Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette kertoneet pienille lapsille kuukautisista?

Vierailija
20.06.2007 |

2-vuotias huolestui kovasti verestä, kun vessareissulla näki siteen housuissani. Laastari olisi kuulema pitänyt laittaa :) Hätäisesti yritin selittää jotain, mutta ei siitä oikein mitään sellaista selitystä tullut, jonka tuon ikäinen lapsi olisi voinut ymmärtää. Miten olette selittäneet asian?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä johtuu, mutta mun kolme lasta, tyttöjä, ei ole ikinä kysyneet kuukautisista eikä siitä miten vauvat päätyy mahaan. Ikinä ei ole tarvinnut noita asioita selittää pienille.

Vanhimmalla lapsella alkoi menkat 10-vuotiaana ja oli vähän jo kärryillä niistä. Kai oli koulussa puhuttu tai jotenkin oppinut, kun nähnyt minulla siteitä, koska tuli vain sanomaan, että "äiti, mulla tulee vähän verta tuolta" tms. ja sitten opastin siteiden käytön.

Mun mielestä menkat on niin luonnollinen asia, ettei niistä tarvi sen suuremmin alkaa selittelemään tai kertomaan etukäteen. Ap:n tilanteessa olisin varmasti vain sanonut, että tämä on sellainen isojen tyttöjen juttu.

Kyllä mun mielestä kuukautisista on hyvä puhua myös pojille ikätasoisesti, jos asia nousee jossain yhteydessä esille, isommille pojille muutenkin. Mun äiti on kaikki lapset valistanut ihan ikätason mukaisesti, myös pikkuveljen, ihmisen normaalit elintoiminnot on ihan hyvä tuntea, vaikka olisikin poika, sillä pojallakin voi olla joskus tyttöystävä/vaimo/omia tyttäriä, ja on ihan hyvä jos osaa suhtautua luontevasti ja mahdollisesti olla tukena näille naisille, menkat kun voi olla myös hankalat/kivuliaat.

En mä sanokaan, ettei pojalle tarvisi kertoa. Mulla vaan ei ole poikia. Samalla tavalla mä olisin poikienkin kanssa toiminut. Ilman suurta numeroa kertonut sitten isompana, kun on ajankohtaista ja ymmärrystä enemmän kuin ihan pienellä.

Vierailija
22/27 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isommalle voikin kertoa jo vähän tarkemmin kuten joku jo aiemmin kirjoitti; kerran kuukaudessa naisilta tulee alapäästä verta, ei satu, ei vaarallista ja loppuu aikanaan.

Minusta on ihan hyvä kertoa lapsille (pojillekin) kuukautisista, jos ne sattuvat puheeksi tulemaan; näkevät sidepaketin tms.

Varmaan tässä oli idea, että "ei satu", tarkoittaa sitä, että kyseessä ei ole haava ja samalla tavalla kipeä asia kuin haava.

Naisten kuukautiset on kuitenkin yksilölliset, ja sekin, kuinka kipeä voi olla. Tuskin pikkulapsi ihan sellaista tietoa vielä tarvitsee.

Ei ole hyvä, jos pojat ei saa mitään tietoa kuukautisista, on aika kauheeta, kun muistaa, kun jotkut miehet ei ole tienneet niistä oikein mitään, puhumattakaan sitä, että kammoaa kuukautisverta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en voi sietää pimppi sanaa. En keksi oikeastaan yhtäkään sanaa mikä olisi  neutraali ja helppo käyttää naisen alapäästä.

Tulipahan vain mieleen.

Naisen pyhin!

No ei..mutta käytä sanaa alapää jos sua aikuista ihmistä noin ahdistaa puhua asioista kunnon nimillä

Niin mä käytänkin, niin kauan, että joku keksii sille jonkun kivemman nimen kuin pimppa, pimppi, pillu ja ne kaikki muut ällötykset.

No itse sanon ihan että alapää tai vaikka tuo kammoksuttu pimpsa/pimppi. Vagina kai on sen elimen ihan virallinen nimi, tai vulva, että siitä vaan valistamaan lasta. Äitillä on menstruaatio ja vulvasta/vaginasta vuotaa ulos kohdun limakalvoa, ja sitten vaan odottelet kun se kajauttaa tuon selostuksen ilmoille jossain kaupan vihanneshyllyllä.

Vierailija
24/27 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uskomattomia nämä pyllyjutut. Miksi pitäisi valehdella, että veri tulee pyllystä?! Ihan oikeasti, kuinka vaikeaa voi olla vastata suoraan kysymykseen ihan normaalisti?

Lapsi: Miksi tuossa on verta?

Äiti: Ei hätää, äidillä on kuukautiset.

Lapsi: Mitkä on kuukautiset?

Äiti: Jos aikuinen nainen ei odota vauvaa, häneltä tulee välillä vähän verta kohdusta eli vauvapaikasta ja se tulee pimpin kautta pois. Se ei haittaa mitään, pitää vain laittaa tämä side housuihin.

Lapsi: Aha. Voiko mulle tulla kuukautiset?

Äiti: Ei vielä pitkään aikaan, sitten kun olet melkein aikuinen. Se on hieno juttu ja tarkoittaa, että sinusta voi sitten joskus tulla myös äiti.

Lapsi: Hei, mä meen leikkimään kotia ja haluun olla äiti!

Oliko vaikeaa? Sattuiko paljonkin?  Vaihtoehto on tietty kiemurrella ja jättää lapsi siihen käsitykseen, että asia on nolo ja vaikea. Ihan varmasti on tytölle helpompi, jos on "aina" tiennyt kuukautista. Samoin pojalle on helpompi sitten tyttöystävän kanssa puhua aiheesta, jos on siitä tiennyt pienestä pitäen.  Miksi nolostella ihan normaaleja juttuja? Ihan 1800-lukulaista meininkiä!

"Se on hieno juttu" lol Ihanaa hömppää :)

Sitä paitsi, ei ne kuukautiset aina merkitse, että voi tulla äidiksi.

Ihanko tosi hei? Ehkä emme kuitenkaan ala uhkailla pikkutyttöä uhkaavalla lapsettomuudella! Mutta pääsitpä pätemään. Ehkä annamme kuitenkin pikkuisen ajatella, että hänen kehonsa toimii normaalist; murehtikoon mahouttaan sitten aikuisena.  Ja aika paljon pahempaa hömppää on kyllä selittää, että kuukautiset tulevat peräsuolesta.

Vierailija
25/27 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en voi sietää pimppi sanaa. En keksi oikeastaan yhtäkään sanaa mikä olisi  neutraali ja helppo käyttää naisen alapäästä.

Tulipahan vain mieleen.

Naisen pyhin!

No ei..mutta käytä sanaa alapää jos sua aikuista ihmistä noin ahdistaa puhua asioista kunnon nimillä

Niin mä käytänkin, niin kauan, että joku keksii sille jonkun kivemman nimen kuin pimppa, pimppi, pillu ja ne kaikki muut ällötykset.

No itse sanon ihan että alapää tai vaikka tuo kammoksuttu pimpsa/pimppi. Vagina kai on sen elimen ihan virallinen nimi, tai vulva, että siitä vaan valistamaan lasta. Äitillä on menstruaatio ja vulvasta/vaginasta vuotaa ulos kohdun limakalvoa, ja sitten vaan odottelet kun se kajauttaa tuon selostuksen ilmoille jossain kaupan vihanneshyllyllä.

Vulva ja vagina on samaa kastia niiden pimpan ja pimpin sun muiden kanssa. Pysyn edelleen siinä alapäässä kunnes se kiva nimi keksitään.

Vierailija
26/27 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä johtuu, mutta mun kolme lasta, tyttöjä, ei ole ikinä kysyneet kuukautisista eikä siitä miten vauvat päätyy mahaan. Ikinä ei ole tarvinnut noita asioita selittää pienille.

Vanhimmalla lapsella alkoi menkat 10-vuotiaana ja oli vähän jo kärryillä niistä. Kai oli koulussa puhuttu tai jotenkin oppinut, kun nähnyt minulla siteitä, koska tuli vain sanomaan, että "äiti, mulla tulee vähän verta tuolta" tms. ja sitten opastin siteiden käytön.

Mun mielestä menkat on niin luonnollinen asia, ettei niistä tarvi sen suuremmin alkaa selittelemään tai kertomaan etukäteen. Ap:n tilanteessa olisin varmasti vain sanonut, että tämä on sellainen isojen tyttöjen juttu.

Kyllä mun mielestä kuukautisista on hyvä puhua myös pojille ikätasoisesti, jos asia nousee jossain yhteydessä esille, isommille pojille muutenkin. Mun äiti on kaikki lapset valistanut ihan ikätason mukaisesti, myös pikkuveljen, ihmisen normaalit elintoiminnot on ihan hyvä tuntea, vaikka olisikin poika, sillä pojallakin voi olla joskus tyttöystävä/vaimo/omia tyttäriä, ja on ihan hyvä jos osaa suhtautua luontevasti ja mahdollisesti olla tukena näille naisille, menkat kun voi olla myös hankalat/kivuliaat.

En mä sanokaan, ettei pojalle tarvisi kertoa. Mulla vaan ei ole poikia. Samalla tavalla mä olisin poikienkin kanssa toiminut. Ilman suurta numeroa kertonut sitten isompana, kun on ajankohtaista ja ymmärrystä enemmän kuin ihan pienellä.

Ok. No tekstistäsi sai sen kuvan, että et ole kertonut näistä asioista tuolle vanhimmalle tytöllesikään, vaan on oppinut muuta kautta. Minä arvostin sitä, että äitini nimenomaan otti asiat puheeksi, vaikka olihan se vähän noloakin silloin. Äitiä ei ollut kukaan valistanut, ja luuli kuolevansa kun yhtäkkiä alapäästä alkoi nuorena vuotaa verta. Kaverini äiti ei ollut myöskään puhunut yhtään mitään, koulussa oli toki terkka kertonut että kuukautiset alkaa jne, mutta tämä kaveri ei tiennyt mitään esim. Hygieniasta kuukautisten aikaan ja luuli, ettei silloin kannata peseytyä tai saunoa! Onneksi rohkeni edes minulta kysellä, mutta tuossa tilanteessa tajusin, että onneksi oma äitini oli mua opastanut, tuo kaveri ei tohtinut edes omalle äidilleen kertoa, että menkat alkoi.

Vierailija
27/27 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. No tekstistäsi sai sen kuvan, että et ole kertonut näistä asioista tuolle vanhimmalle tytöllesikään, vaan on oppinut muuta kautta. Minä arvostin sitä, että äitini nimenomaan otti asiat puheeksi, vaikka olihan se vähän noloakin silloin. Äitiä ei ollut kukaan valistanut, ja luuli kuolevansa kun yhtäkkiä alapäästä alkoi nuorena vuotaa verta. Kaverini äiti ei ollut myöskään puhunut yhtään mitään, koulussa oli toki terkka kertonut että kuukautiset alkaa jne, mutta tämä kaveri ei tiennyt mitään esim. Hygieniasta kuukautisten aikaan ja luuli, ettei silloin kannata peseytyä tai saunoa! Onneksi rohkeni edes minulta kysellä, mutta tuossa tilanteessa tajusin, että onneksi oma äitini oli mua opastanut, tuo kaveri ei tohtinut edes omalle äidilleen kertoa, että menkat alkoi.

Niin, en mä ollut opettamalla opettanut vaan oli oppinut siinä elämän mukana. Pojalle voisi asiasta enemmänkin opettamalla opettaa jos haluaa, koska heille se ei ole niin luonnollinen asia, koska ei samalla tavalla heitä kosketa.

Mulle kuukautiset on ihan sama juttu kuin virtsaaminen tai ulostaminen. Ei niitäkään sen suuremmin lapsille opeteta vaan oppivat luonnostaan.

Mun tytölle menkat onkin ollut tosi vaivaton ja normaali juttu aina kun niistä ei ole sen suurempaa numeroa tehty. Puhuu ja kysyy luontevasti jos kaipaa jotain vastausta. Sitten mä kerron ja asia on sillä ohi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi