Annatteko te luvan mopolla ajoon, vaikka ei ole vielä ikää tai korttia?
Kommentit (119)
että teillä on jonkinlainen oikeus soveltaa yhteiskunnan lakeja? Jos te annatte ajaa mopoa ilman korttia niin miten sitten kun lapsi on 17v ja haluaa ajaa autoa? Kortitta ajo se on joka tapauksessa oli ajoneuvo mikä vain! Eiköhän vanhempien kuuluisi opettaa mikä on oikein ja mikä väärin, ja jos lakeja ei noudata niin SE ON VÄÄRIN!
että teillä on jonkinlainen oikeus soveltaa yhteiskunnan lakeja? Jos te annatte ajaa mopoa ilman korttia niin miten sitten kun lapsi on 17v ja haluaa ajaa autoa? Kortitta ajo se on joka tapauksessa oli ajoneuvo mikä vain! Eiköhän vanhempien kuuluisi opettaa mikä on oikein ja mikä väärin, ja jos lakeja ei noudata niin SE ON VÄÄRIN!
Mutta toki saa omilla tiluksilla ajella. Me täällä maalla yleensä opetellaan nää taidot jo kaupunkilaisia nuorempina. Siksi me varmaan osataan autojakin käsitellä paremmin.
että kaikkea saa tehdä kunhan ei kiinni jää? Juurikin näistä kasvaa ne meidän rötöstelevät nuoret joista sitten syytetään yhteiskuntaa ja hallitusta kun eivät puutu asiaan. Voisivat vanhemmat miettiä ennen kuin lapsensa hankkivat mitä tarkoittaa KASVATUS!
Mun vanhemmat eivät antaneet mun ajaa mopolla, mutta mä annan oman lapseni. Hän tehköön sitten omien kanssa, niinkuin haluaa. Meidän tallissa on tällä hetkellä 3 poikaa laittamassa mopojaan. Mä ainakin tiedän missä ovat lapseni ja mitä tekevät.
mistä kaikki moniongelmaiset pikkurikolliset tulee. Syrjäseutujen moporikollisia...
täällä kaupungissa se ei onnistu. Meillä on kanssa 14v pojalla kauhea vinkuminen,muttei se auta--vuosi on vielä odotettavaa. En siis hyväksy sitä,ettei lakeja noudateta,samoin noi viritetyt mopot on ihan tappokoneita.
Oma 12 v poikani on ajellut mopolla jo vuoden päivät. Postit käy hakemassa ja metsäteitä pitkin ajelee. Mummin pellolle on tehnyt crossiradan.
Eikä täällä asuvat poliisit välitä vaikka tietävät lapsukaisten mopoajelusta.
Täällä kaupungissa eivät edes 15-v:t osaa ajaa niillä mopoilla niin kuin pitäisi. Kaahataan jalkakäytävillä ja ajetaan rinnakkain kahdella kaistalla ajotiellä. Noita täkäläisiä teinipoikia kun katselee niin toivoisi, että mopon ajamiseenkin olisi korkeampi ikäraja. Mitä mopokortit hyödyttävät kun liikennesäännöt eivät siltikään ole menneet kalloon noille.
kyllä saa ajaa mopolla. parempi vaihto ehto lapsi ja sen kaverit mökillä viikonlopun minun valvovan silmän alla, kuin se että jättäisin kaupunkiin lapseni viikon lopuksi.
Oma poika lähti aamulla mopolla kouluun. Tammikuussa täyttää 15-vuotta. Eikä ole ainoa poika joka ajelee kouluun ja takaisin vaikka ei vielä ole virallista ajolupaa. Ei täällä opettajat eikä poliisit pahemmin asiaa puutu, vaikka tietävät että pojilla ei vielä ole lupaa.
Oma poika on kerran saanut varoituksen poliiseilta, ja niin ne on toisetkin. Ei niistä sen kummempia sanktioita tule.
Ei taida mitkään vakuutukset korvata?
Lait koskee kaikkia. outoa, että vanhemmat opettavat lapsille että lakia rikotaan.
Täällä ajaa moni kaveri jo ennen varsinaista ajoikää. Pitkät matkat jne. Ja toi nyt kuuluu ton ikäisen elämään, mopojen rustailu ja niillä ajo. Pääasia että ei istu pussikaljalla tupakki suussa.
Oletko muissakin asioissa pojalle kaveri? Sinun kyllä kuuluisi olla se AIKUINEN joka asettaa lapselle rajat.
JA ap:n kysymykseen. En anna. Ei lakia ole turhaan asetettu. Ja muutenkin haluan lapselle viestittää että lakia tulee noudattaa ja sääntöjä myös!
JA kyllä tuon ikäinen sais tyytyä siihen polkupyörään. Jos kauheesti tekee mieli rassata sitä mopoa ja sillä ajaa niin jollain omalla pellolla tai metsätiellä jossa ei ole liikennettä.
olla aikuinen! Etkä jaksa "tapella" asiasta. Vaan opetat lapsellesi että lakia ei tarvi noudattaa. JA kun ei opet välitä eikä poliisit niin et sinäkää?
Entäs jos sattuu jotain? Kolari? Tai vakavampaa? Kyllä minua ainakin harmittaisi jos olisin alaikäisen antanut ajaa kortitta ja lapsi vaikka halvaantuu loppuelämäksi!!
Oma poika lähti aamulla mopolla kouluun. Tammikuussa täyttää 15-vuotta. Eikä ole ainoa poika joka ajelee kouluun ja takaisin vaikka ei vielä ole virallista ajolupaa. Ei täällä opettajat eikä poliisit pahemmin asiaa puutu, vaikka tietävät että pojilla ei vielä ole lupaa.
Oma poika on kerran saanut varoituksen poliiseilta, ja niin ne on toisetkin. Ei niistä sen kummempia sanktioita tule.
ole etes se pahin, vaan se jos lapsi vaikka kuolee. Harva alle 15v tai vielä 16v kunnolla osaa liikennesääntöjä. Eräänkin kerran mopopoika koittanut ajaa auton alle. :(( Eivät monesti katso tuleeko autoja, kääntyilevät miten sattuun, tullaan kolmiontakaa ihan miten huvittaa.:(
Kamalaa katsottavaa..
Isäni ajoi kerran mopopojan päälle, poika säilyi onneksi hengissä. Oli alaikäinen hänkin!! JA kuka joutu ottamaan vastuun? Arvatkaa?
Tässäkin tapauksessa poika ei osannut liikennesääntöjä! Ajoi siis suoraan auton alle.
Ja kuinka monesti mopoja näkee tuolla jalkakäytävillä, kaahataan miten sattuun ja tosi lujaa, ei edes sillon pysähdytä kun nähdään et päiväkoti lapset on ryhmänä kävelemässä, vauhti vain kiihtyy.:(
Ei taida mitkään vakuutukset korvata?
olla aikuinen! Etkä jaksa "tapella" asiasta. Vaan opetat lapsellesi että lakia ei tarvi noudattaa. JA kun ei opet välitä eikä poliisit niin et sinäkää?
Entäs jos sattuu jotain? Kolari? Tai vakavampaa? Kyllä minua ainakin harmittaisi jos olisin alaikäisen antanut ajaa kortitta ja lapsi vaikka halvaantuu loppuelämäksi!!
Meille se on ihan ok, että ajelee. On nyt elokuusta saakka saanut ajaa kouluunkin. Ja onnettomuuksia ei voi aavistaa, saattaahan sitä jäädä vaikka auton alle jalankulkijana, tai vaikka taivast pudota niskaa. Jos näitä rupeaa pyörittelemään päässä, niin ei kukaan voi enää pelotta elää, sitä kun voi sattua mitä vaan.
Sä et uskalla olla talossa se aikuinen. Miksi pelkäät murrosikäistä lastasi!?
Mun vanhemmat eivät antaneet mun ajaa mopolla, mutta mä annan oman lapseni. Hän tehköön sitten omien kanssa, niinkuin haluaa. Meidän tallissa on tällä hetkellä 3 poikaa laittamassa mopojaan. Mä ainakin tiedän missä ovat lapseni ja mitä tekevät.
ketjua lukiessa että monet aikuiset näyttävät olevan ihan hukassa miten toimitaan lasten ja nuorten kanssa. Ei olla aikuisia vaan paremminkin kavereita niille lapsille.
Ei tarvi kyllä ihmetellä miksei monet tämän päivän lapset kuuntele ja "tottele" koulussa esim opettajia ollenkaan. Kun eihän ne säännöt heitä koske. Ne koskee vain muita!
Mutta ymmärtäähän sen kyllä ettei kaikki pysty ottamaan etes aikuisena vastuuta, saati kasvattamaan toista ihmistä. Ikä ei sano ihmisestä mitään! Joku parikymppinen voi olla parempikin kasvattaja entä joku vastuuntunnoton 40v.
Minun miehen äiti on antanut omien poikien ajella autolla jo 16v, kauppa reissut ovat saaneet tehdä autolla. Ja muutenkin anopilla oli tapana luvata lasten rikkoa lakia! Kummasti mieheni ei anna omien lapsien tehdä samaa. Sanoo että on monet kerrat nähnyt mitä siitä koituu ja kuin vaarallista se on ettei meillä semmosta tehdä!
Että saattaa joskus käydä näinkin hyvin! Toivottavasti näitten vanhempien lapsista jotka lupaa ajella alaikäisenä, tulee yhtä viisaita kuin mieheni, sit kun aikuisia ovat!
Tosin ei yleisillä teillä. Myös traktorilla on meidän pojat ajaneet ja pellolla töitä tehneet pienen ikänsä.