Pahimmat etikettimokat pukeutumisessa (naisella) mihin olet törmännyt??
Ihan mielenkiinnosta kyselen kun kaverini oli aivan ihmeissään kun sanoin hänelle, ettei ole soveliasta mennä häihin vieraana kokonaan valkoisiin pukeutuneena.
Kommentit (110)
etikettimokista. Itse olen kulkenut noissa diplomaattienkin juhlissa, ja ihan ihmisiä ovat hekin.
Etiketistä puheen ollen, diplomaattipiireihin tottunut Sirkka Lassila, joka on kirjoittanut näistä tavoista, korostaa todellakin toisen ihmisen kunnioitusta ja luontevaa käytöstä ihan tärkeinpänä asiana etiketissä. Yksityiskohdat ovat yksityiskohtia. Eli paremmin käyttäytyy se hieman erilailla pukeutunut, kuin se, joka pistää mieleen sen toisen 'mokan'.
Sirkka Lassila korostaa ihan asiaa hänkin :-). Minä jaksan aina huvittua näistä "kun etiketin mukaan pitää" jutuista, joissa "etiketin mukaan pitää" puhuja on tarkistanut Käytöksen kultaisesta kirjasta, että nyt sitten kuulkaas pitää olla kaikilla xyz. Ja sitten kertoo isoon ääneen kaikille, että "siellä Linnan juhlissakin oli niiiiin kauhea moka kun se abc ei edes riisunut hanskoja kun kätteli presidenttiä" niin kuin joskus vuosia sitten tapahtui :-). (Kas kun juhlahanskoja ei tarvitse riisua kätellessä.... edes Linnan juhlissa)
Tärkeintä on juhlamieli, yhteinen ilo/surun kunnioittaminen, toisen ihmisen kunnoittaminen ja luonteva käytös. Sivuseikka se, onko kengät jalassa yksityiskodin juhlissa, smokin kanssa housupuku, vesiraja minihame, hautajaisissa koruja tms.
t. diplomaatin tytär, tiukasti etiketin mukaan vetäneiden isovanhempien lapsi ja totaali huithapeli tätä nykyä ;-)
Niissähän yleisö on välillä ihan farkuissa ja virttyineissä villapaidoissa. Ruskea jakkupuku on ihan etiketin mukaista. Se on vaan proffat, jotka pukeutuu akateemisesti mustaan.
ja missään muualla kuin Helsingissä ei tosiaan säädellä vieraiden vaatteiden väriä karonkassa (väitöstilaisuudesta puhumattakaan). Jos nyt sitten Helsingissäkään oikeasti säädellään. Googlasin nimittäin kyllä kaikkien yliopistojen kaikkien tiedekuntien ohjeet a) kun osallistuin vieraana ensimmäisiin karonkkoihin ja b) kun järjestin omiani (tai siis vastavaittäjäni kunniaksi). VIeraiden vaatteiden värillä EI ole väriä. Yleensä se on tietysti joku hillitty, mutta ei välttämättä musta. Aina ei edes ne proffat tule mustissaan. Mun karonkassani yksi naisproffa tuli luumunvärisessä housupuvussa. Se oli kyllä ihan iltapukujuhlava, eikä varsinainen etikettivirhe, mutta panin mä sen silti merkille...)
(Juu, ja pari kaveria on ollut väittelijöinäkin karonkassaan vaatteissa, jotka oli lähinnä laivastonsinisiä tai tummanharmaita, koska se musta tuntui liian jyrkältä. EIkä se ollut etikettivirhe ollenkaan.)
Pahin, jonka olen kuullut (ja nähnyt valokuvissa) on kun anoppi oli pukeutunut miehensä siis apen tohtorinväitöstilaisuuteen ruskeaan, kylläkin ihan kauniiseen jakkupukuun.
Mutta kun niihin tilaisuuksiin pukeudutaan AINA mustaan. Erottui aikalailla joukosta!
Tällainen on todellinen etiekettimoka.
Eli ei se mikään etikettimoka ollut...
