Elämänilo hukassa- raha-asiat sekaisin
Hei!
Yleensä tilipäivä on ns. "ilon päivä", mutta nyt siitä on tullut yhtä painajaista. Tilini ei riitä kaikkien laskujen maksuun ja olen aivan hajalla.
Maksuajan pyytäminen ei auta, kun ovat seuraavassa kuussa joka tapauksessa maksussa ja rahaa ei vaan jää.
Muutimme uuden mieheni kanssa yhteen asumaan ja talon kustannukset olivatkin odotettua suuremmat. Sähkölasku mm. talviaikana 500 €. Mies maksaa tästä puolet toki. Omat asumiskuluni entisestä ovat nousseet 250 €/kk ja kaikki tämä on maksukyvystäni sitten pois. Olen kokoajan ahdistunut ja apea. Olen sanonut miehelleni, että tämä talo ajaa minut konkurssiin, mutta hän ei ole ottanut asiaa tosissaan.
Meillä on vuoden soppari, että tästä sähkösyöpöstä ei pääse edes pois ennen kuin vuosi on kulunut.
MITÄ MÄ TEEN??? Vinkkejä? Olen miettinyt toista duunia, mutta se ei onnistu, koska on lapset ja mies paljon työmatkoilla.
Ja älkää sanonko mitäs et selvittänyt asioita. Ei tullut mieleenikään, että sähkö voi maksaa noin paljon....
Eli ennen minulla jäi laskujen jälkeen kuukaudessa käyttöön 450 €, nyt 200 €.
Kommentit (62)
Talvisin on meilläkin sähkölaskut isompia. Kohta helpottaa, kun kesä tulee. Onko teillä kaikki patterit päällä koko ajan. Voiko joku huone olla viileämpi, jos siellä ei oleskella koko aikaa?
Kahdessa kerroksessa. Vanha mörskä.
Kun vuokrasimme, niin vuokranantaja näytti vajaa 200 € laskua kk tasolla. Olen aina asunut kerrostalossa ja en todellakaan tajunnut...
Olen ollut pitkään taloudellisesti tiukilla ja kaikki tulee mitä menee. En voi tinkiä mistään, kun kaikki laskut on sellaisia mitkä menee joka kuukausi. (olen velkaantunut pahasti siis)
ap
Eikö sitä sopimusta todellakaan voi irtisanoa?
Katso netistä kaikki sähkönsäästöön liittyviä vinkkejä ja tarkista myös kodinkoneet, että ovat kunnossa. Meillä patterit on joistakin huoneista pienemmällä. Tietokoneet yöt kiinni jne.
Ja jos asutte vanhemmassa talossa, tarkista ikkunantiivisteet tai laita uudet (miehesi kanssa laitatte puoliksi kustannukset)
Eikö hän tiedä tiukasta rahatilanteestasi? Eikö hän voisi maksaa sähkölaskun kokonaan, kunnes voitte muuttaa edullisempaan asuntoon?
En tiedä, miksei mies ota tilannettani tosissaan. Hän on vain pari kk ihmetellyt, kun olen niin hankala nykyään. Mielenterveys tässä menee. Olen aivan hukassa. Miehellä kyllä olisi rahaa, mutta ei halua kai auttaa minua. En ole kyllä kysynytkään, mutta luulisin, että tajuaa kyllä, mutta ei "halua" tajuta.
Vuokrasopimus on ensin vuoden määräaikainen ja sen jälkeen sitten muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi eli silloin on mahdollista irtisanoutua.
Luultavasti parisuhde tulee irtosanottua samalla...
ap
En tiedä, miksei mies ota tilannettani tosissaan. Hän on vain pari kk ihmetellyt, kun olen niin hankala nykyään. Mielenterveys tässä menee. Olen aivan hukassa. Miehellä kyllä olisi rahaa, mutta ei halua kai auttaa minua. En ole kyllä kysynytkään, mutta luulisin, että tajuaa kyllä, mutta ei "halua" tajuta.
Vuokrasopimus on ensin vuoden määräaikainen ja sen jälkeen sitten muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi eli silloin on mahdollista irtisanoutua.
Luultavasti parisuhde tulee irtosanottua samalla...ap
rahaa se vaan on, pahempiakin ongelmia on ole iloinen että on noin pieniä. Jotkut kuolevat nälkään tai janoon joka päivä ja sinä murehdit sähkölaskusta. Tää on elämää ei tää niin helppoa ole!
Ja sellaisen kanssa rakennat yhteistä tulevaisuutta.
Ei edes asuta miesystäväni kanssa yhdessä ja hän haluaisi auttaa minua taloudellisesti, vaikka pärjään ok. Samoin auttaa kotitöissä, lasteni kanssa... Parisuhteeseen kuuluu myös toisen auttaminen.
