mitä mieltä olette tukistamisesta??
tiedän toki, että se ei ole laillista, mutta silti. kai sitä sattuu. oltiin just kylässä, ja näin semmosta. jäi mietityttämään. se lapsi oli ihan nolattu ja jotenkin kävi sääliks. ja mun mies oli vahvasti sitä mieltä, että siitä jonkinlainen kierre on tulossa... että lapsikin omaksuu... tms
Kommentit (56)
Vierailija:
Eikä hyväksy kukaan omalle kohdalleen. En todellakaan halua että minuakaan tulee kukaan isompi ja vahvempi repimään hiuksista kun teen jotain typerää tai kun se isompi hermostuu jostain vahingostani.
ja tiedoksenne kun vauhkoatte pikku tukistamisista niin laki on tehty siksi, että on vanhempia jotka todella tukistavat niin että päänahka lähtee irti, on hiukan eri asia jos näette kaupassa vaikka että joku nappaa hiukan tukasta kuin että riepottaa tukasta. Omalla vauhkoamisella laista, opetatte lapsille keinon että he ovat koskemattomia ja se kostautuu murrosiässä niin kuin on nähty useasti, mikään rangaistus ei ole tarpeeksi kun he tietävät että fyysinen kipu pienikin on kielletty.
Sillä olen yksinhuoltaja. Mutta ei napannut exkään.
Vierailija:
Omalla vauhkoamisella laista, opetatte lapsille keinon että he ovat koskemattomia ja se kostautuu murrosiässä niin kuin on nähty useasti, mikään rangaistus ei ole tarpeeksi kun he tietävät että fyysinen kipu pienikin on kielletty.
Ei tasan pidä paikkaansa. Ja jos murkkupoikaa nappaa fyysisesti kiinni niin se poika osaa jo napata takaisin, kovasti.
EN KÄSITÄ MITEN JOKU ÄITI TAI ISÄ VOI KÄYTTÄÄ VÄKIVALTAA LAPSIIN JA VIELÄ PAHEMPAA ON SE, ETTÄ SITÄ PITÄÄ KÄYTTÄÄ KASVATUKSESSA ->>> KUULEPAS PERTTI, KERTA ET TOTELLUT NIIN NYT TUKISTAN SINUA.
PERTTI ÄITI SAA KYLLÄ TUKISTAA SINUA JOS OLET TUHMA, MUTTA EI EI PERTTI SINÄ ET SAA TUKISTAA ÄITIÄ ETKÄ KETÄÄN MUUTAKAAN!
ÄITI TUKISTAA LASTA JOS ON EPÄONNISTUNUT KASVATUKSESSA JA SILLOIN TARTTIS ÄIDIN HAKEA AMMATTIAPUA!!
www. alalyo. fi
Vieras 13; [b]Ei ymmärretä ollenkaan lapsen kehitysvaiheita. Jos lapsi hakkaa vitriiniä, kiellät ja viet sen pois vitriinin äärestä vaikka sitten tuhat kertaa. Ei tarvi viedä kuin yhden kerran enemmän kuin lapsi. Sitä paitsi tuossa iässä harhautus toimii myös hyvin. Kun tätä harrastaa ihan pienestä lapsesta asti, mukula ei myöhemmin edes jaksa monta kertaa yrittää, kun tietää että se on turhaa.[/b]
-> Pitää olla kärsivällisempi ja rupean tekemään ohjeesi mukaan. Kiitos!
En halua jatkaa tukistus-kierteessäni enää ja siksi pyysinkin tähän apua.
Olen aina halunnut äidiksi, mutta en näköjään osannut odottaa itseltäni mitä äitiys vaatii?!! Yritän kuitenkin parantaa tapani, lapseni takia!!!
Vieras 16; [b]Suosittelen lämpimästi Anna Wahlgrenin Lapsikirjaa[/b]
-> Täytyy hankkia se luettavaksi !!! Kiitos vihjeestä.
Vieras 18; [b]Ei se lapsi sinun vitriiniä legolla riko. Ajattele miksi se tekee niin?
Haluaa paukuttaa jotain? Anna kattila ja kauha, tai lelurumpu, ja näytä miten paukutetaan oikein kovaa! Ja jos tuosta saa tukistuksen, niin mitä saa vaikka jos mehumuki kaatuu lattialle, tai jotain vielä isompaa harmia tapahtuu? Ajattelehan vähän lapsen kannalta.[/b]
-> Nyt kyllä vähän suurentelet asioita! " Ja jos tuosta saa tukistuksen, niin mitä saa vaikka jos mehumuki kaatuu lattialle, tai jotain vielä isompaa harmia tapahtuu?" En ole kurittamassa lastani KOKO ajan jostain!!! Ja tulinkin pyytämään apua, en haukkuja!!!
Vieras 31; [b] Pääsin tavasta eroon, kun otin asian esille neuvolan terkan kanssa. Hän sanoi, että AINA on jokin muu vaihtoehto kuin tukistaminen. Pidin tämän mielessä niissä tilanteissa, kun tuntui, että nyt mä tukistan. Se auttoi! Tukistamiset loppuivat siihen. [/b]
-> Tämän pidän mielessäni !!! Kiitos.
[b]Mitäs menitte lapsia tekemään jos niitä pitää nyt läimiä ja tukasta vetää kun ärsyttävät niin kauheasti.[/b]
-> Kieltämättä ei sitä ajatellut silloin raskaana ollessa, että " hei annanpas tukkapöllyä lapselleni jos on tuhma!" Eikä sitä vielä silloin tiennyt miten tulee käyttäytymään! Tämä kaikki on yllättänyt mut et miten lyhyt pinna mulla on. Enkä ole siitä ylpeä, mutta toivonkin nyt hyvissä ajoin muuttuvani siitä!!!
[b] Mitä nämä vastaukset ketään lastaan tukistavaa auttaa?
Sinulle, joka halusit eroon tukistamisesta: kokeile tuota 31:n vinkkiä. Sinulla on aina jokin toinenkin mahdollisuus: poistu huoneesta, laske kymmeneen, huuda... Kyllä sä pystyt muuttamaan itseäsi, usko itseesi![/b]
-> Kiitos sanoistasi ! =)
Hyvä mutta vanha sanonta on hyvä: Herran pelko on viisauden alku.
En kyllä lukenut koko ketjua, mutta tähän on pakko vastata. Kyllä taitava kasvattaja pystyy käsittelemään ja kasvattamaan vaikka kuinka temperamenttisia lapsia ilman tukistamista. Kyllä se on kasvattajan heikkouden merkki, kun täytyy käydä fyysisesti kimppuun. Temperamenttisen lapsen kasvattaminen on todella raskasta ja aikaa vievää puuhaa, mutta omasta mielestäni todella palkitsevaa. Omamme on nykyään todella älykäs, reipas, oma-aloitteinen ja toiset huomioon ottava nuori neiti. Enkä ole koskaan fyysisesti rankakaissut häntä.
vai ravistellaanko kunnolla kaikkien nähden... Itse olen runsaan vuoden ajan syyllistynyt ensimmäiseen vaihtoehtoon, joka siis on se viimeinen konsti, ei päivittäinen tai viikottainenkaan. Lapsi on nyt 6-vuotias.
Mutta ei niitä kyllä ole missään suhteessa tukistamisen yleisyyteen. Aina on joku poikkeus (diagnooseineen), mutta suurimman osan lapsista kanssa pärjää aivan mainiosti ilman tukistamista ja luunappeja.
Sitä paitsi mitähän sanoo supernanny-ohjelmien äidit, jos niiltä kysytään? Tokihan niiden " lapsityrannit" on näitä äärettömän voimakastahtoisia. Mutta kas vaan, ottaako Jo Frost avuksi tukistaminen? No ei ota. Ja niitä lapsia pahempia on vaikea kuvitella. Edes sellaisia, jotka oikeasti on olleet vaarallisia sekä sisaruksilleen että vanhemmilleen, ei ole tarvinut väkivallalla " parantaa" . Miettikää sitä... Vaivannäköähän se vaatii miettiä voisko asiat tehdä toisin. Eikä pääse itse kokemaan sitä ihanaa tunnetta, kun pääsee purkamaan OMAA agressiotaan tukasta tarttuessaan ;). Itse en ole koskaan tukistanut lastani, mutta mieli on tehnyt. Ah miten oikein sormet syyhys ja voin vaan kuvitella miten siitä saa itse tyydytystä sen pienen hetken ajan ennen paskaa oloa.
kyllä uhmaikäinen lyö äitiään, vaikka häntä ei olisi koskaan lyöty. kaikki ei, mutta moni lyö. keksivät kuulemma lyömisen ihan itsestään sanoi neuvolan terkka.
viedessäni taaperoa tarhaan, niin näin usein, kun lapset löivät toisiansa. uhmaikänen protestoi, tuntee jopa mielihyvää lyödessään, koska lapsella on itsellään paha olo.
kuuluu muuten lapsen kehitykseen.
tänään viimeksi bussissa 3v. taapero löi äitiään. äiti oli tyynen rauhallinen ja selitti ettei saa lyödä ketään.
