**MAALIKSET viikolla 27**
Tässäpä olisi taas edellinen viikko: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10617076&p=2&tmo…
Kommentit (28)
Kävin joskus odotusaikana kirjoittelemassa maalismasujen listoille, mutta vauvelin synnyttyä en ole ilmoitellut itsestäni mitään... Siis hengissä olemme!
Tyttö syntyi keisarinleikkauksella 16.3. aamulla rv 40+10. Kaveri oli perätilassa koko odotusajan ja loppumetreillä vielä kääntyi poikittain niin ei ollut toivoakaan normaalista synnytyksestä. Kaikki meni kuitenkin leikkauksellakin ihan hyvin! Ensimmäiset viikot oli rankkoja kun tytöllä todettiin lonkkaluksaatio ja sen vuoksi jouduttiin pitämään lonkkalastaa kaikkiaan kahdeksan viikkoa. Nyt lonkka pitäisi olla kunnossa (kontrolleja on vielä edessä) ja tyllerö kasvaa niin että kohisee.
3kk neuvolassa painoa oli 6245 g ja pituutta 61,2 cm. Tyttö on kova syömään ja niinpä olen jo ajatellut pikkuhiljaa siirtyä vähän tuhdinpaan ruokaan, kun tähän asti on menty ihan pelkällä rintamaidolla.
Vielä meillä ei kääntyillä vatsalleen, mutta omat kädet on jo keksitty ja niillä kyllä kovasti tutkii esineitä.
Koitan taas kirjoitella, tosin kovin usein en tietokoneen äärelle pääse - aurinkoa kaikille!
Mimmi-74 ja Kaisla -tyttönen
Hienoa. En uskalla onnitella, kun vähän taikauskoinen olen.
Kerroin isännällekin, että yks maalimasu odottaa uutta vavia niin häntkin oli ihmeissään ja innoissaan miten nopeasti on uusi vavinen halunnut teidän perheeseen tulla. (Meidän näkemys on yllätysvaveihin, että he ovat halunneet tulla juuri siihen perheeseen, johon heidät annetaan.) Meidän tää viimeisin ei ollut " suunniteltu" eikä osattu vielä edellisen ollessa 7-kuinen edes odottaa että Nooalainen haluaa meille tulla, vaan niin halusi ja tuli.
Hänt on äiteen nuppu. Nin rauhaisa. Eilen väänsi itsensä tosin vatsalleen ensi kerran. Öisin ei pyöri vaan nukkuu vain päätä puolelta toiselle kääntäen samassa asennossa.
Yhtä asiaa mä olen miettinyt. Sitä, että kun näitä juttuja selaa niin täällä on useimpia siunattu nyt helpolla lapsella. Onkohan niin että koliikkivauvojen tai muuten haastavampien tai vaativampien vauvojen äidit eivät jaksa kirjoittaa ? Todennäköisyyslaskennan todennäköisyyden tulosten suhteen mielessä pitäen pitäisi olla myös vaativampia lapsosia maalimasuissakin. Vai jäiköhän ne ei niin auvoiset jo odottaja-aikana pois? Täällähän oli paljolti " hehkutus" mentaliteettiä ilmassa ja ne, joilla oli vaikeaa esim. silloin, saattoivat kokea itsensä ulkoisiksi... no joo nää on vaan mun ajatuksia.
Minä olen miettinyt töihin lähtöä ja jo moneen otteeseen. VOisin tehä kyllä jotain puolipäivästä, mutta mulle sanottiin suoraan ettei ole hoitopaikkoja täällä Kuopiossa saatavilla- että kantsii yksityistä harkita. Muttamutta. En tiiä. Aiemmissa vanhempainvapaissa, idioottisana muuten, olen olut jkv töissä hetimiten. Mullon tietty se etu (vai haitta) että työ ja harrastus on sama asia.
Aukuli paistaa, pitänee lähteä torille taas miettimään onko pehmis vai softis, yks vai kaks palloa, aito vai ei aito vohveli, Hanna vai Irene Partasen lihapiirakka, kala vai lihakukkå, mansikka polkka senga vai joku muu...
tsukkis 0+ 0, vielä 3,5 kg painoon ennen 5.ttä raskautta- 4,5 kg ennen 4.ttä raskautta - 7-8 kg ennen 123 raskautta.
Tänä aamuna mä sitten jo sain muistella millasta se oli viime kesänä näiden aamupahoinvointien kanssa,kun ekan kerran heitin jo *piip piip* vessassa...
