarkoita sitä, että Jumala kutsuu unessa nähtyyn paikkaan. Uni voi kertoa siitä, että työstät seurakunta- ja uskonkysymyksiä omassa mielessäsi. Lue vaikka netistä helluntailaisuudesta ihan asiatietoa uskonnollisena yhteisönä eikä vain heidän tai jonkin muun suuntauksen kertomana.Tässä ketjussa on hyvin monenlaista, myös paikkansapitämätöntä tietoa opillisiin asioihin liittyen. Olen itse synnynnäinen luterilainen ja tutkinut paljon sekä suuria kirkkoja että näitä uudempia suuntia. Lopulta en ole nähnyt mitään syytä vaihtaa uskonnollista yhteisöä. Kukaan ei liene yksin oikeassa. Soli Deo Gloria.

Hyvä vastaus. Kannattaa tutustua kunnolla tuohon kristinuskon suuntaan, ennen kuin valitsee liittyä siihen. Ehkä kannattaisi hakea sitä tietoa myös ulkomaisista somesivuilta, missä asiasta puhutaan oikealla foorumilla avoimemmin. Viralliset sivut harvemmin antavat oikeaa tietoa. Quora.com:ia joku haukkui, mutta sieltä saattaisi jotain rehellistä kommenttia löytyä.

Vierailija
39/41 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesuksen morsiameksi ole asiaa helluntailaisena.

(ei kyllä tosin muutenkaan)

Mutta saahan sitä unta nähdä vaikka mistä.

12 vuotta vanha ketju tosin, miten lienee poloiselle ap:lle käynyt, joko lienee Jeesuksen luona?

Päässyt jopa klo 4:52 kommentoimaan... Niin se maailma muuttuu.

Oho, no niinpäs olikin :D

Vierailija
40/41 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helluntaikirkkoon kuuluvat seurakunnat ovat yl. "turvallisia", mutta helluntailiikkeeseen voi joku seurakunta kuulua myös kuulumatta kirkkoon. Näitä kannattaa varoa, koska joissain on sattumuksista tehty sääntöjä, jotka eivät perustu Raamattuun, eivätkä edes terveeseen järkeen.