Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten hygienian hoito

Vierailija
20.06.2023 |

Lapset 9 ja 6 asuvat vuoroviikoin äidillään ja isällään. Isällä lasten hoito jää vähän vajaaksi. 9-vuotiaalla on todella helposti takkuuntuvat hiukset ja on tullut isältään usein hiukset pahasti takulla. Jäävät isän luona hoitamatta. Lapsi tullut myös samoissa vaatteissa ja sukissa, missä lähti äidiltä, ollut siis samoissa vaatteissa viikon, ei oltu pesty välissä. Näin tapahtunut pari kertaa. Äiti laittanut asiasta viestiä mahdollisimman ystävälliseen sävyyn, mutta huoli kasvaa hiljalleen näiden sattumusten myötä, että miten lasten hygieniasta huolehditaan isällä. Isä kyllä osaa loukkaantua äidille, joten kaikesta muusta syntyy sota ja syyllistäminen. Miten toimisitte vastaavassa tilanteessa, koska näinhän tilanne ei voi jatkua. Tätä ei tapahdu jatkuvasti, mutta useamman kerran. Molemmat nepsylapsia, joten ihan heidän omaan hygieniasta huolehtimiseen ei voi vielä luottaa.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 9-v osaa pestä itseään?

Vierailija
2/54 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö 9-v osaa pestä itseään?

Osaa pestä itsensä, unohtaa harjata hiuksensa jos ei ole kuvaohjausta tai aikuinen muistuta toiminnanohjauksen ongelmien takia ja herkästi pukee samoja vaatteita ellei aikuinen katso että vaihtaa välillä, ällöttävintä on että on viikon kulkenut samoissa sukissa isänsä luona. Pesuista ei ollut kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juupa juu

Vierailija
4/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni lapsi on nepsy? Ja jos ei ap tuossa iässä lapsesi osaa huolehtia hygieniasta itse, niin mitä sä luulet että nepsyistäsi tulee isona? Taas yhteiskunnalle lisää taakkaa olet tehnyt.

Vierailija
5/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäisten pitäisi osata huolehtia nuo ihan itse, moni 6v lähtee jo itsenäisesti kouluun aamulla. Etenkin 9v; olisin ennemminkin huolissani mikä lapsessa on vikana, jos ei 9 (!!) vuotiaana osaa kammata itse tukkaansa. Ehkä aika leikata lyhyt tukka, jos ei kerran viitsi itse huolehtia?

Vierailija
6/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paita on voitu pestä viikon aikana useampaankin kertaan. Ehkä lapsi tykkää paidastaan. Hiukset voivat olla takussa jo tunnin päästä harjaamisesta. Mikromanagerointia. 

Jos minulle jaettaisiin toimintaohjeita niinkin pikkuasiasta kuin lapsen likaisesta paidasta, jättäisin tarkoituksella selittämättä. Vaikka paita olisi pesty joka päivä. Ehkä isä toimii samoin?

Vierailija
7/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paita on voitu laittaa sivuun heti kun tultu isän luo. Jolloin ne alkuperäiset vaatteet on edelleen ihan hyvät. 

Takkuuntuvat hiukset on takkuuntuvat hiukset. Kannattaa leikata lyhyeksi.

Vierailija
8/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paita on voitu pestä viikon aikana useampaankin kertaan. Ehkä lapsi tykkää paidastaan. Hiukset voivat olla takussa jo tunnin päästä harjaamisesta. Mikromanagerointia. 

Jos minulle jaettaisiin toimintaohjeita niinkin pikkuasiasta kuin lapsen likaisesta paidasta, jättäisin tarkoituksella selittämättä. Vaikka paita olisi pesty joka päivä. Ehkä isä toimii samoin?

Paitaa tai sukkiaan ei oltu pesty, eikä hiuksia harjattu. Sekä lapsi että lapsen isä myönsivät asian.

Joo kyllä pitäisi oppia huolehtimaan itse, äidin luona lapsella on käytössä tukitoimet jotka auttavat muistamaan itse nämä asiat. Isän luona ei ole käytössä, eikä isä muista muistuttaa asiasta. Lapsen ollessa kyseessä on kuitenkin viime käden vastuu vanhemmalla siitä että pitää huolta hygieniastaan. Osaa siis itse, välillä tarvitsee muistutusta. Ja ymmärrän sen että lapsi haluaisi pukea ne samat vaatteet joka päivä, kun on mieluisat ja suksetkin valmiiksi pehmeät, mutta vanhemman tehtävä minusta on huolehtia että viikkoa ei samoissa kuljeta. Ilmeisesti monelle muulle asia olisi ihan sama, vaikka lapsi kulkisi samoissa vaatteissa koko viikon. Ja eivät olleet lähimainkaan puhtaan näköiset enää.

Vierailija
9/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitaa tai sukkiaan ei oltu pesty, eikä hiuksia harjattu. Sekä lapsi että lapsen isä myönsivät asian.

Joo kyllä pitäisi oppia huolehtimaan itse, äidin luona lapsella on käytössä tukitoimet jotka auttavat muistamaan itse nämä asiat. Isän luona ei ole käytössä, eikä isä muista muistuttaa asiasta. Lapsen ollessa kyseessä on kuitenkin viime käden vastuu vanhemmalla siitä että pitää huolta hygieniastaan. Osaa siis itse, välillä tarvitsee muistutusta. Ja ymmärrän sen että lapsi haluaisi pukea ne samat vaatteet joka päivä, kun on mieluisat ja suksetkin valmiiksi pehmeät, mutta vanhemman tehtävä minusta on huolehtia että viikkoa ei samoissa kuljeta. Ilmeisesti monelle muulle asia olisi ihan sama, vaikka lapsi kulkisi samoissa vaatteissa koko viikon. Ja eivät olleet lähimainkaan puhtaan näköiset enää.

Mitä täällä valitat? Ota lasten isään yhteyttä.

Vierailija
10/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menit lisääntymään nepsy-piirteisen miehen kanssa, näköjään ovat ongelmat periytyneet sieltä..

Vierailija
11/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa ne tukitoimia järjestäneet sote-henkilöt voisivat palaveerata isän kanssa ja kertoa miksi ne jutut on tärkeitä.

Vierailija
12/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäinen osaa vaatteensa vaihtaa. Jos ei pysty muuten, niin sitten joku päivittäin tarrataulu tms systeemi mukaan, jossa kerrotaan jokaisen sukan vaihtoväli.

Vierailija
13/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 6v menee vasta eskariin, ei kulje vielä kouluun itsenäisesti. Plus isommankin lapsen ollessa kyseessä, on silti vanhemman vastuulla lapsen hygienia? Vai luuletteko että esim lastensuojeluun kelpaa selitykseksi että sen pitäisi itse osata jo? Vastuu on aina vanhemmalla kun kyse on alaikäisestä. 15-vuotiaskin tietää ettei saa ryypätä tai ajaa mopolla kännissä, mutta lasu tehdään jos tekee näitä ja joutuu poliisin kanssa tekemisiin. Ei siinä auta selitellä että kyllä se osaa itsestään huolehtia.

Vierailija
14/54 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin moni lapsi on nepsy? Ja jos ei ap tuossa iässä lapsesi osaa huolehtia hygieniasta itse, niin mitä sä luulet että nepsyistäsi tulee isona? Taas yhteiskunnalle lisää taakkaa olet tehnyt.

Joo esikoisen adhd:ta ei oltu diagnosoitu kun toista teimme, ei edes epäilty.

Vierailija
15/54 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa ne tukitoimia järjestäneet sote-henkilöt voisivat palaveerata isän kanssa ja kertoa miksi ne jutut on tärkeitä.

Ei ole sote henkilöt järjestäneet meille kotiin mitään tukitoimia, vaan olen itse ostanut lapsille kuvataulut, jotka auttaa toiminnanohjauksessa.

Vierailija
16/54 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo esikoisen adhd:ta ei oltu diagnosoitu kun toista teimme, ei edes epäilty.

Plus näistä lapsista tuskin tulee merkittävää taakkaa, se vaan osalla ottaa pidemmän ajan kypsyä ja oppia keinot pärjäämään vaikeuksiensa kanssa. Toinen menossa vasta eskariin ja lukee ja laskee sujuvasti, toinen pärjännyt koulussa loistavasti, suurin osa haasteista on toiminnanohjauksen puolella, että siinä sulle taakkaa.

Vierailija
17/54 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin että isi ei syyn tai toisen takia kykene/halua huolehtia niistä lapsista, niin vuoroviikottelu loppuu sitten siihen. Siinä ei tarvitse mielipiteitä kysellä, näyttö riittää. Piste. Sellainenkin käsite on olemassa kuin vanhemman velvollisuus.

Vierailija
18/54 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä varmaan sama vika kuin ysivuotiaalla. Lyhyt tukka tai letille mennessä ja antavat olla sen avaamatta niin ei tule niin pahoja takkuja. Likainen paita nyt ei oikeasti paljon haittaa. Yritä tsempata lasta muistamaan itse vaatteiden vaihto.

Vierailija
19/54 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isällä varmaan sama vika kuin ysivuotiaalla. Lyhyt tukka tai letille mennessä ja antavat olla sen avaamatta niin ei tule niin pahoja takkuja. Likainen paita nyt ei oikeasti paljon haittaa. Yritä tsempata lasta muistamaan itse vaatteiden vaihto.

Joo no ei yllättäisi. Lapsella on jo lyhyt polkka, enkä leikkauta sitä lapsen toiveita vasten enää lyhyemmäksi koska osaisi sen hoitaa, jos joku olisi tukena ja sanoisi unohduksen sattuessa (yleensä kerran viikossa) että harjaa vielä hiukset. En osaa tehdä niin hyvää lettiä että pysyisi päässä viikon ja epäilen ettei tee hiuspohjalle hyvää, kun ei pääse päänahkaansa pesemään viikkoon. Ja antaa isille viimeisenkin vapautuksen vastuusta, sekä lapselle, joka oppii nimenomaan rutiinien ja säännönmukaisuuden myötä asioita, kuten kaikki muutkin nepsyt.

Näen letissä monta ongelmaa: lapset on välillä sottaisia, hiuksiin päätyy kaikenlaista moskaa ruuasta hiekkaan. En jättäisi tukkaa pesemättä koko viikoksi, vaikkei sitä joka päivä tarvitsisikaan pestä. Tämä tyttö tarvitsee kuitenkin sen säännöllisen hoitoaineen käytön, että tukka pysyy hoidettavana, muuten hiuksia on vaikeampi hoitaa myös äidin luona.

Jos hiukset pestään vaan letillä, päänahka ei puhdistu kunnolla, myöskin tukka pääsee kuivumaan huonosti. Tämä voi johtaa pahoihin päänahan ongelmiin, jotka eivät helpota hiusten hoitoa. Ja takkuuntuva hiuslaatu vaatii kuitenkin huolenpitoa, muuten siitä tulee täysin holtiton.

Ei se likainen paita haittaakaan, mutta viikon jalassa olleet sukat? Oksettavan likaiset, eikä enää kovin hygieenistä.

Likaisista sukista: https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000006261443.html

Vierailija
20/54 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sote henkilöt järjestäneet meille kotiin mitään tukitoimia, vaan olen itse ostanut lapsille kuvataulut, jotka auttaa toiminnanohjauksessa.

Siinä tapauksessa isä ei tee mitään väärin kun ei lähde kotkotuksiisi mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän