Kannattaako ostaa Tuttelia kotiin valmiiksi sairaalasta paluuta varten, jos ei maito riitäkään?
Itseäni ne purkit kummittelevat kaapissa, jos niitä on, ja kynnys avaamiseen on hirveän matala, jos vähänkin epäilyttää, ettei maito riitä. Siksi en vastiketta valmiiksi ostakaan, mikä taas on muutamasta tuttavastani aivan järjetön päätös.
Miten teillä muilla?
Kommentit (50)
Itsekin olen sitä mieltä, että isommalle vauvalle on turha antaa varmuuden vuoksi pullosta korviketta. Mutta nyt puhutaan VASTASYNTYNEESTÄ, jonka äidillä ei maito ole vielä ehkä noussut! Kaikki vauvat ei pärjää niillä tipoilla, joita heruu. Toki sen lisämaidon voi antaa hörppyyttämällä, mutta ei meillä ainakaan kummallakaan kerralla imetys kärsinyt yhtään, vaikka vauvat sai ekoina päivinä jonkun verran lisämaitoa imetysmaratonien päälle.
Minkä takia? Ainakin täällä annettiin tavallista Nan-korviketta sairalassa vastasyntyneelle, jos oma maito ei riittänyt. Sinä, joka kerroit kieltäneesi sairaalassa luovutetun äidinmaidon antamisen, miksi niin teit? Pelkäsitkö, että äidinmaidonluovuttaja on luovuttanut bakteeripitoista maitoa vai lääkkeidenkäyttöäkö pelkäsit?
Kyllä meiltä pääsee kauppaan koska vaan jos on tarve.
Jos olisin pahaa aavistamattomana sitä antanut keskellä yötä nälkäänsä itkevälle vauvalle niin oliskohan mulla enää vauvaa
Kolmekuisena oltiin allergiatesteissä ja pisarasta iholle nousi viiden minuutin sisällä isot rakkulat.
Ei käynyt edes mielessä. Mielestäni imetys on oli se luonnollinen tapa ruokkia lasta.
kunnes itse sen sössin : (
Tokalle ostin varuiksi tuttelia kaappiin, ja olinkin siinä viikon kohdalla ihan varma, että vauva ei saa tarpeeksi maitoa. Rinnat ei koskaan pakkautuneet, eikä herumista tuntunut..Siinä sitten kaivelin tuttelipurkkia esiin, mutta en kuitenkaan antanut, kiitos rohkaisun täältä. (kerrottakoon tähän, että vauva oli ihan tyytyväinen, mulla vaan oli todella paha babyblues) No seuraavana päivänä oli neuvola ja punnitus ja vauvan paino oli noussut 300g neljässä päivässä. Eli maito kylä riitti.
Omalta kohdaltani olen siis valmis allekirjoittamaan sen, että jos sitä korviketta on, niin sitä helposti antaa.
Mediassakin on ollut juttuja äideistä, jotka ovat näännyttäneet vauvaansa nälkään, koska ovat itsepintaisesti yrittäneet imettää, mutta maitoa ei ole tullut tarpeeksi. Sairaaloissa on hoidettu aliravittuja vauvoja äitien imetyssuoritustarpeen vuoksi :(
ollaan lapselle tarjottu korviketta kun ei olla voitu nälässäkään pitää. Molemmat imetykset sujuneen hyvin ja varmasti seuraavissakin raskauksissa hankitaan nuo pari purkkia valmiiksi.
Lisäksi järkytystä enemmänkin; olen myös myöhemmin pitänyt aina sen korvikepurkin kaapissa äärimmäistä hätää varten. On rentouttanut minua öisinä imetyshetkinä kun tiedän että maitoa on olemassa.. Maidon nousemisen jälkeen esikoinen ei korviketta tarvinut lainkaan, kuopus muutamn kerran 8kk iässä.
