Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokerit plussalla virtsassa?

05.07.2007 |

Mulla on nyt menossa rv 14+ ja pissasta löytyi sokeria. En ole ylipainoinen, painoindeksi alle 20. Mahdollisesti sokerirasituksiin minut laitetaan.

Kysymys kuuluukin, että onko jollain tietoa, mistä tuo sokerien koholla oleminen voi johtua, muusta kuin raskausajan diabeteksesta? Jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä, että mulla voisi olla diabetesta.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sitä tarkoittaa että on sokerit koholla, yksinkertaisesti. Sokeria on niin paljon veressä, että se suodattuu munuaisten kautta ulos.

Vierailija
2/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerit oli pissatestissä plussalla joko sen takia että söin poikkeuksellisesti vaaleaa leipää ennen neuvolaa tai sitten siitä syystä että ahmin edellisten parin päivän aikana varmaan kilon nektariineja.. Rasituksessa mulla oli arvot melko reippaasti alle niden mitä korkeintaan olis saanu olla! =D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei normaali syöminen vaikuta siihen että tuleeko sokeria virtsaan vai ei.

Vierailija
4/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuitenkin kaikki sokeriarvot sokerirasituksessa ja verikokeissa 1½ tuntia ruokailun jälkeen, olleet kaikki todella hyviä. Mutta pissassa aina välillä sokeria tahtoo olla yhdestä kolmeen plussaan. Mulle on vaan sanottu et toisilla vaan munuaiset laskevat raskaana ollessa jostain syystä sokeria läpi ja siinä se, mutta silti seuraavat sokereita.

Kysyin kerran, mitä haittaa siitä on, jos vauva kasvaa sopivasti käyrällä eikä siis liikaa eikä raskaus diabetestä ole? Ei ilmeisesti muuta haittaa voi ollaakkaan, jos nuo aiemmin mainitsemani asiat ovat kunnossa, ei ainakaan osannut sanoa.

vauva2006 rv35+5

Vierailija
5/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti kysyi heti oonko mä syönyt jotain poikkeuksellista heti aamusta.. Enpä tiedä varmaksi kun ammattilainen en ole, mutta anyway pissassa arvot oli koholla mut verikokeissa ei lähimainkaan!

Vierailija
6/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan se sitten niin että munuaiset ovat muutenkin niin rasituksen alla raskauden aikana että siksi päästävät läpi? Eivätkö valkuaisaineetkin voi olla positiiviset juuri raskauden aikana?

:D Pitää tehdä listä kaiesta kysyttävästä ennen kuin meen ekaa kertaa neuvolaan.

Vierailija
7/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai okei. Hmm. mäkin taidan kysellä tuosta tosiaan sitten neuvolassa. Kuitenkin joudun kaikkiin sokerikokeisiin kun olen niin ylipainoinen. :(

Vierailija
8/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suljetaan nyt ensin virtsatietulehdus pois, jos sitä ei ole, niin sitten tosiaan laittavat sokerirasitustestiin.

Vierailija
9/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vikli80:

Suljetaan nyt ensin virtsatietulehdus pois, jos sitä ei ole, niin sitten tosiaan laittavat sokerirasitustestiin.

että virtsatietulehduskin nostaa sokeriarvoja? Vai ymmärsinkö oikein, en vaan ole koskaan edes ajatellut.

Vierailija
10/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako udella mitä teet töiksesi? :)

Vierailija
11/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei neuvolassa kyllä ainakaan suoraan sanottu, että pissatulehdus nostaisi sokereita.

Ja olen lähihoitaja...

Vierailija
12/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro,

Kerronpa tässä omasta kokemuksestani. Mulla näkyi edellisessä raskaudessa aina sokerit +1:llä, kun menin neuvolaan edellisen syömisen ja pissaamisen välissä. Eli esim. aamiaisen tai lounaan jälkeen. Mut jos olin kerennyt kertaalleen käydä tyhjentämässä, sokereita ei löytynyt.

Sokerirasituskokeessa olin 3 kertaa, koska eka koe, joka meni pieleen ku tyhmänä söin lettuja kermiksellä ja hillolla ehkä 7 tuntia ennen koetta, tehtiin juuri näiden näkyneiden pissojen takia ja toinen hölmöilyni vuoksi varuiksi, ja kolmas juuri painoindeksi-seulontojen takia. Näistä kahdesta en jääny kiinni, ekassa oli paastoarvo hivenen korkeella, mut syy tais olla lättyjen...

Mietittiin sit neuvolantädin kanssa, miks sokerit näkyy näin ja tultiin siihen tulokseen, että kait mun munuaiset vaan päästää läpi. Oli niin tai näin, sokerirasituskokeessa varmaan näkyy sit asian oikea laita.

Saa nähdä, miten käy tässä raskaudessa (rv 12).

T: Rossu

Vierailija
13/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsatie-infektio ei nosta sokereita. Leukkarit taas saattaa nousta jos pesut on tehty huonosti ennen näytteenottoa.

Ja tuohon sokerirasitukseen, minulle se edellisessä raskaudessa tehtiin, ja ainut kerta jolloin sokerit oli pissassa koholla oli heti sen rasituksen jälkeen, kun oli neuvola iltapäivästä.. Terkka hymähti ettei ole ihme :) Rasituksen selvitin loistavin arvoin :). Valitettavasti siihen taas tässä raskaudessa joudun :/ (jos kaikki menee siis hyvin.. vasta niin alussa tämä)

Tuitu (amm. labrahoitaja :) rv 5+1

Vierailija
14/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vikli80:

Ei neuvolassa kyllä ainakaan suoraan sanottu, että pissatulehdus nostaisi sokereita.

Ja olen lähihoitaja...

Itsekkään en ole tuota koskaan kuullut, että tulehdus nostaisi sokereita ja hoitoalalla siis olen itsekin.

vauva2006 rv35+5

Vierailija
15/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeksi otettiin yhtäaikaa pissakoe ja verikoe, joissa tuloksena seuraava. Pissassa sokerit ++ ja verestä 1½ tuntia lounaasta sokeriarvona 5,9 ja arvon piti olla alle 7,5. Eli aika monella plussalla ja silti veriarvot hyvät.

vauva2006 rv35+5

Vierailija
16/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt tehty rasituskoe kummassakin raskaudessa. Ensimmäisellä kerralla tehtiin vasta toisen plussalla olevan glukoosin jälkeen, mutta nyt heti ensimmäisestä kerrasta.

Arvot kummassakin testissä oikein hyvät. Munuaiset vain päästävät mulla tuota glukoosia läpi.

Vierailija
17/17 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmissa raskauksissa on tietyillä viikoilla tullut sokerit pissaan läpi. eka raskaudessa terkka vaan kyseli mitä olen syönyt ennen neuvolaa ja sillä ok. tokassa raskaudessa (eri terkka) passitti sokerirasituskokeeseen kun 3 kertaa oli sokerit plussalla. kokeessa kaikki arvot aivan normaalit ja siihen loppui muuten sokerien läpi tuleminenkin! eli miulla ainakin ihan selvästi jos olen syönyt makeaa se tulee jossain välissä raskautta läpi - vaikka siis raskausdiabetestä ei ole.