Mistä johtuu suomalaisten vauvojen jättimäisyys vs. muut maat?
Esim. Faktalta tulee jenkkiläinen Synnytyssairaala-sarja, jossa seurataan synnytyssairaaloiden arkea eri puolilla maata. SIinä syntyvät vauvat ovat järjestään reilut 3kg, usein jopa vähän allekin VAIKKA
- Ovat täysiaikaisia ja terveitä
- Synntys käynnistynyt spontaanisti eli ei mitään etukäteissektioita tai käynnistyksiä
Jos joskus syntyy yli 4kg painava vauva, pitää sairaalan henkilökunta sitä poikkeuksetta VALTAVANA. Suomessa noita yli 4kg vauvoja tuntuu syntyvän vuosi vuodelta enemmän. Mistä ihmeestä tällaiset erto vastasyntyneiden koossa voivat johtua? Voiko olla että suomalaisten geeniperimässä kulkee vaikkapa piilevä rakausdiabetes huomattavasti useammin kuin mitä sitä osataan epäillä?
Onko kenelläkään mitään teoriaa asialle?
Kommentit (68)
Esikoinen 48 cm 2800 g ja kuopus 49 cm 3200g. Pidemmillä vanhemmilla olleet yleensä selvästi isommat lapset. Kyllä varmasti geeniperimä/ keskipituus vaikuttaa.
t. äiti 162 cm (isä 172 cm)
Onko raskauden aikaisella painon nousulla mitään merkitystä?
Minulla BMI 21 ja raskausdiabetestä ei ole ollut ( sokerirasitus kaikissa raskauksissa 2 kertaa ). Lapset ovat olleet syntyessään 4580g, 4460g, 5150g ja 4450g, eli suuria kaikki. Meidän lapset on määritelty geneettisesti suuriksi, koska raskaudet ovat olleet normipituisia ja lasten sokeriarvoissa ei ole ollut minkäänlaista häikkää syntymän jälkeen.
USA:ssa, siellä äidit ovat keskimäärin vielä ylipainoisempia. Ja nimenomaan USA:han ap tässä ketjussa viittasi.
Tuolla syntymäajankohdalla voi olla jotain tekoa. Minä olen synnyttänyt suomalaisiksi pieniä lapsia. Ensimmäinen aika tasan 3 kg ja sitten kaksoset jotka molemmat olivat vain himpun yli 2,5 kg. Ensimmäinen kuitenkin syntyi juuri ja juuri täysiaikaisena eli jos nyt oikein muistan niin rv. 38+1 tai 38+2 ja kaksoset hieman ennen aikojaan viikolla 37. Eli jos olisivat syntyneet 42 viikolla, olisivat olleet varmasti suhteellisen isoja ja minä en edes viimeisilläni ollut BMI:ltäni yli 25.
lihavat äidit saisivat isoja lapsia.
ehkä selitys löytyy sieltä filmin tuotantotiimist...Isoja vauvoja ei ehkä vain näytetä?
Mä vähän kallistun tämän vastaajan kannalle. Hämmästyitkö, kun ensimmäistä kertaa kävit Jenkeissä, miten valtavia ne ihmiset ihan oikeesti on. Kun Suomessa seurailee amerikkalaisia sarjoja, saa täysin toisen käsityksen "average Joe'sta". Ohjelmissa kaunistellaan totuutta eikä ne kerro siitä, mikä on yhteiskunnassa oikeasti vallitseva asiantila.
itse olen syntyessäni painanut 2900 g, samoin mieheni. Tyttäremmekin painoi yllättäen juuri saman syntyessään vaikka olin mättänyt raskausajan sokeria kolmen edestä;)
Itse olen 157 pitkä ja mies 163, joten ei taida tytöstä koripalloilijaa tulla...
Pointti on se, että sitä sokeria ei automaattisesti pissaan erity vaikka sokereissa olisikin häikkää. ( mulla ollut kahdessa raskaudessa rd ja aina pissat olleet puhtaat, myös ennen kuin asia todettu rasituksessa).
vaikka olen hoikka odottaja. Ja olipa kerran kohollakin yhden pykälän verran (suvussa D2:sta), ja jouduin sokerirasitustestiin, joka onneksi oli negatiivinen. Eli ei sitä vain ylipainoisilta tutkita.
Eihän jenkkiläiset käy puntarilla "neuvolakäynneillä" ollenkaan. Eli siellä sitä painoa ei niin tarkkailla kuin täällä.
korreloi vastasyntyneen painon kanssa. Ei siellä neuvolassa ihan huvikseen painonkertymistä seurata.
Toki ennestään ylipainoinen voi laihtuakin raskaudenaikana jolloin sikiön liikakasvuun ei ole samanlaista riskiä kuin vaikka alipainoisella joka saa 25 kg lisää raskausaikana.Itse olen 175 cm ja alle 60 kg, vauvat syntyneet alle 3-kiloisina.
kaveripiirissäni, että reiusti ylipainoiset saa ne pienimmät vauvat. Itse olen myös ylipainoinen, ja 3,7, 3,4 ja 2,8 kiloiset lapset olen saanut. Normaalipainoiset ja hoikat kaverit sitten taas ovat saaneet niitä 4,5-kiloisia.
ja pärjäävät paremmin esim. koulussa ja muutenkin ovat edellä kognitiivisissä taidoissa pienenä syntyneisiin verrattuna. Ihan kaikkialla maailmassa.
