Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko te luvan mopolla ajoon, vaikka ei ole vielä ikää tai korttia?

Vierailija
07.10.2008 |

.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa onnettomuuksia sattua, mutta kyse onkin siitä että ei ole noudattanut lakia. JA kun onnettomuus sattuu sellaiselle jolla ei ole korttia niin huonosti siinä käy. Sä et tainnut ymmärtää mun pointtia?? Väännänkö vielä?

Meille se on ihan ok, että ajelee. On nyt elokuusta saakka saanut ajaa kouluunkin. Ja onnettomuuksia ei voi aavistaa, saattaahan sitä jäädä vaikka auton alle jalankulkijana, tai vaikka taivast pudota niskaa. Jos näitä rupeaa pyörittelemään päässä, niin ei kukaan voi enää pelotta elää, sitä kun voi sattua mitä vaan.

[/quote]

Vierailija
42/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin nuori ei saanut kortitta ajella. JA kun isä sen hyvin perusteli miksei niin ei siitä sen enempää tarvinnut vinkua ja itkeä. Kiltisti odotimme että tulimme siihen ikää. Ja nyt jälkeenpäin arvostan erittäin paljon vanhempia ja ymmärrän että se oli heiltä suurta rakkautta meitä lapsia kohtaan kun huolehtivat ja pitivät rajat!!

Voin vain kuvitella miltä näistä lapsista tuntuu joista ei välitetä! Huomaavat aikuisena ettei vanhemmat jaksaneet välittää ja arvostaa heitä! Sitähän se on jos ei rajoja aseteta!

Mutta kukin tyylillään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että pidän sanani, vaikka olen monessa asiassa pyörtänyt puheeni, lasten tultua maailmaan ;-) "Ei tuttia", "En varmasti imetä pitkään", "Meillä ei perhepedissä nukuta" jne. Mutta nämä on enemmän kokemuksen myötä tulleita asioita.

Turvallisuudesta meillä ei tingitä, lapsiamme ei ole KOSKAAN kuljetettu autossa ilman asianmukaista istuinta. Pyöräillessä on kypärät aina (tätä en ehkä pysty kontrolloimaan kun tulevat isommiksi ;-) Mutta mopon voin olla ostamatta alaikäiselle. Ainakaan en silloin tarjoa siihen mahdollisuutta. Eikä myöskään ilman korttia ajeta.

Olen itse saanut ajaa autoa alaikäisenä yksityistiellä. Ajo-opettajani kertoi kuitenkin, että monesti helpompaa on opettaa sellaista, joka ei koskaan ole autonratissa käynytkään, kuin sellaista, joka on rällännyt alaikäisenä pellolla ja kuvittelee hanskaavansa auton.

Minä itse en myöskään aja ylinopeutta, välttelen viimeiseen asti oransseja päin ajamista (joskus pakko, jos huomaa liian myöhään, jolloin tilannenopeus on ollut liian iso).

Vierailija
44/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin olen erittäin nipo ikärajoista muutenkin: leffan saa katsoa sitten kun on sen ikäinen, mitä takakannessa sanotaan ja pleikkari pelejä ei pelata, jos ikä ei riitä...

On helppo perustella miksi ei, koska se on laissa näin päätetty. Ei tarvitse muuten perustella, ja itse lähden siitä, että ei niitä nyt ihan hatusta niitä ikärajoja vedetä, JA kaiken kerkiää kyllä kokemaan hieman varttuneempanakin, eikö?

Vierailija
45/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja fiksu olet! Näin pitäisi kaikkien vanhempien toimia! Yhteiskunta olisi huomattavasti parempi jos aikuiset ottaisivat vastuuta enemmän ja ymmärtäisivät kasvatuksen merkityksen.

Toisaalta ei kaikilla ole voimia kasvattaa. Toisilla on mielenterveysongelmia, toisilla alkoholismia. Ja toiset eivät vain jaksa sitä lasten "kitinää" ja "marinaa" vaan annetaan lapselle heti se mitä toivovat. Tuo olisi just hyvä ettei sitä mopoa etes hommata ennen kuin ikää on tarpeeksi. Eipähän tule kiusausta lähteä ajelee pitkin kyliä.

Uskoisin, että pidän sanani, vaikka olen monessa asiassa pyörtänyt puheeni, lasten tultua maailmaan ;-) "Ei tuttia", "En varmasti imetä pitkään", "Meillä ei perhepedissä nukuta" jne. Mutta nämä on enemmän kokemuksen myötä tulleita asioita.

Turvallisuudesta meillä ei tingitä, lapsiamme ei ole KOSKAAN kuljetettu autossa ilman asianmukaista istuinta. Pyöräillessä on kypärät aina (tätä en ehkä pysty kontrolloimaan kun tulevat isommiksi ;-) Mutta mopon voin olla ostamatta alaikäiselle. Ainakaan en silloin tarjoa siihen mahdollisuutta. Eikä myöskään ilman korttia ajeta.

Olen itse saanut ajaa autoa alaikäisenä yksityistiellä. Ajo-opettajani kertoi kuitenkin, että monesti helpompaa on opettaa sellaista, joka ei koskaan ole autonratissa käynytkään, kuin sellaista, joka on rällännyt alaikäisenä pellolla ja kuvittelee hanskaavansa auton.

Minä itse en myöskään aja ylinopeutta, välttelen viimeiseen asti oransseja päin ajamista (joskus pakko, jos huomaa liian myöhään, jolloin tilannenopeus on ollut liian iso).

Vierailija
46/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi näyttää siltä että vielä on hyviäkin vanhempia Suomessa. Jotka tietävät mitä vanhemmuus on!

tosin olen erittäin nipo ikärajoista muutenkin: leffan saa katsoa sitten kun on sen ikäinen, mitä takakannessa sanotaan ja pleikkari pelejä ei pelata, jos ikä ei riitä...

On helppo perustella miksi ei, koska se on laissa näin päätetty. Ei tarvitse muuten perustella, ja itse lähden siitä, että ei niitä nyt ihan hatusta niitä ikärajoja vedetä, JA kaiken kerkiää kyllä kokemaan hieman varttuneempanakin, eikö?

Vierailija
47/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on toisella mopokortti, toisella ei vielä ikään siihen. On ne mopoilla vetäneet flipat, mutta pahiten mun toinen poika on loukannut itsensä kun ajeli fillarilla. Solisluu murtui ja hirveet asfallti-ihottumat sai.

Vierailija
48/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholistivanhemmat antaa lastensa ajaa alaikäisenä mopolla!

Vierailija
49/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mulla sitten on jotain mielenterveysongelmia :)

Mutta alkoholiongelmaa ei kyllä oo, että sellasta.

Vierailija
50/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmista joku osaisi perustella hyvin sen miksi teidän perheen ei tarvitse lakia noudattaa? Miksi te olette juuri poikkeus? Olisi mukava saada kunnon perusteluja. Ja miksi ette pidä tärkeänä sitä että lakia noudatetaan? Ja katsottako muissakin asioissa "läpi sormien"?

Miksi laki olisi kirjoitettu vain joillekin ihmisille? MIksi se ei koske kaikkia ihmisiä?

Haluaisin siis kunnon perusteluja. Mielenkiintoista olisi keskustella asiasta myös tältä näkökannalta. Ja perusteluksi ei riitä se että "kun kaikki muutkin niin tekee." Tuota lausettahan lapset aina käyttää kun jotain haluavat saada periksi.:)

Vierailija
51/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sossun elättinä ei ole varaa ostaa lapselleen mopoa. Mitäs menit jakamaan riemurasiaa jokaiselle vastaan tulevalla spurgulle joka ei maksa elatusmaksuja.

Hei hanki vaikka duunia...

Vierailija
52/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmista joku osaisi perustella hyvin sen miksi teidän perheen ei tarvitse lakia noudattaa? Miksi te olette juuri poikkeus? Olisi mukava saada kunnon perusteluja. Ja miksi ette pidä tärkeänä sitä että lakia noudatetaan? Ja katsottako muissakin asioissa "läpi sormien"?

Miksi laki olisi kirjoitettu vain joillekin ihmisille? MIksi se ei koske kaikkia ihmisiä?

