Mulle sanottiin sairaalassa ettei 10 pisteen lapsia periaatteessa voi saadakaan,
miksi sitten jatkuvasti syntyneiden ilmoituksissa on maininta " 10 pisteen lapsi"
Kommentit (21)
Mutta mullapa oli niitä jo kaksi :)
Useimmat vauvat ovat vähän sinerviä.
näitä tapauksia löytyy harvasta ja siitä sairaalassa kätilöt jaksoivat muistuttaa:)
Itse ei kyllä missään lehtien palstalla asiaa ilmoiteltu:)
Kyllä minä ja sisko saatiin ainakin 10 pistettä ihan luomusynnytyksellä, veljellä oli jtn ja sai " vain" 9 muistaakseni.
Taisteli elämästään kaksi vuotta, ei koskaan kävellyt.
Kai lapsestaan saa käyttää nimitystä " 10 pisteen vauva" vaikkei apgareita olisikaan syntyessä saanut täyttä kymmentä! Eikös " 10 pistettä" noin yleisesti tarkoita täydellistä, eikä edes liity mitenkään apgareihin..
Sitä paitsi useimmat kyllä saa sen täyden kympin, jos nyt ei heti, niin sitten muutaman minuutin päästä. Omani ovat 8-9-10, 9-10 ja 9-10.
Ja alakautta ovat kumpikin normaalisti syntyneet.
Miten joku voi väitää, että kukaan ei saisi täysiä apgar-pisteitä? Kyllähän niitäkin on siinä missä muitakin, ehkäpä se ysi on kuitenkin yleisempi.
Jos asteikko yltää kymppiin, se kymppi on pakko mahdollista myös saada. Muuten asteikko voisi ihan hyvin loppua ysiin. Jos kätilöt alkavat kaihtaa kymppien antamista periaatteesta, se nyt on vaan tyhmää ja vääristää käytettyä asteikkoa. Doh.
" Täyden kympin lapsi/kymmenen pisteen lapsi" sitten taas nyt vaan todennäköisesti on ilmaus, joka kuvaa sitä täydellisyyttä, jota lapsi edustaa vanhemmilleen. Aika moni lapsi on varmaan äidille ja isälle " kympin lapsi" , vaikkei objektiivisesti ja lääketieteen kannalta sitä olisikaan.
kuopus 9, väristä lähti yksi.
Ja alakautta tulivat molemmat, joten kyllä niitä syntyy ihan ilman sectiotakin =)
alatie kautta synnytin ja lääkäri sano että tämä on selvä täyden kympin lapsi! kyllä olin onnesta sekaisin.. miten voikaan olla näin?
Vierailija:
alatie kautta synnytin ja lääkäri sano että tämä on selvä täyden kympin lapsi! kyllä olin onnesta sekaisin.. miten voikaan olla näin?
Oma poika on kympin lapsi. Syntyi 5 vuotta sitten alateitse. Normaali synnytys, joskin nopea.
Tyttö sai yhdeksän pistettä, ja piste lähti värin vuoksi.
Kaikilla alakautta syntyneillä on värivirhe, josta tulee pisteen menetys, siis siinä sairaalassa, jossa minä olen synnyttänyt. Meillä normaalisti syntyneet lapset ovat saaneet 9/10 tai 9/9 pistettä ja leikatut 10 pistettä.
aluksi nelosia, lopuksi 6 tai 7. Sanoisin kyllä täyden kympin lapsiksi kuitenkin:)
olisin ollut oikein tyytyväinen siihen 9 pisteeseen, tai 8 tai 7..
ponteva ja hyväkuntoinen vauva. lapsi nyt 6v. ja hänelle juuri annettu diagnoosi keskivaikea kehitysvamma.
ei kerro pisteet mitään lapsen tulevasta terveydestä tai siitä että vauva ois jotenkin täydellinen.
10 pisteen vauvalla voi olla vaikka mitä sairauksia.
oo just nää itseriittoiset ökyilijät, jotka niitä ilmoituksia laittaa. Mä en tunne ainuttakaan perhettä, joiden lapsista olisi ollut ilmoitus " syntyneet" -palstalla. Sinne kelpaa vain ne standardikokoiset, 10 pisteen lapset, ja lapsen nimi sointuu vanhempien nimiin ja sitten laitetaan puh-riimi jne.