Ruotsalaislapset onnellisia, suomalaiset eivät?
21. 6. 2007 07:22
Ruotsin lapset ovat onnellisia, suomalaiset eivät. Näin kertoi viime viikolla julkaistu Inequal Childhood -tutkimus.
Selityskin löytyi: meidän äiti. Työssäkäyvät äidit mainittiin syyllisiksi suomalaislasten pahoinvointiin.
IS:n selvityksen mukaan päivähoitoluvut ainakin osoittavat, että syyttävä sormi taisi heilua väärään suuntaan. 1-6-vuotiaista lapsista on Suomessa 59 prosenttia päivähoidossa, kun 1-5-vuotiaista ruotsalaislapsista hoidossa on 84 prosenttia.
Suomessa hoidetaan pienimpiä lapsia kotona paljon kernaammin kuin Ruotsissa. Suomalaisäidit eivät ryntääkään niin innokkaasti työelämään kuin tutkimustulosten perusteella voisi olettaa.
- Tutkimustuloksesta ei pidä ajatella, että " hyi äidit" , vaan tutkia, mikä systeemissämme on vialla, huomauttaa sosiaalipsykologian professori Irmeli Järventie.
Tutkijoiden mukaan lasten pahoinvointi kertookin riittämättömästä hoivasta koulupäivän jälkeen. Suomessa iltapäivätoimintaan osallistuu vajaa 30 %, kun muissa Pohjoismaissa toimintaan rynnii 60 % siihen oikeutetuista.
- Lapselle paras paikka on koti, jos siellä on turvallinen aikuinen. Iltapäiväkerho on se toiseksi paras vaihtoehto, kertoo opetushallituksen projektipäällikkö Riitta Rajala.
Suomessa koululaisten iltapäivätoiminnan järjestämisessä ollaan vielä lapsenkengissä, sillä laki toiminnan järjestämisestä 1-2-luokkalaisille ja 3-9-luokkalaisille erityisopetuksessa oleville lapsille tuli voimaan vuonna 2004.
Satu Salminen, Katarina pimiä, Hanna Vesala
Kommentit (144)
Vierailija:
Miten niin? Mistä niin päättelet?Eikös valtaosa suomalaisnaisista, joilla on 3- ja 5-vuotiaat lapset, tee töitä?
no ihan tästä tähän ketjuun käyttämästäsi ajasta. Monta tuntia oot istunut ja jauhanut samaa ketjua.
Ja jos yhtenä päivänä kirjoittelee aktiivisesti, on sitten huono äiti ja huono yrittäjä ne loput 364... Just. Tosiaan on lusikalla annettu.
Suomalaiset ovat onnetonta kansaa (päihteiden käyttö, itsemurhat, masennuslääkkeet jne...) Pieni lapsikin jo sosiaalistuu tähän synkkään kulttuuriin, riippumatta hoitotilanteesta tai äidin työssäkäynnistä.
Vierailija:
kantaa - tyystin vieraista lapsista. Yleisinhimillinen toive tietysti, että heillä on kaikki hyvin, kuten kaikilla lapsilla noin tietysti.Ja mites te itse täällä notkutte tuntitolkulla?
Katsos ei oo noin montaa vastuullista hommaa päällekäin.
Pääseekö teidän lapset ollenkaan ulos?
nyt syömässä, sitten lepäävät, varmaan menevät sitten taas ulos. Ovat kesällä yleensä koko päivän ulkona, paitsi tässä 12 - 15, jos on kovin kuuma.
Lounaalla taitaa äänistä päätellen olla myös useampi naapurin lapsi.
Vierailija:
Ja jos yhtenä päivänä kirjoittelee aktiivisesti, on sitten huono äiti ja huono yrittäjä ne loput 364... Just. Tosiaan on lusikalla annettu.
Vierailija:
Elät kaukana todelisuudesta. Mieti nyt, kuinka monta päivää tuosta 364:stä istut täällä? Aika hyvä huijaamaan jopa itseäsi!
Jeesustelet kuinka lapsilla on kurjaa puistossa, kun itse istut sisällä olevinaan kahta hommaa tekemässä ja kumpaankaan et saa panostettua.
Hiukan paremmin voivat ne lapset, jotka saavat ulkoilla ja säännöllisen ruuan. Perustarpeet tyydytettyinä.
Ja mitä meitä on yksi. En ole ainoa näin toimiva äiti, minun alallani tämä on ihan normaali toimintamalli, jos nyt siitä puhut. On paljon töitä, joita voi hoitaa kotitoimistosta käsin.
Vierailija:
Vierailija:
Ja jos yhtenä päivänä kirjoittelee aktiivisesti, on sitten huono äiti ja huono yrittäjä ne loput 364... Just. Tosiaan on lusikalla annettu.Elät kaukana todelisuudesta. Mieti nyt, kuinka monta päivää tuosta 364:stä istut täällä? Aika hyvä huijaamaan jopa itseäsi!
Jeesustelet kuinka lapsilla on kurjaa puistossa, kun itse istut sisällä olevinaan kahta hommaa tekemässä ja kumpaankaan et saa panostettua.
Hiukan paremmin voivat ne lapset, jotka saavat ulkoilla ja säännöllisen ruuan. Perustarpeet tyydytettyinä.
Vierailija:
nyt syömässä, sitten lepäävät, varmaan menevät sitten taas ulos. Ovat kesällä yleensä koko päivän ulkona, paitsi tässä 12 - 15, jos on kovin kuuma.Lounaalla taitaa äänistä päätellen olla myös useampi naapurin lapsi.
kukaan ei vahdi! Vastuutonta.
Jugurttiako vetävät ruuaksi, mitään ei ole valmistettu tänään? Isompi varmaan saa kannen auki ja avaa pienemmällekin.
Kuka muuten tarjoaa lounaat niille naapurin lapsille?
Vierailija:
Ja mitä meitä on yksi. En ole ainoa näin toimiva äiti, minun alallani tämä on ihan normaali toimintamalli, jos nyt siitä puhut. On paljon töitä, joita voi hoitaa kotitoimistosta käsin.
Rautalangasta: sinä keskustelet nyt useiden eri henkilöiden kanssa, jotka eivät ole koko keskustelun aikaa olleet paikalla. Sinä sen sijaan olet viestiesi määrästä päätellen ollut.
En kovin montaa.
Montako sinä istut? Kirjoitustyylisi ainakin on kovin aggressiivinen, joten siitä voisi päätellä, että liian monta.
Vierailija:
Täällä meitä on monta ja sinua vaan yksi.
Todella toimiva kotitoimisto!
Vierailija:
Mihin ne perustuvat?
mutta minä en ole moittinut ketään.
Olen yrittänyt keskustella iltapäivätoiminnan järjestämisestä, kertonut miten se on täällä järjestetty jne.
Olisiko mahdollista keskustella heti syyllistymättä??
Vierailija:
En kovin montaa.Montako sinä istut? Kirjoitustyylisi ainakin on kovin aggressiivinen, joten siitä voisi päätellä, että liian monta.
ja olevansa kaikki muut päivät vastuuntuntoinen äiti ja yrittäjä tms.
Liian monta on totta, mutta mä en edes kuvittele muuta.
Kukaan muu täällä ei vaikuta sisällä olostaan huolimatta olevan yhtä pihalla kuin sä.
Onks teidän isi ok?
Et ole ihan kirkkaimmillasi - noin kauniisti sanottuna.
Ja ketjun taso on nyt laskenut sellaiseksi, että saat jatkaakin tästä ihan keskenäsi.
kantaa - tyystin vieraista lapsista. Yleisinhimillinen toive tietysti, että heillä on kaikki hyvin, kuten kaikilla lapsilla noin tietysti.
Ja mites te itse täällä notkutte tuntitolkulla?