Väsynyt äiti ja tosi energinen ja tahtova 2-v.
Meillä on 2,2-vuotias tosi energinen, aktiivinen ja tahtova poika, joka on pitkän koliikin ja tosi huonojen unien jälkeen noin vuoden iässä alkanut kyllä nukkua ihan ok (tosin nukuttamissessiot ovat piiiitkiä). Muttamutta... Tämä meidän poika on tosi menevä ja tekevä Eemeli (pikkumies oli vuoden ja 8 kuukautta kun se kiipesi naapurin autotallin katolle - mä en edes osannut kuvitella, että sen ikäinen voi tehdä jotain tuollaista); mulla on sellainen olo, että olen jatkuvasti pari askelta jäljessä... että katastrofi on joko päällä tai tulossa. Ja tahtominen on voimallista. Jos käännän seläin niin aina on jokin maitopurkki tai muu kaadettu - ja kun edellistä on siivoamassa, niin poika on jo seuraavassa kohteessa. Kieltää voi 50 kertaa ilman mitään tulosta. Alan olla tositosi väsynyt.
Elämä tuntuu ankealta. Vanhemmuus on alkanut tuntua loputtomalta rangaistukselta. Oikeesti tuntuu ihan kamalalta. Ja syyllisyyttä pukkaa myös: miten mä voin ajatella tällaista omasta lapsesta. Välillä haaveilen siitä, että mä vain lähden kävelemään ja jätän kaiken. Haluan rauhallista ja hallittavaa elämää!!!!
Onko täällä muita vanhemmuuteen väsyneitä?
Kommentit (2)
Meille ulkoillaan kaksi kertaa päivässä - useita tunteja päivässä oli sää mikä tahansa. Ja iltarutiineistä pidetään kiinni.
Toivottavasti jossain vaiheessa meilläkin voidaan todeta, että poika (ennen eläkeikää) on rauhallinen :)
Tulee mieleen, että saako purkaa tarpeeksi energiaa? Esim. me oltiin liikkuvaisen pojan kanssa tuossa iässä aamupäivä kokonaan ulkona, sisälle syömään ja nukkumaan ja ei kun taas ulos. Eli sai juosta ja temmeltää. Toinen oli, että rauhoittumishetkistä pidettiin väkisten kiinni. Esim. iltasatu luettiin aina. vaikka välillä leikki ja temmelsi sisällä niin äiti vaan luki, vaikka poika leikki, kuunteli kuitenkin. Kun rauhoittumisrutiineista pidettiin kiinni niin pikkuhiljaa ikiliikkujakin alkoi malttaa sylissä kuunnella ja katsella. Nykyään kehutaan että on rauhallinen ja pystyy keskittymään. Olisko tästä apua? Eli selkeästi riehumis ja rauhottumistilaa.