Eli jos sinä olet niin heikko että turvautuisit korvikkeeseen heti kun vähän väsyttää, älä tulkitse että muutkin tekisivät niin.
kunnes maito nousee. Ihan turhaan sairaalassa ollaan heti laittamassa korviketta kehiin kun vauva vähänkin inahtaa.
vuorokausina korviketta ihan lääkärin määräyksestä. He eivät oolisi pärjänneet ilman (tai ehkä olisvat hengissä selvinneet, nuorempi ainakin, mutta ei olisi ollut heille edullista)
44
Oma lapseni ei ainakaan pärjännyt niillä muutamilla tipoilla vaan verensokeri tippui huolestuttavan matalalle ja lapsi tärisi. ETTÄ ÄLKÄÄ JAKAKO VAARALLISEN VÄÄRÄÄ TIETOA TÄÄLLÄ!
Oma maito kyllä yleensä aina riittää! Pitää vaan olla itseluottamusta. Pitää myös imettää vauvaa, aina kun tämä sitä haluaa. Rinnalla tissuttelu on lisäksi ihanaa läheisyyttää sekä äidille että vauvalle. Se on muutakin kuin pelkkää syömistä. Ja mitä enemmän vauva on rinnalla, sitä enemmän maitoa alkaa herua. Vauva ikäänkuin tilaa maitoa lisää.
Luota itseesi. Kaverisi Tuttelipurkkeineen turhaan yrittävät nakertaa itseluottamustasi!
Toisen, kolmannen ja neljännen kohdalla en ostanut :-)
Jollakin on vararavintoa tarpeeksi ja todellakin nuo tipat riiittävät, toisilla taas ei.
Meillä esikoinen pärjäsi ihan hyvin ja siksi vastustin jyrkästi kun kakkoselle suositeltiin lisämaitoa. Meinasi mennä han tappeluksi ja onneksi mieheni sai iskettyä järkeä päähäni ja lapsi sai maitonsa. oli raukalta tippuneet sokerit jo tosi alas ja ihan hävettää kuinka itse vaan pidin omaa nollalinjaani tärkeämpänä kuin lapseni terveyttä ja hyvinvointia.
Huolehdi myös itsestäsi, niin maito riittää paremmin:
-lepää ja nuku tarpeeksi
-syö hyvin ja säännöllisesti
-juo tarpeeksi. vesikannu viereen, kun alat imettää!
Ja onhan se hyvä olla sitä kaapissa senkin varalta, jos vaikka itse joudutkin jostain syystä (toivottavasti et kuitenkaan!) takaisin sairaalaan ja vauva jää isän kanssa kotiin.
Maito on noussut minulla aina kolmantena päivänä synnytyksestä ja vauvat ovat hyvin pärjänneet ensimmäisillä tipoilla. Sairaalassa en ole antanut antaa lisämaitoa. Olen imettänyt alkuun tunteja melkein putkeen, ja vauvat ovat olleet tyytyväisiä. Anoppi tosin raivostui, kun en esikoiselle Tuttelia ostanut. Muiden neljän kohdalla hän ei enää vaivautunut, kun tiesi, ettei meillä korviketta anneta.
johtuu ihan henkilökunnan laiskuudesta eikä lapsen tarpeesta. Saadaan noin lapsi tyytyväisenä nukahtamaan ja äiti rauhalliselle mielelle niin itselle jää aikaa istuskella kahvihuoneessa. Jos äiti ei muuten suostu korviketta ottamaan niin sanotaan lääkärin sitä suosittelevan.
Vierailija:
Jos vauva on ekan 2 vrk syönyt ja nukkunut ja sitten yhtä äkkiä alkaa imetyksen jälkeen kitisemään, hamuaa lisää, päästää irti, hamuaa taas, kitisee, kitisee, hamuaa, nukahtaa pariksi minuutiksi, herää itkemään, hamuaa, imee, alkaa itkeä jne. NIIN KYLLÄ SILLÄ ON NÄLKÄ. Etenkin asia varmistuu sillä, että vauvalle antaa esim. 20ml korviketta. Jos vauva syö sen tyytyväisenä ja nukahtaa, niin kyllä sillä oli nälkä. Vastaava tilanne oli 2 kertaa kuopuksen kanssa. Ja seuraavana aamuna oma maito nousi kohinalla, eikä enää ikinä vauvan tarvinnut tissillä imeä turhautuneena tyhjää.
mutta sehän on täällä jo moneen kertaan todettu, että ei siitä sen enempää
tuntuu, että ihmiset laittaa aivot pois päältä, kun lähdetään toitottamaan yhtä ainoata totuutta