Tyttärellä alkoi kuukautiset!
Mun 9-vuotiaalla tytölle alkoi kuukautiset, ja on itse tosi surullinen niistä :( Itsekin olisi ollut kiva pitää se " lapsena" vielä vähän aikaa. Miten voisin tyttöä piristää? Ja ennen kun kukaan haukkuu tyttöäni läskiksi, niin tiedoksi, että tyttö on ihan normaalipainoinen!
Onko kenenkään muun tytöllä alkanut kuukautiset näin nuorena?
Kommentit (34)
Uimatuntien ym takia. Lapsi ei välttämättä itse vielä tohdi kertoa.
Vierailija:
Tytönkin on opittava, ettei kuukautisissa ole mitään hävettävää. Minä saattaisin kertoa myös opettajalle, jotta opettaja pitäisi luokan tytöille jotain infoa murrosiästä!
Vierailija:
Uimatuntien ym takia. Lapsi ei välttämättä itse vielä tohdi kertoa.
niin silloin lääkäriin, kenenkään ei tarvi kärsiä menkoista, joiden takia ei voi olla koulussa tai työssä normaalisti.
Vierailija:
sidettä sai vaihtaa puolen tunnin välein ja äiti vielä ihmetteli isoon ääneen enkö osaa laittaa sidettä oikein kun tulee ohivuotoja!!!
isälle (meillä ainakin) voisin sanoa salaa tiedoksi. Muille en kertoisi vaan kävisin ostamassa lajitelman mahdollisimman ohuita siteitä ja pikkuhousunsuojia wc:n kaappiin ja roskiksen vessaan. Mulla ainakin pari ekaa vuotta kk olivat todella epäsäännölliset (tulivat harvoin) mutta ahdistavaa oli ehkä juuri se ettei voinut koskaan ennustaa milloin ne alkavat. Pienimpiä tampooneita voi alkaa käyttämään kun siltä tuntuu. Ei niitä niin vaikea ole käyttää. Harrastin yläasteikäisenä uintia ja meillä oli valmentajana gynekologi, joka neuvoi tampoonin kätön. Niillä voi siis mennä myös uimaan kunhan ottaa heti pois uinnin jälkeen.
Tällaisia käytännön asioita voi kertoa tytölle, koska ne voivat ahdistaa kuten myös se, että mitä jos muut huomaa liikuntatunneilla jne. Voithan etsiä jostain tietoa, että kuinka monella prosentilla alkaan 9-10 vuotiaana menkat.
Vierailija:
Tytönkin on opittava, ettei kuukautisissa ole mitään hävettävää. Minä saattaisin kertoa myös opettajalle, jotta opettaja pitäisi luokan tytöille jotain infoa murrosiästä!
Ainakin kovasti kuullostat siltä... Eiköhön ne siellä koulussa kerro tuosta puberteetti-iästä ilman av-mamman yhteydenottoakin.
t:15
Itellä alkoi 11 vuotiaana, ja senkin ikäinen on ihan pikkunne vielä. Ei kivaa.
Muistan sen kun alkoi ihan itkettää ja äiti lohdutteli. Sitten tuli vielä isosisko auttamaan ja kertomaan asiasta. Pituuttaa kyllä kasvoin vielä pitkään sen jälkeen.
Ja vaikka kukaan muu luokassa ei asiasta tietäisi, niin se tyttö ITSE tietäisi sen ja saatan kuvitella sen tuntee, kun puna nousee pitkin poskia ja hävettää niin, että haluaisi vajota maan alle.
Sen jälkeen asiassa ei olekaan enää mitään luonnollista...
perninnöllistä että alkaa aikasten. mutta äidiltäni en ole kysellyt vieläkään mitään, kun hyssytteli vaan ja piti kuukautisia kamalana asiana.
muistan kuin eilisen sen kun sydän pamppailen menin sanomaan äidille että mulla on verta alushoisuissa että mitä mulle tapahtuu, kuolenko... ja äiti vaan supisi et kuuluu asiaan ja sitä rataa...
Asiatieto on tosiaan parasta, eikä siinä ole mitään hävettävää. Minä muistan, miten itseäni hävetti ja itketti, kun ne 12-vuotiaana alkoi, mutta äiti suhtautui siihen niin, että hienoa, sinusta on tullut nainen, ja sitten juhlittiin sitä naisten jutuilla kaupungilla:-) Sen jälkeen asia tuntuikin ihan hienolta - paitsi että koulussa en puhunut kellekään asiasta. Tosin nykyajan lapset taitavat olla välittömämpiä tässäkin asiassa kuin me silloin 80-90 -luvulla.
Mulla alkoi kk:set 12-vuotiaana ja onneksi olin äidin kanssa just silloin kahdestaan kotona, isä ja veljet jossain toisaalla. Äiti totesi että ai jaa, lähdetääs ostamaan siteitä. Sitten mentiin markettiin ja äiti näytti missä ja minkälaisia löytyy. Kysyi kans että koskeeko mahaan, ja koskihan mulla. Mutta siihen aikaan ei ollut lapsille sopivia särkylääkkeitä joten ei auttanut kuin kärvistellä. Äiti ei kertonut kellekään, ei isälle eikä todellakaan veljilleni!
Myöhemmin äiti kävi välillä laittamassa mun vaatekaappiini sidepakkauksia mutta asiasta ei kauheesti puhuttu. Äiti tuntui vähän vaivaantuneelta aina kun menkat tuli jotenkin puheeksi, itse aion olla tyttäreni kanssa vapautuneempi ja jutella niin paljon kuin tytär tahtoo.
Voit kysyä tyttäreltäsi haluaako hän sinun soittavan vaikka liikunnanopettajalle asiasta, sillä menkkapäivänä ei ole kiva jumpata. Eikä liikuntatunnin alussa saa varmasti opettajan kanssa sellaista hetkeä että voisi vaivihkaa sanoa kuukautisistaan. Jos ei halua että soitat niin kirjoita valmiiksi lappu jonka tyttö voi sujauttaa jumppaopelle.
Vie tyttö kaupungille ja anna hänen valita itselleen joku kiva vaate ja napakoita pikkuhousuja riittävä pino. Hakekaa pizzaa ja suklaalevy ja katsokaa kotona yhdessä joku kiva leffa. Perheen miesväki siksi aikaa jonnekin muualle!
sidettä sai vaihtaa puolen tunnin välein ja äiti vielä ihmetteli isoon ääneen enkö osaa laittaa sidettä oikein kun tulee ohivuotoja!!!