Tästä uudesta tulokkaasta viel sen verran,et me ei alettu käyttään mitään ehkäsyy Safian syntymän jälkeen.Ajateltiin et jos tulen taas jossain vaihees raskaax,ni se on ihan ok.Onhan Oskun ja Safian välillä ne 6 vee ikä eroa.En olis kyl ikinä uskonu,et saan taas vauvan maaliskuussa,ja ikinä en siis olis uskonut et tulen näin nopeasti uudelleen raskaaksi:)
Mikä yllätys:)
Odotan vaan hymyhuulillani mitä se mun " oikee" neuvolta täti ajattelee,kun soitan sille kun se palaa lomiltaan,et olen jo nyt raskaana,maalisvauvaa odottamassa.
Mut nyt mä lähden Safian kanssa sinne neuvolaan.
Hanan
Ps. jaksatteko te edes lukea mun vauvan odotus juttuja, kun tämähän on meidän ' 07 maalisvauvojen keskustelu pino???
Lueskelen maaliskuisten pinoa aina silloin tällöin, vaikka huhtikuisiin 07 kuulummekin. Poikamme syntyi ihan alkukuusta, joten molempien kuukausien jutut ovat lähellä :)
Silmiin sattui tämä Hanan raskausuutinen, onnea kovasti! Itse olin viimekäsänä lähes samassa tilanteessa kun kolmas lapsemme oli 4kk ja tulin raskaaksi, pojilla siis ikäeroa 1v1kk. Nyt ovat siis 1v4kk ja 3kk ja hmm....täytyy sanoa että ei tekemisen puutetta ole. Kolmonen oppi kävelemään sillävälin kun olin synnyttämässä, mutta muuten siis ihan " vauva" . Nyt alkaa hieman helpottamaan tämä arki (tähän siis kuuluu 4kpl alle5v lapsia), vauvalla kun oli jonkinasteinen koliikki ja oli ensimmäiset pari kuukautta aika tyytymätön....
Ei olisi ihan heti kuvitellut kuinka " ihana" tämä 1v osaa olla vauvaa kohtaan, ei tahalleen tee mitään pahaa toiselle VAAN haluaa halia,pusutella ja naurattaa vauvaa :) Tätä siis mietin odotusaikana että miten " toinen vauva" suhtautuu uuteen tulokkaaseen. Oikein ihanaa odotusta ja hyvää kesää!
Me6
En ole aikoihin kirjoitellut mitään, mutta lukemassa olen käynyt. Ilmat on olleet niin upeat ettei koneelle juurikaan ehdi.
Töihin lähdöstä joku kyseli, minä olen lähdössä töihin tammikuun alussa joten neiti on 9.5kk:ta .Mutta tyttöhän ei mene hoitoon vaan iskä jää kotiin . Joten minun ei tarvitse murehtia lasten pärjäämisestä.
Neiti kasvaa todella paljon, tosin hän syökin maitoa todella paljon. Vielä ei olla siirrytty soseisiin, vaikka on jo vähän maistettukin. En vaan vielä kehtaa alkaa leikkimään soseitten kanssa. Rintamaitoakin vielä välillä saa ja lisäksi tuttelia.
Mutta nyt täytyy jatkaa kotiaskareita..
Kaksosmamma ja typy 3.5kk:ta
Hananille haluan täälläkin toivottaa onnea uuteen raskauteen, ja olen todella onnellinen puolestasi ja kateellinenkin :-// Haluaisin niin kovasti olla raskaana ja saada tuollaisen pienen käärön. Mekin ollaan harrastettu makuukammari-juttuja kahdesti ilman ehkäisyä ja mies kysyi tänään, eihän ole ovulaatio johon minä, ei oo, vaikka eihän niitä varmoja päiviä ole olemassakaan, joten salaa toivoin, oispa ovulaatio. No vauva on kuitenkin myös meille tervetullut jos siis raskautuisin, joten Hanan ei tiedä miten nopsaa seuraan sua tuonne odotus-puolelle. Ja nyt sitten alkoi se laatan heittäminenkin ;-))
Meillä oli eilen 3kk Nla-
Paino 6500g
pituus 58cm / neiti oli kahdessa viikossa saanut painoa 600g lisää ja pituutta vain 2cm joten pituuden suhteen mennään -1 käyrillä. Saatiin rokotekin ja sen kyllä kuuli, Nti huusi sen verran kovaa pää punaisena n. 15 minsaa kunnes yllättäen alkoi nauraa, erikoinen persoona .. :-))
Nyt on tyttö kastettu ja nimi on: Rosanna Sawini, Sawini on mieheni kotimaasta ja tarkoittaa virtaavaa jokea. Kastejuhla oli ihana, n. 30 vierasta, ja paljon syömisiä ja aivan ihana pappi ja kastepuhe, ja mikä ihaninta juhlakalu oli juhlatuulella, joten ei itkenyt.
Täälläkin taikinamasu edelleen vaikka paino on hienosti pudonnut, mutta edelleen se +10 kiloa siellä häämöttää. Jumpata olen koittanut melkein päivittäin sellaisen 30-60 min, mutta tämän masun ja reisien kanssa menee varmasti likemmäs vuosi ennen kuin on entisensä. Vanhat vaatteet ei siis edelleenkään sovi, vain yhdet farkut saan laitettua päälleni ja nekin kuin nakinkuoret.
Imetän edelleen ja annan myös Nannia n. 100-150ml pvässä. Yöaikaan edelleen kolme syöttöä ja silloin pelkkää rintaa.
Mitä kuuluu Raisalle ja teidän Rimpressalle ?? Onhan kaikki hyvin ?
Työjuttuja: Mä olen jo aloittanut työt. Joo työnarkomaani olen aina ollut ja tulen olemaankin. Teen viikottain yleensä kaksi tai kolme iltaa, ja se on parempi tienisti vaikka kahdelta illalta ä-raha meneekin minimille. Olen tykännyt olla työssä, se hieman viilentää näitä kuumia tunteita ja muutenkin ihan mukavaa vaihtelua, mutta töitä en toki kerää viikottain vaan teen sitä vauvan ehdoilla. Mieheni on aina silloin vauvan kanssa, joten hyvässä hoidossa hän on. Töihin ns. virallisesti en palaa, kuin vuonna ' sitten joskus' eli jään hoitovapaalle ä-loman jälkeen ja toivomaan uutta raskautta, ja aion keikkailla n. 3x viikossa.
Tässähän tätä jo tulikin !!! Nyt hyvää yötä. t. emmi ja Rosanna 3kk +1pv
Emmi:
Kiitos, ja olet erittäin tervetullut kanssani tuonne odotus puolelle!!!!!
Käytiin siis Safian kanssa neuvolassa, ja vois sanoo et oli hukka reissu,harmittaa niin vietävästi.Se sijainen oli ihan mälsä,se ei puhunut mitään,ei kysellyt mitään ja kun mä puhuin jotain se oli vaan hiljaa ja tuijotti tietokonetta.
Se ei kertonut mulle mitään miten me sijoitutaan pituus ja paino käyrillä. Safia ei vieläkään ole rikkonut 60cm rajaa,vaik mä niin luulin.Mun mielest Safia on " liian" pieni:(
Safiakin sai sen rokotteen.Naama venähti heti pistosta mut rauhoittui heti kun sain otettua neidin syliini:)
Sen tutkimuksen takia Safia on saanu jo 2 pistosta,plus rota-rokote suun kautta, ja sit viel se pistos siel kättärillä.
Tuntuu vaan niin pahalta kun toista tolleen satutellaan.
Sitten Safialle ei ruoka maistunut enää koko päivänä,johtuukohan se siit pistoksesta vai tästä kuumuudesta?
Nyt safia nukkuu rauhallisesti omassa sängyssä, ja mä tapitan viel tääl koneella ainaskin tunnin...
Moi nyt taas.
Hanan
Ihan ekaks, onnea Hanan odotukseen!
Mä kirjoittelin sillon odotus aikana joskus, nyt sain sitten aikaseksi vihdoinkin. Mä muistaakseni ilmoitin silloin kun toi meidän neiti syntyi 30.3 pikkukirppu 3020g ja 49cm. No nyt ollaan kasvettu jo aika paljon, eilen käytiin neuvolassa ja mitat on 5645g ja 59cm. Meillä oli kans joku sijainen joka ei tiennyt yhtään mitään (yläasteen terkkari) no kuukauden päästä on oma nla täti paikalla, kun must myöskään toi paino ei nouse tarpeeksi, miinus käyrällä meni. Rokotus tuli kans, oli ihan kamalaa neitin mielestä, nukahti 5min. piikin jälkeen kaukaloon ja sit kotona jatkoi karjumista (pitkävihainen tapaus). Onnex meil menee yöt hyvin, alusta asti on nukkunu TOSI hyvin. Nyt nukkuu öisin 9-12 tuntia putkeen heräämättä kertaakaan. Kolmen isomman kans tuli kyllä valvottua vuosia, et kai se on jo aika päästä vähän helpommalla.
GALLUP: Minkä ikäisenä teillä on alettu vierastamaan??
Tää meijän neiti oli 2,5kk kun aloitti, kiva kun kukaan vieras ei tahdo uskoa ennen kuin kokeilee. Mut tosi äkkiä ne palauttaa lapsen takas mun syliin, huuto on niin kova! Mun esikoinen (tyttö) oli 2kk kun alkoi vierastaan ja toka (poika) oli n. 6kk mut kolmonen (poika) ei vierastanu IKINÄ ketään! Niin ne on ihanan erillaisia!
Lomasuunitelmat taitaa olla meillä pelkkää kotona oloa, siis päivisin käydään varmaan reisussa, mut yöks en lähde mihkään. Neiti nukkuu onnex autossa hyin, mut ei kenenkään vieraan sängyssä (kokeiltu on), ei kenenkään vieraan pihalla omissa rattaissa (kokeiltu), tarkka tyttö. Pinnasänky ei oikeen mahdu meijän farkkuun, niin reissut jää ens kesään. Muutenkin ne jää kun neljä riitelevää murkkua (15,14,13,11 vuotiaat) ei mahdu autoon ilman jotain riitaa,säästetäämpä hermojamme kaikki kun ei mennä mihkään yhdessä!
Mut nyt mä meen aamukahville ja sit suihkuun, kaikki nukku viel ja mä nautin täst hiljaisuudesta!!!!
Moikka
Heippa kaikille pitkäääästä aikaa!
Täällä meillä ollaan vietetty iskän lomaa reissaten ja joka paikassa kohkaten niin, että vasta nyt, sateisen päivän iloksi, olen ennättänyt koneen edessä istumaan ja teidän jutusteluja lukemaan (ihan vain tovi siihen vierähtikin) (ja toinen tovi) (ja kolmas...).
EMMI: Meillä on kaikki kunnossa :) Kiva, kun kyselit! Likka kasvaa silmissä, minä en kutistu samaa tahtia silmissä ja mukavaa elämää on ollut. Sinulle toivon lykkyä uuden pienen piiperön alulle laitossa :) Pidähän meidät ajantasalla; on mukavaa lukea noita odotus- ja suunnittelujuttujakin näiden vauva-asioiden lomassa.
Meidän rimpressa on siis jo 3,5 kk, ja isoposkinen täti onkin! Painaa liki 7 kg ja pituutta on 60,5 cm, ja meidän taloudessa kasvetaan toistaiseksi pelkällä tissimaidolla. Pikkuhiljaa olen alkanut miettiä kiinteidenkin aloitteluja, mutta en vielä pidä kiirettä. Ehkä sitten muutaman viikon päästä... Tai sitten, kun näyttää että tissiä olisi jatkuvasti saatava nälän tyydyttämiseksi.
Muutoin tyttö on suht hyväntuulinen ja ERITTÄIN kovaääninen tapaus. Mahavaivat vaivaavat ajoittain yhä edelleen, mutta niiden ollessa poissa prinsessa on yhtä hymyä. Aika ihana siis...
Meidän kesä on mennyt reissatessa vaikka vähän missä, pisimmillään Tukholmassa. Etukäteen vähän pelkäsin pitkien automatkojen iloja, mutta ihmeen hyvin nekin on menneet. Me ollaan ajoitettu ne tytön päiväunien aikaan, joten enimmäkseen likka on siis vetänyt sikeitä kaukalossaan. Tosin kerran Helsingin keskustassa Bulevardilla ajeltaessa (ajatuksena siis, että näytetäänpäs mualaislikalle jo pienenä oikkee Pulevaarti!) hän ilmaisi vastalauseensa pääkaupungin liiallisista liikennevaloista hyvin, hyvin äänekkäästi. Iskän olisi pitänyt vaan painaa talla pohjaan ja päästellä sikalujaa pitkin moottoriteitä eikä liruuttaa jossain hiivatin mukulakivikadulla ja pysähdellä vähän väliä - tylsäähän se on! Muuten tyttö on aika kivaa reissuseuraa!
Reissaamisen lisäksi me ollaan rämmitty koiria treenaamassa ja niiden kanssa kisoissa vaikka minkälaisissa letoissa ja soissa itikoiden ja mäkärien keskellä. Eipä pahemmin meidän prinsessa haulikon laukausta hätkähdä, pillistä ja perkeleistä puhumattakaan :) Kesä on siis meidän harrastuskautta noiden koirien kanssa, joten niin paljon kuin on mahdollista, hommaillaan niitä hommia, sekä valmistaudutaan tulevaan metsästyskauteen (elokuun 20. pamahtaa...). Tyttöä ollaan totutettu nukkumaan tai keikkumaan valveilla Ergo-rintarepussa samalla kun äiskä käskyttää koiria ja vieressä ammutaan sekä matkaamaan soutu- ja moottoriveneissä. Likka taisi tottua kaikiin noihin touhuihin, ja etenkin ääniin, jo mahassa ollessaan, kun ottaa kaiken suht lunkisti ja nukkuu suurimman osan ajasta noissakin hommissa ollessa.
Siinäpä noita meidän kuulumisia :) Ensi viikolla ennätän varmastikin jo vähän ahkerammin tätäkin nettimaailmaa seurailemaan, kun mies palajaa töihinsä. Muttamutta, kommentoida piti vielä:
LÖLLÖMAHOISTA: Juu, löllö löytyy, ja roikkuu jopa alushousujen kauluksen päällä. ÄLLÖ! Kilojakin on vielä n. 6 ylimääräistä omaan painoon verrattuna. Lievästi alipainoinen olen ollut aina, joten sikäli olen tällä hetkellä kaikkien kaavojen ja kiemuroiden mukaan normaalipainoinen, mutta omaan oloon ja vaatteisiin nähden pitäisi ne kuusi ekstraa saada pois.
TÖIHIN MENOSTA: En todellakaan ole mikään kotiäitityyppi, mikä on toisaalta aika harmi, mutta ajattelin palailla töihin vasta aikaisintaan vuoden päästä syksyllä. Tosin jos aikaisemminkin on vakituinen lehtorin virka tarjolla, niin enpä taida eitä sanoa... Mutta hoitoon en vielä alle vuoteista haluaisi laittaa.
Nyt, valmistautumaan päiväkahvittelumatkaan ystävien luokse ja odottelemaan prinsessan heräämistä!
Raisa ja rimpsessa 3,5 kk
katsoa nlavihosta paljonko meiän Nnuppu on: 3kk 7,2 kg ja 63 cm.
Eilen annoin mangoa eka kerran lusikalla. Ilme muuttui vähän mutta ei töpeksiny pois. Yhden kerran on maistatettu jäätelöä ja jugurttia. Nannia + maissivelliä sekoitus menee 2 dl. Mun maito aiheuttaa eniten vatsaväänteitä. Niinpä lypsän sähköpumpulla siis ylimääräiset maidot Kysiin keskosille.
Mulla oli viime vkolla 2 pv migreeni. Se aiheutti maidon radikaalin vähenemisen puolella niin, että ylimääräistä tulee enää 7-8 dl.
Vettä tulee kuin...
Hei kertokaas mulle joitain musiikin helmiä, biisilöytöjä, jotka on teistä hyviä.!!!!!!! ???????
Niiin ja ei kannata hirveästi tuijottaa käyriä . Vavit on erilaisia kuten me aikuisetkin, isompia ja pienempiä, laihoja ja pyöreitä. MEillä esim. menee vaville jo 74 cm vaatteet ja 62-70 senttiset jäi heti pieneksi / käyttämättä mahasta vaikkei pituutta ole tuon enempää .
joku huutaa mua, joku isompi lapsista siis.
moe.
Pitkästä aikaa päätin itsekin ilmoitella itsestäni. Välilllä aina käyn lukemassa kuulumisianne, mutten ole muka ehtinyt itse kirjoitella. Nyt kaikki lapset nukkuvat samaan aikaan, joten äiti-ihminen on koneella .)
Ensiksi: HURJASTI ONNEA HANAN! Jotenkin sitä tuli heti haikea olo, kun luki tuollaisia uutisia :) Ja kateus myös :) Vaikka ihan oikeasti en itse vauvaa toivokaan, niin silti olo on haikea. Paljon onnea matkaan!
Täällä Sinjan kanssa menee hieman paremmin jo. Hän syö 5 kiinteää ateriaa päivässä, ja velliä pullosta juomaksi (pieniä määriä 40-50ml). aamupalaksi muksu riisipuuroa, klo 10 kasvisosetta, klo 12.30 hedelmäsosetta, klo 16 lihasosetta ja iltapalaksi taas riisipuuroa. Välissä päikkäreiltä herätessään juo nuo tilkat velliä. Öisin juo kaksi kertaa n. 100ml velliä. meillä on siis, Sinjan maidosta kieltäytymisen vuoksi, näin nopeassa tahdissa ,ravitsemusterapeutin ohjeen mukaan, aloitettu kiinteät. painoa ei ole otettu kuukauteen. Ensi viikolla mennään taas käymään tyksissä, joten siellä punnitsevat. Mutta uskoisin tytön kasvaneen :) Määrät eivät ole suuria, mitä syö. n. puoli purkkia kerrallaan. Hyvä näinkin. Eipä tarvita ainakaan nenämahaletkua, se on pääasia!
Löllömaha on! Painoa lähtöpainoon vielä 6-7kg. Aloitin herkuttoman ajan edellispäivänä. Katsotaan lähteekö kilot tippumaan! Olen nääs syönyt karkkia ja jätskiä päivittäin! Nyt koetan olla ilman. Toivottavasti onnistuu.
Mutta mentävä taas!
Caius ja Sinja 4½ kk
Caius: Tosi kiva kuulla että Sinjalla menee jo paremmin:))
Tää nyt ei taas liity mihinkään,mutta:
Mä katoin tos vähän aikaa sitten yhen 4D-dokumentin tytöstä joka ei ollut syönyt 7 vuoteen.Koko tuon ajan oli äiti antanut ravinnot nenä-mahaletkulla.
Se tyttö meni siinä ohjelmassa jonnekin klinikalle,missä sen piti opetella ensiksi juomaan..pirtelöitä,mehuja yms. kunhan vain jotain oppi juomaan.
Nielemään kiinteää ruokaa se ei vielä oppinut sen ohjelman teko aikana,se vaan pisti ruokaa suuhun ja imeskeli sitä.
Tuntui pahalta katsoa lasta joka ei osannut syödä ja juoda.
Mun masusta...
Mun raskausaikaiset kilot,ne reilut 5kg jota sit tuli,lähti pois 3x.Safian synnyttyä multa tippu painoo heti 15kg ja nyt olen jo joutunut vaihtaan farkkujenkin kokoa kaksi kertaa.
On se kiva kun olen saanut just ostettuu itselleni pienempiä vaatteita,varsinkin farkkuja,ni eikös toi etumus rupee kohta taas turpoomaan:)
Täytyy vaan toivoo et toi paino ei nousis nyt tällä kerrallakaan niin hirveesti,ni ei olis sit sitä pudotettavaa ens keväänä niin hurjasti ja sit taas vois mahtuu tän nykyisen koon vaatteisiin.
Joku kyseli biiseistä( sorry kun en muista nikkiä), ni mun suosikki on tällä hetkellä se ville valon summer wine...voisin kuunnella sitä ihan tauottomasti:)
Nyt ruokaa laittamaan nälkäiselle pojan viikarille joka ei sittenkään lähtenyt maalle,kun on tuo luvattu vesisade rintama tulos koko viikonlopux.Mälsää jos sataa koko viikonlopun niin ettei ulos pääse:((
Hanan
Terveisiä Italiasta. Loma meni nopeasti ja oli taivaallisen ihanaa. Siiri on yhtä helppo matkalainen, kun aikaisemmatkin. Hymyili kaikille ja viihtyi muiden touhuja seuraillen.
Hanan!! Onnea ihan älyttömästi.
Tappi: luin noita vaunu/lämpö ongelmia. Saako sun vaunuista sitä kuomun " pääosaa" irti, sillon ilma pääsis kiertämään, vaikka lämmintä onkin. Mä olen aurinkosuojaks viritellyt harson tai muun liinan, kun muuten kuomu ei oikein kunnolla suojaa paisteelta. Kyllähän Siiri imee lämpimällä enemmän, mutta ainakin kävellessä viihtyy vaunuissa.
Meillä ei pullo kelpaa, plääh. Taitaa matkia siskoansa, mutta täysimetykselläkin on hyvin kasvanut; 4kk 6020g ja 63,7cm. Taidan kuitenkin kohtapuolin aloitella kiinteitä. Päivisin ollaan puistossa, missä isommille kavereita ja äiti vältyy lounaan tekemiseltä, hih. Iltapäivisin viihdytään omalla pihalla, trampalla hyppien.
Mulla lähtöpainoon 3kg, mutta tavoitteena 6-8kg pudotus, jahka tuosta imetyksestä pääsee.
Oikein hauskaa kesää kaikille maaliksille.
-m- ja Siiri melkein 4kk.
Masuli: Kateex käy;) mäkin tahdon Italiaan!!!!!
Kysymys:
Mitä te jotka ootte matkustaneet lentokoneessa pienen vauvan kanssa,olette pakanneet mukaan reissuun?
Me kun luultavasti " joudutaan" lähteen sinne Marokkoon nyt aikaisemmin mun raskauden takia, ja vieläpä lentokoneella,ni en tiedä miten saan kaikki tarvittavat (?) mukaan????
Alunperin piti siis lähtee autolla ja vasta marraskuussa.
Ostin eilen rintarepun,kun ajattelin et Safian kans ois siinä helpompi kulkee lentokentillä ja muuallakin.Tyttö naureskeli kovasti kun sovitettiin sitä reppuu eka kaupassa:)
Millä ihmeellä mä sit saan kaikki tarvittavat ruoat mukaan,plääh,tää on täys painajainen...Painorajoituksethan on 20kg/per henkilö.
Rattaat tietenkin saa ihan noin vaan,mut todellakin mä stressaan niitä purkkiruokia.
Mut nyt taas mä meen...
Heippa.
Hanan
Taikinamasu täälläkin :) Olen silti kovin ihmeissäni, että jaksan pumpissa tehdä hyvin vatsalihakset eikä siinä huomaa niiden heikkoutta että kait ne jossain tuolla taikinavuoren alla on ne lihakset ;)
Painoa muutenkin on vielä se +10kg..kaikki hyvät vinkit painonpudotukseen otetaan vastaan?!
Tosi on että ei näin 3kk synnytyksestä kannata odottaakkaan olevansa entisissä mitoissa, kyllä siinä palautumisessa on mulla mennyt lähemmäs se vuosi!
Tappi kyseli 6kk rytmistä... No itse siinä tienoilla oletan vauvan nukkuvan jo yöt ihan kokonaan, yksilöllistähän se on ja täysin normia että siitä vielä vuosikin heräillään öisin mutta siis.. 20-21 nukkumaan ja 8 aamulla ylös, eikö ois ihanaa :)? Kyllä ne sitten 6kk iässä alkavat vähän paremmin yönsä nukkua kun saavat jo puuroa iltapalaksi syödä. Hyvä rytmihän teillä Tappi on, ei meilläkään poitsu nuku kunnon päikkäreitä oikein. Nyt nukkuu kun annoin sosetta (peruna-porkkana) tuossa tunti sitten ja maidot päälle niin simahti, katsotaan miten menee.
Vuoden iässä meillä on vasta alettu oikeesti nukkua päikkärit 12-15 aikaan, sitä ennen se on ollut sellaista aamupäivällä pikku unet ja myöhemmin iltapäivällä toiset pikku unet.
Meillä rytmi nyt noin suunnilleen tämmönen: Aamulla 8.30 herätään, juokastaan maitoa, jutustellaan ja poitsu leikkii lattialla, syökäsee ja juo maitoa ja nukahtaa 11 aikaan, ei nuku pitkään tässä mutta päivät menee aikalailla hereillä ollessa. Illalla 20-21 aikaan juo vellin ja nukkuu siitä 03-04 asti ja juo maidon, sitten seuraavan jo 06-07 seuraavan maidon ja siitä sitten tuonne aamu 8.30 asti taas mennään, joskus on nukuttu pidempäänkin aamuun :)
Meillä ei poitsu käänny, ei todella edes yritäkkään mutta viihtyy kyllä masullaan kunhan hänet siihen vain käännetään :) Kovasti jutellaan ja kiljahdellaan ja kurlailu on aivan mahtavaa :) Tuttia laittaa itselleen suuhun, se on kans tosi kivaa, imee sitä tuttia ja sitten ..flops.. nykäsee sen pois ja laittaa taas takas (ensin tietty sihdataan sitä sinne suuhun kaksin käsin jonkun aikaa ;)) ja taas onneissaan imutellaan ja..flops.. :) Poika ihan itse kehitellyt leikin :)
Hanan: :))) :))) :))) :))) Kyllä täällä jännittyneenä odotellaan viivan vahvistumista ;) Mutta siis viiva se on haamukin :))))))
Gallup: Onko loma suunnitelmia?
oma vastaus: on jotain pientä, kotimaan reissua tietysti mutta hyvin pienellä reissauksella tänä kesänä on ajateltu mennä, että ihan tässä lähitienoilla kuljetaan.
Nyt ulos! Siellä on upea ilma +20 astetta ja vähän pilvistä mutta kun paistaa niin, kuuma on!
SInna ja poistu 3kk ja jotain päällekkin :)
paskanmarjat sanon minä tein ulos menemisille! Mun pitäs mennä kauppaan - auto on ku pätsi, ei sinne voi lasta laittaa. Vaunuilla pääsis muttakun aurinko paahtaa niin kopassa nousee lämpö salamana yli 40..ja käytössä on tällähetkellä pelkkä ratasosa kun kovakin koppa tuntu niin " ei ilmavalta" . Kirottua!
Njähä..nyt se kitinä sitte alko..moimoi
Tappi
Pojat heräsi aamulla kasilta. Syötiin, oltiin ulkona muutama tunti, tultiin takas sisälle ja taas syötiin ja nyt pojat nukkuvat. Tai ovat nukkuneet jo 1,5h. Sopivasti kerettiin sisälle kun alkoi sataa.
Vauva oppi kääntymään mahalleen lauantaina! Vähänkö poika näytti hämmästyneeltä! Tänään aloitettiin maistelemaan perunaa. Viime viikolla aloitettiin kiinteät maissivellillä.
Hanan: onnea! Tosiaan, haamukin on plussa!!! Huomasin sen tän kakkosen kohdalla :)
On kiiruhdettava vielä siivoamaan ennen kuin pojat heräävät. Kerrankin sain muuten tänään syödä lämpimän ruoan ihan rauhassa. Harvinaista...
rimma
Tultiin tässä illasta pois saaresta mökkeilemästä ja huomenna lähdetään matkailuautolla yön yli reissuun ja sitten perjantaina lähdetään etelä- suomeen... tyttöä tuntuu itkettävän, liekö vatsavaivoja vai kutiaako itikanpuremat vai mikä lie, toivottavasti yöllä nukkuisi.
hanan paljon onnea plussasta, minulla molemmat raskaudet näkyneet testissä melkein olemattomana viivana!
pitäisi rueta tiskaamaan ja pyykkejä ripustelemaan.
En olekaan sitten hetkeen " ehtinyt" kirjoittelemaan, on ollut niin paljon kaikkea muuta puuhaa.. Lukemassa oon tosin silloin tällöin käynyt.
Ihan ensimmäiseksi (no siis melkein.. ;) ) onneksi olkoon Hanan! Täytyy myöntää että pieni kateus iski, vaikka olenkin ajatellut että vasta ensi vuonna yritettäisiin seuraavaa.
Hiuksista oli juttua. On todellakin ohentuneet, mieskin valittaa koko ajan kun niitä on talo puolillaan ja ihan ihme paikoista niitä putkahtaa. Harmittaa tosi paljon, oon tottunut siihen että mulla on hiuksia. (niin tosin ehkä muutkin...)
Sonja oli tänään 3kk neuvolassa ja sai rokotteen, sniif. Voi sitä huudon määrää joka siitä seurasi. Koko loppu neuvolareissun huusi kuin syötävä. Naama kirkkaanpunaisena, posket kyyneliä valuen ja niin isoon ääneen kun vaan sai pihalle. Helpotti kyllä heti kun pääsi terkan huoneesta pihalle, mutta sen 10 min kun siellä istuttiin niin tuli kyllä aikas suoraa huutoa. Nyt on nukkunut puoltoista tuntia, joten ainakin vielä kaikki hyvin.
Sonja on kääntyillyt jo jonkin aikaa hienosti mahalleen, mutta takaisin selälleen ei ole vielä kääntynyt. Mahallaan on oikein kekopää, pää siis kekottaa pystyssä ihan koko ajan. Edelleen nukkuu yönsä hyvin, tosin viime aikoina on välillä herännyt jo 2 kertaa yössä syömään entisen yhden sijasta. Illalla mennään nukkumaan siinä 9-10 aikaan ja aamulla pyritään nousemaan 9-10 aikaan, joskus vähän lipsahtaa kun oon itse niiiin aamu-uninen. Päikkäreitä nukkuu muutamat, vähän riippuen että jos ollaan jossain menossa niin sitten ei ihan niin pitkiä.
Taikinamasu täältäkin löytyy, olen sitä tosin aina ollutkin, tai siis jo ennen raskautta, en aina. Raskausaikana tuli 2kg, no nehän lähti heti, nyt on yhteensä n. 10kg tippunut.. Vaan joku 30kg jäljellä, eli on tässä vielä urakkaa edessä.
Lomasuunnitelmista: Perjantaina lähden Sonjan kanssa mökille, jos ei rokotus aiheuta mitään oireita. Siellä on seurana mun mummu ja vaari, sekä tätini ja hänen lapsensa siis serkkuni 1v. Meidän eka reissu jossa ollaan yötä pois kotona! Elokuussa kun miehellä on lomaa tehdään koko perhe joku parin päivän reissu, mutta ei olla vielä päätetty että minnepäin.
Töihin menosta: En aio mennä ennen kun Sonja on 1v, ja sittenkään ei ole kiire, jos rahatilanne antaa myöden niin voisin olla vaikka siihen asti kun Sonja on 3v, tai jos sitten sattuis vaikka toinen jo tärppäämään sitä ennen... Tai sitten menen niin ettei Sonjaa tarvi viedä hoitoon, ts. kun mies on aamussa minä illassa ja päinvastoin, en siis koko viikkoa mutta muutama päivä.. No siihen on vielä aikaa, en jaksa miettiä sen tarkemmin. =)
sohvi84 ja Sonja 3kk