Rikoksiin syyllistyneitä somalinuoria saa karkottaa
En ole rasisti ja olen sitä mieltä, että asiallisesti käyttäytyvät ulkomaalaiset saavat hyvinkin asua maassamme. Tässä kuitenkin ehkä joidenkin (kieroutuneiden?) mielestä huono uutinen:
www. iltalehti. fi/uutiset/200707086329926_uu. shtml
Rikoksiin syyllistyneitä somalinuoria saa karkottaa
8.7.2007 22:45
Helsingin hallinto-oikeus on päättänyt, että osa Helsingin katuryöstöihin osallistuneista somalinuorista voidaan karkottaa maasta.
Nelosen uutisten mukaan hallinto-oikeus katsoo tilanteen Pohjois-Somaliassa olevan tarpeeksi turvallinen ja vakaa.
Karkotus koskee neljää nuorta, joista kolme voidaan karkottaa Suomesta välittömästi, elleivät he valita korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Yhden nuoren osalta asia palautuu ulkomaalaisvirastoon, sillä Mogadishu on oikeuden mukaan edelleen liian epävakaa ja levoton.
Kommentit (57)
Siinä on meillä kansa, joka ei tule koskaan Suomeen sopeutumaan, eikä haluakaan.
on huomattavasti enemmän kuin samanikäisiä ulkomaalaisia, silti ulkomaalaisilla on yliedustus. Lisäksi ulkomaalaisiakin alkaa olla jo vanhoja ja varsinkin lapsia on paljon, moninkertaisesti enemmän kuin vaikkapa vähän vanhempaa ikäluokkaa (koska ulkomaalaisilla suuri syntynvyys verrattuna suomalaisiiin) eli en usko, että ne tilastot siitä paljon korjaantuisivat ulkomaalaisystävällisempään suuntaan. En ole tässä ketjussa nähnyt vielä yhtään rasistia, rasismi on täysin eri asia kuin ulkomaalaisten hyysäyksen vastustaminen.
Ulkomaalaiset ovat täältä saaneet paikan ja uuden kotimaan, olisi suotavaa, että osaisivat tätä kunnioittaa, nykyään osa ei tunnu kunnioittavan.
Rasismia on vaatia toisille sellaisia rangaistuksia, joita ei itselleen antaisi.
Edelleen kysyn, mitä ajattelitte niiden karkoitettujen tekevän " kotimaassaan" . Miksi meidän järjestäytynyt yhteiskuntamme ei voi huolehtia, etteivät he pääse satuttamaan toisia ihmisiä enempää (niin täällä kuin muuallakin)? Minä haluan pahantekijät samaan vastuuseen kuin vastaavat rikolliset suomessa ja lisäksi haluan kaikille heille sellaista valvontaa, etteivät he voi rikoksiaan uusia.
kuules nyt 44 en minä somalina ylestä tätä. mutta eikö ollut varastajalta leikataan käsi ja jos toisen kerran varastetaan niin taas toinen käsi. niin en minä tarkoita että voitas karkottaa kaikkia somaleita. KOSKA TÄÄLLÄ ASUU kunnollisia somaleita mitkä ei tee mitään pahaa. MUTTA taas nämä nuoret mitkä varastelee niin nille se on oikein,Miksi eivät lopettaneet varastaminen. JA minkä takia he ylipäätän varastelee, siinä mietimistä.
Siinä vähän pohtimista!
Miten mikään maa voi kehittyä jos vastuu aina sysätään muille?
Jos suomalainen tekee ulkomailla rikoksen niin hänet karkoitetaan joko vankilatuomion jälkeen tai sitten tulee jo suomeen istumaan tuomiotaan, samoin Christensen lähti tanskaan vankilaan. Ei Tanskakaan sanonut, että ei voi tänne tulla, pitäkää hyvänänne. Kyllä jokaisen maan kehityksen on lähdettävä itsestä, ei voi aina olettaa, että aina joku muu tulee ja huolehtii.
Onko se suomalaisten veronmaksajien tehtävä maksaa näiden ulkomaalaisten RIKOLLISTEN ylöspito? Ei, kyllä se on ihan jonkun muun tehtävä, suomalaiset ovat auttaneet ihan tarpeeksi, tarjonneet asunnon, ruokaa, kielikurssia, koulutusta. Jos kiitos on rikollisuus, niin menkööt takaisin.
Ei ole rasismia todellakaan vaatia toisille erilaisia rangaistuksia. Minun mieheni on ulkomailta, enkä todellakaan kiukuttele, että jos hän Suomessa ollessaan tekisi rikoksen ja karkotettaisiin, en todellakaan vastustaisi, hän kyllä tietää, että ulkomaalaisia voidaan karkoittaa.
Vierailija:
Rasismia on vaatia toisille sellaisia rangaistuksia, joita ei itselleen antaisi.Edelleen kysyn, mitä ajattelitte niiden karkoitettujen tekevän " kotimaassaan" . Miksi meidän järjestäytynyt yhteiskuntamme ei voi huolehtia, etteivät he pääse satuttamaan toisia ihmisiä enempää (niin täällä kuin muuallakin)? Minä haluan pahantekijät samaan vastuuseen kuin vastaavat rikolliset suomessa ja lisäksi haluan kaikille heille sellaista valvontaa, etteivät he voi rikoksiaan uusia.
Nyt on jo kovin myöhä huomenna sitten on iltavuoro töissä. Menen nukkumaan. Niille jotka ei ymmärtänyt mun pointi se on, että rikoksen tekijää pitää rangaista,jottei nämä pienet lapset ota mallia ja ala ryöstelee, koska niille edellisille ei annettu minkäälaista karkotusta!!!
Aurinhoista Viikon vaihdetta.
ps. Se somppu.
varmaan samasta syystä myös ne somaliskidit. Mä törmään työni puolesta näihin lapsiin paljon. Joidenkin kohdalla näkee jo nuorena, että ollaan heikoilla pohjilla. Jos vanhemmat eivät osaa tämän yhteiskunnan kieltä, lukea taikka kirjoittaa, ei heistä ole auttamaan ja tukemaan lapsiaan samoin kuin suomalaisten lasten vanhemmat voivat tukea. Siihen päälle sitten vielä kaikki muut sosiaaliset ja mahdollisesti myös psyykkiset ongelmat (osa ihmisistä on vakavasti traumatisoituneita).
Vain murto-osa somalilapsista tekee koskaan mitään kolttosia, suurin osa on kunnollisia. Tilastoja väärentää se, että niissä kerrotaan tehtyjen rikosten määrä, ei kuinka monta rikollista on. Yksi pystyy tehtailemaan todella monta rikosta ja sitten noin pienessä tilastossa saada valtavan vääristymän aikaiseksi.
Nyt menen nukkumaan. Öitä!
Eivät he ole mitään aikuisia, jotka ovat tulleet tänne ja ryhtyneet rikollisiksi. He ovat ehkä jopa täällä syntyneitä ihmisiä, jotka ovat täällä kasvaneet ja heidän elämänsä on mennyt pieleen. Auttaako se oikeasti ketään, että heidät sysätään toiseen, mahdollisesti jopa heille itselleen tuntemattomaan maahan.
ovat varmasti Suomen kansalaisia, jolloin heitä ei voi mihinkään karkoittaa.
Vierailija:
Eivät he ole mitään aikuisia, jotka ovat tulleet tänne ja ryhtyneet rikollisiksi. He ovat ehkä jopa täällä syntyneitä ihmisiä, jotka ovat täällä kasvaneet ja heidän elämänsä on mennyt pieleen. Auttaako se oikeasti ketään, että heidät sysätään toiseen, mahdollisesti jopa heille itselleen tuntemattomaan maahan.
Jos ei osaa lukea ja kirjoittaa voi mennä kurssille noita taitoja harjoittelemaan. Nämä karkotukset olisivat todella hyvä juttu, ne olisivat varoitusmerkki somaleille ja muille ulkomaalaisille että jos teette rikoksia niin teidät voidaan karkottaa. Se saisi nämä yhteisöt todella miettimään miten puuttua rikollisuuteen ja nuoretkin saisivat aivan uuden näkökulman asiaan kun tietäisivät mitkä seuraukset voisivat olla.
Yleinen ongelma, etteivät saa nuoriaan kuriin, oma kulttuuri erilainen kuin täällä ja vanhempien ja nuorten välillä ristiriitoja, uskon, että nuo karkoitukset laittaisivat monta nuorta miettimään ja ihan aikuisiakin, joilla tapana ollut rötöstellä. Varmasti olisi somaliyhteisölle ja muillekin ulkomaalaisille heräte nuo karkotukset, ettei täällä nyt ihan mitä tahansa katsota " läpi sormien" vaan jossain kohtaa tulee päätepiste.
Se on heidän elämänsä. He ovat itse olleet sitä sössimässä, mutta tarvitseeko lyötyä vielä lyödä?
Kuinka julmalta mielestäsi kuullostaa: " Hyvä kun lapsia nyt hukku. Siinä on hyvä varoittava esimerkki." Mun mielestä tuollainen ajattelu on kammottavaa.
esim. tapaus Mika Muranen
Minä en ymmärrä mitä kamalaa siinä on jos ulkomaalainen rikollinen karkotetaan kotimaahansa. Jokainen vastaa teoistaan, en sääli rikollisia. Kyllä Suomeenkin kaivataan tiukempaa lakia ja juuri ulkomaalaisten rikollisten karkotuksia, meillä on jo vankilat liian täynnä. On hyvä osoittaa ulkomaalaisille että maassa maan tavalla tai maasta pois.
Vierailija:
Se on heidän elämänsä. He ovat itse olleet sitä sössimässä, mutta tarvitseeko lyötyä vielä lyödä?Kuinka julmalta mielestäsi kuullostaa: " Hyvä kun lapsia nyt hukku. Siinä on hyvä varoittava esimerkki." Mun mielestä tuollainen ajattelu on kammottavaa.
Ne jotka haluavat lähteä lähtevät kyllä itse. Jos sinä olisit sotaa paossa, niin haluaisitko joutua karkoitetuksi, jos olet hölmöillyt nuorena? Se voi olla hengestä kiinni.
Jos on sotaa paossa niin luulisi olevan ikionnellinen jos on päässyt turvalliseen maahan ja pitäytyisi pois rikoksen poluilta. Jokaiselle pakolaiselle on annettu mahdollisuus Suomessa ja jos sitä ei halua käyttää muuhun kuin rikostentekoon niin minun puolestani maasta pois (jos maan tilanne sen sallii)
Vierailija:
Ne jotka haluavat lähteä lähtevät kyllä itse. Jos sinä olisit sotaa paossa, niin haluaisitko joutua karkoitetuksi, jos olet hölmöillyt nuorena? Se voi olla hengestä kiinni.
Olen siis mies ja tuossa muistelin nuoruuteni yökyläilyjä. Aika monen pokan kanssa tuli lähdettyä jatkoille. Suurin osa johti sekstailluun, mutta sitten oli muutama väsynytkin nainen: eli sellainen, joka sammui joko ennen touhuja, sen aikana tai ennen kun mitään edes tapahtui. Veikkaisin noin kymmentä tapausta, joissa olisin voinut hyväksikäyttää tilanteen ilman, että nainen olisi huomannut mitään - paitsi ehkä aamulla. Aika monelta olisi tuon lisäksi voinut viedä asunnosta omaisuutta. Itse en sortunut kumpaankaan tekoon, mutta on ilmiselvää, että moni sammunut nainen on tullut kokeneeksi em toimintaa. Ja varmasti vielä todennäköisemmin, jos on ottanut mukaansa ulkomaalaisen miehen, joka on liikkeellä selvin päin. Eikö?
Vierailija:
Ryhmään kuuluu myös naisia, lapsia ja vanhuksia, jotka eivät varmasti moisia rikoksia tee. Se on rasismia ja herjausta jos koko laaja ryhmä syyllistetään muutaman ihmisen tekojen tähden. Enhän minäkään syyllistä kokoomuksen kannattajia kaikkia liikenneturvallisuuden vaarantajiksi, vaikka Sasi tappoikin ihmisen, koska ajoi, vaikka tiesi kärsivänsä hetkellisistä kohtauksista.