Solariumista...
Uskaltaako kukaan Suomineidoista "solata" eli siis ottaa solariumia raskaana ollessaan?
Tai löytyykö Suomesta ylipäätään mitään paikkoja missä voi ottaa "aurinkoa" loisteputkien alla?
Minulla kun on sellainen kuva, ettei sellaisia paikkoja ole paljon.
Mieskin sanoi, että eipä ole vielä tavannut "ruskeaa" suomalaista, vaan taitavat kaikki olla kalmankalpeita. Tietysti tämä väite ei nyt päde kaikkiin, mutta kun täällä Ruotsissa esim. on lähes joka kaupungissa yksi tai useampia paikkoja, kuten Sun Tan, jossa on monta loosia ja laitetta. Tässäkin pienessä kaupungissa voin laskea kymmenen eri paikkaa, jossa vain voi työntää poletin raha-aukkoon ja nauttia lämmöstä.
Eli kysymys siis nyt oli että otatteko aurinkoa vai jätättekö väliin?
Itse otan...
Riesa ja pien'
Kommentit (16)
Suomesta kyllä löytyy solarium-laitteita. Helsingissä varmaan joka kuntosalilla löytyy...ja jopa täällä pienellä paikkakunnalla missä asun ( n. 5000 asukasta) on yksi solarium.
Ei tulisi mieleenikään mennä raskaana solariumiin... aurinkoakaan ei kuulemma juurikaan saisi ottaa raskaana ollessaan. Ei ainakaan masu paljaana. Jos miettii sitä kuinka paljon iho kuumenee solariumissa tai auringossa...pikkuisella voi olla kohdussa +5o astetta lämmintä !
Jokainen tyylillään :)
Alkuraskaudessa kävin. Sittemmin en ole mahtunut laitteeseen :D
Vauvalle ei todellakaan tule kuuma kohdussa. Vauvaa suojaa kyllä äidin oma
lämmön säätely järjestelmä. Ja loppu raskauden puolella lämmön säätely järjestelmä kehittyy myös vauvalle.
Eli lämpötila kohdussa EI todellakaan voi päästä nousemaan 50 asteeseen :D
Ja jos niin kävisi niin eihän kovilla kesähelteillä kukaan vauva selviäisi kohdussa hengissä.. Kyllä se lämpö nousisi on sitten paita masun päällä tai paljaana :D
Maalaisjärki käyttöön myös näissä asioissa
Nyt ajattelin repäistä ja käyttää käsivarsiin ja jalkoihin :)) Täytyy sanoa että ei tulisi mieleenkään solariumissa käydä raskausaikana, auringonottoakin välttelen. Toki sitä sädetystä saa ihan ulkona ollessaan, mutta solarium ei ole ihan vaaraton edes ei raskaana oleville.... Mutta jokainen päättää itse tekemisensä.
Ja saunakin on sitten varmaan tosi vaarallinen?
www.stuk.fi/sateilytietoa/ukk/uvsateily/fi_FI/uv3/
Voiko solariumia käyttää, jos on raskaana?
Voi käyttää. Solariumin UV-säteilyllä ei ole mitään vaikutusta sikiöön eikä sen kehitykseen, koska säteilyn vaikutukset rajoittuvat äidin ihoon. Kannattaa kuitenkin pohtia, onko solariumin käyttö ylipäätään tarpeellista, koska siitä ei ole muuta hyötyä kuin ihon kosmeettinen ruskettuminen. Liiallinen käyttö sen sijaan aiheuttaa mm. ihon ennenaikaista vanhenemista ja ihosyöpäriskin kohoamista.
Ultraviolettisäteily saa aikaan maksaläiskien (pigmenttiläiskien) syntymistä, mutta se myös tummentaa iholla jo olevia maksaläiskiä. Myös raskaus ja hormonaaliset syyt altistavat maksaläiskien synnylle. Raskauden aikainen UV-altistus voi siis johtaa maksaläiskien syntyyn, vaikka niitä normaalisti ei UV-säteilystä saisikaan. Paras keino torjua maksaläiskien ilmaantumista on välttää solariumia ja muuta voimakasta UV-säteilyaltistusta.
"Jos miettii sitä kuinka paljon iho kuumenee solariumissa tai auringossa...pikkuisella voi olla kohdussa +5o astetta lämmintä ! "
Kyllä toi 50 astetta kuulostaa näin maalaisjärjellä ajatellen aika uskomattomalta. Eikö muidenkin elimistösi nesteiden lämpötilan pitäisi sitten nousta samalle tasolle ja siinä vaiheessa ihminen kyllä kuolee, kun proteiinit denaturoituu. Ihminen kyllä automaattisesti hakeutuu viileämpään, kun kehon lämpötila alkaa nousemaan liikaa. Tulee niin tukala olo.
todella kiehuvat niin miksi voi käydä saunassa?? :D
Eli meillä on se lämmönsäätely järjestelmä.
Siksi esim hikoilemme saunassa, hengityksen kautta poistuu lämpöä myös.
Jne jne..
Ja nesteytyksestähän on kiinni myös. Eli pitää olla jotain mitä hikoilla pois :)
Eihän ihminen voisi mitenkään käydä muuten saunomassa yli 40asteisessa saunassa :D
Että oikeesti se maalaisjärki käteen
Nimenomaan, solarium ei ole täysin vaaraton milloinkaan, jokainen käyttää harkintakykyään mikä on tärkeää :) Eipä siihen muilla ole sanomista, mielipiteitä on monia.
Nyt mammat ne hormonit kuriin !! Sanoin vaan saman mitä minulle on neuvolassa sanottu , juurin näin sanoin "kohtuun voi tulla 50 astetta lämmintä". Voin antaa oman neuvolatätini puhelinnumeron niin halukkaat voivat sinne soitella... :D
Mulle on kyllä se sikiön hyvinvointi tärkeämpää kuin oma ulkonäkö...Itse kestän sen 9kk ilman solariumia oikein hyvin, kaikki ei kestä, se tuli selväks ;)
Aurinkoisia kevätpäiviä.... !
Ei täällä kukaan ole sanonut, ettei kestä ilman solariumia. Itse en ikinä käy solariumissa . Ihmeteltiin vaan, miten se lämpötila voi niin korkealle siellä kohdussa nousta, ilman että myös äidin veren lämpötila nousee hengenvaaralliselle tasolle. Mutta sulla on varmaan niin viisas neuvolatäti, että turha sitä alkaa kyseenalaistamaan.
Aurinkoisia kevätpäiviä myös kaikille!
...Kyllä mä mielummin uskon vaikka vähän pöhköä neuvolatätiä kun ohjeita tällaiselta palstalta missä kuka vaan voi kirjotella mitä mieleen juolahtaa "asiantuntijana" ;)
sanoa :D että itse en missään nimessä usko kaikkea
mitä neuvola täti sanoo :D Vaikka hän onkin "ammattilainen"
niin tässäkin näkee mitä sammakoita suustansa päästävät.
Kukaan ei ole varmasti tässä väittänyt että solarium tai auringon otto
olisivat kummatkaan turvallisia iholle. Ja kaikki tietävät varmasti ruskettamisesta
koituvia haittoja.
Ja fysikaaliset suodattimet kunniaan aurinko rasvoissa. Meillä niitä käyttää niin lapset kuin aikuisetkin
Palan helposti ja kärsin todella pahasta aurinkoihottumasta ja olen huomannut että noilla muutamalla solariumkäynnillä saan joka kesä estettyä aurinkoihottuman ja palamisen.
Eli viime vuonna odottaessani kävin ja nyt taas aion sen muutaman kerran käydä. Itse olen järkeillyt, että on ihosyövänkin kannalta pienempi paha ottaa muutama kerta solariumia, kuin tuo aurinkoihottuma ja palaminen, joiden kuvittelisi olevan iholle vaarallisempia.
Solariumissa voi Suomessa valvotuissa paikoissa olla enintään 12 minuuttia kerralla. Lämpötila ei nouse missään vaiheessa yhtä korkeaksi kuin saunassa. Hyvissä paikoissa tuulettimet hyrräävät ja laitteessa on ihan mukava makoilla.
Jos solariumissa kohdun lämpötila nousisi 50 asteeseen, tapahtuisi näin saunassakin, joten tuohon en missään nimessä usko, vaikka olisi neuvolantädin suusta tullut sammakko.
Palan helposti ja kärsin todella pahasta aurinkoihottumasta ja olen huomannut että noilla muutamalla solariumkäynnillä saan joka kesä estettyä aurinkoihottuman ja palamisen.
Eli viime vuonna odottaessani kävin ja nyt taas aion sen muutaman kerran käydä. Itse olen järkeillyt, että on ihosyövänkin kannalta pienempi paha ottaa muutama kerta solariumia, kuin tuo aurinkoihottuma ja palaminen, joiden kuvittelisi olevan iholle vaarallisempia.
Solariumissa voi Suomessa valvotuissa paikoissa olla enintään 12 minuuttia kerralla. Lämpötila ei nouse missään vaiheessa yhtä korkeaksi kuin saunassa. Hyvissä paikoissa tuulettimet hyrräävät ja laitteessa on ihan mukava makoilla.
Jos solariumissa kohdun lämpötila nousisi 50 asteeseen, tapahtuisi näin saunassakin, joten tuohon en missään nimessä usko, vaikka olisi neuvolantädin suusta tullut sammakko.
Ruotsissa ihosyöpätilastot kyllä kertovat, että siellä itseään tykätään käristää. Mieluummin kalmankalpea luonnostaan, kuin syövän seurauksena..
No oikeasti, en juuri aurinkosuojia ikinä käytä ja kesällä tykkään olla auringossa, mutta ihotyyppini kestää sen hyvin palamatta. Solariumeissa en ole ikinä jaksanut maata. Mutta kyllä Suomessakin noita solariumpaikkoja löytyy varmasti joka kaupungista. Ehkä ruskettaminen ei kuitenkaan ole enää niin muodissa, kuin muutamia vuosia sitten. En ole ikinä kuullut, että UV-säteily voisi jotenkin mahassa olevaan vauvaan vaikuttaa. Ei taida mennä pintaa syvemmälle.