Minkä ikäisen lasten vanhemmilla on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen?
Entä onko nämä osittaisen hoitovapaan aikaiset työpäivät aina joko 6h/vrk tai 4 pvä/vko? Vai sopimuksen mukaan esim. 7 tuntia päivässä?
Kommentit (9)
on oikeus sen vuoden loppuun saakka kun nuorin lapsi aloittaa peruskoulun toisen luokan tai siihen saakka kun erityislapsi on täysi-ikäinen.
Subjektiivinen oikeus koskee 80% työaikaa, mutta työnantajan kanssa on mahdollista sopia muunkinlaisesta ratkaisusta. Se, miten vapaa otetaan pitää sopia työnantajan kanssa. Yleisimpiä ratkaisuja ovat tuo jokaisen työpäivän lyhentäminen tai 4-päiväinen työviikko, mutta työntekijällä ei ole subjektiivista oikeutta ilmoittaa tätä asiaa vaan se pitää sopia työnantajan kanssa. Palkka vähenee vapaata vastaavasti ja jos työaika jää alle 30 tunnin viikossa on oikeus osittaiseen hoitorahaan.
Oikeus koskee tietenkin molempia vanhempia.
kun lapsi lopettaa 2. koululuokan. Minä olen ollut osittaisella siitä asti kun esikoinen meni hoitoon 1-vuotiaana ja aion olla siihen asti kun kuopus lopettaa tokaluokan. Lasten syntymän jälkeen tulen siis olleeksi kotona tai osittaisella hoitovapaalla reilut 10 vuotta, vaikka lapsia on vaan kaksi kpl :-))
Sulla on siis oikeus tehdä 80-prosenttista työaikaa lapsen hoidon vuoksi. Se miten tuo lyhennys toteutetaan, sovitaan työnantajan kanssa. Minä esim. teen periaatteessa 6-tuntista päivää, mutta usein teen yli tuon (eli selvästikin yli 30h viikossa) ja pidän sitten ylitunnit vapaapäivinä pois. Työnantajasta riippuu miten paljon joustavat vai haluavatko sopia tiukat rajat lyhennykselle.
Lyhennys näkyy suoraan palkassa eli saat 20 prosenttia vähemmän. Osittaista hoitorahaa saa ainakin koulaisesta, olikohan niin että myös alle 3-vuotiaasta? Se nyt ei ole paljon n. 70 euroa mutta rikkana rokassa kuitenkin.
Subjektiivinen oikeus osittaiseen hoitovapaaseen koskee 80% työaikaa. Osittaista hoitorahaa saa, jos työaika on alle 30 tuntia viikossa ja jos lapsi on joko alle 3-vuotias tai koululainen.
Jos normaali työaika on vaikka 40 tuntia viikossa, niin osittaisella työaika on 32 tuntia viikossa ja jos työaika on vaikkapa sairaalamaailmassa tuttu 38,25 tuntia viikossa niin osittaisella työaika on 30,6 tuntia viikossa, joten kummassakaan tapauksessa ei ole oikeutettu osittaiseen hoitorahaan. Vain jos normaali työaika on 37 tuntia viikossa jää työaika hoitovapaalla alle 30 tunnin (29,6 tuntia).
Itse en saa osittaista hoitorahaa, koska normaalityöaika on tuon 38,25 ja osittaisella siis 30,6. Käytännössä osittainen hoitoraha olisi isompi kuin tuon 0,6 viikkotyötunnin palkka.
ja saan kyllä hoitorahaa. Eikös toi 37,5 ole kuitenkin tavallisin työaika?
Kiitos vastauksistanne! Vielä sellainen kysymys, että käsitinköhän oikein... voiko siis esim. 4-vuotiaan lapsen äiti olla osittaisella hoitovapaalla (mutta tällöin ei saa sitä tukea)? Kuitenkin on oikeus siihen?
t. ap
mutta tukea alat siis saada vasta kun lapsi menee kouluun. Meillä se tarkoitti sitä, että esikoulu maksoi vielä 130 e/kk mutta ip-hoidosta jäi maksettavaksi vain 50 e... Ihan kiva :-)
Minä olen ollut osittaisella kolme vuotta, lapsi täyttää kuusi joulukuussa. Teen 30-tuntista viikkoa, kuusi tuntia päivässä. Täysi työaika on 36 h 15 min, joten palkkani on 82,8 % täydestä.
Kelan sivuilta:
Vanhemmat voivat lyhentää työaikaa palkattomasti eli pitää ns. osittaista hoitovapaata lapsen toisen kouluvuoden päättymiseen saakka. Osittaista hoitovapaata käyttävä vanhempi voi hakea Kelalta osittaista hoitorahaa ansionmenetyksen korvaamiseksi.
Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevan lapsen vanhemmat voivat pitää osittaista hoitovapaata lapsen kolmannen lukuvuoden päättymiseen saakka. Lapsi kuuluu pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin, kun oppivelvollisuus alkaa 6-vuotiaana ja kestää 11 vuotta.
Sairaan tai vammaisen lapsen vanhemmat voivat saada osittaista hoitovapaata kunnes lapsi täyttää 18 vuotta. Osittaista hoitorahaa maksetaan kuitenkin vain lapsen kolmanteen lukuvuoteen asti.
Vanhemmat voivat pitää osittaista hoitovapaata saman kalenterijakson aikana, mutta he eivät saa olla osittaisella hoitovapaalla yhtäaikaisesti hoitamassa lasta. Esimerkiksi toinen vanhemmista voi lyhentää työaikaansa aamusta ja toinen iltapäivästä.
Vanhemman on oltava työskennellyt vähintään kuusi kuukautta viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana sa-man työnantajan palveluksessa ennen kuin hän jää hoitovapaalle. Hoitovapaajakso toteutetaan työnantajan ja työntekijän keskenään sopimalla tavalla.
Vanhemmat voivat jäädä osittaiselle hoitovapaalle hoitamaan lasta, jolloin he tekevät töitä enintään 30 tuntia viikossa ja hoitavat muun ajan lastaan. Tältä ajalta he voivat saada Kelasta osittaista hoitorahaa korvamaan ansiomenetyksiä.
Osittainen hoitoraha on 70 euroa kuukaudessa ja se on veronalaista tuloa
Onko kokemuksia, miten paljon työpaikoilla katsotaan kieroon näitä 80% työaikaa tekeviä? Meillä arjen pyöritys on haastavaa puolison ja lapsen nepsy-juttujen/-epäilyjen takia ja lyhennetty työaika voisi olla avuksi oman jaksamisen kanssa.
osittaisella hoitovapaalla vielä tämän vuoden.
1-2 luokkalaisen vanhemmilla oikeus.
Tuo on sovittavissa oleva asia, mitenkä
tunnit viikolle jakaa, yli 30tuntia/vko ei saa mennä
minulla...siis 80% norm. työajasta.