En tiedä, miksei mies ota tilannettani tosissaan. Hän on vain pari kk ihmetellyt, kun olen niin hankala nykyään. Mielenterveys tässä menee. Olen aivan hukassa. Miehellä kyllä olisi rahaa, mutta ei halua kai auttaa minua. En ole kyllä kysynytkään, mutta luulisin, että tajuaa kyllä, mutta ei "halua" tajuta. Vuokrasopimus on ensin vuoden määräaikainen ja sen jälkeen sitten muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi eli silloin on mahdollista irtisanoutua. Luultavasti parisuhde tulee irtosanottua samalla... ap
Tulisi ekana mieleen, että lämpö karkaa jostakin. Onko eristykset, villoitukset kunnossa? Vetääkö ikkunoista? Onko talossa milloin viimeksi tehty kunnon tarkastusta? Nää hommat kuuluu vuokranantajalle. Meillä on esim. itsellämme edessä muutaman ikkunan tiivistys, koska varsinkin saunan ja kodinhoitohuoneen ikkunoiden puitteista vetää. Huomasin kovilla pakkasilla.
Onko talossanne takkaa, leivinuunia tai jotain tulisijaa? Saisitteko jostain tilattua pienen kuorman polttopuuta?
Menot voisi teillä suhteuttaa tuloihin. Käsitin että tienaat vähemmän kuin miehesi?
JOtainhan tuossa pitää tehdä.
Ja siksi sanoin, että parisuhde menee varmaan irtisanomis listalle kanssa.
Mies maksaa toki puolet vuokrasta ja sähköstä ja osan ruuasta. Hänellä on rahaa kyllä, mutta ei ilmeisesti halua auttaa. Olen kertonut hänelle, että menen konkurssiin talon kanssa. Hän vain hymistelee.
Ehkä tämä ero on hänelläkin mielessä, koska toimii näin.??
Itse olen jotenkin ajatellut, että kun lapset ovat minun, niin on hyvä, että maksaa puolet vuokrasta ja sähköstä, en ole osannut ajatella, että hänen tarvisi tehdä enempää.
Mutta oikeasti, luulisi, että tulisi edes tilapäisesti vähän vastaan? Mutta toisaalta, ei hänellä ole velvollisuutta elättää minua ja lapsia.
ap
Miehet ei tajua kuin suoraa puhetta. Tuollainen "kyllä se tajuaa" ei pidä ollenkaan paikkaansa! Pistä faktat paperille ja mies maksamaan niin että sulle jää min 500e/kk käyttöön!
Kun jossain välissä mietin kakkosduunia, niin oli nähnyt jossain ilmoituksen jossa haettiin osa-aikaista työntekijää, niin esitteli sitä minulle ja sanoi, että näin voisit saada raha-asiat kuntoon.
Oikeasti, kun olen lukenut tätä ketjua ja mitä itse kirjoitan tajuan, että mies on täysi kusipää. Tosin sen kakkosduunin joudun hankkimaan, että saan rahat takuuvuokraan uutta kämppää varten.
Olen niin väsynyt ja itkettää. ap
Ja sähkölämmitys. Olet kyllä todella tyhmä jos kuvittelit ettei sähkö maksaa mitään.
Ostitteko talon vai asutteko vuokralla?
Mutta et sinäkään lukea osaa, eli se oletko sinä oikea kommentoimaan kenenkään tyhmyyttä?
Toistan nyt, että vuokralla asutaan ja määräaikainen vuokrasopimus 1 vuosi. Kyllä minä ymmärsin, että sähkö maksaa, mutta 500 €/kk oli kyllä niin paljon, että en olisi voinut edes kuvitella moista.
Mutta hyvää päivänjatkoa sinulle!
Omat asumiskuluni entisestä ovat nousseet 250 €/kk ja kaikki tämä on maksukyvystäni sitten pois.
MIKSI IHMEESSÄ?
Anteeksi, jos ulosantini on heikkoa. Ahdistaa aivan hulluna. ap
mutta sitten joudut maksamaan sopimussakkoa, joka usein on 1kk vuokra.
Ison vanhan talon, jossa suora sähkölämmitys, lämmityskulut talvisin ovat huikeat, nimim. kokemusta on.
Kesällä se tietty tasottuu kun silloin ei mene kuin se käyttösähkö (valot yms).
Voisitko jutella rahatilanteestasi miehellesi? Josko saisitte sovittua jonkun systeemin (esim tasaatte sähköön menneet kulut kesällä?)
sopimuksen purkuperusteeksi se, että vuokranantaja on väittänyt sähkönkulutuksen olevan 300e / kk pienempi?
Etkö voi karsia muissa kuluissa, siis ylimääräisissä laskuissa?