Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu suomalaisten vauvojen jättimäisyys vs. muut maat?

Vierailija
07.10.2008 |

Esim. Faktalta tulee jenkkiläinen Synnytyssairaala-sarja, jossa seurataan synnytyssairaaloiden arkea eri puolilla maata. SIinä syntyvät vauvat ovat järjestään reilut 3kg, usein jopa vähän allekin VAIKKA

- Ovat täysiaikaisia ja terveitä

- Synntys käynnistynyt spontaanisti eli ei mitään etukäteissektioita tai käynnistyksiä

Jos joskus syntyy yli 4kg painava vauva, pitää sairaalan henkilökunta sitä poikkeuksetta VALTAVANA. Suomessa noita yli 4kg vauvoja tuntuu syntyvän vuosi vuodelta enemmän. Mistä ihmeestä tällaiset erto vastasyntyneiden koossa voivat johtua? Voiko olla että suomalaisten geeniperimässä kulkee vaikkapa piilevä rakausdiabetes huomattavasti useammin kuin mitä sitä osataan epäillä?

Onko kenelläkään mitään teoriaa asialle?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Suomessa syntyy vuosi vuodelta enemmän isoja vauvoja siksi, että synnyttäjien paino on myös kasvusuunnassa. Eli isot (=ylipainoiset) äidit saavat isoja vauvoja. Odottajien ravitsemus on hyvä, liiankin. Tästä oli juuri yksi päivä lehdessä juttua.

Kai perinnöllisyydelläkin on oma osansa. Itse olen ollut hoikka synnyttäjä ilman sokeriongelmia ja synnyttänyt kaksi yli 4-kiloista vauvaa.

Vierailija
2/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiilihydraattia (=sokeria) että jos vähänkään on taipumusta, niin heikentynyt sokerinsieto muuttuu gestaatiodiabetekseksi tai sen lieväksi muodoksi ja samat äidit saavat sitten vanhempina helposti D2:n.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan kyllä itsekin aika isoja, niin siksi varmaan isot lapsetkin. Ei mulla ollut mitään vaikeuksia synnyttää melkein 5-kiloista ja 56-senttistä vauvaa. Pidättelemään joutui kun meinas niin vauhdilla tulla.

Vierailija
4/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyisi myös jättiläisvauvoja.. Vai mitä?

Mutta Suomessa syntyy vuosi vuodelta enemmän isoja vauvoja siksi, että synnyttäjien paino on myös kasvusuunnassa. Eli isot (=ylipainoiset) äidit saavat isoja vauvoja. Odottajien ravitsemus on hyvä, liiankin. Tästä oli juuri yksi päivä lehdessä juttua.

Kai perinnöllisyydelläkin on oma osansa. Itse olen ollut hoikka synnyttäjä ilman sokeriongelmia ja synnyttänyt kaksi yli 4-kiloista vauvaa.

Vierailija
5/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos minkälaisia vitamiineja. Ja hölmöt naisethan syövät. Eivät ne ole tarpeen, kyllä luonto on niin asiat järjestänyt, että normaalista ravinnosta riittää niin äidille kuin lapsillekkin.

Nim. en eläissäni ole syönyt niitä vitamiineja. Kolme lasta olen synnyttänyt, kaikki erinomaisen terveitä ja alle 3kg. Myös itse olen toipunut synnytyksistäni hyvin. Enkä nyt niin monipuolistakaan tai erityisen terveellistä ravintoa raskausaikan nauttinut. Mutta syökää te vitamentteja ja ängetkää 5 kilosia jättiläisvauvoja maailmaan, jos tahdotte.

Vierailija
6/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoja vauvoja ei ehkä vain näytetä?

Henk. koht on hyvin vaikea uskoa, että jenkkilässä (maailman lihavin kanssa) ei syntyisi isoja vauvoja. Ylipainoisia on enemmän kuin missään muualla ja käsittääkseni myös II-tyypin diabetesta. Näistä voisi päätellä, että myös raskauden aikainen diabetes lienee aika yleistä siellä?

Vierailija
7/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoiseurooppalaisten ylivertaisuus näkyy juuri syntymäpainossa. Muiden ruipelot ovat meille alamaisia...

Vierailija
8/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoja vauvoja ei ehkä vain näytetä?

Henk. koht on hyvin vaikea uskoa, että jenkkilässä (maailman lihavin kanssa) ei syntyisi isoja vauvoja. Ylipainoisia on enemmän kuin missään muualla ja käsittääkseni myös II-tyypin diabetesta. Näistä voisi päätellä, että myös raskauden aikainen diabetes lienee aika yleistä siellä?

Vierailija
9/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain yli 4-kiloisen, mutta raskaus meni 2 viikkoa yli.

Vierailija
10/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

isompia, siis ihan pidempiäkin puhumattakaan ruumiinrakenteesta (enkä nyt tarkoita ylipainoa), kuin monet muut. USA:ssa väestö koostuu hyvin erilaisita alkuperämaista ja pohjoiseuroopplaisten osuus ei ole kuitenkaan niin hirveän iso.

