Miksi te viritätte harsoja tai muita rättejä vaunuihin?
auringolta. Talvella kovalla pakkasella pehmentää ilmaa.
Kommentit (79)
läkähtymisestä harsojen takia, ainakaan meidän leveysasteilla. Kuitenkin suurinosa äideistä ja isistä suojaavat vaunuja harsolla tai jollain muulla virityksellä. Luulisi, että noita läkähtymistapauksia olisi sitten massoittain!!!
1. Miksi lähemmäs vuoden ikäisen pitää matkustaa VAUNUISSA, saati nukkua niissä??
happivajeesta ja sen tuntemuksesta.
Meneppä itse pieneen tilaan jossa ilmankierto minimoidaan. Ilma ei mene riittävän tehokkaasti harson läpi.
Jos niin olisi teollisuus valmistaisi harsoja vaunun suojaksi. Ei mene testeissä läpi.
Suomalaiset äidit hoitavat vauvansa omalla menetelmällä ja omalla vastuulla.
Eikö ulkonanukuttamisen yksi pointeista ole saada happea, eikä hengitellä hiilidioiksidista ja tunkkaista ilmaa?
Harso on pelastus kaikkeen.
On kysymys isoäitien perinteestä.
Ei pidä ihmetellä, että meistä on tullut tällaisia, kuin olemme. Aivomme ovat kärsineet lievästä happivajeesta päivittäin, kun olemme kellineeet kuomun alla harson tukkiessa ilmanvaihdon.
vielä ihan kovassa kopassa. Niin pikkuinen oli. Niissä nukutti niin makeasti, että veteli neljän jopa kuudenkin tunnin unia pihalla ja kun koppaan hyvin mahtui, niin mikäs siinä. Harsoa käyttäköön ne jotka haluaa. Meillä ainakaan ei vaunukoppa ole niin hyvin tilkitty etteikö ilma kulkisi harson kanssa tai ilman. Aina niitä rakoja jää ja toisekseen materiaalikin on hyvin hengittävää. En tiedä millaisia vaunuja teillä muilla on, jos tarvii ilmankierrosta olla huolissaan harson takia. Meillä varmaan hyvin huterat mallit.
Vierailija - 6.10.2008 23:23 (ID 803438)
minä suojaan lumipyryltäkin talvella,
ei sada naamalle
ilman lämpeneminen ja happipitoisuuden lasku kuomun sisällä. Se on teollisuudessa kieletty materiaali käytettäväksi kuomusuojana. Harso on tarkoitettu aivan muuhun tehtävään.
meidän penska on vauvasta lähtien pitänyt harsoa unilelunaan ja nukkunut se naaman peittävänä joka ikinen yö. Liekköhän siksi juuri, sen hapen puutteen vuoksi tullut juuri tuollainen kun on :) Jos, niin kiitos harsolle siitä!
Lisätään sitten vielä vähän vettä myllyyn!
Meidän 2,5 vuotias taapero nukkuu nytkin päiväunia vaunuissaan tuolla takapihalla, ja vaunujen suuaukon suojana mikäs muu kuin hyttysverkko ja paljon parjattu HARSO!
Syynä tähän on se, ettei tuo penska ala nukkumaan päiväuniaan sisällää, mutta ulkona raittiissa ilmassa nukkuu kolme tuntia. Ja saa todellakin raitista ilmaa, sillä en peitä koko suuaukkoa tuolla harsolla, vaan jätän molemmille sivuille ilmaraot! Mutta harso on välttämätön, sillä muuten tenava ei malta rauhoittua vaunuihin, koska ympärillä on niin paljon kaikkea mielenkiintoista katseltavaa. Harso siis peittää näkyvyyden ja uni tulee nopeammin.
Ja ps. penska mahtuu vaunuihin vielä ihan hyvin eikä siis joudu nukkumaan jalat koukussa liian pienissä vaunuissa "ulkonanukkumisfanaatikkoäidin" päähänpinttymän vuoksi....
Harsontuoksuista päivänjatkoa teille kaikille! ;D
Herra jumala! Tähänkö on tultu? Onko jossakin joku lapsi menehtynyt vaunuhin kun on harso laitettu näköalan tukkeeksi? Antakaa olla hyvänen aika, jos joku niitä harsoja haluaa pitää siinä vaunuissa niin antakaa. Siitä mitään haittaa kuitenkaan ole. Jos jollakin on ongelma että jonkun harsoilu itseään haittaa, niin siitä ei ihmisten ilmoille tarvis tulla huutelemaan ja meuhkaamaan välttämättä. Siis onko nyky äitien elämä niin tylsää että pitää päätänsä tämmöisillä asioilla vaivata. Vai että kalliit vaunut muuttuu rumemmaksi?! Voi herra jumala antakaa mun kaikki kestää.
jo tuuli puhaltaa voimakkaasti vaununkoppaan :-)
kiskoa katselua häiritsevän harson vaunujen suuaukolta pois? Vaikka nyt ihan ulkonanukuttamisfanaattisen äitinsä kiusaksi?