Miksette vaihda ulkokenkiä sisäkenkiin eteisessä? On typerän näköistä olla juhlavaatteissa sukkasillaan. Tietysti jos on viimeisillään raskaana ja jalat turvoksissa, niin sen ymmärtää, mutta muuten ei.
raskaana oleville ja tuoreille äideille! :) Ei ole mun mielestä asiallista vaatia ihmistä ostamaan sellaista juhla-asua, jota erittäin todennäköisesti käyttää vaan sen kerran (yleensä ihmiset ei pysy raskauskilojen ja -muotojen lähdettyä siinä pallomahakuosissa ;) ).
Mä kannatan väljää etikettiä, jossa riittää, kun on pukeutunut juhlan vaatimalla tasolla. Ei tartte olla just oikea puvun malli, kunhan on pukeutunut normaalia juhlavammin so. _juhlavasti_. T-paita ja collegehousut häissä viestii epäkunnioitusta muita kohtaan.
vaikka kyllähän se tiedossa oli, että ei ko. liittoa hyväksy, mutta oli se silti mielestäni mautonta...
Olimme setäni hautajaisissa vieraalla paikkakunnalla. Lähdimme sinne aamulla lapsuudenkodistani. En nähnyt miestäni, kun hän lähti ulos käynnistelemään autoa (oli talvi eikä auto ollut tallissa), joten en huomannut, että hänellä ei ollut pikkutakkia ulsterin alla.
Asia selvisi vasta kirkon pihalla. Aika ei enää riittänyt takin noutoon. Mieheni ei voinut lähteä hakemaan takkia myöskään siksi, että hän ei osannut tietä. Minä en voinut lähteä oppaaksi, koska olin luvannut toimia valokuvaajana tilaisuudessa.
Kirkossa kaikki oli vielä hyvin, kun miehellä oli asiaankuuluva musta ulsteri päällä, mutta muistotilaisuudessa oli hieman outoa, kun kaikilla muilla oli tumma puku, minun miehelläni vain valkoinen paita. Tuskin se tosin ketään muuta häiritsi kuin minua.
tässä on helsingin karonkkaohje: http://www.helsinki.fi/tohtoriksi/karonkka.htm siinä todetaan, että värilliset iltapuvut yleistyvät kokoajan
tässä oululaisten http://www.hallinto.oulu.fi/viestin/yliopistolaisille/neuvottohtoreille… siinä naisvieraille peräti suositellaan värillisiä iltapukuja
turkulaiset taas suosittelevat "tummaa" väriä, mutta eivät rajaa sitä mustaan http://www.utu.fi/media/ohjeet/karonkkaperinne/ (minä olin kyllä kerran yhtenä keväänä vaaleanvihreässä iltapuvussa kolleegan karonkassa, enkä ollut ainoa vaaleampiin pukeutunut, mutta se paikkakunta ei ollut kaan Turku...)
vaasalaiset suosittavat "joko mustaa tai muuta hillityn väristä" vaatetta http://www.uwasa.fi/tutkimuspalvelut/tohtorifoorumi/prosessi/karonkka/
Älkää nyt hyvät ihmiset ottako itseänne noin tosissanne! Väitöstilaisuuden tarkoitus on nauttia hyvästä akateemisesta keskustelusta ja ottaa osaa väittelijän suureen päivään. Karonkassa on tarkoitus kiittää vastaväittäjää ja juhlia väittelijän kanssa onnistunutta suoritusta. Toisten kolttujen arvostelu on onnistuneitten juhlien tarkoituksen vastaista! Mokomat ilonpilaajat!
joissa pukeudutaan yleensä asiaa ja ihmisiä kunnioittaen.. esim. häissä taikka hautajaisissa.
Samoin tumman puvun kanssa voi naisella olla iltapuku, jos kyseessä on iltajuhla.
Omasta mielestäni ei niin suuri moka kun olen tottunut oman sukuni ristiäisissä että miehillä on siistit housut ja kaluspaita. Musta puku tuntuu iloiseen juhlaan perhepiirissä liian jäykältä. Siispä luulin tavan olevan yleinen.
Menimme mieheni veljen pojan ristiäisiin, minulla nätti ihonmyötäinen koko mekko ja miehellä tummat housut ja kauluspaita ja buutsit( nuo viimeiset olosuhteiden pakosta-kun muita ei ollut) Niin kaikilla muilla tummapuku kuin hautajaisiin menossa!! No 'juhla'hetki kestää sen vartin kun pappi kastaa lapsen ja sitten ollaan taas rennosti.
Kun oman lapsen nimiäiset tulee en halua ainakaan yhtään mustaa pukua - mielestäni liian surullinen.
Omasta mielestäni ei niin suuri moka kun olen tottunut oman sukuni ristiäisissä että miehillä on siistit housut ja kaluspaita. Musta puku tuntuu iloiseen juhlaan perhepiirissä liian jäykältä. Siispä luulin tavan olevan yleinen.
Menimme mieheni veljen pojan ristiäisiin, minulla nätti ihonmyötäinen koko mekko ja miehellä tummat housut ja kauluspaita ja buutsit( nuo viimeiset olosuhteiden pakosta-kun muita ei ollut) Niin kaikilla muilla tummapuku kuin hautajaisiin menossa!! No 'juhla'hetki kestää sen vartin kun pappi kastaa lapsen ja sitten ollaan taas rennosti.
Kun oman lapsen nimiäiset tulee en halua ainakaan yhtään mustaa pukua - mielestäni liian surullinen.
Meidän suvussa tumma puku on yleinen juhla asu :), eli ristiäisissä on ollut sitten tummia pukuja - tosin sujuvasti joukossa myös kauluspaita-housut yhdistelmiä, ihan vieraasta riippuen.
Mutta esim. yhden kummilapsen vanhemmilta tiedustelimme etukäteen tätä ja heillä kanssa suhtautuminen oli vähän "ei kait nyt tummaa pukua kuin hautajaisiin", joten sitten mies pukeutui sen mukaan kys. ristiäisiin. Toisen kummilapsen ristiäisiin oletusarvona oli paljon tummia pukuja, ja niin olikin, myös nuorisolla :).
Ristäiset on kyllä sellainen juhla, etten usko kenenkään (järkevän) ihmisen muiden pukeutumista tuijoittelevan. Sehän on iloinen juhla, jossa lapsi liitetään seurakuntaan - vaatteilla ei varmasti ole siinä väliä. Jokainen vähän tyylillään.
Tumma pukuhan on "arkiasu" monelle työssäkävijälle, ihan perusvaate päivittäinen. Toki tietty erilaisella paidalla + solmiolla kuin juhlavammissa tilaisuuksissa.
Ja esim. jo edesmenneelle isälleni "epävirallisempi" vierailuasu oli klubitakki ja harmaat housut - se oli jo ihan tosi epäformaalia ;-). Mieheni, t-paidassa ja farkuissa työssäkäyvä perusinsinööri :), taas ei edes klubitakkia omista, emmekä me takuulla lähtisi tutuille kylään tuollaisesa asussa illaksi :-).
joissa miehillä oli smokit päällä, janaisilla pääasiassa pitkät juhlamekot. Eräs nainen oli kuitenkin tullut paikalle housupuvussa (siis jakku + housut), joka ei ollut edes mitenkään juhlava.
Juhlaillalliset olivat ulkomailla, ja paikalla oli myös maan kuningaspari. En nyt löytänyt kutsua, jotta voisin tarkistaa mitä siinä oli pukukoodina, mutta kyllä siitä kävi ilmi selvästi, että on syytä olla juhlapuku päällä. Tässä maassa ei käytetä frakkeja, vaan smokki on "hienoin" miesten puku. Silloin ei daamin parane laittaa arkista jakkupukua päällensä. Eli kyllä tämä rouva erottui joukosta, mutta ei se mitenkään minun juhlaani pilannut. Kunhan noteerasin asian, ja jaoin sen teidänkin kanssanne.