Haluaisin siis kunnon perusteluja. Mielenkiintoista olisi keskustella asiasta myös tältä näkökannalta. Ja perusteluksi ei riitä se että "kun kaikki muutkin niin tekee." Tuota lausettahan lapset aina käyttää kun jotain haluavat saada periksi.:)

Ei mopokoulussa ole ajotunteja, pelkkää teoriaa ja sekin parintunnin mittainen. Mitä järkeä siinä on että saat sen läpyskän mutta et osaa mopolla ajaa? siitä vaan liikenteeseen, niinkö?

Jalankulku ja mopoteillä ei nyt niin vaarallista ole ajaa. Ei siellä autoja liiku.

Vierailija
53/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut muutama pahakin paikka just kun nää lapset ajelee näillä mopoillansa, eihän ne tiedä liikennesäännöistä mitään.. ja usein näkee kun kyydissä on toinen ja vielä ilman kypärää.. Ja sitten ei olla opetettu pitämään turvaväliä tai ei haluta pitää, jos minun takapuskurissani ajavat niin oravan tullessa tielle minähän laitan jarrun phjaan ja huonosti käypi mopokuskille.. Itse ajoin 14vuotiaana poikaystäväni mopolla ja hän oli kyydissä. vaikka kuinka metsässä ajettiin,niin sieltä se prätkäpoliisi tuli, ei ollut ihan pikkusakot, mutta kantapään kautta meni perille.. En anna omieni ajaa ilman korttia, kun siihen ikään tulevat ja pidän itse huolen että ne liikennesäännöt on menny perille..

Vierailija
54/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ne vasta rupeekin revittelemään. Naapurin kolli on just tälläinen. Ajeli ihan hissukseen ja varovasti vielä silloin kun ei ollu korttia. Nyt sillä on kortti ja se pärisyttää mopollaan tossa joka helvetin päivä, ja viritetyllä.

Vierailija
55/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulkuteillä törmään jatkuvasti mopopoikiin jotka hurjastelee ja kaahaa niin että meinaa jalankulkija jäädä alle!

Ei mopokoulussa ole ajotunteja, pelkkää teoriaa ja sekin parintunnin mittainen. Mitä järkeä siinä on että saat sen läpyskän mutta et osaa mopolla ajaa? siitä vaan liikenteeseen, niinkö?

Jalankulku ja mopoteillä ei nyt niin vaarallista ole ajaa. Ei siellä autoja liiku.

Vierailija
56/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos ei kiinni jää niin jatkakoon touhujaan...

Vierailija
57/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista..

Vierailija
58/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jostain se ajaminen on aloitettava! Lain mukaan 15-vuotias saa vasta ajaa joten ajaminen ja harjoittelu alkaa silloin. Ei se kortiton 13-vuotiaskaan osaa ajaa jos ei ole aiemmin ajanut. Joskus alkaa hänelläkin se harjoittelu

Vierailija
59/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on nuoremmallakin jo mopokortti ja vanhemmalla kevytmoottoripyörä-kortti.

Nyt on 14-vuotias tyttäreni ruvennut pyytelemään skootteria, ja se on luvattu hänelle kun täyttää 15-vuotta. Omalla tontilla on veljensä mopolla ajanut.

Vierailija
60/119 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muka puutu asiaan...

Mopolla voi mun puolesta ajaa ilman korttia jossain metsätiellä tms, mut ei yleisellä tiellä!!

Vanhempieni naapurissa "maalla" (7km keskustasta) asuu perhe jossa nyt 16v poika on saanut ajaa mopolla ja autolla yleisillä teillä jo ainakin 3 vuotta! Vanhempani ovat sanoneet tästä pojalle ja pojan vanhemmille, mut suuttuivat siitä.Vanhempani perustelivat sillä, et jos esim. meidän perhe on kylässä vanhempieni luona ja poika ajaa autolla lasten(3 ja 5v) yli niin miten sitten suu pannaan. Nyt eivät ole enää missään tekemisissä kun vanhempani aikoivat soittaa poliisit kun näkeevät seuraavan kerran alaikäisen ratissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme