Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6v yökastelee joka yö

19.06.2007 |

Moicca

Meidän poika kastelee joka yö vaipan ihan märäksi.Menee kouluun syksyllä. Miniriniä kokeiltiin vuosi sitten tuloksetta. Lastenlääkäri kertoi, että vaiva ei parane minirinillä, joten en ole innostunut sitä käyttämään. Kastelupatjajonossa olemme, neuvolasta nimittäin saamme lainaan.Poika käyttää vaippaa joka yö, dry night vaipat pitää sängyn kuivana.

Saimme vuoden ajalta hoitotuen kelalta, saa nähdä saammeko jatkossa kun en ole miniriniä käyttänyt.

Patjakokemuksista olen kuullut, että koko muu perhe herää mutta ei itse kastelija ja oppaassa luki että ei suositella lapselle joka kastelee monta kertaa yössä. Poikamme on sellainen, että tuntuu siltä, että saa luonto parantaa asian.

Itsetuntoon tämä on vaikuttanut, se on harmi. Siinä mielessä pitäisi varmaan taas kokeilla miniriniä

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tasan sama tilanne, miniriniä kokeiltiin ja ei minkäänlaista muutosta. Nyt pitetään taukoa. Syksyllä aloitetaan uudestaan. Joskus olen kokeillut yöllä herättää kun valvon itse kauemmin. Pissaa kyllä, mutta silti vaippa aamulla märkä. Hälypatjan kanssa pelkään sama, että kaikkien muiden unirytmi mene puihin. Itsetunto onneksi vielä hyvä, mutta pikkusisko (3v jo yli vuoden kuivana) vaatii itselleen vaippa.

Vierailija
2/10 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole yökuiva mikään yö ja sitten 6v poika joka kastelee sänkynsä 4-7 kertaa viikossa.

Vanhemmasta saamme hoitotukea,mutta nuoremmasta emme saa koska 4 kertaa viikko ei oikeuta tukeen.

Sitten meidän 5v on yö kuiva ollut nyt vasta 5kk ja sitten vauva ei ole eikä kyllä pidä vielä ollakkaan mutta varmaan tulee kestämään myös hänen kohdallaa yö kuivaksi oppiminen.

Meillä on kokeiltu viikon verran tuota samaa lääkettä mutta se ei sopinut lapselle ollenkaan vaan aiheutti kaikenlaisia sivu oireita eikä estänyt yökastelua.

Joten se siitä lääkkeestä.

Hälytin patjaa tääläkin mietittiin mutta ei enään kerran se ei herätä itse kastelijaa ja hälyttäisi tääläkin sitten pitkin yötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoveli (nyt 11v) oppi aikanaan kuivaksi hälytinlakanan avulla muutamassa viikossa 5,5v ... Kuopuksella nyt 5,5v ei tuo hälyytin toiminut lainkaan joten kokeiltiin miniriniä ja nyt jo pari kk käytetty, vahinkoja sattunut vain muutama 99% öistä ollut kuivia!

Vierailija
4/10 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitimme Minirinillä, koska hälytinpatjaan oli niin pitkä jono. Aluksi Minirin tehosi kahden viikon käytön jälkeen, mutta sitten kastelu alkoi taas. Lopetimme lääkkeen kolmen kuukauden käytön jälkeen. Kelan hoitotukea emme saaneet koskaan, vaikka poika kasteli joka yö monta kertaa, koska Kelan mukaan kastelua olisi pitänyt hoitaa koko ajan joko lääkkeellä tai patjalla...!!! Puolen vuoden jonottamisen jälkeen saimme hälytinpatjan kotiin ja se tehosi kasteluun kahdessa viikossa. Aluksi hälyttimeen heräsin vain minä ja hälytyksiä saattoi tulla öisin neljäkin. Viikon jälkeen myös poika rupesi heräämään hälytyksiin ja yllättäen kastelu loppui. Kastelu alkoi uudestaan parin kuukauden kuluttua, mikä on kuulemma todella harvinaista. Saimme hälytinpatjan samantien uudestaan lainaan ja vaiva helpotti viikossa. Nyt poika on 6 1/2 -vuotias, nukkuu yönsä kuin tukki, mutta on pysynyt kuivana.

Vierailija
5/10 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika kasteli 7-vuotiaaksi asti ja tilanne oli tosi kurja ennen kuin saimme neuvolasta tiedon lääkehoidosta. Minirin auttoi loistavasti. Mutta se ei ilmeisesti auta välittömästi, nimittäin pidimme jossain vaiheessa lääkehoidon aikaan taukoa, koska poikamme tarvitsema lääkemäärä oli pudonnut niin alas .. sen toivossa, että olisimme päässeet niistä kokonaan irti. Hän olikin kuiva n 2 vk-1 kk (en muista enää tarkkaan) kunnes kastelu alkoi uudelleen. Silloin aloitimme taas Minirin-hoidon ja vahvimmalla mahdollisella määrällä, kuitenkin kesti viikkoja, ennen kuin pääsimme tasapainoon (=kuivaksi) tauon jälkeen.

Joten suosittelen lääkehoitoa ja jos se ei tehoa, niin sitä voinee kokeilla jonkin ajan päästä uudelleen. Olen kylläkin ymmärtänyt, että jotkut lääkärit suhtautuvat siihen varauksella ja katsovat, että vaivasta pitäisi vaan " kasvaa ulos" , mutta itse kastelijan äitinä ajattelen, ettei vaiva ole niin yksinkertainen, koska vaikuttaa lapsen itsetuntoon. Lisäksi ainakin meidän lapsemme oli aamuisin väsynyt kun yöllä piti palellen vaihtaa märkää yöpukua ja lakanoita. Lääke ei siis ehkä varsinaisesti hoida kastelutaipumusta pois, mutta hoitaa kasteluoiretta, niin ettei lapsen tarvitse siitä kärsiä ja tuntea alemmuutta vaikkapa yökyläilyjen suhteen.

Ja lopuksi hyviä uutisia, 7-vuotias poikamme on nyt ihan kuiva.. :) Se päivä koittaa vielä teillekin!

Vierailija
6/10 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ikinä kokenut.

Kokeiltu on hälytinpatja ja Minirin. Yhdessä ja erikseen, eikä mikään ole auttanut. Ei herättäminen öisin, ei juomisen vähentäminen. Nyt vuoteen emme ole tehneet mitään, paitsi vieneet öisin pissalle jos hän itse herää. Ja herääkin noin viitenä yönä / viikko. Tauko oli paikallaan sekä lapselle että vanhemmille. Joskus vaan vain aika auttaa ja taidamme olla juuri niitä tapauksia. Meille tämä ei ole mitenkään suuri asia eikä pojkaakaan ole asiasta painostettu. Kolmesta lapsestamme hän on ainoa jolla tämä kuivaksi oppimisen viivästyminen on.

Nyt on tarkoitus elo-syyskuun vaihteessa jälleen aloittaa Minirin ja annostuksesta teiltä kysyisinkin. Minkälaisilla annostuksilla teillä on aloitettu ja mikä on maksimiannos josta joku mainitsikin?

Vierailija
7/10 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika kasteli vielä 6-vuotiaana joka yö. Silloin ostimme itse sellaisen minikasteluhälyttimen, jonka avulla poika oppi kuivaksi 6 viikossa. Kärsivällisyys palkittiin, koska tähänkin sisältyi jaksoja jolloin heräsin vain minä ja sellaistakin että poika unissaan veti piuhan irti niin ettei kukaan herännyt. Sitten vain aikaa myöten kävikin niin, että hälytin oli tehnyt jotenkin alitajuisesti tehtävänsä eikä poika enää pissannut öisin ollenkaan ja jos hätä tulikin niin heräsi siihen itse. Siitä lähtien ollut kuivat yöt.

Sellainen minikasteluhälytin on helppo vanhemmillekin, koska me aiknakin teimme niin että se kiinnitettin vaipan sisään, jolloin sänky ei kastunut kertaakaan, mutta hälytun kuitenkin toimi vaipankin kanssa.

Vähän se maksaa, mutta suosittelen. Jos vielä muillakin sisaruksilla sama vaiva, niin kyllä on hintansa arvoinen. Ja kärsivällinen kannattaa tosiaan olla.

Vierailija
8/10 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevä jos vaippaan kiinnitetään. Meillä ainakin poika pyöri niin kovasti ettei pysynyt hälytinlakanan päällä ja hyvin usein sänky olikin juuri märkä sieltä, missä lakanaa ei ollut.

Vierailija
9/10 |
18.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Nyt on tarkoitus elo-syyskuun vaihteessa jälleen aloittaa Minirin ja annostuksesta teiltä kysyisinkin. Minkälaisilla annostuksilla teillä on aloitettu ja mikä on maksimiannos josta joku mainitsikin? "

Hoidoista on jo sen verran aikaa, ettein ihan muista, mutta muistelen, että niitä " suuhun sulavia" pillereitä on kokoa 60 mg ja 120 mg.

Pahimpana aikana poikamme sai 2 noita vahvimpia, mutta sitä käytettiin ihan rajallinen aika, muistelen pari viikkoa, mutta voi mennä pieleen. Pääosin pillereitä käytettiin tuota kokoa 120 mg ja sitten loppuvaiheessa selvittiin tuolla 60 mg:llä. Siinä 60mg:ssä on niin vähän lääkettä, ettei lähes ollenkaan, mutta näköjään silläkin oli merkitystä, sillä mikäli se unohtui , niin vahinko saattoi sattua.. ja harvoinhan se unohtui, sillä seuraukset olivat kurjat.

Ja vielä sellainen juttu, että suurin osa siitä ajasta, kun meidän poika oli lääkehoidossa, tuo minirin oli koostumukseltaan samanlainen tabeltti kuin vaikka aspiriini, eli se ei liuennut suuhun, eli sen pitoisuudet eivät olleet ihan exaktisti noi mitä tuossa yllä kerron, mutta aika lähellä. Lääkkeen koostumus vaihtui ehkä vuosi ennen kuin me päästiin niistä ja silloin meidän käyttömäärät on noin kuin yllä kerron..

En tiedä olikohan tosta apua, mutta lääkärinne osaa varmasti kertoa niiden käytöstä. Lääkäri antoi kuitenkin minulle " harkintavaltuudet" , eli minun piti itse hakea päivittäin sopivin ja pienin mahdollinen lääkitysmäärä, mutta se ei tietenkään saanut koko ajan vaihdella, mutta jos esimoli vahinkoja sattunut, niin saatoin itsemäisesti nostaa annostusta joksikin aikaa ja sitten vähän ajan päästä taas tiputtaa ja seurata miten käy.

Vierailija
10/10 |
18.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuo 120mg ja yksi tabletti kielen alle illalla. Sulaa ihan supernopeasti... esim. eilen suli tytöllä käsiin, kun kädet olivat vähän kosteat...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi