Miksi te viritätte harsoja tai muita rättejä vaunuihin?
auringolta. Talvella kovalla pakkasella pehmentää ilmaa.
Kommentit (79)
harsoa tuon ötökkäverkon päällä. Tuntuu, että jos nukkuisin vaunuissa tai rattaissa, haluaisin itsekkin rauhan muiden katseilta, joten sen suon vauvallenikin. Tuntui myös, että vauva nukkuikin paremmin, kun ei seuraillut muita juttuja. Vielä nytkin laitan pikku lakanan tms. jos poika nukkuu rattaissa esim. matkalla, vaikka hän on 2 1/2 vuotias. Saa rauhemmassa nukkua, näyttipä miltä tahansa. Talvipakkasella käytin ihan virkattua peitettä.
Siis meneekö jollain pasmat sekaisin siitä, että jollain on ruma harso vaunuissa, eikä näe miten nätit/rumat vaunut on alla? Voi hyvä ihme, mahtaa mennä oma vaunulenkki ihan sekaisin kun joutuu silmiään tuollaisella epäesteettisyydellä piinaamaan. Harso on mainio ja halpa väline suojaamaan auringon paistamiselta silmiin, tuulelta ja tuiskulta. Eihän sinne vaunuihin harson kanssa mitenkään tukehdu, läpihän niistä pystyy hengittämään, vaikka olisi ihan nenässä kiinni. Täällä maalla onneksi voi pitää vaikka mitä virityksiä, toki tuulee vain aika kovin, mutta silloin on harso kiinni aivan hirveän näköisillä ja vaunujen väriin sopimattomilla pyykkipojilla ;) hui.
Eikö se vaununkoppa muutu aika tukalaksi paikaksi sellaisen muovipussin sisässä?
Eikö se vaununkoppa muutu aika tukalaksi paikaksi sellaisen muovipussin sisässä?
Enemmän tuo sadesuoja estää vaunujen ilmanvaihtoa kuin harso. Meillä harso on käytössä talvipakkasilla "pehmentämään" hengitysilmaa, näytti se kuinka törkeältä tahansa.
1) Auttamaan lasta nukahtamaan, ipana kun ei nukkunut jos silmien edessä vilisti koko ajan jotain mielenkiintoista, mutta harso toi vaunuihin oman rauhan ja lapsi nukkui paremmin
2) Auringonpaisteella suojaamaan lasta auringolta. Meillä ei ensinnäkään ollut mitään aurinkosuojaa (varjoa?) ja toisekseen kun kaupungilla liikkuu milloin mihinkin suuntaan, niin sitä varjoahan saisi olla koko ajan kääntelemässä ja vääntelemässä että se suojaisi.
niin kuin myyrmäen kirpparilla viime viikonloppuna nähty. Sattarirattaissa istui lapsi jonka päälle oli heitetty paksu PETTO! Tuli sellainen olo että ruumista kuskaa rataissa.
Ja en ole yhdelläkään lapsella käyttänyt rättejä päällä. Kuomun voi laskea niin alas että ei aurinkopaista eikä tuule ja jalkapeitteen reunan nostaa yläasentoon.
pidän harsoa vain kun vauva nukkuu: saa nukkumisrauhan ja nukkuu paremmin, kun mitään kiinnostavaa ja aktivoivaa ei vilise silmissä.
On siis siinä iässä, ettei malta nukkua vaan kätisee ja kitisee, jos liikaa katseltavaa ympärillä. Harso auttaa nukahtamaan ja herättyään saa taas ihmetellä maailmaa.
jos pitää oikein vartavasten täällä pohtia miksi joku laittaa
harson vaunuihin?
eiköhän tehdä kukin niinkuin parhaaksi näemme ja annetaan
ihmisten laittaa vaikka jätesäkit vaunuihin jos haluavat.
nyt etsikää murheenne jostain muualta...
nim.turhan valittajiin kyllästynyt
Tarkoituksia voi olla monia, aurinkosuoja (häikäisy), ötökkäsuoja, tuulisuoja, mutta lähinnä itse käyttäisin kovilla pakkasilla suojana.
Valitettavan usein näkee aivan liian pakattuja vauvoja harsotetuissa vaunuissa läkähtymässä.
mun kolme lastani eivät ole malttaneet NUKAHTAA kun näkevät vaunuista, harso edessä uni tulee nopeammin ja jos havahtuu kesken unien, jatkaa helpommin unia uudestaan, kun EI taaskaan näe mitään mielenkiintoista.
1. Miksi lähemmäs vuoden ikäisen pitää matkustaa VAUNUISSA, saati nukkua niissä??
2. Luuletteko tosiaan että ihmiset olisivat niin kiinnostuneita lapsestanne, että ihan jokainen vastaantulija tulisi tuijottamaan vauvaa? Ja jos muutama tulisikin, tappaisiko se vauvanne?
se vasta epäesteettisen näköistä on!! Hyhhyh..
Joku saattaa tulla tänne kirjoittamaan että kun niin kaamean näköiset vaunut, mitenkähän vanhat ja rikkoontuneet kun kuomukin repsotti lapsen naamalla.
Ap, lue lapsellesi tänään vaikka Peppi-kirjaa ja keskustele hänen kanssaan ihmisten kunnioittamisesta, kiitos.
Tää sun avaus oli sitten tyhjäpäisin aikoihin..
Huvittavimpia ovat nämä ulkonukuttamisfanaatikot, joiden lapset nukkuvat vielä 2-3 -vuotiaina ulkona, lapsi survotaan pieniksi jääneisiin rattaisiin, sitten tilkitään jokainen rako jollakin rätillä ettei lapsi saa henkäystäkään ulkoilmaa ja mesotaan kuinka "pitää nukkua ulkona että saa raitista ilmaa"
En arvostellut ketään, enkä kenenkään vaunuja yms. Kysyin tyhmyyttäni, kun ensimmäistäni odotan ja en todellakaan ole tiennyt miksi se harso siihen pitäisi laittaa. Anteeksi tyhjäpäisyyteni!
"Ap, lue lapsellesi tänään vaikka Peppi-kirjaa ja keskustele hänen kanssaan ihmisten kunnioittamisesta, kiitos.
Tää sun avaus oli sitten tyhjäpäisin aikoihin.."
vauvan ollessa tosi pieni, kun hän nukkui ulkona kirpeähkössä pakkassäässä. Oletin harson "pehmentävän" hengitysilmaa. Muuten en harsoja ole käyttänyt.
Mitä vaikeatajuista on vuoden ikäisen vaunumatkailussa?
Meillä vuoden ikäinen - ja vielä kaksivuotiaskin on matkustanut vaunuissa/ rattaissa, koska meillä on ollut tarve tai halu liikkua, matkustella, käydä kaupoissa, asioilla jne. Lapsi ei jaksa kävellä, auto ei ole joka paikassa käytettävissä tai järkevä kulkuväline ja joskus pitää nukkuakin vaikka äidillä tai isillä olisi asioita hoidettavanaan.
Ihan kiva jos teillä on niin paljon aikaa, että kaikki juoksevat menot voi hoitaa ilman lasta tai ehtii hoitaa lapsen valveillaoloaikana autolla - kaikilla ei ole sama tilanne.
Sitäpaitsi me matkustamme paljon ja rattaat ovat siinä verraton väline, vielä kolmevuotiaskin voi hyvin ulkomaanmatkalla nukkua päiväunet rattaissa muun perheen katsellessa nähtävyyksiä ja kävellessä kilometritolkulla - hotellihuoneessako pitäisi kököttää koko loma vai oletko niitä, joiden mielestä lapset eivät saisi matkustaa ollenkaan?
P.s. Vedä sitten herne kunnolla nenuun: meidän reilu kolmevuotias on käynyt 14 maassa viidellä mantereella ja lentänyt lähemmäs kolmekymmentä kertaa. Lähes aina on rattaat mukana ja hyvin maistuu uni niissä. Hauskaa on ollut sekä lapsella että vanhemmilla.
Hyvät mammat muistakaa, että happipitoisuus laskee kuomun alla, koska ilma ei vaihdu riittävän tehokkaasti. Ei ole kysymys suuresta ilmatilasta, muistakaa jättää "tuuletusrako"
tuo verho-hässäkkä on ihan yhtä "soma" kuin mahdollisimman siististi ja kireäksi pingotettu harso. Harson voi myös värjätä vaunuihin natsaavaksi ja niitähän saa vaikka millaisilla kuoseilla nykyään. Siis jos tavisharso on liian ruma :)
Mutta se sadesuoja asia kiinnosta...