Niipä mutta sinä jätät ilma-aukot molemille puolille. kaikki ei kuitenkaan toimi näin.
Sinulle jo sanoo järjenääni ettei ilma kulje riittäväsi ilman ilma-aukkoja.
Mikisi sinun lapsesi on oppinut, että täytyy olla harso? Kuka on opettanu?. Ei missään muissa euroopan maassa taaperot vaadi tällaista.
ilman lämpeneminen ja happipitoisuuden lasku kuomun sisällä. Se on teollisuudessa kieletty materiaali käytettäväksi kuomusuojana. Harso on tarkoitettu aivan muuhun tehtävään.
mutta miksi se sinua niin kovasti häiritsee??????
Mikisi sinun lapsesi on oppinut, että täytyy olla harso? Kuka on opettanu?. Ei missään muissa euroopan maassa taaperot vaadi tällaista.
Totta mooses vauvat ilmoittavat, jollei ole hyvä olla. Vai onko teillä mykkiä vauvoja kaikilla harsokritisoijilla? Tietty jos on happi ihan loppu, niinkuin väitätte, niin tietysti lapsi on niin pyörryksissä, ettei edes ymmärrä itkeä kauheaa oloaan ;)Just just. Mitä niiden toisten lapsia säälimään, ihan taatusti jos on liian kuuma/kylmä, niin eiväthän ne lapset siellä vaunuissaan tyytyväisenä nuku! Harsostahan katsokaas liikkuu ilma läpi, kokeilkaa vaikka. Monet tosiaan nukkuvat ihan harso silmillä sisälläkin. Ajatelkaapa miten tunkkaista ilmaa siellä hengittävät, sisäilmaa ja vielä harson läpi. Huihui.
Sitä paitsi jotkut nukuttaa lapsia mieluummin vähissä vaatteissa 'lämpimissä' vaunuissa kuin valtaisissa vaatteissa 'kylmissä' ja suojattomissa vaunuissa. Voipi valita kummasta vaihtoehdosta oma mussukka sattuu tykkäämään.
Ikinä en ole muuten nähnyt ketään, jolla olisi sademuovit vaunuissa, jos ei ole tarpeen, mutta ehkä teidän paikkakunnilla on sitten niitäkin. Sellaista heijastavaa voisin kuvitella käyttäväni pimeällä, vaikkei sataisikaan, mutta eihän sen käyttöön muuta syytä ole.
Pieni lapsi saattaa nukkuessaan kietoa harson tiukasti kaulan ja kasvojen ympärille nukkuessaan.
En suosittele unirievuksi.
Ps. kuinka monta kertaa yössäole herännyt tarkistamaan ettei harso ole hengitysteiden esteenä? Oletko toiminut jos harso on ollut tiukasti kasvoissa kiinni?
niin en kyllä saa millään peittymään koko suuaukkoa pienellä harsorätillä. On sillä pienet vaunut ja rattaat, jos joku niin saa tehtyä. Kopan päälle kun vetää hyttysverkon ja sen päälle heittää harson, ei kyllä millään saa happea tukkoon. Rattaista nyt puhumattakaan. Näköesteenä se siinä on, ettei lapsen tarviis säikähdellä muuta maailmaa ja tietysti hieman kylmän ilman ja tuulen esteenä. Meillä ainakin poika haukkoi ilmaa vauvana, jos kävelin tuulta vasten ja rättiä ei ollut. Ilma tuli liian kovaa hänen pienelle naamalleen.
ilmankierron vaunuissa harsolla .
Ilma lämpenee kuomun alla, mutta se todistaa sen seikkan, että ilmanvaihto ei ole riittävä ja happipitoisuus hengitettävässä ilmassa laskee.
(Harsojen viritys
Tarkoituksia voi olla monia, aurinkosuoja (häikäisy), ötökkäsuoja, tuulisuoja, mutta lähinnä itse käyttäisin kovilla pakkasilla suojana.
Valitettavan usein näkee aivan liian pakattuja vauvoja harsotetuissa vaunuissa läkähtymässä.)