Ylipainoisista äideistä ero USA:han ei johdu, koska Suomessa sentään edelleen on paljon vähemmän ylipainoisia kuin siellä. Suomalaiset lapset ovat kansainvälisesti vertailtuina isoja koko lapsuutensa ja myös kasvavat suhteellisen pitkiksi ja vantteriksi aikuisiksi. Usein tuntuu myös siltä, että varsinkin USA:han verrattuna suomalaiset pikkulapset kehittyvät hitaammin, mutta osasyynä voi olla erilainen kulttuuri. Suomessa arvostetaan kovasti lapsen kehittymistä vapaasti ja omaan tahtiin, USA:ssa monet opettavat ja treenavat lapsiaan pienestä pitäen ja lasten suorituksia vertaillaan ja niiden parantamiseen pyritään eri tavalla.

Minä olen alipainoinen, enkä ikäisekseni suomalaiseksi naiseksi edes erityisen pitkä, vaan hiukan keskipituutta pidempi, eikä tarvitse mennä kuin Keski-Eurooppaan Etelä-Euroopasta tai Aasiasta puhumattakaan ja tunnen itseni jättiläiseksi.

Vierailija
11/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain luki, että Suomessa raskaus kestää keskimäärin 41 eikä 40 raskausviikkoa. Tämä voi olla perinnöllistä osin ja toisaalta joissain maissa esim. jenkeissä käynnistetään herkemmin.

En ole nähnyt raskausviikkoihin sidottua (maiden välistä) syntymäpainojen vertailua.

Itselläni vauvat syntyneet n. rv 38 ja olleet n. 2,9 kg. Niiden pienuutta on sitten monet ihmetelleet vaikka ovat oikeasti ihan normaalikokoisia. Itse olen hyvin hoikka myös.

Vierailija
12/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa syntymäpainoa alentavasti. Suomessa neuvolassa tupakasta puhutaan ja äidit helpommin tumppaavat raskauden alussa jo. Toisin kuin muualla ehkä, jossa tupakointia ei ehkä pidetä niin vaarallisena sikiölle. En tiedä mutta voisin ajatella näin.

Vierailija
13/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on isommat hepit? Siis aikuisena.

Vierailija
14/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pitka ja normaalivartaloinen.

Kaksi hieman yli 4 kiloista tyttoa len saanut ja taalla takalaisen mittapuun mukaan ovat reippaan kokoisia. Terveita ovat molemmat ja ei ollut raskausdiabetesta (testataan taalla aina raskauden aikana , samoin kuin lasten sokeriarvot mitattiin syntyman jalkeen.)

Vierailija
15/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausaikana!

Meillä ainakin tuttavapiirissä mennyt juuri noin, että

hoikka odottaja = normaalikokoinen lapsi

lihava odottaja = suuri lapsi

No eihän sitä tietenkään voi yleistää, mutta ainakin meillä mennyt näin ja siitä ollaankin usein puhuttu. Sattumaako lie sitten.

Vierailija
16/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ylipainoisilla raskausaika on yleensä tosiaan pidempi. Tähän vaikuttaa insuliinresistenssikin -> hidastaa sikiön keuhkojen kypsymistä, joka puolestaan vaikuttaa synnytyksen käynnistymiseen

raskausaikana!

Meillä ainakin tuttavapiirissä mennyt juuri noin, että

hoikka odottaja = normaalikokoinen lapsi

lihava odottaja = suuri lapsi

No eihän sitä tietenkään voi yleistää, mutta ainakin meillä mennyt näin ja siitä ollaankin usein puhuttu. Sattumaako lie sitten.

Vierailija
17/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis puhuin vain omasta kokemuksesta eli jokaiselle lihavalle tuttavalleni on syntynyt yli 4 kg lapsi, jopa 4,5 kg ja taas hoikille tuttavilleni 2,5 kg - 3,5 kg lapsia. Samoilla raskausviikoilla.

Vierailija
18/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

isommiksi vuosien saatossa, nykyäänhän ollaan isompia kuin muutama vuosikymmen sitten. Ympäristö, ravinto ym. varmaan vaikuttavat. Mitä olen nyt seurannut noita ulkomaisia vauvasarjoja (Neloselta), niin aika herkästi käynnistävät synnytyksen. Siinä on ollut kyllä välillä aika isojakin mammoja, mutta vauvojen mittoja ei ole kerrottu. Liekö ihan niin suoraviivaista, että iso äiti = iso lapsi.

Siskoni on kolme lasta synnyttänyt, ja eka oli 2,7 kg, nuorin 4,7 kg ja keskimmäinen n. 3,5 kg. Samankokoinen on ollut itse koko ajan. Mun molemmat lapset ovat olleet yli nelikiloisia, itse olen normaalikokoinen, en hoikka mutta en lihavakaan.

Vierailija
19/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hänen BMI:nsä odotusaikana alle 20 vai alle 25?

Vierailija
20/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava odottava äiti on lihava ihminen, joka odottaa lasta.

Mikä tässä on niin ihmeellistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän