Lapsi voi ihan oikeasti nauttia päiväkodissa olosta.
Ainakin meillä anoo lisäaikaa harva se päivä. Minä käyn hyvillä mielin työmatkalla kaupassa ja joskus jopa siivoan kotona ennen kuin haen lapsen. Hän on osa-aikaisena.
Kommentit (35)
mutta arkipäivää jokaisessa tarhassa. Ei siellä oteta sijaisia jos joku sairastuu. Ja aina joku on sairas. Sinä näet tilanteen aamulla, jolloin paikalla ei vielä ole monta lasta ja iltapäivällä jolloin osa on jo lähtenyt. Meteliä on ollut jokaisessa tarhassa jossa olen ollut. Ei minulla ole mitään syytä sitä valehdella. Vaikka tiloja olisi kymmenen, miten luulet että kaikkiin riittäisi aikuinen valvomaan? Kyllä lapset ovat enimmäkseen samassa tilassa kaikki. Ja vaikka olisi erillisiä tilojakin, ei niitä voi äänieristää eikä ovia sulkea, koska hoitajien on nähtävä mitä tapahtuu. Menkää vanhemmat joskus koko päiväksi ja mielellään useaksi päiväksi tarhaan töihin.
Jouduin yksin pihalle monen kymmenen lapsen kanssa. Sanoin työkaverille, että eihän tämä nyt mene oikeen. Hän vain totesi, että niin mutta laskennallisesti koko tarhassa yhteensä on tarpeeksi aikuisia. Justaansa. Samaisessa tarhassa kävimme retkellä. Opella oli kova kiire pois ja meni juoksujalkaa muutaman lapsen kanssa edellä. Yritin sanoa että jos nyt odottaisit vähän... No siinä kun pyskäkillä bussia odoteltiin juoksi retkipaikasta ihminen sanomaan, että teiltä jäi pari lasta tänne. Onneksi ei ehditty bussiin. Kun oli niin kova kiire takaisin tarhaan ja seuraavaan tuokioon.
Usko pois vaan, meidän pk:ssa on hämmästyttävän hiljaista. Hoitajat sanovat, että kaikki vanhemmat ihmettelevät sitä. Minä kun arvelin, että heillä on tiukempi kuri/hiljaisia lapsia/ tms , niin hoitajat itse sanoivat, että se johtuu sokkeloisesta tilasta, johon ääni hukkuu.
Juu, siellä suljetaan ovet. Ei siellä aikuista ole valvomassa, mitä nyt välillä käy katsomassa. Miksi pitäisi valvoa? En minä 5-vuotiasta kotonakaan valvo.
Ehkä näin on, että usein on joku sairas. En näe sitä kuitenkaan ongelmana. Minun lapseni aloittivat päivähoidon Belgiassa 2,5-vuoden iässä. Ja aina siitä lähtien siellä on 1 aikuinen 24 lasta kohti. Minusta tämä Suomen systeemi on LUKSUSTA!
mutta arkipäivää jokaisessa tarhassa. Ei siellä oteta sijaisia jos joku sairastuu. Ja aina joku on sairas. Sinä näet tilanteen aamulla, jolloin paikalla ei vielä ole monta lasta ja iltapäivällä jolloin osa on jo lähtenyt. Meteliä on ollut jokaisessa tarhassa jossa olen ollut. Ei minulla ole mitään syytä sitä valehdella. Vaikka tiloja olisi kymmenen, miten luulet että kaikkiin riittäisi aikuinen valvomaan? Kyllä lapset ovat enimmäkseen samassa tilassa kaikki. Ja vaikka olisi erillisiä tilojakin, ei niitä voi äänieristää eikä ovia sulkea, koska hoitajien on nähtävä mitä tapahtuu. Menkää vanhemmat joskus koko päiväksi ja mielellään useaksi päiväksi tarhaan töihin.
Mä inhosin ite aina sinne menemistä!
eikä monesti 3.5V:llä olisi aikaa lähteä kotiin. ompa sitten vastapainoksi niitäkin aamuja kun ei huvittaisi jäädä sinne. Päiväkoti on pieni ja mukava, henk.kunta myös osaavaa. Ei kai nykyajan Suomalaisäidit voi olla sitä mieltä että maamme pärjäisi ilman äitien työpanosta?
Meillä siis pikkuinen vauva ja esikoinen on kotihoidossa tällä hetkellä. Tyhmääkin tyhmempi olin kun kotiin otin.
Totta kai n. 3-v ja siitä isompi lapsi hoidossa olosta saattaa nauttiakin, vähintäänkin on siellä ihan tyytyväinen. Siis ainakin suurin osa lapsista. Onhan siellä kavereita ja paljon tekemistä jne.
Mutta ei kait näissä hoitokeskusteluissa yleensäkään ole ollut kysymys isoista lapsista? Siis sellaisista, jotka jo oikeasti osaa sitä lisäaikaa anoa? Kyse on ollut vauvan/taaperon laittamisesta hoitoon, kun tilanne hoitopaikoissa yleensä on aika huono: ei todellakaan yksilöllistä aikaa huomioida pientä ihmistä, joka ei osaa vielä omia tarpeitaan selkeästi ilmoittaa, pahimmillaan edes puhua.
Onhan se ihan eri asia esim. 3-vuotiaan juosta kavereiden kanssa leikeissä ulkoilun aikana, kun alle vuoden ikäisen istua 2 tuntia rattaissa paikallaan. Ja joo, mäkin olen nähnyt aika monta päiväkotia, ja kaikissa kävelemättömien ulkoilu on ikävä kyllä ollut sitä rattaissa istumista.
Miksi minä tuollaista valehtelisin? Olen itse päivähoidon ammattilainen ja toivoisin, että tarhoissa olisi kaikilla hyvä olla. Syliin ei todellakaan pääse aina halutessaan. Se on mahdotonta näillä nykyisillä resursseilla. Juuri nuo paljot askartelut, retket ym toiminnot voisi vähentää puoleen, niin tilanne rauhoittuisi jo sillä jonkin verran.
meidän pojan päiväkodissa kaikki toimintatuokiot on pienissä ryhmissä (askartelut, jumppa). Oikeastaan ulkoilu ja ruokailu on ainoat hetket kun kaikki ovat yhtä aikaa koolla koko ryhmä.
Leikitkin sujuvat yleensä muutaman lapsen ryhmissä.
Oma poikani todella nauttii päiväkodissa/eskarissa olosta. On paljon kavereita, askartelua, lukuhetkiä, paljon retkiä jne. Hoitajan syliin pääsee jos haluaa.
Mutta pidä sinä tuo mielikuvasi jos se sua jotenkin helpottaa.
Tyttäreni meni päiväkotiin 1,5 vuotiaana ja kohta 5-v täyttävänä ollut siis päiväkodissa hieman yli 3 vuotta. Tänä aikana päiväkodin henkilökunta on pysynyt täysin samana. Ainoastaan yksi sijainen on tullut, kun vakituinen hoitaja jäi äitiyslomalle.
Päiväkodissa on myös aina sijaiset lomien yms. aikoina (ja sijaiset ovat olleet kaikki nämä kolme vuotta aina samat). Normaalin täyden henkilökunnan lisäksi
päiväkodissa on 2 hlöä, jotka ovat osa-aika eläkkeellä ja vuoroviikoin auttelemassa, sekä 1-2 lastentarhanopettajaksi opiskelevaa työharjoittelussa
(joita pk:n johtaja ohjaa). Pk:n johtaja on huipputyyppi, joka on itsekin usein ryhmässä, vaikka ei olekaan mukana varsinaisessa "pääluvussa".
Eli meidän päiväkodissa kyllä henkilökuntaa riittää.
Pk:ssa ei ole käytössä ns. käyttö- ja täyttöaste systeemi, vaan jokainen lapsi vie yhden paikan, riippumatta siitä tekeekö puolikasta tai osa-aikaista viikkoa.
Tästä seuraa se, että lapsia ei koskaan ole paikalla täysiä ryhmiä.
Muutenkin pk:ssa työskennellään pääsääntöisesti pienryhmissä. Ulkoilukin on aamulla jaettu kahteen ryhmään, jolloin pihalla ei ole liikaa lapsia kerralla.
Ja kyllä, tyttäreni viihtyy erinomaisesti!
Näin siis aivan ihanassa, pienehkössä yksityisessä päiväkodissa Vantaalla.
ja kuitenkin lähes viikoittain saa lehdestä lukea kun kotipiirissä taas joku lapsi hukkunut, jäänyt traktorin tai auton alle jne.
Että eipä se turvallisuus siellä kotonakaan kovin aukotonta ole.
Kyllä näitä kotona kasvatettuja meidänkin tuttavapiirissä joitakin on. Melkoisia äidin helmoissa pyörijöitä ovat. Liekö syynä sitten se että napanuora vielä katkaisematta. Hyvä etteivät karkuun juokse jos joku jotakin kysyy. Poikkeuksia toki siinäkin joukossa on.
Ihan niinkuin päiväkodeissakin.
Mikä on päiväkodin sielu ja mistä se ilmapiiri ja käytäntö muodostuvat? Niistä ihmisistä!
Ehkä sinulla ei ole ollut onnea olla sellaisessa päiväkodissa, jossa on hyvä johtaja, hyvä ilmapiiri ja osaavat hoitajat. Ehkä tällaiset päiväkodit ovat harvinaista herkkua, mutta kyllä niitä aika ajoin löytyy.
Ei ole luonnollista, että 21 samanikäistä lasta joutuu olemaan samassa pienessä tilassa koko päivän. Ja osan päivästä vielä isomman ryhmän kanssa, ulkona esim. Kolme hoitajaa ryhmää kohti ja niistäkään ei usein ole kuin 1-2 oikeasti paikalla. Vaikka olisi kuinka ammattitaitoinen ei millään pysty huomiota kaikille antamaan eikä kaikkea näkemään..
Meidän lapsemme (4- ja 6-v) ovat eri ryhmissä, molemmissa ryhmissä on 14 lasta, pienemmän ryhmässä 3 aikuista, isomman, eskarilaisen, 2.
Pienemmän ryhmässä on varmasti silloin tällöin kovaäänistä, mutta niin on meillä kotonakin;-) Pääsääntöisesti siellä on aina kiva tunnelma.
En siis väitä, etten usko ettet ole koskaan tällaisessa ryhmässä ollut töissä, halusin vain kertoa että näitäkin on.
t. 19/23
Vaikka minä en mikään fanaattinen päivähoidon kannattaja olekaan. Meni tarhaan vähän yli kaksivuotiaana ja sai ihanan pehmeän alun eli oli ensimmäiset kolme kuukautta vain aamupäivisin muutaman tunnin.
Liekö pitkän sopeutumisvaiheen vai minkä ansiota, mutta yhtenäkään aamuna ei ole tullut mitään "ei tarhaan" itkua. Vapaapäivinäkin toisinaan sanoo, että mennäänkö tarhaan. On vain neljä päivää viikossa hoidossa.
Eikä koskaan itse tarhassa. Ei ikävästä eikä muustakaan. On vähän sellainen hassuttelija ja hyvin sosiaalinen. Viihtyy siellä, koska on leikkikavereita. Eikä minulla ole mitään syytä epäillä asiaa. Vaikuttaa iloiselta ja tyytyväiseltä elämäänsä. Ilahtuu myös minut nähdessään, mutta ei koskaan ole mikään valtava kiire pois, koska leikki saattaa olla kesken.
[Kymmenen tuntia hälisevässä laumassa. - OMAN RYHMÄN TILOISSA ON 4 PIENTÄ HUONETTA. JOKA KERRAN, KUN HAEN LAPSEN NIIN IHMETTELEN, MITEN HILJAISTA SIELLÄ ON. SIELLÄ ON HILJAISEMPAA KUIN MEILLÄ KOTONA.
Ei mitään rauhaa missään. ?? JOS LAPSELLA EI OLE LEIKKIKAVERIA JA ON SE "OMA RAUHA", NIIN KYLLÄ SIITÄ LAPSI VALITTAA.
Kaikki samaan aikaan vessaan, ulos, lepäämään, askartelemaan. JOO, MUTTA EN NÄE SIINÄ MITÄÄN ONGELMAA.
Juoksua toimintatuokiosta toiseen. EI PIDÄ PAIKKAANSA. MEIDÄN PK:SSA SUURIN OSA AJASTA ON VARMAAN VAPAATA LEIKKIÄ. OHJATTUA ON VAIN AAMUPIIRI JA JOKU ASKARTELUTUOKIO. HALUTESSAAN SAA OHJATTUA ENEMMÄN, MUTTA MIKÄÄN PAKKO EI OLE.
Pari aikuista paimentamassa pariakymmentä lasta. LAIN VASTAISTA: PAKKO OLLA 1 AIKUINEN 7 LASTA KOHTI. ELI VASTAUS ON 3 AIKUISTA.
Ei syliä, ei kuuntelijaa. RIIPPUU HENKILÖKUNNASTA. MEIDÄN RYHMÄN LTO ON TOSI LÄMMIN JA KESKUSTELEVA. EI MUISSAKAAN MITÄÄN VIKAA OLE.
Pahinta on se jatkuva meteli. METELIA EI TULE, JOS TILA ON OIKEIN JAOTELTU. KS. VASTAUKSENI NRO 1
Aikuisen päätä särkee kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen. Moni lapsi on tarhassa paljon pitempään. Mutta tokihan lapsi nauttii ja sanoo niin vanhemmilleen, koska tietää vanhempien toivovan hänen sanovan niin. MINUN LAPSENI ON OLLUT MYÖS MUUALLA HOIDOSSA JA HÄN ON SILLOIN SANONUT, ETTEI TYKKÄÄ. SANONUT KOKO VUODEN SYSTEMAATTISESTI, ETTEI TYKKÄÄ. NYT HÄN ON YHTÄ SYSTEMAATTINEN SIINÄ, ETTÄ HÄN NAUTTII HOIDOSTA JOKA PÄIVÄ. KUMPAA USKON: LASTANI VAI SINUA?