Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu suomalaisten vauvojen jättimäisyys vs. muut maat?

Vierailija
07.10.2008 |

Esim. Faktalta tulee jenkkiläinen Synnytyssairaala-sarja, jossa seurataan synnytyssairaaloiden arkea eri puolilla maata. SIinä syntyvät vauvat ovat järjestään reilut 3kg, usein jopa vähän allekin VAIKKA

- Ovat täysiaikaisia ja terveitä

- Synntys käynnistynyt spontaanisti eli ei mitään etukäteissektioita tai käynnistyksiä

Jos joskus syntyy yli 4kg painava vauva, pitää sairaalan henkilökunta sitä poikkeuksetta VALTAVANA. Suomessa noita yli 4kg vauvoja tuntuu syntyvän vuosi vuodelta enemmän. Mistä ihmeestä tällaiset erto vastasyntyneiden koossa voivat johtua? Voiko olla että suomalaisten geeniperimässä kulkee vaikkapa piilevä rakausdiabetes huomattavasti useammin kuin mitä sitä osataan epäillä?

Onko kenelläkään mitään teoriaa asialle?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa heistä ihan normaalipainoisiakin, ei merkittävää ylipainoa.

Ja nyt tarkoitan siis selvästi yli 4-kiloisina syntyneitä.

Vierailija
42/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tässä ei ole yhtään faktatietoja! Etsikää niitä tilastoja jos tämä oikeasti kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitamiinithan ne tosiaan lihottavat, juu. Olisikohan syy kuitenkin ylimääräisessä rasvan ja hiilihydraatin saannissa, ja alttiudessa radiin?

Vierailija
44/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhyt mutta lihava, kummassakin raskaudessa ollut yksi sokeriarvo koholla, mutta silti painoni on tippunut n. 10 kg keskimäärin raskauksien aikana

ja lapset syntyneet viikolla 39, painoina 3.4 kg ja 3.2 kg.

eli ei sitten mitenkään korreloi tämän yleisen mielipiteen mukaan tässä ketjussa.

suurimmat lapset ystävä- ja tuttavapiirissäni ovat syntyneet normaali/alipainoisille ystävilleni joilla osalla ollut paljon vaikeampaakin raskausdiabetestä, ja lapset syntyneet pitkälti viikoilla 40+++

montaa heistä ei varmaan sokerien osalta kuitenkaan edes testattu kun oletusarvo on että se kiusaa vain ylipainoisia.

ja muistaakseni raskausdiabetes ei kuitenkaan suoranaisesti alitista yliaikaisuudelle, päinvastoin. ja ne sikiöiden koothan kasva juuri huomattavasti noilla viimeisillä viikoilla.

mutta suomalainen kapea geeniperimä (diabetes yleistä) taitaa siis suurimmalta osin altistaa tälle, ja ehkä meidän pohjoismainen suhteellisen raskas ja hiilihydraatti sekä maitopitoinen ruokavaliommekin.

Vierailija
45/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olen hoikka odottaja. Ja olipa kerran kohollakin yhden pykälän verran (suvussa D2:sta), ja jouduin sokerirasitustestiin, joka onneksi oli negatiivinen. Eli ei sitä vain ylipainoisilta tutkita.

Vierailija
46/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

geeniperimähän se on syy suomalaisten liikalihavuuteen. Ja sitten tietysti nuo raskaudet! Kilot vaan jää niistä! Ei ollenkaan se, mitä suusta alas laitetaan. Joten geeniperimäähän voi syyttää myös näistä isoista vauvoista!

Minulle ainakin neuvolassa jo sanottiin, kun aloin lihomaan runsaasti raskauden AIKANA, että tulisi huomioida, mitä suuhunsa laittaa, ihan vauvankin vuoksi jos ei itseään huomioi. Lapsellekkaan ei ole hyväksi liiallisen makean käyttö ja liiallinen syöminen. Piti alkaa rajoittamaan syömistä. Olin ollut hoikka tuohon raskauteen saakka, joten geeniperimällä ei kyllä selitetty minun vauvan kasvua eikä minun kasvua!

Vierailija
47/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveripiirissäni, että reiusti ylipainoiset saa ne pienimmät vauvat. Itse olen myös ylipainoinen, ja 3,7, 3,4 ja 2,8 kiloiset lapset olen saanut. Normaalipainoiset ja hoikat kaverit sitten taas ovat saaneet niitä 4,5-kiloisia.

Vierailija
48/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri geeniperimä selittää sen miksi suomalaisilla on juuri poikeuksellisen paljon sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä, ykkös ja varsinkin kakkostyypin diabetestä, ja sitä kautta alttius taas helpommin raskaudenaikana sietää huonosti sokereita (=gestaatiodiabetes) joka taas johata tietenkin äidin raskaudenaikaiseen painonnousuun (ellei sitä osata hoitaa oikealla ruokavaliolla) ja samalla sikiön suurikokoisuuteen monen muun huonon vaikutuksen lisäksi.

Vierailija
49/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokassa raskaudessa bmi oli alussa 29 syntyi viikolla 39= 3,2kg poika

Todella hoikka/alipainoinen kaverini on saanut kolme lasta ja kaikki reilusti yli 4kiloisina, painavin 4,7kiloinen syntyi viikolla 38..

Vierailija
50/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurimman osan ihmisistä juuri pitäisi pystyä hillitsemään, mitä suustaan alas laittaa niin raskaana kuin ilmankin, jottei sitä ylipainoa kerry. Ei voi vain vedota siihen, että kun geeniperimä on mikä on.

Vierailija
51/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

korreloi vastasyntyneen painon kanssa. Ei siellä neuvolassa ihan huvikseen painonkertymistä seurata.

Toki ennestään ylipainoinen voi laihtuakin raskaudenaikana jolloin sikiön liikakasvuun ei ole samanlaista riskiä kuin vaikka alipainoisella joka saa 25 kg lisää raskausaikana.

Itse olen 175 cm ja alle 60 kg, vauvat syntyneet alle 3-kiloisina.

kaveripiirissäni, että reiusti ylipainoiset saa ne pienimmät vauvat. Itse olen myös ylipainoinen, ja 3,7, 3,4 ja 2,8 kiloiset lapset olen saanut. Normaalipainoiset ja hoikat kaverit sitten taas ovat saaneet niitä 4,5-kiloisia.

Vierailija
52/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö kaikille odottaville äideille tehdä pissasta joka neuvolakäynnillä se sokeritesti. Täällä ainakin tehdään. Vai onko joku parempi tapakin olemassa? Muista tavoista ei ainakaan minulle ole puhuttu, mutta en ole ikinä jäänyt tuossa pissatestissä kiinni enkä siis joutunut sokerirasituskokeeseen.

Vierailija
53/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymys on ihan hyvä, mutta jotkut ottavat sen heti tilaisuutena tölviä muita ja kiillottaa omaa kruunuaan. Ainakin siltä tää läskiäitiargumentointi vaikuttaa.

Onhan sillä tietysti vaikutusta, jos äiti puputtaa vaan karkkia ja pullaa läpi raskausaikansa, mutta uskallan väittää, ettei siinä ole koko totuus. Geeniperimä vaikuttaa myöskin paljon. Niin kuin joku sanoikin, jenkkilässä geeniperimä on huikeasti monipuolisempi kuin meikäläisillä korpisotureilla. Suomalaiset ovat isoja ja vantteria ihmisiä muutenkin kuin läskin puolesta.

Oma sukuhistoriani kattaa pitkän linjan pikkuisia naisia, jotka synnyttävät jättimäisiä vauvoja. 25:lta kysyttiin ihan aiheellisesti, että mitä tarkoittaa lihava odottaja. Nimittäin laihakin ihminen saattaa lihoa ihan hulppeasti raskausaikana. Mulle tuli 16 kg lisää ja olin aikamoinen sotanorsu raskaana, mutta niin vain ne kilot katosivat puolessa vuodessa synnytyksestä ihan imettämällä. Jokainen kilo tuli siis tarpeeseen, nelikiloinen vauva on kova syömään.

Vierailija
54/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tilastot varmaan kertoisi enemman kuin omat ja tuttujen kokemukset

Mulla kuitenkin nain:

Pituutta 173cm ja paino 65kg (mielestani normaali painoinen)

Kaksi lasta, molemmat syntyivat muutamaa paivaa ennen laskettua aikaa reilu 4kg.

Molempien raskauksien aikana paino nousi noin 9kg.

Sairaalassa ollessa paino tippui samantien normaalilukemiin ja parin kuukauden pasta imetyksen vuoksi painoni oli jo tippunut alle "lahtopainon".

Vierailija
55/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huom, tokihan se isänkin koko vaikuttaa, mikäli ette sitä nyt muistaneet.

Vaikeasti ylipainoinen (ennen raskautta) nainen voi saada pikkuruisen vauvan, jos istukka ei toimi enää normaalisti eikä vauva siten kasva niin suureksi kuin geeniensä perusteella voisi kasvaa.

Aika moni tuntuu mussuttavan raskausaikana ties mitä, kun tekee mieli ja pitää syödä kahden edestä. Alussa voi vaivata pahoinvointi ja sitä torjutaan nopeasti verensokeria korjaavilla ruuilla, usein sokerisilla. Kun pahoinvointi helpottaa, jää mussutus päälle. Loppuraskaudesta liikkuminen voi olla vaikeampaa. Ison mahan kanssa on helpompi lössähtää sohvalle mussuttamaan herkkuja kuin lähteä ulos lenkille.

Vierailija
56/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta ei riitä vauvaa kasvattamaan tärkeitä aineita kuitenkaan. Suomessa taas läskitkin äidit (kuten minä) syödään ruokaa josta riittää vitamiineja ja hivenaineita vauvankin rakennusaineiksi.

Luulen kuitenkin että 1) tv-sarjassa on esitetty vain äitejä jotka huolehtivat syömisestään ehkä turhankin tarkasti (laihat mallit ei syö kunnolla raskausaikanakaan ja se näkyy vauvassa) ja 2) pohjoismaissa ihmiset on aikuisenakin isompia.

Vierailija
57/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jenkeissä vastasyntynyt painaa keskimäärin joku 3,45 kg mikä on aikalailla sama kuin täälläkin, vain hiukan vähemmän. Ja kannattaa ottaa huomioon se että mustat naiset synnyttävät Jenkeissäkin keskimäärin selvästi pienempiä lapsia kuin valkoihoiset, jos verrattaisiin vaikkapa kaukaasialaiset synnyttäjät ja suomalaiset niin luvut olisivat todennäköisesti melkolailla samat.

Mullekin on muuten tehty sokerirasitus, olen hoikka (BMI 20) ja synnyttänyt kolme noin nelikiloista lasta. Eikä ollut mitään vikaa arvoissa.

Vierailija
58/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on painavammat vastasyntyneet kuin Suomessa. Muissa Pohjoismaissa vastasyntyneiden keskipaino on nousemassa, ei Suomessa.

Ja Yhdysvalloissa yli neilikiloisia on n. 10% vastasyntyneistä, Suomessa v 2006 17,3%. Vuonna 1987 yli nelikiloisia oli 20,1% vastasyntyneistä

Vierailija
59/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta täällä 152cm normaalipainoinen kahden lapsen äiti on synnyttänyt yli 50cm pituiset 3600-3900 kiloiset vauvat (täysiaikaisina). Raskauskiloja tuli molemmista 7 kiloa, joten ei iso äiti aina isoa lasta saa. Tätinikin synnytti aikanaan yli 5 kiloisen, vaikka senttejä saman verran kuin minulla. Miehenikään ei mikään jättiläinen ole (paitsi että vauvana oli aika jässikkä, kuulemma).

Luulenpa, että tuo vauvojen koko on mone yhteensattuman summa, ja niin kovin yksilöllistä. Siskoni on puolestaan synnyttänyt alle kolmekilosia vauvoja ja on sentään minua pidempi (ja lihavampikin).

Vierailija
60/68 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin hollantilaisethan ovat euroopan suurikokoisin kansa. Luulisi ettei sellä vauvat ihan minikokoisa voi siis olla.

..Kätilö kehui lasta ja sanoi, että sairaalassa harjoittelussa olevat hollantilaiset opiskelijat ovat järkyttyneitä, kuinka ylipanoisia suomalaiset äidit ovat ja miten valtavia vauvoja täällä saadaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi