Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumme ulkomailla - emme ole törmänneet täällä vielä yhteenkään allergiseen tai muuten erikoisdieetillä olevaan

Vierailija
25.06.2007 |

Tajusimme miehen kanssa eilen, että tytön synttäribileissä (12 lasta) ei ollut yhtään allergisia, samoin myös pojan synttäreillä. Kukaan kutsumamme ihminen ei ole antanut etukäteen erikoisruokavaliotaan ja ovat syöneet kaikkea. HYLA tuotteita täällä ei edes tunneta. Ja länsi-Euroopassa asutaan.

Miksi Suomessa on niin paljon allergioita?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustoja kyllä, jogurttia ruoanvalmistuksessa jonkin verran, mutta maitoa juo vaan ihan pikkuiset lapset. Laktoosi-intoleranssista ei olla varmaan kuultukaan :) Mutta niinpä vaan saa sekin suku vatsavaivoja suomalaisesta maidosta, kun käyvät täällä ja juovat maitoa.

Allergioihinkaan en ole siellä törmännyt. Mutta ihmiset diagnosoivat niitä itse. Joku ei syö tomaattia koska se ei kuulemma sovi hänelle. Kysyn, että oletko allerginen tomaatille, ja vastaus on ei. Allergia-sanaa käytetään ihottumasta, hyttysenpistoista, hikinäppylöistä.

Jollakulla vuotaa aina nenä, mutta allergioista ei siltikään ole mitään tietoa. Astmalääkkeitä käytetään helposti, jos joku pärskii heinäpellon vieressä, mutta mistään heinäpölyallergioista ei tiedetä.

Kyseinen maa on ihan korkean elintason maa, mutta allergiatutkimus on siellä mitä ilmeisimmin lapsenkengissään.

Allekirjoitan täysin tuon toteamuksen, että ei allergioita ole jos niitä ei tutkita.

Vierailija
22/26 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemisessä. Itsekin noudatin aikoinaan pitkän listani mukaista ruokavaliota mut ei se olo tainnu siitä kohentua... eli lopetin kaikkien muiden välttelyn paitsi niiden pahimpien jotka mulla on raaka porkkana ja omena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idioottimaisin ajatus ikinä, onnittelut siitä.

Ehkä allergiaoireet eivät ole ennen olleet hengenvaarallisia, mutta ne voivat muuttua sellaisiksi. Itse sain ennen lieviä oireita tomaatista, ja jätin sen pois ruokavaliostani. Vuosien kuluttua söin tomaattia, ja sitten mentiinkin jo piipaa-autolla sairaalaan.

Kouluissa ja päiväkodeissa saa erikoisruokavalion vain kahdella perusteella: terveydelliset tai uskonnollis-eettiset syyt. Allergisilla täytyy olla lääkärintodistus.

Vierailija:

Eikä mitään yhtä yhteistä, vaan jokaiselle erikseen jotain omaa allergiansa mukaan. Kalliiksi tulee yhteiskunnalle nämä allergisten huomioonottamiset. Onkohan tässä menty liian pitkälle. Ei pitäisi huomioida kuin ne, joille tulee vakavia oireita. (Olen itsekin muutamille ruoka-aineille allerginen. Pähkinästä sain kerran aika vakaviakin oireita, muista lieviä vaan)

Vierailija
24/26 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin lapsesta sanottiin, että ruoka-aineallergiat kannattaa testata laajasti, mutta vasta muutaman vuoden päästä. Vielä eivät testit näyttäisi oikein. Lapsemme nyt 6-v. Eli varmaankin lääkäri kirjoittaa sen, mitä vanhemmat sanovat siihen todistukseensa.

Vierailija
25/26 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin testeissä näkyy lukemattomia ruoka-aineita, josta ei milloinkaan ole tullut oireita, mutta testien mukaan olen allerginen. Välttelisin siis aivan turhaan esim hernettä, currya ja paljon muuta.

Vierailija
26/26 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä hän oli allerginen monille ruoka-aineille, kalalle kaikkein pisimpään, jota hän ei syönyt moneen vuoteen. Kerran hän sitten kylässä söi vahingossa kalaa eikä mitään oireita enää tullutkaan. Sen jälkeen sai tyttö koulussakin ruveta syömään kalaa. Muita ruoka-aineita kokeiltiin kotona itse. Se sijaan tytön koulukaverilla oli vielä yläasteella pitkät litaniat ruoka-aineista, joita hän ei saanut syödä. Hänelle ei kuulemma ollut edes testattu, onko hän niille vielä allerginen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi