miksi joku haluaa epiduraalin kun tiedetään että silloin suurempi riski et joudutaan auttamaan imukupilla?
koska ei tunne sitä ponnistamistarvetta tai ei jakseta. Itse olen aina sanonut että ei ikinä epiduraalia tämän takia.
Kommentit (21)
Ponnistin aina kun kätilö käski, ja ihan hyvin meni. Eli ilman ponnistamisen tarvettakin voi synnyttää. Tosin en tiedä, onnistuuko ponnistaminen jos koko peräpäästä on tunto poissa.
ilman epiduraalia 2 min, mutta oli kyllä yhtä helvettiä koko ponnistusvaihe.
Tuntui, että kuolen ja räjähdän kahtia. Suosittelen KAIKILLE lämpimästi epiduraalia. Mulla kahdessa ekassa synnytyksessä nopeutti kohdunsuun aukeamista!
Kohdunsuu on auennut huomattavasti nopeammin kun puudute on saanut minut rentoutumaan ja ponnistus on ollut täysin kivutonta. Minä suosittelen lämpimästi kaikille jotka vain puudutteita haluavat :)
Ei enää tuossa ponnistusvaiheessa epiduraalit auttanut yhtään mitään. Ihana oli kun rentoutti supistusten aikana.
Olen astmaatikko ja kova kipu salpaa hengitystäni. Epiduraalin avulla avauduin nopeammin ja vauva pysyi hyvässä hapessa. Olen synnyttänyt kaksi lasta ja kyllä tunsin ponnistamisen tarpeen. Ponnistusvaiheet alkoivat noin 2 tuntia epidiúraalin saamisesta ja kestivät 7 min ja 5 min.
Joo se tosiaan on lääke, ja lääkkeilllä on sivuvaikutuksensa, mutta eipä sitä tule avautumisesta/ponnistamisesta mitään silloinkaan jos on kivusta niin sekaisin ettei pysty paikallaan olemaan.
Sitä paitsi se, että " riski on suurempi" ei juurikaan paina! Joillekin se aiheuttaa tunnottomuutta, ja toisille ei. Itselleni ei aiheuttanut, vaan tunsin ponnistamisen tarpeen molemmilla kerroilla todella vahvana. Eikä se ole sanottu, että ilman epiduraalia varmasti tunnet tarpeen ponnistaa! Ihan luomusynnyttäjällekin voi käydä niin ettei tarvetta ponnistaa tule ollenkaan.
Sitä paitsi, vaikka kuinka tietäisi että haittavaikutuksia voi olla, ei aina ole varaa valita. Itselläni on hedelmöityshoitoja läpikäyneenä kohonnut riski mm rintasyöpään saamieni hormonihoitojen takia, mutta kun vastakkain olivat PIENI RISKI syöpään ja AINOA MAHDOLLISUUS omaan lapseen, valitsin jälkimmäisen.
vaikka en tuntenut ponnistamisen tarvetta. Auttoi, kun kuuntelin mitä kätilö käski tehdä. Tokan ja kolmannen kanssa en epiduraalia ottanut, kun sen laitto sattui niin paljon, että olin mielummin ilman (minulla selässä skolioosi). Ponnistuvaiheet kestivät 5-10min ja olivat yhtä h...ä.
Ymmärrän hyvin miksi moni ottaa epiduraalin enkä itse tunne ketään jolla olisi tarvittu käyttää imukuppia epiduraalin takia...
Kahden vuorokauden kuluttua supistelun alkamisesta oli vasta neljä senttiä auki, sit sain epiduraalin ja kolmen tunnin päästä oli vauva maailmassa.
Oli järkyttävät tuskat, eka vauva tulossa alakautta...Paino 4700 g. Otin epiduraalin, sain sen tuntia ennen kuin paikat oli kokonaan auki. Ponnistin yli 3 h. Tuli ulos ilman imukuppia, mutta vauva joutu teholle ja sai antibioottikuurin. En olisi missään nimessä ottanut jos olisin tiennyt, että tunniksi tuli apu. Ei vienyt kipuja edes juuri mihinkään. Ihan yhtä paljon koski.
Semmosta
kummassakaan synnytyksessä (ekassa epiduraali ja toisessa spinaali). Mutta osasin kyllä ponnistaa ilman sitä tunnettakin. Kuuntelin vain kätilön neuvoja.
Mulla 2 synnytystä, molemmissa epiduraali ja kyllä ponnistustarpeen tunsin. Ponnistukset n. 5 minuuttia ja vauvat maailmassa. JA ihan siksi haluan epiduraalin, ettei satu! Vähän sama kuin jos päätä särkee hulluna, niin ota särkylääkkeen.
suositeltiin, ja onneksi otin lopulta. Synnytys alkoi etenemään vihdoin vauhdilla.
ponnistamisen tarvetta vaikka en epiduraalia saakaan (sairauteni takia en sitä voi saada)
Ensimmäinen lapsi piti auttaa imukupilla, mutta muut olen saanut ponnistettua ulos ihan itse =)
Ponnistusvaihe oli sitten kummallakin kerralla tosi lyhyt ja synnytys lopulta melko helppo. Syy siihen, miksi epiduraalin halusin, oli se, että sattui ihan hirveästi. En onneksi edes teinnyt, että se voisi jotenkin haitata ponnistusvaihetta, kun minulla ei kerran sitten edes haitannut.
Epiduraalia on käytetty vuodesta 1976 ja on erittäin hyvin testattu ja siitä on paljon positiivisiä kokemuksia. Epiduraali oikein laitettuna ei vie tuntoa kokonaan pois alaraajoista ja ponnistamaan pystyy hyvin. Kaksi kertaa olen epiduraalin saanut ja kävellyt ihan heti synnytyksen jälkeen omaan huoneeseeni. Epiduraalin jos saa väärään aikaan ei siitä ole mitään hyötyä. Riippuu paljon siitä kuinka paljon synnyttäjiä on samaan aikaan ja kuinka monta anestesia lääkäriä vuorossa.
terv. molemmat kokenut