t. ikivanhaakin ikivanhempi käpy.
tässä on helsingin karonkkaohje: http://www.helsinki.fi/tohtoriksi/karonkka.htm siinä todetaan, että värilliset iltapuvut yleistyvät kokoajan
tässä oululaisten http://www.hallinto.oulu.fi/viestin/yliopistolaisille/neuvottohtoreille… siinä naisvieraille peräti suositellaan värillisiä iltapukuja
turkulaiset taas suosittelevat "tummaa" väriä, mutta eivät rajaa sitä mustaan http://www.utu.fi/media/ohjeet/karonkkaperinne/ (minä olin kyllä kerran yhtenä keväänä vaaleanvihreässä iltapuvussa kolleegan karonkassa, enkä ollut ainoa vaaleampiin pukeutunut, mutta se paikkakunta ei ollut kaan Turku...)
vaasalaiset suosittavat "joko mustaa tai muuta hillityn väristä" vaatetta http://www.uwasa.fi/tutkimuspalvelut/tohtorifoorumi/prosessi/karonkka/
Älkää nyt hyvät ihmiset ottako itseänne noin tosissanne! Väitöstilaisuuden tarkoitus on nauttia hyvästä akateemisesta keskustelusta ja ottaa osaa väittelijän suureen päivään. Karonkassa on tarkoitus kiittää vastaväittäjää ja juhlia väittelijän kanssa onnistunutta suoritusta. Toisten kolttujen arvostelu on onnistuneitten juhlien tarkoituksen vastaista! Mokomat ilonpilaajat!
Ei oikein sovi tyyliin, että hienon pitkän puvun kanssa on ranteessa nahkaremminen kello. Pieni, siro korukello voi olla, mutta itse kyllä laittaisin sen kellon juhlalaukkuun (jos se nyt ylipäänsä pitää mukana olla).
Enkä käyttäisi kelloa lyhyemmänkään juhlapuvun kanssa, esim. smokkijuhlissa.
Miten niin ei voi rannekelloa käyttää juhlapuvun kanssa, hah! Oletko tosissasi?
poikaystävän mummon 70v.-juhlissa.
Itselläni oli alle 20-vuotiaana. :) Nyt ehkä valitsisin ja valistaisin toisin... Ihan tahallani halusin järkyttää poikakaverin sukulaisia. Voi luoja... Ei ne kyllä mua varmaan ihan normaalina pida vieläkään, eli sen puoleen onnistunut valinta.
Nykyisin olen saman pojan kanssa naimisissa siis.
Siis ristiäiset vauvan kotona. Kaikilla muilla oli kengät jalassa, paitsi yhdellä kummitädillä.
ja isäntäväkeä kunnioittaen. Eikö sulla OIKEASTI ole kuin yhdet vaatteet?
on varmaan joka tilanteessa vääränlaiset vaatteet. Kun ei ole varaa ostaa mitään, niin käytän samoja vaatteita tilanteessa kuin tilanteessa. J atotta puhuen ei hirveästi kiinnostakaan nuo typerät pukeutumissäännöt... on mielekkäämpääkin mietittävää.
suomalaiset alipukeutuu juhliin, mutta enpä kyllä kovin kummoisissa kemuissa ole ollutkaan...
oli pukeutunut avonaiseen makkarankuoreen, joka oli sopiva ehkä 25 kiloa sitten.. Tureat tissit pursusi kaula-aukosta, niin että nännipihat vilkkuivat. Huhuhuhuh, mikä ilmestys. Bileet oli ihan vapaamuotoiset, joten varsinaista pukeutumisetikettiä ei ollut, mutta toi kyllä rikkoi jo siveellisyyslakiakin.
Smokin kanssa on kyllä etiketin mukaan ihan ok olla housupukukin. Eikä sen kanssa tarvitse olla pitkää juhlamekkoa, lyhyt tai pitkä iltapuku on se "varsinainen valinta".
Kaikesta ihmiset jaksaakin....