Vierailija:
tänään viimeksi bussissa 3v. taapero löi äitiään. äiti oli tyynen rauhallinen ja selitti ettei saa lyödä ketään.
Meillä on käytössä tarrakäsi, jota lapsi inhoaa. Jos lapsi lyö, sanon ensin ettei saa lyödä. Olen myös perustellut miksi ei saa. Toiseen sattuu ja tulee paha mieli. Usein kerron lapselle miksi hänestä ehkä nyt tuntuu siltä että pitäis lyödä ja mitä sen sijaan voi tehdä. (Näin siis usein tilanteen mentyä ohi.) Eihän toi 3 v. vielä pysty noita sisäistämään kunnolla kai, mutta toivon mukaan aikaa myöten mennee perille. Ja jos lyömistä yritetään uudestaan, otan vaan tyynesti ja hermostumatta lapsen lyövään käteen kiinni ja pidän _kevyesti_ - siitä nimi tarrakäsi. Eli jos lyö, käsi jää hetkeksi jumiin. Meidän lapsi inhoaa sitä niin, että lyömisestä päästiin tosi nopeasti. Ja siis mitenkään en purista vaan hellästi pidän ja päästän jos lapsi reuhtoo. Enkä ole aloitteellinen, eli jos lapsi lyö, käsi jää jumiin. Jos ei, nou tarrakäsi.
mistä siinä on kyse. En ajattele niin, että lapsi on paha ja se pitää saada kuriin. Vaan niin että lapsi toimii monessa asiassa vaistojensakin mukaan, opettelee tulemaan toimeen tunteidensa kanssa, opettelee toimimaan muitten ihmisten kanssa, opettelee yksinkertaisesti elämään. Jos en ole itse ihan poikki ja pinna kireällä, otan jokaisen uhmakohtauksen siitä näkökulmasta, että mitä lapsi voisi tästä tilanteesta oppia. Mietin just niin kuin joku tuolla sanoi, MIKSI lapsi paukuttaa sitä vitriiniä. Voihan olla, että se haluaa kuunnella mitä tapahtuu kun tuollaista paikkaa paukuttaa (varsinkin kun on kyse ihan pienestä lapsesta). Silloin koko jutusta voi tehdä leikiin. Voi näyttää lapselle, että vitriiniä ei saa paukuttaa kovaa. Sitä voi ihan hiljaa koskea palikalla, silloin ei mene rikki. Voidaan leikkiä kumpi saa hiljempaa koskettua. Tai sitten uhmis erityisesti voi yrittää tahallaan kiristää aikuisen pinnaa ja katsoa mitä siitä seuraa. Miten ristiriitatilanteet ratkaistaan.
Tähän asti tämä lähestymistapa ei olisi voinut enää paremmin toimia.
Vierailija:
vai ravistellaanko kunnolla kaikkien nähden... Itse olen runsaan vuoden ajan syyllistynyt ensimmäiseen vaihtoehtoon, joka siis on se viimeinen konsti, ei päivittäinen tai viikottainenkaan. Lapsi on nyt 6-vuotias.
musta ei oo mitään jeesustelua sanoa että " mä en tekis ja en salli" , musta se on kyllä ihan mahdollista olla fyysisesti kurittamatta, vaikka olisikin muuten ihan perusvanhempi huonoine puolineen. ite ainakin oon joissain asioissa varmasti mokaillut reilustikin, mutta tää asia mulla on aika selkeästi kiellettyjen listalla.
ap
joskus on tukistettu. ei kylläkään ikinä kovasti, enemmän siinä säikähtää kun tuntee minkäänlaista kipua.
ei ole mitään traumoja jättänyt,mutta en itse tukistaisi lapsiani.
Eikä hyväksy kukaan omalle kohdalleen. En todellakaan halua että minuakaan tulee kukaan isompi ja vahvempi repimään hiuksista kun teen jotain typerää tai kun se isompi hermostuu jostain vahingostani.