T. samainen lastenlääkäri
Eli ihan turhaan esim raskausajansokereita seurataan. Kaikki vaan synnyttämään valtavan isoja vauvoja, niin saadaan Suomi nousuun.... Eiköhän kumminkin joku merkitys ole silläkin, miksi vauva on iso tai pieni.
Sun ainakin on parempi jättää lisääntyminen väliin...
Sain 4,2-kiloisen vauvan. Ei vikaa sokereissa. Söin superterveellisesti raskausaikana ja myös paljon vitamiineja.
.... mistä suomalaisten ja usalaisten vauvojen mahd kokoero voisi johtua, mutta suomalaiset vauvat ovat varmasti isoja, koska äiditkin alkavat olla ylipainoisia. Itse olen (liian) laiha. BMI on 18. Synnytin rv 40+1 tyttövauvan, joka painoi 2,8 kg. vauva oli täydellisen terve ja virkeä. Kätilö kehui lasta ja sanoi, että sairaalassa harjoittelussa olevat hollantilaiset opiskelijat ovat järkyttyneitä, kuinka ylipanoisia suomalaiset äidit ovat ja miten valtavia vauvoja täällä saadaan.
Kun BMI ENNEN raskautta oli 21.
Onko hänen BMI:nsä odotusaikana alle 20 vai alle 25?
Kai mä olen normaalipainoinen ja siksi saanut keskikokoisia lapsia. Painoa tuli odotusaikoina 6 - 8 kiloa, lapset olivat syntyessään täysiaikaisia ja painoa heillä 3,6 - 4,2 kiloa.
Suomessa syntynyt painoi 4005g, ja minulla oli raskausdiabetes.
Ulkomailla syntynyt painoi 3330g ja ei ollut raskausdiabetesta.
Olen reilusti ylipainoinen ja olin viela isompi toisen lapsen raskaus-ja synnytysaikana.
Äideille, ketkä on noita "jätti" vauvoja synnyttäneet on tullut raskausaikana 20 - 30 kg lisäpainoa ja he itsekkin ovat olleet sitä mieltä, että tämä on se syy ollut. Jollakin ollut myös raskausajan diabetes. Sitähän ei sitten tiedä, mikä se syy sitten todellisuudessa on ollut. Kaikki heistä ovat olleet normaalipainoisia tai ainakin normaalipainoisen näköisiä ja osa myös hoikanoloisia ennen odotusta. En heiltä ole sen kummemmin indeksejä kysellyt. Näiltä on myös tosi hankalaan lähtenyt kilot odotuksen jälkeen tai ei ollenkaan.
Hoikat odottajat ovat olleet hoikkia tai normalipainoisen näköisiä ennen odotusta ja paino on odotuksen aikana noussut 5-15 kg. Heillä on myös helpommin kilot karisseet odotuksen jälkeen.
Selvensikö yhtään mitä takaa ajoin? En paremmin oikein osaa selittää. Voihan tämä tosissaan olla ihan sattumaakin.
raskausaikana!
Meillä ainakin tuttavapiirissä mennyt juuri noin, että
hoikka odottaja = normaalikokoinen lapsi
lihava odottaja = suuri lapsiNo eihän sitä tietenkään voi yleistää, mutta ainakin meillä mennyt näin ja siitä ollaankin usein puhuttu. Sattumaako lie sitten.
Itselläni BMI raskauden alussa 30 ja sain 3,3kg vauvan, normaali odotus ja täysiaikainen. Toisella kaverilla BMI oli alle 20 ja vauva oli vähän yli 5kg ja toisella BMI 18 ja vauva 4,3kg.. luulen perimällä olevan osuutensa näissä tai sitten näillä mun kavereilla oli ongelmia sokereiden kanssa, mutta heitä ei testattu,koska ei mitkään kriteerit täyttyneet. Itse kyllä kävin rasituksessa ja kaikki oli ok.
Nimittäin hollantilaisethan ovat euroopan suurikokoisin kansa. Luulisi ettei sellä vauvat ihan minikokoisa voi siis olla.
..Kätilö kehui lasta ja sanoi, että sairaalassa harjoittelussa olevat hollantilaiset opiskelijat ovat järkyttyneitä, kuinka ylipanoisia suomalaiset äidit ovat ja miten valtavia vauvoja täällä saadaan.
Omat lapseni ovat olleet reilu kolme kiloisia ja viimeisin alle sen. Monet naiset syövät tosiaan sokeria yms. "kahden edestä". Meillä lapset kuitenkin muita lapsia pitempiä ja hoikempia. Kauhulla joskus katselen kun jotkut äidit syöttävät kuukauden ikäiselle vauvalle heti 2 dl kokonaisen korvikkeen kerraallaan. Haloo on se pieni se vatsalaukku 4 kg vauvallakin.
Täysaikaiset vauvat syntyessään painoivat esikoinen 3,4 kg ja kakkonen 3,5 kg. Eli läskikin voi saada keskikokoisia babyja.