paksuhko limainen vuoto loppuraskaudesta
Hei,
Osaisiko joku kertoa voisiko olla limatulpasta kyse, kun minulla tullut nyt kolme päivää limaista paksuhkoa vuotoa, joskus sellasia ihan erillisiä " klönttejä" suihkussa käydessä. Ajoittain siteessä väriltään myös rusehtavaa/vihertävää. Tulee jokaisella vessareissulla pyyhittäessä. Rv. 38+1. Kysessä toinen raskaus, mutta kun ensimmäinen oli käynnistetty, ei ole näistä loppuajan oireista omakohtaista kokemusta. Kohdunsuun tietämillä kovaa vihlovaa tunnetta ja paineen tunnetta aalloittain.
Minulla todettu myös bakteerivaginoosi. Voiko johtua siitä? Onko limatulpassa aina verta mukana?Suppareita on ajoittain jo hieman kipeitäkin, mutta enimmäkseen harjoitussuppareita. Kohdunsuun tilanteesta ei tällä hetkellä tietoa.
Kiitoksia avusta!
Kommentit (8)
Mulla pisti silmään tuo kun olit kirjoittanut että vuoto on rusehtavaa/[b][u]vihertävää[/b][/u]! Kannattais varmaan kysyä synnäriltä neuvoa, ettei ole lapsivettä johon vauva on ulostanut tai ettei kyseessä ole mikään tulehdus? Liikkuuko vauva normaalisti? Limatulppa pitäisi käsittääkseni kyllä erottaa valkovuodosta, se on limaista ja joustavaa ja kai siinä ihan yleisesti ottaen on veriviiruja seassa. Minulla itselläni on tullut rv36+6 lähtien vaaleanpunertavaa/rusehtavaa valkovuotoa ja soitin siitä synnärille että mitäs tää nyt on niin eivät osanneet oikeastaan kommentoida, sanoivat vaan että ei pelkän valkovuodon takia tarvitse näytille tulla, mutta jos herää epäilys että se vuoto on lapsivettä tai muuttuu selkeästi veriseksi, niin sitten näytille. No viikon ajan seurailin itse tilannetta ja tulin siihen tulokseen että todennäköisesti kohdunsuulla pintaverisuonet katkeilee ja sen seurauksena valkkari värjääntyy, koska värillistä valkkaria tulee yleensä liikunnan/supistusten/kohdunsuun nipistelyn jälkeen, valkkari saattaa siis päivän aikana olla välillä normaalinkin väristä. Eilen illalla kuitenkin tuli selkeästi limatulppaa (rv38+0), sellaista valkkaria kirkkaampaa joustavaa limaa jossa oli veriviiruja, ei siitä voinut erehtyä. Elikkäs omasta puolestani nyt odottelen synnytyksen käynnistymistä. Mutta jos olet epävarma mitä vuotosi on niin sinuna soittaisin synnärille, saahan sinne soittaa ja pitääkin soittaa ja kysyä jos jokin askarruttaa mieltä! Tsemppiä loppuajalle!
Tässä vielä linkki aloittamaani keskusteluun näistä vuotoasioista:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=114&m=10669043&p=1&tm…
T:Titi-uu rv38+1
Sinuna ottaisin yhteyttä joko synnärille tai neuvolaan
Ekalla kertaa mulla tuli hyvinkin kirkasta venyvää limaa noin viikon ajan ennen synnytystä, parina viimeisenä päivänä siinä oli hieman veriviiruja. Ja sitä sitten riitti, tuntui, että mulla meni rullallinen paperia ain akun vessassa kävin. Mutta monta erilaista kuvausta olen kullut tuosta limatulpasta joten varmaksi ei kai mitään sanoa. Toisella kertaa en edes huomannut mitään tulppaa, missään vaiheessa
Kävin polilla tänään ja se paksuhko limainen vuoto oli limatulppaa. Ei osannut lääkärikään sanoa miksi vuoto välillä väriltään vihertävää. Tulehduksesta ei ollut selviä merkkejä. Vuoto ei lollut lapsivettä! Se testattiin. Kohdunsuu (sisäsuu) 2cm auki, ja pehmeä. Vauvan pää kiinnittynyt todella alas. Pääsisköhän tässä kohta tositoimiin?! Alkuillan supistellut epäsäännöllisesti. Aattelin vaan antaa välitietoja...
Ettei lääkärikään osaa kertoa syytä vihertävään vuotoon! Meinaan se on yleensä selvä merkki siitä että lapsi on kakannut lapsiveteen, ja se voi olla vakva uhka lapsen terveydelle jos sitä pääsee hänen keuhkoihinsa. Mutta jos se tosiaan ei ollut lapsivettä..?
En nyt todellakaan halua pelotella sua, mutta esikoisellemme kävi samoin ja hänen maailmaan saaminen oli lopulta hyvinkin kiireinen toimenpide.
Otettiinhan sulta lapsen sydänkäyrää tarkistuksessa?
Tilanne kuulostaa kyllä muuten lupaavalta!
Lapsivesi testi tehtiin sillä tikkutestillä, ja se oli siis negatiivinen. Vihertävän ruskeaa vuotoa mulla on ollut jo aikaisemminkin raskauden aikana, ja se on yhdistetty tulehduksiin (b-streptokokki ja bakteerivaginoosi). Kyllä täytyy kuitenkin myöntää että jänskään paljon synnytystä juuri näiden ihmeellisen vuotojen takia. Nyt rv 38+5 ja limatulppaa (ainakin lääkärin mukaan!) vuotanut nyt noin viikon.
Taitavat laittaa minut antibioottitippaan synnytyksen ajaksi. Niin ainakin tulen itse toivomaan!
Vauva voi siis hyvin. Ottivat sydänkäyrää ja ultrasivat. Lapsiveden määrä normaali ja kaikki vaavilla hyvin!
Tuttua juttua... Tätä samaa on puskenut jo hetken (rv 39+5). Ehkä väri on enemmän keltasävyinen, mutta vessan valo saa sen näyttämään vihertävältä?
Minulla ei koskaan (kolmas raskaus menossa) ole ollut liman joukossa veriviivoja.
Voiko limatulppa olla
valkovuodon oloista vaaleaa paksuhkoa ja tulla n.1 rkl verran, vai onko vaan valkovuotoa? Onko aina limatulppa verinen tai veriviiruja sisältävä, kun niitä ei ollut? Vai voiko se edes tässä vaiheessa vielä tulla.
vauva2006 rv36+2