Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Kyllähän kaikki Suomessa englantia osaavat" ?!

Vierailija
30.06.2007 |

Jotenkin yleinen luulo ja väite, ainakin itse oon kuullut paljon.



Kysymys siis kuulu: osaatko englantia, ja jos osaat, niin kuinka hyvin?



Tuli kierreltyä Suomea parin ulkomaalaiset tuttavan kanssa. Käytiin monenlaisissa turistikohteissa ja sen semmoisissa. Ihan uskomattoman huonoa englanninkieltä oli tarjolla maamme muka " kansainvälisesti tunnetuimmissa" paikoissa! Siis luulisi nyt, että paikoissa, jossa käy kansainvälisiä turisteja niin paljon, että englanninkielisiä opastuskierroksia järjestetään kerran tunnissa, olisi vaivauduttu palkkaamaan kielitaitoisia ihmisiä vetämään näitä opastuskierroksia. Eräs opas äänsi (sinänsä kieliopin osalta ihan hyvää) englantia niin auttavasti, että kieltä äidinkielenään puhuvat vieraat eivät oikeasti ollenkaan ymmärtäneet, mitä hän puhui!



Ei niin, oli tietenkin sellaisiakin ihmisiä, jotka puhui kieltä hyvin. Ja totta kai turistille jää enemmän mieleen positiivinen ja auttavainen asenne ja ne itse paikat ja maan muut mielenkiintoisuudet, eikä ainakaan mun vieraani itse olettaneetkaan, että kaikkien pitäisi puhua heidän kieltään. Mua vain jotenkin järkytti, kun olin oikeasti luullut, että Suomessa ainakin nuoret ihmiset yleisesti ottaen osaavat englantia.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma englantini on melko OK, puhun mieheni kanssa kotona englantia, mutta sanavarastoni on ihan paska ja äännän huonosti.

Vierailija
22/26 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka oppikoulussa olen pitkän englannin lukenut.

Ymmärrän aika hyvin toisten puhetta, mutta kun yritän itse,

siitä ei tahdo tulla mitään ja ääntäminen on aivan ala-arvoista.

Eikä ulkomailla asumisesta puhettakaan.

Niin ja mieheni ei osaa ollenkaan, ei ole koskaan opiskellut englantia.

Että älkää nyt ihan väärää kuvaa kasvattako mielessänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini (vm 1956) ei ole paljoakaan ehtinyt koulussa englantia opiskella, mutta kun meillä oli vaihto-oppilas jonkin aikaa asumassa, oli äidin vain pakko opetella, kun en minäkään aina ollut kotona.



Ei niitä virheitä pidä jäädä miettimään. Vai miten sitten suhtaudutte ulkomaalaisiin, jotka tulevat teille puhumaan ei-niin-täydellistä suomea? Purskahdatte nauruun vai leikitte kuin ette ymmärtäisi laisinkaan vai???

Vierailija
24/26 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin että peruskoulussa. Ei niitä tunteja pääse pakoon.

Vierailija
25/26 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oma heikko sanavarastoni englannissa kyllä jaksaa harmittaa päivästä toiseen :(

Vierailija
26/26 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos tv:n sarjojen.



Olen viiskymppinen joten tuolloin englanti tuli vasta kansalaiskoulussa ja 1 tunti / viikko kaksi vuotta ei antanut suuria valmiuksia, kieliopista ei hajuakaan. Ammattiopinnoissa oli toki alan termistöä josta selvisin joten kuten, todistuksessa 3 (asteikko 1-5).



Vanhempani eivät ymmärrä eivätkä puhu englantia ovat n. 70-vuotiaita. Suurin osa heidän ikäpolvestaan ei osaa englantia eikä oma ikäpolvenikaan.



Tiedän myös nelikymppisiä jotka eivät osaa englantia vaikka sitä ovat peruskoulussa lukeneet itseäni enemmän. Kun kieltä ei käytä se ruostuu.



Ne henkilöt jotka ovat käyneet oppikoulun tai lukion osaavat kieltä keskinkertaisesti, hyvin tai erinomaisesti riippuen omasta kiinnostuksesta kyseistä kieltä kohtaan.



Onneksi peruskoulussa aletaan englannin opiskelu jo 3. luokalla joten omat lapsen ovat saaneet paremmat lähtökohdat ja kannustan heitä opiskelemaan.



Harmittaa niin vietävästi ettei minua ole koulutettu aikoinaan sillä aikuisopinnoissa olen menestynyt erinomaisesti muissa aineissa paitsi kielissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi