Kyllä mä olen kade noille yrittäjien lapsille, jotka saavat omaisuuden verottomasti..
Yksikin tuttavaperhe tekee niin, että ostaa yrityksen nimiin kiinteistöjä yms., jotka sitten jätetään tälle tytölle. Yritys on tosi iso, ja tyttö saa kaiken verottomasti.
Ja mitään ei suostu sen yrityksen eteen tekemään, ei edes helppoja toimistohommia. Ja kaiken saa tarjottimella eteensä.
Kyllä tuo perintövero pitää poistaa kaikilta, ei vain yrittäjiltä..
Kommentit (25)
Minä olen kyllä periaatteessa samaa mieltä kuin ap. Perintöveron poisto yrittäjiltä tuntuu kohtuuttomalta. Samaan aikaan, jos tavallisesta lapsiperheestä kuolee isä, saattaa perhe joutua myymään omistusasuntonsa, kun joutuu maksamaan perintöveroa, eikä asuntoa ole varaa pitää, kun ei ole varaa ottaa lainaa asuntoveron maksuu. Tämä ihan realisimia pääkaupunkiseudun perheasunnoissa.
Ja samalla lailla leskellä olisi oikeus jäädä asumaan pariskunnan yhteiseen kotiin, mutta edelleen voi olla niin, ettei ole varaa perintöveroon.
Hallitukselle on esitetty, että alle 200.000 euron asunnot olisivat perintöveroista vapaat, mutta ilmeisesti tuohon ei hallituksella ole varaa.
Ja ihan samalla lailla on omistusasunnoista maksettu veroa, ensin palkkatuloista joilla asunto on maksettu ja vielä leimaverona asuntokauppojen yhteydessä ja kiinteistöistä vielä kiinteistöveroa vuosittain, samoin kuin varallisuusveroakin.
Minusta yhtä osaa kansasta ei pitäisi kohdella eri tavoin kuin muita.
Siis nimenomaan mitään työtä tuo tytär ei tee, vaan saa kaiken vastikkeetta. Kirjoitanko vielä kolmannen kerran vai kenties jollain toisella kielellä? Ap
Itse olen yrittäjien lapsi, enkä senttiäkään tule sieltä saamaan.
Lapsena en koskaan voinut olla vanhempien kanssa kun olivat aina töissä. Nykyään minun lapseni eivät näe ukkia ja mummoa juuri koskaan kun ovat aina töissä.
Työ elättää juuri ja juuri heidät, ei todellakaan tule mitään jäämään.
Päinvastoin, luulenpa että velkoja jää sitten kun kuolevat.
Niin että haista-----!
Vierailija:
Itse olen yrittäjien lapsi, enkä senttiäkään tule sieltä saamaan.
Lapsena en koskaan voinut olla vanhempien kanssa kun olivat aina töissä. Nykyään minun lapseni eivät näe ukkia ja mummoa juuri koskaan kun ovat aina töissä.
Työ elättää juuri ja juuri heidät, ei todellakaan tule mitään jäämään.
Päinvastoin, luulenpa että velkoja jää sitten kun kuolevat.
Niin että haista-----!
yrittäjäperheen elämä niin ruusuista aina ole. TUrha sitä on kadehtia.
Meillä meni aina taloudellisesti hyvin. Vanhemmatkin ovat oikein hyvät ja mukavat, mutta firma ja työt saneli elämää aika lailla.
Jo hyvin nuorena päätin, että haluan miehekseni ' ihan tavallisen duunarin' , joka on töissä seiskasta neljään.
No, eihän se niin mennyt, mutta onneksi meillä ei ainakaan vielä ole omaa yritystä.
perheellä. Kyseessä niin iso yritys, etteivät vanhemmatkaan paljoa joudu tekemään, vaan ulkopuoliset johtajat ja työntekijät.
Kysymys on nyt siitä, että miksi näissä tilanteissa lapsi saa verottomasti omaisuuden, mutta joutuu maksaa veroa, jos vanhemmat eivät ole yrittäjiä. Pienyrittäjille verovapauden voisi antaakin mun puolesta.
Ap
Oisko ehkä kannattanut jo vuosia sitten lyödä pillit pussiin, ja mennä suosiolla toiselle töihin?
Mä en ymmärrä tollaista yrittämistä, mistä ei jää mitään käteen edes monen vuosikymmenen jälkeen.
T: yrittäjän vaimo
Kun noita yrityksiä(ja varsinkaan menestyneitä) ei vaan taivaalta tipu, vaan siihen on tehty töitä enemmän kuin AP ikänään.
Sen perustaja/omistaja on ottanut lainaa ja mielettömän riskin aloittaessaan hommaa. Jos ei olisi onnistunut ja niskassa mielettömät vellat, niin huutaisiko AP täällä hänen puolestaan.
Jos nyt menee hyvin, eikä työtä tarvitse tehdä enää niska limassa, niin nauttikoot siitä ilman kateellisia. Ja antaa myös jälkeläisten nauttia niin kauan kuin voi.
Kyseessä siis todella iso yritys, tekee voittoa noin 3 miljoonaa euroa vuodessa.
No, näköjään täällä ei ole haluja perintöveron poistoon kaikilta. Harmi..
Ap
Jos kyseessä kerran iso yritys, eli luultavimmin oy, ei tyttö tule henk. koht perimään niitä asuntoja ja muita juttuja vaan ne ovat edelleen yrityksen omaisuutta senkin jälkeen kun vanhemmat ovat luopuneet omista osakkeistaan tyttären hyväksi.
Eli jos nyt ei tosiaan kadehdittaisi suotta. Ja muuten tosiaan se laki ei ole vielä edes mennyt läpi että jos vetäisit henkeä ja rauhoittuisit.
Vierailija:
Oisko ehkä kannattanut jo vuosia sitten lyödä pillit pussiin, ja mennä suosiolla toiselle töihin?Mä en ymmärrä tollaista yrittämistä, mistä ei jää mitään käteen edes monen vuosikymmenen jälkeen.
T: yrittäjän vaimo
Siis korkeintaan joku 5 prosenttia Suomen perheyrityksistä on tuollaisia kuin ap toteaa. Ne loput ovat kädestä suuhun eläviä nyrkkipajoja, joissa työntekijät todennäköisesti tienaavat ainakin tuntia kohti enemmän kuin yrittäjät. Eipä sieltä paljon perittävää jää, varasto, halli, koneet ja velat.
Ettekö te nyt tajua, että mörköily siitä että yrittäjät jotenkin alkavat suurin joukoin huijaamaan verottajaa ja muuta kansaa on ihan propagandaa.
Vastineeksi voisi todeta, että pienet perheyritykset työllistävät reippaasti yli puolet yksityisellä sektorilla työskentelevistä, ja uudet työpaikat ovat käytännössä viime vuosina syntyneet niihin. Tätä sektoria kannattaa tukea sillä tavalla, että yritysten toiminta jatkuisi myös suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle. Verovapaus tarkoittaa, ettei perillisen tarvitsisi maksaa veroa perimänsä yrityksen arvosta (tase = ne koneet, halli ja saatavat). Harvoin niissä yrityksissä on niin paljon käteistä, että ne verot niistä maksaisi.
Mutta kyllä kaikilla, jotka tunnen niin on kuitenkin uudehkot autot ja ihan kivannäköiset talot/asunnot. Mutta en ole mitenkään kateellinen, moni heistä suunnilleen asuu siellä työpaikalla, tosin osalle tämä on valintakysymys, ei edes osata pitää vapaata, vaikka siihen mahdollisuus olisi.
Mutta kyllä vaan nimenomaan isoja yrityksiä nyt suositaan tällä veron poistolla. Mutta siihen suuntaanhan tääläkin ollaan menossa että yritetään että rikkaat vain rikastuisivat ja köyhät köyhtyvät.
Johan se varallisuusverokin poistettii oikein varakkailta.
Tiedän jonkun verran kanssa tuosta yritysmaailmasta. Eikä voi väittää että näiden isojen yritysten " herroilla" menisi mitenkään niin huonosti etteikö olisi varaa maksaa veroja ja kuluja kuten pienillä yrityksillä voi olla vaikeutena, mutta eihän ne saa " armahduksia" .
Siellähän olisi ollut hyvät mahdollisuudet kouluttaa lasta jo vuosikaudet yksinkertaisten toimistohommien kautta vähitellen vaativampiin. Lopulta tuntisi firman ja toiminnot kuin omat taskunsa ja olisi erittäin pätevä johtotehtäviin.
Kyllä kaikissa pikkufirmoissa missä mä olen työskennellyt, yrittäjien lapset on olleet työssä mukana. Olkoonkin, että heille on maksettu jostain kirjekuorien sulkemisesta tms. hommasta sellaset korvaukset, että mun tuntipalkka on jäänyt kauas taakse...
Alusta saakka on meidän ympärillä ollut pieni joukko (osa tippunut kelkasta), jotka ovat olleet katellisia. Jopa silloin kun yritys oli vielä ihan alkukantimissa, ja todella epävarmaa toimintaa. Nyt taas kun yritys jo menestyy, kateus vaan pahenee. Eikä me mitään rikkaita olla, hyvin toimeentulevia vain. Ja kai sitä siitä rahasta saa nauttiakin, kun sitä ollaan itse tehty, ja joskus kitkuttelemaan jouduttu.
Ja nämä kateelliset ovat muka aikusia ihmisiä, ei uskois?
Sitä en kyllä käsitä että, lapsia ei opeteta tekemään työtä. Meillä tulee esikoinen ensi kesänä töihin, oppii sen että raha ei kasva puissa. Tosin tuntuu toi tietävän sen jo nyt.
Sen verran vielä tosta yrittämisestä että, jokainen voi sitä tehdä, jos vaan keksii alan missä voisi pärjätä niin että se kannattaa. Yrittäminen on kovaa työtä, ja se ei kaikille edes sovi. Jos se jossain vaiheessa rupeaa kannattamaan, niin sen eteen on tosiaan tehty kovasti töitä.
Perintöjä ei ole vielä ajateltu, eikä ruvettu niitä jakelemaan edes mielessä. Sen aika on joskus monien vuosien päästä vasta (toivottavasti)
Ei ole niin yksinkertaista, kun ei töitä vaan ole. Sinäkin otat oman lapsen töihin ja valitat, ettei muut ole töissä. Juuri siksi ei monet saa töitä, kun hyvin monet kesätyöt menee suhteilla. Mites sitten teet mitään työtä, kun haet 20 paikkaan ja mihinkään ei pääse??
Vierailija:
Sitä en kyllä käsitä että, lapsia ei opeteta tekemään työtä. Meillä tulee esikoinen ensi kesänä töihin, oppii sen että raha ei kasva puissa. Tosin tuntuu toi tietävän sen jo nyt.
Mites he tuon tempun tekevät?
Eli firma siis luultavasti osakeyhtiö ja perheenjäsenet sen osakkaita?
Firma ostaa nimiinsä asunnon ja sitten firma siirtää sen toimitusjohtajan lapsen nimiin? Siinäpä temppu, mutta miten se tehdään käytännössä?
Kerro ihmeessä miten, että mekin voidaan niin tehdä sitten.
Voitaisiin kyllä ostaa asunto firman nimiiin ja laittaa se lapselle työsuhdeasunnoksi. Firma maksaisi kaikki asunnon kulut ja lapsi sitten maksaisi verottajalle verotusarvon, mutta että ihan lapsen nimiin asunto siirtyisi ja verottomasti....
Mistä noita kateellisia oikein sikiää? Mekin painetaan itse niskalimassa duunia ja nostetaan palkkaa vähemmän kuin työntekijämme, eletään säästeliäästi, että saamme autot yms. hankittua.
Nyt kun ostimme toisen auton, on auton omistussuhteita tutkittu aken kautta, ettei vain firman nimiin ole ostettu. Ähäskutti ihan omissa nimissä on.
Tokihan jotain etujakin on, meillä on firman tietokone+oheislaitteet, samoin telkkari ja tv-lupa, vessa- ja talouspaperit sekä kahvit maksaa firma ja joskus tankkaan auton firman kortilla, olkaa vain vapaasti kateellisia niistä " eduista"