Äidille joka purnaa hoidossa nukuttavista päiväunista!!
mutta jotenkin järki sanoo että jos lapsi ei päiväunia nukuttuaan nuku ennen puoltayötä, ja ilman päiväunia käy viim 21 nukkumaan niin miten voi kenenkään mielestä olla tärkeää nukkua päiväunet, saati että lapsi niitä edes kaipaisi?
Kommentit (36)
En nyt vain sinua tarkoita, sinun kaltaisia vain...
Miksi sitten viedä lapsi hoitoon missä kuuluu KAIKKIEN nukkua ne päikkärit, tai edes levätä.
Ei voi tehdä niin ettei x-lapsen tarvitse nukkua kun äiti sanoi, sillon muillakin menee se päivä hulinaksi siellä.
Jos ei pysty hyväksymään, että hoidossa on päivälepo niin sitten on parempi kotona hoitaa.
Itse en haluaisi lapseni nukkuvan, mutta kuuluu siellä päiväohjelmaan joten kotona sitten mennään sen mukaan.
Toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitan.
Ja aamulla olisi kuitenkin kuudelta jo herätys. Päivähoidon tädit eivät ihan tajunneet tätä vaan vängällä vaativat lastani nukkumaan päiväunia siellä vaikka meillä meni muu rytmi sitten ihan sekaisin. Puhuminen ei auttanut, eivät tajunneet millään.
Miksi sitten viedä lapsi hoitoon missä kuuluu KAIKKIEN nukkua ne päikkärit, tai edes levätä.
Ei voi tehdä niin ettei x-lapsen tarvitse nukkua kun äiti sanoi, sillon muillakin menee se päivä hulinaksi siellä.Jos ei pysty hyväksymään, että hoidossa on päivälepo niin sitten on parempi kotona hoitaa.
Siten voidaan päiväkodin käytäntöihinkin saada joskus muutos, jolloin osa lapsista voi mennä jonnekin hiljaisesti leikkimään ja heitä valvoo hoitaja. Ehkäpä nyt rakennettavissa päiväkodeissa otettaisiin tämä huomioon ja järjestettäisiin sellainen tila, jossa voi olla häiritsemättä lepääviä lapsia.
Ilman valituksia ei tule muutosta.
mutta jotenkin järki sanoo että jos lapsi ei päiväunia nukuttuaan nuku ennen puoltayötä, ja ilman päiväunia käy viim 21 nukkumaan niin miten voi kenenkään mielestä olla tärkeää nukkua päiväunet, saati että lapsi niitä edes kaipaisi?
Jos päiväunia nukkuva lapsi saa perheen rytmit päälaelleen valvomalla iltaisin klo 23 asti, niin eiköhän järkevintä ole lopettaa ne päiväunet. Arvon asiantuntijat saisivat itse tulla tappelemaan päiväunille nukahtamisen kanssa ja valvomaan lapsen kanssa illalla niin tietäisivät, mitä se on.
ne nukahtavat jotka unta tarvitsevat. Lepohetkestä ei tulla koskaan luopumaan ja yhteiset säännöt ovat kaikilla.
Vaikka päiväkodin tilat sallisivatkin sen, että joku lapsilauma voisi leikkiä hiljaisesti jossain huoneessa sillä aikaa kun muut nukkuvat, niin henkilökuntaa ei riitä valvomaan näitä lapsia. Ja yksin ei saa lapsia jättää.
Ja nyt ei ole kyse siitä, että henkilökunta menettäisi kahvitaukonsa, vaan siitä, että lakia rikotaan monissa kaupungeissa jo nyt: lastentarhanopettajan työaika ryhmässä pitäisi olla muistaakseni 35 tuntia per viikko ja toiminnan suunnitteluaikaa pitäisi olla 3 tuntia per viikko,. Tuo suunnitteluaika pitäisi voida käyttää esim. kotona, jos työntekijä nii haluaa. No, monissa kaupungeissa lastentarhanopet työskentelevät ryhmässä 40 h viikossa ja käsky on, että suunnitelkaa siinä samalla toimintaa. Eli suunnitellaan ja palaveerataan, kun lapset nukkuvat. Jos tämäkin aika menee pois, niin lakia rikotaan vieläkin räikeämmin.
Lastentarhanopettajista on pulaa jo nyt.
En nyt vain sinua tarkoita, sinun kaltaisia vain...
Ei voi tehdä niin ettei x-lapsen tarvitse nukkua kun äiti sanoi, sillon muillakin menee se päivä hulinaksi siellä.Jos ei pysty hyväksymään, että hoidossa on päivälepo niin sitten on parempi kotona hoitaa.
Itse en haluaisi lapseni nukkuvan, mutta kuuluu siellä päiväohjelmaan joten kotona sitten mennään sen mukaan.
Oletko kuullut ikinä että lapsia ei suurin osa siksi "tee" että se menee sinne nukkumaan vaan siksi että äidin ja isän täytyy elättää perheensä ja käydä töissä.
Siksi minä tulevaisuudessa hoitoon lapseni vien kun ovat 4v ja 1v10kk. Isompi ei taatusti nuku päikkäreitä, riippumatta mitä minä sanon tai teen. Voi kyllä makoilla paikoillaan, mutta ei nuku.Toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitan.
jossa saat sanella säännöt tai palkkaa kotiin hoitaja.
Johan se järkikin sanoo, että kun MINUN lapseni ei kotona nukahda niin ei MINUN lapseni tarvitse nukkua hoidossa.
Ei sillä niin väliä, että muilla menee sitten ryhmässä rytmi sekaisin kunhan vain ei MINUN kultamussukan mene.
Muut nukkuu, mutta minun lapsen ei tarvitse.
Tuli vain tuo hälläväliä muista asenne tekstistäsi, olen pahoillani jos näin et tarkoittanut.
Sanoohan se järkikin, että hoidossa koko ryhmää ajatellen toimitaan...
ja siellä ei onneksi tarvitse nukkua. Ymmärtävät, että vuorotyöläisten on muutenkin vaikea rytmittää lapsen unia. Meillä kysyvät aina miten unien kanssa tehdään. Ymmärrän ap:tä oikein hyvin, että harmittaa.
ne nukahtavat jotka unta tarvitsevat. Lepohetkestä ei tulla koskaan luopumaan ja yhteiset säännöt ovat kaikilla.
Ehkäpä tulevaisuudessa osataan ottaa lapset enemmän yksilöinä huomioon, kun me vanhemmat niin vaadimme. Vaatimukseen sisältyy lisäresurssit.
ja myös itse päiväkodissa töissä.
vähenee sen mukana. Edelleen, palkkaa kotiin hoitaja tai etsi yksityinen pk jossa laaditaan toimintasuunnitelma jokaisen perheen kanssa erikseen. Enkä tarkoita pahalla, kunnallisella puolella se vaan menee nykymallin mukaan.
jos lapsi nukkui päiväunet päiväkodissa niin ei illalla saanut unta ennen puolta yötä - meni kyllä oikeaan aikaan sänkyyn, mutta makasi ja lauleli siellä tunteja. Aamulla sai väkisin herätellä. Ilman päiväunia nukahti normaalisti ennen klo 20 ja heräsi aamulla iloisena jo hiukan ennen kellonsoittoa ja piti oma leikkihetken.
Onneksi päiväkodin henkilökunta tajusi ja myönsi jopa minun olevan oikeassa - päiväunikiellon jälkeen kun lapsi oli koko päivän iloinen ja hyvällä tuulella (ei siis väsynyt), ennen kun nukkui päiväunet niin oli koko aamupäivän kiukkuinen ja väsynyt päiväkodissa. Jopa siis tädit huomasivat eron ja ehdottivat itse, että jatkossakin lapseni ei nuku siellä päiväunia.
Lapseni oli kyllä jo 4v, ihan pienille päiväunittomuus tuskin sopii. Lisäksi lapset ovat yksilöitä: toinen nukkuu unentarpeensa yhteen putkeen, toinen jakaa sen kahtia - unen määrä pysyy kuitenkin samana.
Järkevintähän on ottaa lapsi huomioon yksilönä eikä pakottaa tätä tiettyyn kaavamaiseen muottiin
niin ihanaa olisi kun koko perhe pääsisi nukkumaan 20.30. ei tarvitsisi olla aina niin väsynyt, koska kuopus nukahtaa nyt vasta 22.30.
voi levätä myös..mutta jos lapsi nukahtaa niin sille ei voi mitään..ei hoitasjatb pakota ketään nukkumaan..
Mutta kaikki lepäilee hetken, myös eskarit. Ne, jotka eivät tietyssä ajassa nukahda, ovat hiljaa nukkarissa niin kauan, kun hoitaja antaa luvan nousta hiljaa sängystä ja menevät toiseen huoneeseen piirtelemään tai askartelemaan tms.
Meidän lapsi ei nuku läheskään joka päivä päiväunia, mutta lepäily on mun mielestä ihan jees. Kuuntelee sadun ja rauhottuu hetkeksi. Meillä päiväunet ei vaikuta yöuniin, on lapsi nukkunut tai ei, illalla menee nukkumaan kymmenen tienoilla.
Onneksi vaihdoimme päiväkodista pph:lle, eikä nelivuotiastani enää nukuteta itkun kanssa väkisin. Nyt lapsi on tyytyväinen, samoin koko perhe ja päivärytmi on viimeinkin normaali.
ja lapsen päiväkodissa on siis sama systeemi kuin nro 19:n lapsen päiväkodissa: kaikki kuuntelevat sadun ja lepäävät hetken ja saavat lähteä hoitajan luvalla.
Käyppä lukemassa MLL sivuja. Siellä kerrotaan hyvää tietoa lapsen unesta ja sen tarpeesta.