Millainen on hyvä vieras?
Ollaan menossa miehen serkun perheen luokse kolmeksi yöksi. Viedään vähän tuliaisia, mutta miten muuten voitaisiin " korvata" kyläilyä, ettei oltaisi liikaa vaivaksi taloudellisesti tai henkisestikään. Meillä on perheessä kaksi alle 6-vuotiasta lasta ja kaksi aikuista.
Kommentit (34)
Hyvä vieras tuo myös kukkia kyläpaikan emännälle.
ei kukaan voi olettaa että syöttää ja juottaa 3 päivää vieraita. Tuliaiset on sitten erikseen.
Eli ei istuta sohvalla perheen tehdessä kotitöitä. Tarjoudutaan käymään kaupassa ja maksamaan ostokset. Kunnioitetaan perheen tapoja esim. lapset ei hyvi sohvilla jos perheessä on näin tapana....tiedän, huono esimerkki, mutta esimerkki kuitenkin.
Joten ruokaa ei voida oikein viedä. JA voisin kuvitella, että ovat ruuatkin jo ostaneet valmiiksi... Jos kaupassa käydään, niin tietenkin voidaan maksaa, se olisikin helppo juttu. Entäs jos mennään syömään tai esim. johonkin huvitukseen, pitäisikö maksaa heidätkin?
jos heillä on ruuat valmiina ettekä joudu niitä ostamaan niin kyllä mä tarjoisin jonkun homman (syömisen tai huvituksen) heille.
Minua ainakin harmittaa hirveä pyykkivuori vieraitten jälkeen, koska kaikki on pestävä, vaikka olisi ollut vain yhden yön käytössä. Ja vieraista tykkään kyllä muuten :)
Jos heillä on kaikki ruuat ostettu ja kauppaan ei tarvitse mennä ja sitten mennään ravintolaan, pyytäisin saada maksaa heidänkin ruokansa. Rahaa harva ottaa vastaan ja vaikka he eivät edes odottaisi mitään vastinetta, mun pitäisi saada jotenkin korvata asumista/ruokailua heillä.
mutta kun meidät haetaan kentältä, niin ei kai me siinä vaadita kauppaan pääsyä, että saadaan vietyä ruokatuliaisia:-)
Eli kyllä siis jotenkin osallistutaan kustannuksiin... Vaikka toisaalta en omilta vierailta kyllä sitä odotakaan. Kyllähän meille tulee jo matkalle aika paljon hintaa...
Minkä hintaisia tuliaisia yleensä viette?
joka siivoaa jälkensä. Eikä vaadi mitään: ei pyydä sokeria tai ketsuppia, jos sitä ei ole pöydässä. Mua ärsyttää, jos tarjoan vaikka kahvia, ja sitten kun istun pöytään, sanoo joku että saiskos teetä. Inhoan sitä, että ravaan koko ajan edestakaisin.
Tietty se on oma vikani, jos en tajunnut keittää teetä. Mutta silti helppo vieras on sellainen, joka ei oma-aloitteisesti vaadi mitään.
Vierailija:
Eli kyllä siis jotenkin osallistutaan kustannuksiin... Vaikka toisaalta en omilta vierailta kyllä sitä odotakaan. Kyllähän meille tulee jo matkalle aika paljon hintaa...
Vaikka matkanne maksaa niin mieti mitä maksaisi jos asuisitte hotellissa saatika kustantaisit kaikki ruuat sen päälle perheelle. Kyllä mun mielestä olisi kohtuullista maksaa esim joku illanvietto niinkuin itse mainitsit. Tuliaisiksi mun mielestä voi viedä vaikka hyvää viiniä tai joku maljakko (jos tiedät perheen tyylin mistä tykkää) ja lapsille jotain pientä joko karkkia tai vaikka jotkut pikkulelut. En ihan kukkapuskan kanssa lähtisi majailemaan jonkun luokse kolmeksi päiväksi perheineni.
Vien mukanani 60 euron arvoisen lahjan, koska tiedän, että emäntä toivoo juuri sellaista.
Lisäksi vien kassillisen kuivamuonaa: hunajaa, kahvia, teetä, mysliä...
Ja lapsille pienet kesälelut.
INHOAN vieraita, jotka tuovat ruokatuliaisia tai haluavat käydä kaupassa. Emäntänä on minulle kunnia-asia pitää huolta siitä, että ruokaa vieraille riittää ja se on hyvää.
Sen sijaan minusta on kiva, jos esim. mennään vieraiden kanssa kahville tai lasilliselle tai johonkin huvitukseen, niin vieraat tarjoutuvat maksamaan koko laskun (esim. tarjoavat kahvilassa koko porukalle).
Tuliaisissa ei mielestäni kannata liiotella. Vaikka joku hyvä viinipullo aikuisille ja sitten lapsille vaikka joku värityskirja/kirja/pieni lelu ja karkkia.
ja me asumme ulkomailla eli vieraat Suomesta tulevat aina 3-4 päiväksi ja nimenomaan lentokoneella.
Kyllä isäntäperheelläkin on velvollisuuksia jos ottavat vieraita vastaan.
Itse ainakin kestitsen vieraita parhaani mukaan enkä suutu tai loukkaannu jos joudun hyppimään pöydästä ylös hakemaan sokeria tms.
Jos koet vierailut noin vaikeana niin miksi otat vieraita vastaan?
Vierailija:
joka siivoaa jälkensä. Eikä vaadi mitään: ei pyydä sokeria tai ketsuppia, jos sitä ei ole pöydässä. Mua ärsyttää, jos tarjoan vaikka kahvia, ja sitten kun istun pöytään, sanoo joku että saiskos teetä. Inhoan sitä, että ravaan koko ajan edestakaisin.Tietty se on oma vikani, jos en tajunnut keittää teetä. Mutta silti helppo vieras on sellainen, joka ei oma-aloitteisesti vaadi mitään.
viipyy kaksi yötä vähintään. Ei höösää keittiössä. Ei tuo omia ruokia, vaan syö sitä mitä minä teen. Teen ruokaa kaikkien mieltymysten mukaan. Kaupassa käyn hyvissä ajoin ja ruoka on valmiina, kun vieraat tulevat. Tuovat viiniä tullessaan, jos haluavat. Sitä on toki tarjolla muutenkin. Astioiden korjauksessa voi vähän auttaa, mutta voivat mennä vaikka makoilemaankin olkkariin. Ja laittavat musaa, jota kuunnellaan.
Omat lakanat on ihan jees, kun meillä on pyykkiä ihan himona. Mutta ei välttämätöntä.
Mukaan voi siis ottaa tuliaisviinit ja oluet, omat lakanat, reipasta mieltä. Kiireen voi jättää pois. Mikään ei vituta niin kuin se, että aamulla herätään aikaisin ja illalla ei uskalleta valvoa, kun aamulla pitää lähteä ajoissa pois.
Minulle tuo keittiö on myös yksityisalue. En tykkää, että joku tulee auttamaan minua ruoanlaitossa. En tykkää, että tuodaan valmiita ruokia, koska olen suunnittellut ruokalistat etukäteen. Mutta kaikkea muuta voi tuoda.
niin silloin tuo ap:n pointti matkakustannuksista on ihan varteenotettava. On eri asia pyytää yöpaikkaa vaikka Helsingissä käydessään tutuilta kuin tulla kutsutuksi perheineen pitkän matkan takaa kylään...
JOka tapauksessa veisin itse tuliaisia -- viinipullon, kukkia ja lapsille jotain pientä. lisäksi kysyisin, voinko käydä kaupassa joku päivä ja mitä voisin tuoda/menisin mukaan kauppaanja tarjoutuisin maksamaan ostokset/veisin isäntäperheen syömään tai tarjoutuisin vaikkapa tilaamaan pizzat koko porukalle kotiinkuljetuksella että isäntäväki pääsisi vähemmällä. Siis joku näistä riittää, kaikkia ei tarvitse tehdä.
Lisäksi kysyisin aina tilaisuuden tullen kuinka voin auttaa. Kovin kummoisia asioita en omatoimisesti tekisi, sillä siitäkin voi joku loukkaantua. Mutta omat jälkeni/perheeni jäljet korjaisin automaattisesti. Lakana-asiat yms. sopisin reippaasti etuläteen -- itse en pyytäisi ketään kuskaamaan lakanoita lentokoneessa!
Näillä eväilä me olemme edenneet ja uudestaankin on kutsuttu :) Tämmöisistä vieraista myös itse pidämme.
En mielelläni otakaan vastaan vieraita. Kuin ruokavieraiksi lyhyeksi ajaksi. Silloin ei hyppyyttäminen haittaa. Mutta monen päivän vierailulla se alkaa tökkiä.
En minä sitä edes ilmeilläni osoita toiselle. Mutta rasittavana pidän.
15
Ja hyvä vieras on ennen kaikkea sellainen, joka osaa sanoa KIITOS!!! Eli kiittää ruoasta, kiittää vaivannäöstä, on kiinnostunut järjestetystä ohjelmasta, jne. eli vaikkei joku asia niin kauheasti miellyttäisikään, niin osaa pitää mölyt mahassaan ja olla nyrpistelemättä kaikelle. On siis iloinen, hyväntuulinen ja muutenkin miellyttävä. Ei mikään tekopirteä, mutta jos toiset ovat nähneet vaivaa vierailun eteen, niin osataan sitä myös arvostaa!
Sellanen joka tuo mukanaan ruokatuliaisia varsinkin jos perheessä on jotain kummallisia ruokavalioita. Tarjoituu pyytämättä auttamaan ja korjaa perheensä jäljet.